Modifieringar XT660 X/R

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Någon som ska ut imorgon? Har ruttat en +20 mil rutt via Gimo, mest grus, om någon vill haka på (och hjälpa mig resa upp cykel efter jag halkat i diket med mina skruttiga Anakee 2). ProBike har provkörning på nya F800GS Adventure också. Heldag :)

brillfisk

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Ja
Hej!
Någon som vet om bakdäck med dimensionerna 170/60-17 passar på en xt660x med standard excel fälg?

/Henke

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Någon som vet om detta bromsskivelås passar i XTns skiva?

abus_granit_quick.jpg

Denna modell passar iaf INTE:
skivbromslas-granit-victory-5081.gif

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hej!
Någon som vet om bakdäck med dimensionerna 170/60-17 passar på en xt660x med standard excel fälg?

/Henke

Japp det passar.
Jag har haft ett 180/55-17 i, eftersom fälgen är smalare än den avsedda däcksbredden så dras däcket istället in mot centrum så att däcket får ett svampformat utseende. Det blir alltså inte bredare.

image.jpg

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Äntligen har jag plöjt igenom denna tråd. Jag har ingen xt 660 än men tänkte köpa en begagnad xtr inom snar framtid. Faktum är att jag ringt på en xtr, personen som säljer den berättade att styrlåset kärvar och vad jag läst tidigare kostar ett nytt omkring 6000 kr!:3freak Vad tror ni? Hur mycket ska jag pruta på hojjen?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Äntligen har jag plöjt igenom denna tråd. Jag har ingen xt 660 än men tänkte köpa en begagnad xtr inom snar framtid. Faktum är att jag ringt på en xtr, personen som säljer den berättade att styrlåset kärvar och vad jag läst tidigare kostar ett nytt omkring 6000 kr!:3freak Vad tror ni? Hur mycket ska jag pruta på hojjen?

Ring en Yamahaverkstad och kolla pris för utbyte samt lös del. Pruta får du ju göra i relation till det redan satta priset, hojen bör ju rimligtvis redan vara prissatt utefter de defekter som finns. Personligen skulle jag nog inte bemöda mig att byta ett kärvande styrlås. Fyller ingen större funktion vad gäller stöldskydd, knäcks väldigt enkelt. I garage kan den lika gärna låsas med ett skivbromslås + kedja. Om den väl skulle bli snodd så har ju inte direkt försäkringsbolaget koll på att styrlåset var olåst.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka

Om han refererar till att nyckeln kärvar så är det tyvärr ganska vanligt. Jag har samma problem med min men det hjälper att smörja och man bör göra det ganska ofta. Vanlig låsolja funkar bäst.

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Ring en Yamahaverkstad och kolla pris för utbyte samt lös del. Pruta får du ju göra i relation till det redan satta priset, hojen bör ju rimligtvis redan vara prissatt utefter de defekter som finns. Personligen skulle jag nog inte bemöda mig att byta ett kärvande styrlås. Fyller ingen större funktion vad gäller stöldskydd, knäcks väldigt enkelt. I garage kan den lika gärna låsas med ett skivbromslås + kedja. Om den väl skulle bli snodd så har ju inte direkt försäkringsbolaget koll på att styrlåset var olåst.

Killen hade inte uppmärksammat att det var problem med styrlåset när han la ut annonsen, så priset är inte satt efter de.

Om han refererar till att nyckeln kärvar så är det tyvärr ganska vanligt. Jag har samma problem med min men det hjälper att smörja och man bör göra det ganska ofta. Vanlig låsolja funkar bäst.
Jag hoppas att han menar att det är nyckeln som kärvar, jag bad honom smörja upp och höra av sig om det blev bättre eller inte

Edit: killen har hört av sig igen nu och påstår att styrlåset kärvade för att styret stod åt fel håll. Är det verkligen så att styret måste stå åt ett visst håll?

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Börjar bli dags att byta däck på min uppsättning hjul för asfalt. Vad rekommenderar ni? Bara för asfalt med prio på grepp, både i vått och torrt. Livslängd mindre viktigt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja kör med m pirelli trail på mina lv hjul. Fungerar bättre än tourance.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har ett sånt bak på asfaltshjulet nu. Men letar efter något mer sportigt :D. Vad det nu kan tänkas vara :rolleyes: ? Har ju kört 4500 mil med hojen på offroaddäck innan, så asfaltsgummi är nytt för mig...

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Om det är offroaddimentionerna 21/17" du undrar över:
Jag har pangat bana med Africa Twin och Michelin Sirac, det fungerade bra. Körde även Maxxis motsvarighet och det fungerade när det var torrt, när det blev blött blev släppen plötsliga och otrevliga(de hade nog inte Silica i sig -som de flesta större märken kör med nu för bättre våtfäste).

Ett av mina favvodäck på Baghiran var http://hojdack.se/Alla-kategorier/MT-60-90/90-B21-1.aspx
som även satt org. på KTM-625-660-motarderna fast i 17"-utförande.

Många kör på http://hojdack.se/Alla-kategorier/Anakee-2-90/90-B21-2.aspx
och antagligen trean snart. Jag körde förgångarna T66 och gillade dem när man pressade lite, Anakee 1 var det inte lika bra känsla i tyckte jag -även om det hade bättre våtgrepp.

Avon har ett antal rena asfaltsdäck i 21" också, Dunlop och Bridgestone något liknande med.

MT60:it var dock favvot även om det gick åt rätt fort, men de tyckte jag var rätt ok även på grusvägarna.

Känner du dig osäker tycker jag att du skall ringa Tom på Hojdäck!

PS
Vill du ha däck som snabbt får upp värmen, sägs Customdäcken vara bra -jag körde med fotpinneskrap på min Tenere med sådan utan problem iaf.

Last edited:

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tack för svar. Stämmer att det gäller 21/17".
Då jag har dubbla uppsättningar hjul (ett par för offroad och ett par för asfalt) går dock MT 60 och Anakee bort (tror jag :rolleyes:...). Är just "rena asfaltsdäck" som jag tänkte välja den här gången. Vill testa, då jag aldrig kört på sådana förut. Och i det segmentet känns det som en djungel när det gäller att välja...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...