Modifieringar XT660 X/R

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Aphex skrev:
2441240 Får 46000:- i inbyte, då i originalskick.

Det var ju inte så illa?
Vart fick du det priset? Själv blev jag erbjuden 30" för min. Tror att jag föröker sälja den privat istället. /Joacim
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag ska med byta bort min XT mot betydligt tuffare skogsmaskin.
Kan återkomma med vad jag fick när affären är avklarad :)
//Tobbe
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
joacimz skrev:
2442493 Det var ju inte så illa?
Vart fick du det priset? Själv blev jag erbjuden 30" för min. Tror att jag föröker sälja den privat istället. /Joacim

Mascot i Nässjö :tummenupp Trettiotusen spänn var väl lite väl i underkant.
Det får man väl nästan pynta för en gammel xt.

tobbeviking skrev:
2442502 Jag ska med byta bort min XT mot betydligt tuffare skogsmaskin.
Kan återkomma med vad jag fick när affären är avklarad :)
//Tobbe

Om jag får gissa så tror jag att den är orange och svart och utrustad med en 9,5 dl motor :)
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Aphex skrev:
2442531 Mascot i Nässjö :tummenupp Trettiotusen spänn var väl lite väl i underkant.
Det får man väl nästan pynta för en gammel xt.



Om jag får gissa så tror jag att den är orange och svart och utrustad med en 9,5 dl motor :)
Nä den är blå och har inte ens en halvliter i rovan :näsblod
Flong ny WR450 :)
Vad ska du byta till?
//Tobbe
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
tobbeviking skrev:
2442721 Nä den är blå och har inte ens en halvliter i rovan :näsblod
Flong ny WR450 :)
Vad ska du byta till?
//Tobbe

Ha ha ok jag trodde det var superenduron! En wr lär ju va riktigt smidig och trevlig i skogen. Blir det motardhjul också?
Jag ska byta in min mot en ktm 660. Vill ha en smidigare och busigare cykel helt enkelt. Gillar också att åka grus, så ktm:en känns mer rätt än tunga yamman där också.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Aphex skrev:
2442825 Ha ha ok jag trodde det var superenduron! En wr lär ju va riktigt smidig och trevlig i skogen. Blir det motardhjul också?
Jag ska byta in min mot en ktm 660. Vill ha en smidigare och busigare cykel helt enkelt. Gillar också att åka grus, så ktm:en känns mer rätt än tunga yamman där också.
Haha jag har väl inte obegränsat däckskonto heller!
Men inte hade man tackat nej till en superenduro inte :yoparty
Fast nu är det väl så att jag tänker börja fuska i endurospåret lite igen, så då är nog WR:n min bästa kompromiss, för grusbus är det ju bara att dreva om den lite. Grusåkat planerar jag inte att överge, men motardhjul lockar inte alls faktiskt.
//Tobbe
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
tobbeviking skrev:
2442860 Haha jag har väl inte obegränsat däckskonto heller!
Men inte hade man tackat nej till en superenduro inte :yoparty
Fast nu är det väl så att jag tänker börja fuska i endurospåret lite igen, så då är nog WR:n min bästa kompromiss, för grusbus är det ju bara att dreva om den lite. Grusåkat planerar jag inte att överge, men motardhjul lockar inte alls faktiskt.
//Tobbe

Ser framemot bilder på skönheten sen då!
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Ingen som är sugen på ett par fina motorskyddsbågar och ett dna luftburkslock för lite bättre andning i boxen? Ge mig ett bud så ska vi nog komma överens :)
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Aphex skrev:
2443699 Ingen som är sugen på ett par fina motorskyddsbågar och ett dna luftburkslock för lite bättre andning i boxen? Ge mig ett bud så ska vi nog komma överens :)

Om jag inte säljer min skulle det vara intresant.
Funderar på att lägga ut en annons på blocket, så det är inte aktuellt på några veckor iaf.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Aphex skrev:
2443699 Ingen som är sugen på ett par fina motorskyddsbågar och ett dna luftburkslock för lite bättre andning i boxen? Ge mig ett bud så ska vi nog komma överens :)

Vad vill du ha?

Tänkte precis skaffa lite sånt godis till min under vintern.

edit: såg att du ville ha bud, har dock inte koll på vad de kostar nya så kom med ett förslag du.
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
mml_42 skrev:
2446622 Vad vill du ha?

Tänkte precis skaffa lite sånt godis till min under vintern.

edit: såg att du ville ha bud, har dock inte koll på vad de kostar nya så kom med ett förslag du.

Bågarna kostar 795:- nya på mc-poolen Filtret kostar 675:- tror jag på touring. Ska vi säga en 500:- + frakt. Lägre går jag inte med på.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Aphex skrev:
2446718 Bågarna kostar 795:- nya på mc-poolen Filtret kostar 675:- tror jag på touring. Ska vi säga en 500:- + frakt. Lägre går jag inte med på.


Tja, varför inte...

Kör på PM
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Var ute och drog en sista repa med yamman, helt i originalskick :hihi Jösses vad tamt den låter med original puffrorna. Ni som har de på köp nya! Blir ju minst 20 hk till bara av att höra ljudet :tungan Bakskärmen med snabeln får nog inget designpris heller, men det skvätter ju inte upp skit på ryggen iallaf :) Men det är ju ganska skoj att puttra runt på den ändå. Lite kurviga vägar på landsbyggden och man trivs som fisken i ... Hade jag haft lite längre till jobbet och använt den dagligen så är det en skön allround hoj helt klart. Inga vibrationer som gör att man får parkinson efter en tur. Service är ju i princip lika med noll med. Jag tycker det är en underskattad hoj som ofta blir dissad av allt och alla. Man får ta den för vad den är helt enkelt. En lagom hoj, gjord för att klara det mesta utan att vara bäst på något för att uttrycka mig som en svensson.
Aja det var bara en sista reflektion på en trevlig första hoj som man haft i sin ägo.


