Modifieringar XT660 X/R

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Snygg hoj :tummenupp Undrar vad du har för däck på bilden? Avon distanzia? Nöjd, hållbarhet, köra grus?

Tack.
Jo visst har du rätt ang. däckvalet.
Jag tycker att dom har funkat bra, bättre än orginal (om man nu både kör asfalt & grus)
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Tack.
Jo visst har du rätt ang. däckvalet.
Jag tycker att dom har funkat bra, bättre än orginal (om man nu både kör asfalt & grus)

Skulle vara intressant att prova lite grövre mönster än sport däcken, Är ju löjligt kul att skotta grus emellanåt. Har nu ett Avon Azzaro bak. Funkar i torrt men blir såphalt i regn, inget vidare mao. Maxxis har ju sina goldspeed med som verkar vettiga som allround. Vi får se te våren vad det kan bli.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Skulle vara intressant att prova lite grövre mönster än sport däcken, Är ju löjligt kul att skotta grus emellanåt. Har nu ett Avon Azzaro bak. Funkar i torrt men blir såphalt i regn, inget vidare mao. Maxxis har ju sina goldspeed med som verkar vettiga som allround. Vi får se te våren vad det kan bli.
Jo, man får nog testa sig lite fram.
Jag ska byta hoj till en WR450 nu ivår, jag har inte bestämmt vilka än
vilka sulor som jag ska ha på motard fälgarna. Avon har ju vart rätt bra.
 

GiXXeN

jag elvade sist jag körde =)
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
XT660X
Skulle vara intressant att prova lite grövre mönster än sport däcken, Är ju löjligt kul att skotta grus emellanåt. Har nu ett Avon Azzaro bak. Funkar i torrt men blir såphalt i regn, inget vidare mao. Maxxis har ju sina goldspeed med som verkar vettiga som allround. Vi får se te våren vad det kan bli.

Jag köper däck av en kille som heter Mark Jennings ifrån England. Jag pröjsade 1150 för både fram och bak sist då jag köpte Metzler. Han hade även Avon som du söker. Pma mig om du vill ha numret
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Jag köper däck av en kille som heter Mark Jennings ifrån England. Jag pröjsade 1150 för både fram och bak sist då jag köpte Metzler. Han hade även Avon som du söker. Pma mig om du vill ha numret

Tror jag sett hans annonser på blocket. Men 2 nya för 1150 :va Släng iväg ett pm med numret du i sådana fall!
 

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
vad ska man ha?

Ska bli dämpare nu. Har kollat runt lite och väljer nog ett par GPR. Tycker man betalar så mkt för märket om man tex vill ha acra pipor. Har fått fram ett pris på 6500:- för ett par Gpr rostfritt, låter det ok? finns det billigare?
Ska man ha runda eller ovala, snyggast?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Ska bli dämpare nu. Har kollat runt lite och väljer nog ett par GPR. Tycker man betalar så mkt för märket om man tex vill ha acra pipor. Har fått fram ett pris på 6500:- för ett par Gpr rostfritt, låter det ok? finns det billigare?
Ska man ha runda eller ovala, snyggast?

Jag har ovala på min -R, tycker de passar in bra designmässigt.
Har iof inte sett några runda monterade så jag vågar inte uttala mig
om hur de ser ut på plats. :)
 

GiXXeN

jag elvade sist jag körde =)
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
XT660X
Ska bli dämpare nu. Har kollat runt lite och väljer nog ett par GPR. Tycker man betalar så mkt för märket om man tex vill ha acra pipor. Har fått fram ett pris på 6500:- för ett par Gpr rostfritt, låter det ok? finns det billigare?
Ska man ha runda eller ovala, snyggast?

Jag har ovala och det skall du ta oxå, följer hojen bättre och smälter in fint. Kalas ljud i dom oxå. Jag brukar svänga in i gränder med hojen o dra på fett med gas då går alla larm igång i bilarna :yoparty
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Någon som har erfarenhet av trimmning på XT 600 motorn ?

Står något i bikes gamla begagnat guide att motorn är skottsäker, så länge den inte trimmas.

Har klämt på pipa o moddat luftburk, men nu luktar det kolvbyte.
Frågan är om jag ska köra på orginal eller högkomp.

För o nackdelar ?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Någon som har erfarenhet av trimmning på XT 600 motorn ?

Står något i bikes gamla begagnat guide att motorn är skottsäker, så länge den inte trimmas.

Har klämt på pipa o moddat luftburk, men nu luktar det kolvbyte.
Frågan är om jag ska köra på orginal eller högkomp.

För o nackdelar ?
Om du ska byta kolla upp din oljepump oxå! Jag körde ganska länge på min SRX med 640 kolv och portad topp men sedan pajjade oljepumpen (= dyrt). Om du byter kolv skulle jag rekomendera kam byte oxå...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om du ska byta kolla upp din oljepump oxå! Jag körde ganska länge på min SRX med 640 kolv och portad topp men sedan pajjade oljepumpen (= dyrt). Om du byter kolv skulle jag rekomendera kam byte oxå...


