Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Precis monterat Biltemas styrhöjare, det blev riktigt bra.
Har funderat lite på att byta och sänka fotpinnarna, är det ngn som har tips på bra och billiga?
Hittar inget på Ebay...

Jupp det finns på ebay. Kolla efter fotpinnar till senare yamaha crossar på 90-talet typ yz250/wr500 mm skall skicka länken när jag kommer hem. Kraftigare å billiga men utan gummi på!

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
XT660R -05
Jupp det finns på ebay. Kolla efter fotpinnar till senare yamaha crossar på 90-talet typ yz250/wr500 mm skall skicka länken när jag kommer hem. Kraftigare å billiga men utan gummi på!

Låter bra, finns det "sänkbara" med?
Vet att jag läst det här någonstans, har hittat för närmare 1000 kr men tycker det är lite väl mycket....

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Gokväll, någon som har tips på styrhöjare till XTR -13?
Gärna så högt som möjligt utan att behöva förlänga eller göra om kablage.
Jag har originalstyre för tillfället. Är det verkligen så stor skillnad på orig och Magura 28 mm?
Har inte haft möjlighet att känna på Maguran, så man är lite i blindo.

Finns det förresten någon svensk butik som säljer XTR-prylar? Det tar ju olidligt länge för paket från OTR att hitta fram till Luleå. Plus att man behöver bråka med posten som vägrar köra ut paketen.

Tjena!

Jag beställde från OTR, tog fyra dagar till Boden. Sen att posten av nån märklig anledning ska ta över DHLs transport i Sverige förstår jag inte. Man kan väl säga att DHL tog en dag på sig från Tyskland till Sverige...

Jag kör med Bltema styrhöjare, handtagsvärmare, alustyre och handtagsskydd. Kanonnöjd med alltihop!

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
PANIK!!

Skulle ut på en veckas hojresa, två mil hemifrån tänds motorlampan.
Jag vände och körde hem, hojen går perfekt, startar som vanligt.
Inga modifikationer typ Powercomander, fuel mod eller liknande.

När jag vrider på nyckeln så visas "42" i displayen, är det en felkod, och i så fall, vad betyder den.

Servad och omhändertagen hoj i övrigt, inga konstigheter.

Snabba svar uppskattas då jag skulle mött upp polarna 11.00 idag.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Google säger att "42" är speed sensor eller neutral switch, inget som är viktigt med andra ord, nu kör vi!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ang fotpinnarna till XT som någon sökte på ebay. Sök efter foot pegs wr500 på ebay som kommer det fram ett antal. Titta efter de som passar din XT dvs kunna stoppa in fjädern emellan. Ligger väl på ca 12 dollar men allt som allt blir det väl ca 300 eller billigare inkl frakt.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
EDIT: lade in en beställning på fotpinnar som jag kommer ha extra, skall modda mina andra så de blir bredare lite mer rallystuk, 262:- svenska fick ja ge inkl frakt för fotpinnarna som ja nämnde innan. Ang drivpaketet jo varför inte det verkar vettigt.

manneman väntar otåligt på din ritning eller har du nåt nr till nya ägaren? :)

BTW: Ingen som kör med 2-1 system som vill köpa ett metal mule hasplåt för 900:- samt orig stötdämpare som gått 99% asfalt på den 900mil för 900:-.
1500:- för båda.

Last edited:

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
EDIT: lade in en beställning på fotpinnar som jag kommer ha extra, skall modda mina andra så de blir bredare lite mer rallystuk, 262:- svenska fick ja ge inkl frakt för fotpinnarna som ja nämnde innan. Ang drivpaketet jo varför inte det verkar vettigt.

manneman väntar otåligt på din ritning eller har du nåt nr till nya ägaren? :)

BTW: Ingen som kör med 2-1 system som vill köpa ett metal mule hasplåt för 900:- samt orig stötdämpare som gått 99% asfalt på den 900mil för 900:-.
1500:- för båda.

