Modifieringar XT660 X/R

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Snyggt med guld, även om hjulen är lite små :)...
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag undrar om det är någon firma i sverige som är duktiga på 660 motorn? Typ att porta toppen och fixa större ventiler, eller att borra upp insuget?

Jag undrar också om någon vet vart man kan köpa cylinderkit med större kolvar och bättre komp? Hittar på ebay 102mm med 11:1, men skulle vilja ha 104mm kit och 11:1.

Tippar att 11:1 är gränsen för 95 oktan?

Det verkar vara många likheter med raptormotorn, är det någon som vet om man kan köra en raptor topp rakt över? har sett att vissa har 5 ventiler, och andra 4.

Nåväl, all info om timmande av 660 motorn är intressant. Har läst på utländska forum, men vet inget om svenska trimmare.

Har en MT03 som jag vill skrämma upp lite i vinter om det är ekonomiskt försvarbart.

//K
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
KEV på XT660.com forumet har moddad motor m raptor grejer.

Proservice i Stockholm/roslagen verkar vara duktig på det mesta.
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tackar! Jag är dock ute efter att köpa en cylinder och kolv snarare än att borra den som redan sitter. Det kostar mer att borra än att köpa nytt nämligen. Ser på ebay att man får kolv och cylinder för ca 3500:-. Det är ju vad bara borrning kostar utan kolv typ.

Men jag vill ha 104mm, och inte 102 som de säljer där.

Lite sugen på att köpa en topp också, inte fixa den jag har. skönt att ha originalgrejerna kvar. Raptor toppar kan man hitta på ebay, men xt toppar var svårare..

//K
 

quadpunk

Flippad
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
XT660X SM -11
Hur vet man när ryckutjämnarna är slut i bakhjulet? Hur mycket ska man kunna röra drevet fram o tillbaka utan att hjulet rör sig? Hojen har gått 320 mil för tillfället
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Hmmmm tyvärr inte impad mer lät för mkt. Hade han fått till en powerwhellie m tanke på vridet mm så hade det varit roligt.

BTW: var & vägde hojen hos en vän som är besiktningsingenjör. Om man räknar bort 15liter bensin så väger den in på ca 161kg. Man får då räkna in hasplåten som väger garanterat mer än 2kg, passagerarfotpinnarna är kvar så kanske 1kg där sen blir det segt så under 160kg utan hasplåt som tyvärr är ett måste & NEJ kommer inte göra en i kolfiber! :))
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1372513779523.jpg
    uploadfromtaptalk1372513779523.jpg
    106.6 KB · Visningar: 149

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Håller med Gnutten. MT03 hojen må ju vara kul men filmen visa inte det. Hade kunna varit en 25hästas hoj i filmen som fått ett högt låtande avgassystem på sig.

den ser trevligt ut Gnutten, och 160kg är ju redan rätt bra med tanken på utgångsläget.
Handtagen i bak och pinnarna ger ju lite ifall de ändå inte används. Fast handtagen kan ju vara skönt den där gången man har fastnat i ett lerhål.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har velat lite gällande val av däck till asfaltshjulen, men har nu slagit till på ContiTrailAttack. Hiss eller diss? Och om diss, varför, och vad borde jag valt i stället?
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Vet någon om den mindre modellen av plastkåporna som sitter på tanken, passar till en xtr årsmodell 04?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet någon om den mindre modellen av plastkåporna som sitter på tanken, passar till en xtr årsmodell 04?

Tänker du på t.ex de som sitter på min XT? Nej det kommer inte att passa m infästningen till kylarskyddet m det löser du m buntband.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Hej!
Jag har börjat spana in XT660X och är väldigt sugen på en sådan.
Har kollat upp några stycken och ska kolla på iaf två stycken i helgen..
En 2005:a och en 2007:a..
Vad är det jag bör kolla på främst på dessa hojar? Är inte särskilt insatt och
har inte riktigt tid att plöja igenom alla 220 sidor inlägg i denna tråd :/ Ska
göra så mycket jag orkar ikväll här :)

De hojar jag är intresserade har gått strax över 1000 mil upp till ca 2500 mil..
Vad jag förstått så går dessa maskiner nästan hur långt som helst? Stämmer det?
Eller bör jag kolla åt nåt annat håll när de gått 2500 mil?

I den ena som jag ska kolla på behöver tydligen packboxarna i framgaffeln bytas, då en
av dom börjar läcka lite olja tydligen..
Är detta något som är dyrt att åtgärda ? Varför uppstår detta fel? Kan den vara extremt hårt körd eller är det något som uppkommer på alla hojar förr eller senare? Hojen i fråga har gått 1200 mil..

Mycket tacksam för snabba svar :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kolla styrlager också. Samt att ventiljusteringen är gjord på dom som gått över 2000 mil. Milen i sig är inget som helst problem om hojen inte har blivit brutalt misshandlad...
 
Last edited:

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Tänker du på t.ex de som sitter på min XT? Nej det kommer inte att passa m infästningen till kylarskyddet m det löser du m buntband.
exakt gnutten, menar de vita som du har:) funkar det bra med buntbanden, sitter grejerna kvar i högre hastigheter?:7peta
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
exakt gnutten, menar de vita som du har:) funkar det bra med buntbanden, sitter grejerna kvar i högre hastigheter?:7peta

Hur snabbt har du tänkt att köra egentligen, höll bra i 140 på grusväg! :)
Som sagt de sitter på XT660X dvs motarden, köpte dem av manneman tror han har en 2010/2011. Du får tyvärr som jag glömde modda lite & slipa upp ett spår i kåpan som sitter längs med sadeln i främre delen då man hakar i ett fäste som sitter på kylarvingarna. Men de är bra mkt finare än orig men blottar både kylvätskebehållaren & kylaren lite mera.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Hej!

Vad är det jag bör kolla på främst på dessa hojar?

De hojar jag är intresserade har gått strax över 1000 mil upp till ca 2500 mil..
Vad jag förstått så går dessa maskiner nästan hur långt som helst? Stämmer det?
Eller bör jag kolla åt nåt annat håll när de gått 2500 mil?

I den ena som jag ska kolla på behöver tydligen packboxarna i framgaffeln bytas, då en
av dom börjar läcka lite olja tydligen..
Är detta något som är dyrt att åtgärda ? Varför uppstår detta fel? Kan den vara extremt hårt körd eller är det något som uppkommer på alla hojar förr eller senare? Hojen i fråga har gått 1200 mil..

Mycket tacksam för snabba svar :)

De hojar du pratar om börjar bli gamla så kolla allt, men en XT som gått 1000-2500 mil gata borde det inte vara något konstigt med, oavsett årsmodell, det är väl mest ägaren som kan ha ställt till det.

Jag köpte min hoj av ett MC-bud, han hade en XT till, den hade gått typ 11000 mil och lät fortfarande frisk, så dom kan gå långt.

Alla gafflar börjar läcka förr eller senare, torra packboxar eller så har det kommit in skit, prova rensa med bladmått, hjälper inte det så byt, kostar under 200 i delar, sen behöver du en skvätt olja, tror det går åt ca 1.2L för två gaffelben, minns inte riktigt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top