/Matte
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Aphex, jag kan inte annat än hålla med dig på allroundpunkten.
Motorn går ju som en dröm, inget monster på ngt vis, men samtidigt ingen tam liten knähund.
Jag har ju en R och den största reflektion jag har är väl att det går att köra bra fort på grus med den. Jag har ju kört på Pirelli MT21 fram och bak och då håller det i bra i fram. Att man sedan i körkortsäkert tempo ganska trivsamt kan ta sig från a-b är ju med en bra egenskap.
Jag är helt klart nöjd med min knarr, trots att jag haft en del småfel som nog mer beror på oflyt än kass kvalite så skulle jag behållt denna om jag hade haft råd att ha en nyare 4-takts enduro också. Men plånboken är ju inte större än den är så då får man välja helt enkelt.
Nog svider det lite i hjärtat att skilja sig från XT:n för det är helt klart en av dom snyggare hojar jag haft i mitt tycke.
//Tobbe
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
F.n vi kanske gör bort oss när vi byter bort våra knarrar. Har inte haft ett enda problem med min :tummenupp Jo jag missade att jag vred ett hack för mycket när jag skulle låsa styret så parklyset åkte på. Drog ur batteriet lite fint över natten. Blev skitorolig när jag kom dit nästa dag och försökte få liv i den :) Sen har det stänkt kylvatten en gång från slangen mellan cyllen och vattenpumpen. Har dock inte blivit något mer efter den gången.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Har gjort en liten modd på min xt.

Satte ett K&N filter där slangen "main air hose" sitter (se bild). Den tar luft från luftburken i vanliga fall.

Mycket mindre ryck vid av och påslag (nästan helt borta) samt mindre avgas smällar.

Vet inte riktigt varför men har gissning att pulserna från insuget störde detta luftflöde. :va

Men det är ju inte den enda modden som har gjorts på hojen.....

Nästa steg blir ev att koppla bort luftburken och sätta ett UNI filter direkt på insuget?
 

Bifogat

  • Mini KN filterdok.JPG
    Mini KN filterdok.JPG
    98.9 KB · Visningar: 317

Magnus_S

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
´04 KTM 625SXC
Stoppsladd skrev:
2461101 Har gjort en liten modd på min xt.

Satte ett K&N filter där slangen "main air hose" sitter (se bild). Den tar luft från luftburken i vanliga fall.

Mycket mindre ryck vid av och påslag (nästan helt borta) samt mindre avgas smällar.

Vet inte riktigt varför men har gissning att pulserna från insuget störde detta luftflöde. :va

Men det är ju inte den enda modden som har gjorts på hojen.....

Nästa steg blir ev att koppla bort luftburken och sätta ett UNI filter direkt på insuget?

Tjena,

Har du något artikel nr på det lilla KN filtret? Inköpsställe?
Jag har med alla medel försökt få bort avgassmällarna, så detta kanske kan vara lösningen!

/M
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Magnus_S skrev:
2463810 Tjena,

Har du något artikel nr på det lilla KN filtret? Inköpsställe?
Jag har med alla medel försökt få bort avgassmällarna, så detta kanske kan vara lösningen!

/M


Det är ingen lösning men jag upplevde en klar förbättring. Sen vad det beror på vet jag inte ännu.:va

Filter NR: 62-2480 pris 350kr!!!!!:mad:
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Stoppsladd skrev:
2467868 Det är ingen lösning men jag upplevde en klar förbättring. Sen vad det beror på vet jag inte ännu.:va

Okej "Stoppis", då skall jag jävlas med dig.

Specen på din moppe?
AIS-ventilen bortkopplad?
PC-ditkopplad?
Bullerburkar?
Luftfilter, icke original?
Snabel bortplockad?

Senast servad?
Stift bytt?
Bänkad?
Något mer?

Sedan e jag nöjd.
By the way; pluggade du bara "snabeln" (slangen) från filterhuset?

Thank's in advance!
 
Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Bosco skrev:
2472784 Okej "Stoppis", då skall jag jävlas med dig.

Specen på din moppe?
AIS-ventilen bortkopplad?
PC-ditkopplad?
Bullerburkar?
Luftfilter, icke original?
Snabel bortplockad?

Senast servad?
Stift bytt?
Bänkad?
Något mer?

Sedan e jag nöjd.
By the way; pluggade du bara "snabeln" (slangen) från filterhuset?

Thank's in advance!

AIS bort monterat helt och pluggat.
Acrapovic burkar.
OTR grövre främre rör
Power commander installerad
K&N filter på original plats
DNA steg 2 filter istf locket på luft burken.
Snabel bortplockad samt modifierad luftburk (hålborrad första kammare)

ca 300 mil sedan förra service.
Stift bytt för ca 150 mil sedan

Ej bänkad än men skall göras under hösten. Kör på en egenmodifierad mapp som jag fick från england och det verkar funka bra.

Vevhusventilation modifierad (omdragen ut i friska luften).

Och ja... jag pluggade....jag har pluggat igen alla hål som blivit i luftburken när jag dragit om eller tagit bort något. Som tex AIS slangen eller den här "main air hose" historian

Tror inte jag har gjort nå mera åt motorn iaf.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top