Modifieringar XT660 X/R

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Rensade baken för att få en "cleaner look" häromdan. Tog ut den för en tur idag och döm av min förvåning.........hojen låter mer nu! Hur är det möjligt? Har Leo Vince på med långa db killers som innan har låtit ganska lagom men nu har den fått ett mer smattrande ljud. Kan det vara så att den långa plastflärpen med bakljuset har på nåt sätt dämpat ljudet? Eller studsar ljudet på reg-plåten nu på nåt vis? Det kan inte bara vara inbillning. ImageUploadedByTapatalk1440268363.505305.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man vill lätta en XT R för att få den lite mer lämplig offroad, vad skulle man med enkla medel kunna göra då? Enkelpipigt avgassystem är det enda jag kommer på, men mer då?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Om man vill lätta en XT R för att få den lite mer lämplig offroad, vad skulle man med enkla medel kunna göra då? Enkelpipigt avgassystem är det enda jag kommer på, men mer då?

Köp en TTR ☺

Skämt åsido, har ju kört en massa offroad med min XT, men sen jag köpte TTR:en vill jag inte köra en meter utanför asfalten med XT:n. Den känns för tung och klumpig helt enkelt. Förbannar mig själv för att jag väntade så länge med att köpa en dedikerad offroadhoj. Gillar ff XT:n i övrigt dock.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Köp en TTR ☺

Skämt åsido, har ju kört en massa offroad med min XT, men sen jag köpte TTR:en vill jag inte köra en meter utanför asfalten med XT:n. Den känns för tung och klumpig helt enkelt. Förbannar mig själv för att jag väntade så länge med att köpa en dedikerad offroadhoj. Gillar ff XT:n i övrigt dock.


Köp en annan hoj, svårt att lätta XT till en KTM690 vikt.

Jag gillar XT för deras allsidighet, funkar till både långresor och skogs- (nåja...) körning. Tänkte liksom att om det gick att lätta dem lite, så de inte blir skulle de bli riktiga allätare om de dessutom fixade t.ex. grustag. Som att sportkitta en VFR, eller touringkitta en R-hoj. :)

Utan att nånsin ha provat en KTM inbillar jag mig att sadeln är stenhård, motorerna vibrerar ut tänderna när de för en gångs skull inte står still för service. Och sen vill jag inte ha en meter sadelhöjd p.g.a. 300 mm fjädringsväg som jag aldrig utnyttjar.

Va neggo det blev nu då!? :va
 
Last edited:

75mandel

youtube: 75mandel
Gick med
10 May 2015
Ort
helslingborg
Hoj
xt660r. 2014
Jag gillar XT för deras allsidighet, funkar till både långresor och skogs- (nåja...) körning. Tänkte liksom att om det gick att lätta dem lite, så de inte blir skulle de bli riktiga allätare om de dessutom fixade t.ex. grustag. Som att sportkitta en VFR, eller touringkitta en R-hoj. :)

Utan att nånsin ha provat en KTM inbillar jag mig att sadeln är stenhård, motorerna vibrerar ut tänderna när de för en gångs skull inte står still för service. Och sen vill jag inte ha en meter sadelhöjd p.g.a. 300 mm fjädringsväg som jag aldrig utnyttjar.



håll dig ifrån ktm 690 hade en sådan i 5månader och 2 bakdäck och 20 gånger på verkstad

batteriet dog ( lagades ?

barreiet dog efter ca 5 mil (lagades

batteriet dog efter ca 10mil (lagades

motorn delades ny kolv ( lagades

motorn laddar inte ny startor ( lagades

motorn dör mär mal lägger i växel ( lagades

gaffeln läcker på undersidan

motorn skramlar så man blir räd att det är motor ras ( skulle vara så ?

motorn skramlar direkt efter den har varit igång efter ny uppstart ( jag misstänker felaktig bakventil ( andra skramlar inte så

kopplingen släpper inte som den ska ( ignoreras

sprickor i hela avgassystemet främre/ bakre (svetsas

och tillsist så jag tröttnade på allt, ramen har sprickor runt styrlagerna typ öronen till kylar infästningen innan för plastkåpor höger som vänster

jag fick pengarna tillbaks av handlare och stoppade dom i en xt66r det enda felet jag haft var säkringen till blinkersen på 700mil på ca 5månader och ett bakdäk

