Modifieringar XT660 X/R

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Nja du får ju MITAS C-02 ibak för bra pris på däckonline, fram T63 alt om du vill ha glesare mellan klackarna michelin s12 en del har talat varmt om Michelin HP4 starcross.

T63an tycker jag är lite för lik TKC80, känns som att det är lite för tätt mellan klackarna..
S12 och HP4 är rena enduro-/cross-däck egentligen va?

Bakdäck har jag just bytt till ett Mitas E09 Dakar, och jag måste säga att det är grymt på grus och det lilla jag provat det i skogen har det funkat över förväntan.. :)


Edit: Efter ha läst HP4-tråden på advrider har jag nog bestämt mig.. Men nästa problem, vart köper jag dem?
Kan inte hitta dem nånstans som har dem i lager..
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
MT21 funkar bra, 90/90 har grövre klackar än 80/90, jag föredrar 90/90.

S12 funkar bra i skogen för lätta hojar men en XT är för tung (tycker jag) för det tunna höga klackarna på S12.

Nu sitter det Rinaldi Crossdäck fram och T63 bak på min XT, funkade bra på dagens 30-milarunda..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
MT21 funkar bra, 90/90 har grövre klackar än 80/90, jag föredrar 90/90.

S12 funkar bra i skogen för lätta hojar men en XT är för tung (tycker jag) för det tunna höga klackarna på S12.

Nu sitter det Rinaldi Crossdäck fram och T63 bak på min XT, funkade bra på dagens 30-milarunda..

Du har rätt att S12 kan kanske vara lite klent. Tyckte S12 fungerar galant på alla steniga & vassa partier när jag hade den på min KTM690 när jag var nere i Marocco då hade jag 21liter soppa maxxat på hojen dock 9liter vid kylarvingarna. HP4 ska jag prova härnäst kör väl 2-3 turer till innan jag byter det jag har nu som är nåt endurodäck.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hur funkar det i skogen?
Förstår ju givetvis att ett endurodäck är "bättre", men det kanske duger..? :)
Förtydligande: Pirelli MT21 (fram) är det däck jag gillar bäst för grus och stig. Bra rensning och bra fäste i dom flesta underlag. Bra livslängd, och behåller greppet även när det är slitet. Saknar rotationsriktning, och kan därmed vändas när det blir halvslitet. Alltid känt mig trygg med det, även på asfalt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är hemma & är krasslig så kom jag på att jag har lite trevliga bilder. Sen jag köpte min XT660R så har jag haft en bild i mitt huvud hur jag skulle vilja ha min XT. Det har varit förbannat svårt att hitta info ang gaffelbyte, då får man fixa det själv & dokumentera. Nästa steg var svingbyte även där väkdans svårt att hitta info. Som en vänlig XT broder som Fuchs här på SH är så frågade jag om jag kunde låna hans XT660X. Np sade han, jippi det är ju inte bara hitta en sving & prova. Det skiljer lite mer än 1kg mellan stål & alusvingen till alu fördel. Alu svingen känns rejäl & största fördelen är att kedjespännarna sitter mer skyddade va fan tänjte japsarna inte på det.

Nåväl svingaxeln är samma så det är inga problem. Hjuldistanser är likadana så behöver inte fixa med det. Det enda är att hjulaxeln är längre då svingen är bredare annars är det bolt on förutom förbannade trixandet m bromsoket i sitt spår fan ta er japsar med era egna konstruktioner lär av KTM. Svingen är lite kortare än stålsvingen men inte mkt det kan kanske borga för snabbare chassi. Frågan är om min barndomsvän som själv har en XT660R sånär orig lämnar tillbaka min efter en tur? Kommer inte provköra med den utan ville provmontera då det inte är min sving men jäklar vad fet den blev nu skulle min XT bli komplett m en XTX sving svart eller silver är skitsamma. Jättetack för lånet Fuchs ;)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bilder
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1376310159933.jpg
    uploadfromtaptalk1376310159933.jpg
    109 KB · Visningar: 164
  • uploadfromtaptalk1376310173254.jpg
    uploadfromtaptalk1376310173254.jpg
    80.3 KB · Visningar: 222
  • uploadfromtaptalk1376310188875.jpg
    uploadfromtaptalk1376310188875.jpg
    91.1 KB · Visningar: 168

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur den gamla såg ut!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1376311443468.jpg
    uploadfromtaptalk1376311443468.jpg
    106.6 KB · Visningar: 158

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Inte en skruv orörd på den hojen nu Gnutten, såg riktigt bra ut.
Finns det XTX-svingar att få tag på?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Ser ju riktig bra ut :) dumt att jag inte skickade med sving-kedjeskyddet annars hade det ju inte varit ngt problem.
Tror inte att längden på 1,5cm skillnad gör så stor skillnad då man ju kan drar fram och tillbaka hjulet mera än så.
Att Yamaha inte stoppar i dessa i R modellen är trist. Hojen ser så mkt modernare ut med den.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tyckte m min stålsving så hamnade mitt bakhjul mkt längre bak, gillar inte för lång hjulbas. Nu får jag bra plats m mitt 18" hjul, nu mätte jag inte insidan men den måste vara förutom bredare men längre iallafall. Får lusläsa både här hemma å ebay mm efter sving!
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Förtydligande: Pirelli MT21 (fram) är det däck jag gillar bäst för grus och stig. Bra rensning och bra fäste i dom flesta underlag. Bra livslängd, och behåller greppet även när det är slitet. Saknar rotationsriktning, och kan därmed vändas när det blir halvslitet. Alltid känt mig trygg med det, även på asfalt.

Hm.. Nu blev jag ju lite sugen på mt21.. Att det alltid ska va så svårt att välja däck :)


Såg riktigt bra ut, betydligt snyggare!
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Hm.. Nu blev jag ju lite sugen på mt21.. Att det alltid ska va så svårt att välja däck :)

Jag tror inte du behöver tänka mer, köp och prova, vad som helst, ett framdäck kostar 5-600 och räcker inte särskilt länge, skapa en egen erfarenhetsbank.

Ska du åka grus mestadels så kommer du nog bli nöjd med T63, MT21, MCE Karoo eller liknande, köp kör var glad.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Här finns mer detaljerade bilder på provmonteringen!

http://www.xt660.com/showthread.php?t=21208

som sagt så ser det riktig bra ut som hela din hoj för övrigt :tummenupp
när du skriver 2010 funderade jag om den inte egentligen är en 2011 men vetefan vad jag har där i verkstan egentligen. kanske dags att fortsätter med bygget någon dag så man inte helt glömmer bort var det är för ngt :crash
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jag tror inte du behöver tänka mer, köp och prova, vad som helst, ett framdäck kostar 5-600 och räcker inte särskilt länge, skapa en egen erfarenhetsbank.

Ska du åka grus mestadels så kommer du nog bli nöjd med T63, MT21, MCE Karoo eller liknande, köp kör var glad.

Följer med intresse er diskussion ang däck.
Hade väl nästan bestämt mig för att köpa K60 Scout (delvis pga av livslängden) men börjar bli fundersam när jag läser alla tips från er...
När jag köpte min XTR så var väl tanken att mest köra asfalt men inte behöva vända om jag kom till en grusväg. Nu blir det mer och mer grus och har dessutom förvirrat mig ut på en och annan skogsväg/stig.
Det kommer väl förmodligen även i fortsättningen att bli mest asfalt men jag vill ändå ha däck som funkar bra även på grus och stig.
När jag tittar på däcken ni diskuterar så ser de väldigt grovmönstrade ut, funkar de verkligen på asfalt?

Däckonline har ett väldigt bra pris på Full Bore M41, är det ngt att ha? läste iaf en positiv recension någonstans.
Livslängd, grepp på asfalt, grus och stig är ju en omöjlighet det förstår jag med, men just nu kör jag på ett par slitna Tourance så allt är väl en förbättring misstänker jag...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Många har pratat carmt om k60 i bak iallafall, mindre bra i fram. Bra all around tycker jag är T63, TKC80 om du ska köra mkt asfalt också. Det är ju en del tyngre hojar såsom BMW1200gs brukar köra m TKC80 på grus ja inte bara de som adventure days kör med. Min vän som nästa enbart kör asfalt m vill prova på grus köpte T63 & han är nöjd de går t.o.m tystare än hans tourance däcken han hade. Tycker tourance däcken är farliga när det blir blött. Båda mina & kompisens släppte lite väl lätt ibland.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Peter: T63 rockar på asfalt (för att vara ett grov-däck) Prova, du blir förvånad. Jag har använt T63 på XR600, XR650, KTM 625 och nu sitter det bak på XT'n, funkar riktigt bra.

Men, man kan inte få allt, jag prioriterar grus och kör därför med crossdäck fram och T63/MT21/CO-2 bak, har K60 på när jag kör touring men de åker av direkt jag kommer hem.

Vill man köra mest asfalt men ha lite styrsel på grus så köp något av det som de stora tillverkarna sätter på hojarna.
BMW och KTM gillar Metzler Enduro 3 och TKC80, köp och kör.
Finns säkert billigare grejer men är dom lika bra, det är frågan.

Livslängd på ett mc-däck är sekundärt för mig, kul när man kör är viktigare, och jag kör rätt mycket hoj (i år har jag kört 550 mil KTM 950, 500 mil XT660, 300 mil CB1300) så jag byter hellre än åker på kompromisser.

Byta däck går fort och är gratis, är inne på tredje uppsättningen på XT'n i år, i våras tog jag det sista ur ett CO-2 jag hade liggande, sen blev det K60 till Norge och nu år det grova grejer på för höstens lek i leran.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top