Är stötdämparen för en xtr eller xtx? Om den är till xtx är jag intresserad. För xtr-dämpare passar väl inte med ett xtx-hjul?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Stötdämparen skall passa såväl XTX som XTR då jag har Öhlinare på min & det är ingen skillnad på dem konstigt nog men där står det passar 2004-2012 så det verkar inte spela någon roll om du har stål eller alu svingen. Enligt mina planer på att byta sving så skall det vara bolt on på. XT chassi däremot kommer ja behöva hjulaxe å ryckutjämnare tillsammans m svingen.

Så svaret på din fråga: Ja ORIG Stötdämparen till XT passar, Stötdämparen sitter fast i XT länkaget & inte i hjulet

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Är stötdämparen för en xtr eller xtx? Om den är till xtx är jag intresserad. För xtr-dämpare passar väl inte med ett xtx-hjul?

Hundbenen är kortare på en R jämfört med en X därför är R´en 35 mm högre. Dämparen är likadan oavsett årsmodell.

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Stötdämparen skall passa såväl XTX som XTR då jag har Öhlinare på min & det är ingen skillnad på dem konstigt nog men där står det passar 2004-2012 så det verkar inte spela någon roll om du har stål eller alu svingen. Enligt mina planer på att byta sving så skall det vara bolt on på. XT chassi däremot kommer ja behöva hjulaxe å ryckutjämnare tillsammans m svingen.

Så svaret på din fråga: Ja ORIG Stötdämparen till XT passar, Stötdämparen sitter fast i XT länkaget & inte i hjulet

Jag tänkte att det var framgaffeln vi pratade om, min dummer.. :)
Sen om den inte är exakt likadan som manneman säger, så avstår jag nog..
Eller går det smacka på en xtr-dämpare bak så hojen blir högre?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag tänkte att det var framgaffeln vi pratade om, min dummer.. :)
Sen om den inte är exakt likadan som manneman säger, så avstår jag nog..
Eller går det smacka på en xtr-dämpare bak så hojen blir högre?

Hmm tyckte vi kom fram till att stötdämparna är likadana & de har ingen hårdare settings bara för att det är motarden utan det är samma stötdämpare. Det som avgör höjden är länkaget dvs hundbenet i länkaget. Sätter du kortare så blir hojen högre å sätter du längre så får du lägre hoj. Visst du kan få mina orig hundbenet om du vill tillsammans m Stötdämpare. Mät ditt hundben mellan hålen så kan ja kolla vad mina är till söndag. Annars har jag nog skrivit alt fotat här men ska kolla efter bilden.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hmm tyckte vi kom fram till att stötdämparna är likadana & de har ingen hårdare settings bara för att det är motarden utan det är samma stötdämpare. Det som avgör höjden är länkaget dvs hundbenet i länkaget. Sätter du kortare så blir hojen högre å sätter du längre så får du lägre hoj. Visst du kan få mina orig hundbenet om du vill tillsammans m Stötdämpare. Mät ditt hundben mellan hålen så kan ja kolla vad mina är till söndag. Annars har jag nog skrivit alt fotat här men ska kolla efter bilden.

Vad han sa! :)

Dessa pratar vi om när vi säger hundben: http://www.off-the-road.de/en/XT-660/Suspension-wheels/Linkage-bones-XT660.html

Last edited:

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Ang fotpinnarna till XT som någon sökte på ebay. Sök efter foot pegs wr500 på ebay som kommer det fram ett antal. Titta efter de som passar din XT dvs kunna stoppa in fjädern emellan. Ligger väl på ca 12 dollar men allt som allt blir det väl ca 300 eller billigare inkl frakt.

Gnutten:7peta kan du länka någon fotpinne som passar, jag förstår inte riktigt vad du menar med "dvs kunna stoppa in fjädern emellan":va

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bara köra på var själv osäker men fick tummen upp av Kev på xt660.com

Dkpj: ska försöka då det är lite knepigt att kopiera länk ifrån ebay på iPad men ska prova

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln