Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Någon som vet om det finns någon slags vindavvisare (läs touringruta) till nyare modellen av XTX?
Yamaha listar bara hög ruta till årsmodell 06 då X och R delade plast med varandra.
Lite vindskydd hade onekligen varit fint vid de kommande långturerna.

Halloj på dig det var jag som svarade dig ang ev hasplåt om du skulle skaffa 2-1 system. :)
 

Gbg40+

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 XT 660 R
Peter, ang däck...
Jag är (var) i exakt samma sits... hade sletna tourance som var i stort utbytesbehov, och en ökande glädje för grusväg och ibland skigsstig... :)
Jag hade beställt helt nya Metzlers Karoo 3... men leveranserna kom inte fram... så jag köpte tourance igen...
Tips: Har du tid att vänta (om de inte redan kommit ut i butikerna redan) så titta efter Karoo 3! :) Det verkar se väldigt lovande ut!
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://de.ridexperience.metzeler.com/files/2012/11/k3_800_im.jpg&imgrefurl=http://advrider.com/forums/showthread.php?t%3D848811&h=600&w=800&sz=278&tbnid=uPi9Uq4gG4-xBM:&tbnh=96&tbnw=128&zoom=1&usg=__Gsuu60gg_e0VwTkaG7ZfJr4TVWw=&docid=jJKbMtJyHYjZWM&sa=X&ei=CqsLUtucHoak4gSWh4CYBQ&ved=0CC4Q9QEwAA&dur=91#imgdii=_
 

XT660SM

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 Yamaha xt660x SM
Tjena! Klotade för 3 veckor sedan och har äntligen fått ihop min xt660x men när jag försökte starta den så kommer felkod 51 upp, min immo har fått sig en smäll i fallet... IMG_15971.jpg
Är detta något som går att lösa utan att behöva köpa ett nytt lås-set som kostar skjortan? :(
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Peter, ang däck...
Jag är (var) i exakt samma sits... hade sletna tourance som var i stort utbytesbehov, och en ökande glädje för grusväg och ibland skigsstig... :)
Jag hade beställt helt nya Metzlers Karoo 3... men leveranserna kom inte fram... så jag köpte tourance igen...
Tips: Har du tid att vänta (om de inte redan kommit ut i butikerna redan) så titta efter Karoo 3! :) Det verkar se väldigt lovande ut!
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://de.ridexperience.metzeler.com/files/2012/11/k3_800_im.jpg&imgrefurl=http://advrider.com/forums/showthread.php?t%3D848811&h=600&w=800&sz=278&tbnid=uPi9Uq4gG4-xBM:&tbnh=96&tbnw=128&zoom=1&usg=__Gsuu60gg_e0VwTkaG7ZfJr4TVWw=&docid=jJKbMtJyHYjZWM&sa=X&ei=CqsLUtucHoak4gSWh4CYBQ&ved=0CC4Q9QEwAA&dur=91#imgdii=_

Tack för tipset men jag tror jag ska prova T63, hittade på mynetmoto för 155 euro inkl frakt.

Kan man få bort båda hjulen med hjälp av ett depåstöd? Behöver man ngt specialverktyg?
Har bestämt mig för att försöka fixa bytet själv, har tidigare här på forumet fått en beskrivning av hur det ska gå
till...
Någon som har beställt från mynetmoto eller har tips på var man kan köpa till bra pris?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Peter1967: nja kan bli lite vingligt men det kan nog fungera. För bakhjulet har du i verktygtsatsen dock för framhjulet bör du köpa insex krafthylsa tror det är storlek 19 ifrån biltema orig är SKIT!!!!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Tjena! Klotade för 3 veckor sedan och har äntligen fått ihop min xt660x men när jag försökte starta den så kommer felkod 51 upp, min immo har fått sig en smäll i fallet... View attachment 390172
Är detta något som går att lösa utan att behöva köpa ett nytt lås-set som kostar skjortan? :(

borde går att byta ut och är ju skruvat fast extra i låset. dock så måste du koda om nycklarna efteråt om jag nu inte kommer ihåg det fel
kolla man på priserna för hela immobilizern är det nog billigast att köpa hela allt från skroten istället. alltså även med nycklar och ecu skulle jag tror
http://www.oemmotorparts.com/oem5.a...&O=BATTERY&F=YA-XT-X-660_cd&L2=YA-XT-X-660_cd
 

Yamalube

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2012
Ort
Fyrkanten
Hoj
XT660R
RE postar ett inlägg jag gjorde för ett tag sen :

Det är alltid mkt funderingar om det här med däck.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter:
Har provat flertalet däck , och olika kombinationer fram/bak. Som ni vet är det alltid en kombination av grepp, hållbarhet, grus/asfalt/våt asfalt/sand/lera mm , mm.
Jag kör ca 50% asfalt 50% grus, med lite inslag av allt jag nämt ovan.
Det däck som jag tycker uppfyller mina krav överlägset bäst är metzeler sahara 3. Både fram och bak.

Så för er som är osäker så kan det vara klart värt att prova. Givetvis beror det på vad för underlag ni kör mest på. Och det är säkert ett gäng med "experter" som kommer att tycka att jag har fel.

Men jag säger bara att jag tycker att dessa funkar helt klart bäst för mig av dom jag har provat hittills, och jag kommer förmodligen att köra på samma igen när dessa är slut.

Keep on BRAAAPing !
 

XT660SM

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
-07 Yamaha xt660x SM
borde går att byta ut och är ju skruvat fast extra i låset. dock så måste du koda om nycklarna efteråt om jag nu inte kommer ihåg det fel
kolla man på priserna för hela immobilizern är det nog billigast att köpa hela allt från skroten istället. alltså även med nycklar och ecu skulle jag tror
http://www.oemmotorparts.com/oem5.a...&O=BATTERY&F=YA-XT-X-660_cd&L2=YA-XT-X-660_cd

Chippet som sitter inuti den svarta lådan har blivit knäckt.. Antar att det är pga. det som gör att startspärren är igång? Går det inte att koppla ur detta så jag slipper fixa ett nytt lås-set?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Detta är själva startspärren så att säga. Att tar bort går nog bara med ett komplett nytt eget elsystem men det lär ju inte bli billigare tyvärr.
Som sagt kolla runt på skroten eller ebay. För att få det smidigast behöver du ett ECU + Nycklar + Låset (och låset till Sadeln) från samma motorcykeln som är lika som din alltså med/utan Lambdasond (ECU´n är olika och även kabelstammen)
Då är det i princip plugg and play. Finns de som har köpt samma för typ 1500kr - borde alltså bli billigast då du även spara omprogrameringen av nycklarna osv
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Sry, det enda inlägget jag har gjort på xt660.com är ang TPS inställningar. :tummenupp

Jag kan ju förövrigt ställa samma fråga här.
Hade in min 07as XTX på 100mila service.
Frågade då ang ryckningarna som hojen har på låga varv. ÅF provkörde och blev minst sagt förvånad och hade aldrig upplevt något liknande.

Hursomhelst så skulle saken undersökas via Yamahas serviceteam och när jag hämtade tillbaka maskinen så fick jag svaret att jag skulle plugga ur TPSens kontakt och Ohm mäta TPSen samtidigt som den vrids tills dess värde uppmäts till mellan 0.63-0.70Ohm, helst så nära 0.70Ohm som möjligt. Utöver det fanns det inte mycket att göra annat än att leva med problemet.

Jag har aldrig tidigare läst om någon annan som ställt in sin TPS enligt denna princip, har ni?
Vanligtvis verkar ju folk justera TPSen enligt det gasutslag som visas i procent på displayen i diag läge.

Jag har ställt TPSen på 14, Co1 på 23, pluggat AIS och rykt snorkeln samt justerat kedjespänningen men har fortfarande kvar dessa ryckningar i lägre farter dock om men något mer kontrollerat än förr.
Har beställt en O2 Controller från Kev på xt660.com forumet vilket tydligen ska hjälpa mycket.
Ska även kontrollera så att inte gummikuddarna till bakdrevet glappar, men de borde dem nästan inte efter bara 130mil.

O2-controllern är nästan ett måste, den är grymt värd sina pengar :)

Är det föresten bara jag som inte kommer in på off-the-road.de hemsida?

Verkar som de är på semester enligt xt660.com...
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jag har hellre aldrig haft några bekymmer vad jag kan minnas.. :)

Greppen monterade och tog ca. 10 min, inga överraskningar.. Passade perfekt :)

Fotpinnarna passade, men var lite tighta, fjädern orkar inte fjädra tillbaka dem..
Får väl slipa lite på dem eventuellt..
I övrigt kändes de rejäla och hållbara :)

Mina fotpinnar monterade, passade perfekt :) Tack för tipset "Tugge" :tummenupp

Tips på vikbar växelpinne? gärna lite längre än original.
Aliexpress eller Ebay, kanske?
Är de modellanpassade eller kan man köpa en modell anpassad för annan Yamaha eller mc?
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
O2-controllern är nästan ett måste, den är grymt värd sina pengar :)



Verkar som de är på semester enligt xt660.com...

Var köper jag den här O2-controllern? Är det samma sak som O2-eliminator eller är det två skilda saker?

En annan fråga;
Var kan man köpa ny plast till xt:n? Har en 2007:a..
Jag har några smårepor här och var på bakpartiet på min xtx.. Antagligen efter att man skrapat i med stöveln när man går på hojen eller nåt sånt.. Skulle vilja byta ut den till en ny och fräsch :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
O2 controller kan du köpa av kev alt bygga själv. Har en byggbeskrivning på den om man vill prova. Ang pladten så är det orig som gäller tyvärr :(
 

Eddan XT

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2013
Ort
Kiruna
Hoj
XT660R, -05
Tjenare, ny medlem från norr....
Är sugen på OTR:s toppmodifiering samt kamaxel, finns det någon här som kan dela med sig av erfarenheter av dessa modifikationer? XT:n har DNA 1+2, pc3 samt MTC-system.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top