:tuttar

ktm`en var en 2010 med 700 mil fullstämplad bok av ktm verkstad , den var fin i plast hjul ingen sönder blästra sak men fy fan vad rolig den var när den funkade jag hade den ca 5 månader och av den tiden var den ca på verkstad sammanlagt 1 månad
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ska det inte sitta en sprint i Brembo-oket fram? Är en R. Slängde ett öga på det idag och inte sjutton kunde jag se någon sprint. Är i någon sketen bergsby i Italien och ska plocka ur beläggen imorgon samt göra lite annan service.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Hej
Grabben är lite sugen på mc körkort när han fyller 16 till vintern.
Är det någon här som har erfarenhet av xt125?
Tar gärna emot tips på liknande modeller och övrigt att tänka på vid köp av lätt mc.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla med perj vad hans som körde på för 125 om det var xt, honda eller suzuki.
 

Firebike

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2015
Ort
Haninge
Hoj
XT660X
Hej.

Testade för ett tag sedan att slänga på de GPR-dämparna jag fick med när jag köpte min xt660x. Tyvärr gick den ganska ryckigt runt 50-60km/h så jag bytte tillbaka till original. Vet att jag borde fixa fuelmod eller mappa om den, men tänkte höra om det kanske är någon idé att byta till ett annat luftfilter, och i så fall vilket?

Någon som har tankar kring detta?

//F.B
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har funderingar kring DNA-steg 2 filter? Jag kör med original filter, ryckt snorkeln och co'n höjd men upplever lite avgasknallar. Är det lönt och montera ett steg 2 filter utan PC? Jag undrar oxå om det kan vara skadligt att ställa upp co'n för mycket?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Stod mellan XT125 och Honda XR125 när min grabb började övningsköra i våras. Blev en XR, då det råkade sig bli så att en bra deal infann sig. Lärdomen, såhär 4-500 mil senare är att valet sannolikt kvittar så länge hojen är i bra skick. Dock värt att notera att XR:en har mindre hjul än XT´n.

Har inte kört XT´n, men XR:en är hursom trött med sina 9 Hk. Har gått ner två kugg på framdrevet för att få lite mer accs vid rödljusen, och den toppar kanske 90 km/h i solsken och hemlängtan :). Dock kul och responsiv i styrningen, och en bra hoj att lära sig på. Funkar att ta sig fram både på och utanför asfalten. Vill man höja prislappen lite tror jag att en Yamaha WR125 kan vara ett bra alternativ, och då får man dessutom 5-6 Hk till.

Hur som går det utmärkt att köra långt med god komfort även på en XR125. I våras gjorde vi en 2-dagarstur på 60 mil. Och härom veckan blev det 90 mil på 4 dagar. Kika nedan om någon är intresserad:

http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?p=103870#p103870

http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2565&start=0

EDIT: Verkar som XT´n har några hästar fler än XR:en också...
 
Last edited:

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Tack för input, misstänker att wr innebär en hel del mer mekande...
Kör ju wr450f själv nuförtiden ?
Vi får väl se vad det dyker upp för alternativ, budget är ju något begränsad när man är 15 år.
Tar gärna emot mer tips och tankar ang hoj och själva körkortstagandet.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack för input, misstänker att wr innebär en hel del mer mekande...
Kör ju wr450f själv nuförtiden ?
Vi får väl se vad det dyker upp för alternativ, budget är ju något begränsad när man är 15 år.
Tar gärna emot mer tips och tankar ang hoj och själva körkortstagandet.
WR125R/WR250R har inte mycket gemensamt med F modellerna. Väldigt servicevänliga, 250n har 4000 mil intervall för ventilerna (!).
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Jag deltog för några veckor sedan i en diskussion ang actionkameror, jag har nu testat min SJ4000, filmat lite med bröstsele, hjälmfäste och selfiepinne!
Nöjd med kvaliteten på filmerna och framförallt priset... ?

Länk till en liten film från helgens test.
https://youtu.be/6gY549YXGTY
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Är det någon som skulle vara intresserad av att köpa min xt660r -14. Ca 850 mil. Helt original. Köpte den ny förra våren och den har bara stått denna sommaren.
Pris kan vi komma överrens om. Är inte omöjlig, behöver bli av med den
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Fick hem mitt DNA-stage 2 filter idag. Medföljande papper står det att man måste ha båda DNA filterna annars kan skada på motorn uppstå. Är detta överdrivet eller? Jag har bara stage 2 plus Leo vince pipor och INGEN pc.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top