är pumpen dyr i inköp eller dyr då den rasar ?

byta kolv, visst, det är väl en 3 loppor, men med kam också blir det minst det dubbla, plus ett kraftigt ökat slitage på motorn.

eller är jag fel ute om jag säger att det är mer slitage i ett ökat effektuttag ?
och att kam o kolv ger mer effekt än bara kolv ?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
är pumpen dyr i inköp eller dyr då den rasar ?

byta kolv, visst, det är väl en 3 loppor, men med kam också blir det minst det dubbla, plus ett kraftigt ökat slitage på motorn.

eller är jag fel ute om jag säger att det är mer slitage i ett ökat effektuttag ?
och att kam o kolv ger mer effekt än bara kolv ?

Hej!
jag är ingen mästare på detta men...
Högkompkolv och orginalkam som har korta öppettider på ventiler ger ett högt mottryck när du kommer upp i varv -> motorn känns som den tappar orken mer än motiverat. Det ska finnas en firma i Tyskland som tar emot din orginal kam och sedan skickar tillbaka milda "street" kammar till en hyfsad kostnad.

Angående oljepump. Min SRX är från -86, någon gång efter -89 bytte yamaha ut oljepumpen till en med dubbla kapaciteten. Jag tror att pumpen kostar 1500 kr. Mitt haveri på motorn kostade långt över 10.000...(det hade kunnat undvikas om jag bytt oljepump).
 

Blow

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen!! cbr 900 fireblade -96 *STULEN*
är pumpen dyr i inköp eller dyr då den rasar ?

byta kolv, visst, det är väl en 3 loppor, men med kam också blir det minst det dubbla, plus ett kraftigt ökat slitage på motorn.

eller är jag fel ute om jag säger att det är mer slitage i ett ökat effektuttag ?
och att kam o kolv ger mer effekt än bara kolv ?

Tjena! Har en xt660x -05 och jag snackade med dom på yamahacenter GBG och dom trodde inte att det kulle va några större problem å slänga på en ny kam, kolv och porta och polera toppen, däremot va dom osäkra på hur mycket det gick å ta på i toppen. www.offtheroad.de har lite såna här grejor.
 
Last edited:

Crille_

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
xt660r
Handtagsskydd.

Jag fick hem ett par Acerbis rally pro från off-the-road i fredags, var nere i dag för att montera dom. Men nått jag inte fattar är om man bara skall ta bort dom små "crashpuckarna" utanför handtagen och sen skruva fast skydden med orinalskruven. Köpte ju till ett monteringskit och då verkar det som man skall ta ut "insattsen" i styret och det vet jag inte hur man gör. Sen om man bara monterar skyddet som i första alternativet, genom att bara ta bort "crashpucken" och skruva fast med orginalskruven så går det fint på vänstersidan men på högersidan så tar borshantaget mot så det går inte.

Nån som monterat och kanske har en bra bild så man ser hur det skall se ut?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag fick hem ett par Acerbis rally pro från off-the-road i fredags, var nere i dag för att montera dom. Men nått jag inte fattar är om man bara skall ta bort dom små "crashpuckarna" utanför handtagen och sen skruva fast skydden med orinalskruven. Köpte ju till ett monteringskit och då verkar det som man skall ta ut "insattsen" i styret och det vet jag inte hur man gör. Sen om man bara monterar skyddet som i första alternativet, genom att bara ta bort "crashpucken" och skruva fast med orginalskruven så går det fint på vänstersidan men på högersidan så tar borshantaget mot så det går inte.

Nån som monterat och kanske har en bra bild så man ser hur det skall se ut?

Eftersom det stod stämplat acerbis i mina yamaha orginalare som jag krängde på min XT-R så antar jag att det mer eller mindre är samma skydd. Räcker skydden till så behåll "kraschpucken" ( vibrationsdämpaningsvikten ) köp ett par lagom långa M6 och montera skydden utanför "kraschpucken". På mina orginal så följde det med en lång M6 och ett par olika långa vikter. Monterar du stumt mot styret så tänk på att gashandtaget inte får ta i barkbustern för då kan det bli intressanta semestergasfenomen.
Bilder kan jag tyvärr inte ordna då jag sålt hojen.
//Tobbe
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Sitter i planerna och skall fixa nya dämpare till min hoj nu inför den nya säsongen :). Har planer på ett par Leo Vince X3 dämpare, är det många som har dom här på sin XT och ger dom ett gott ljud? Vill inte heller flyga på allt för mycket pengar på dämparna därför tänkte jag att dessa kunde kanske vara ett bra allternativ, eller är där någon annan som har något annat tips på dämpare med gott ljud i som ligger runt 4000 kr?

/Kim
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Nykomling!

Hej på er !
Har kollat in här och måste tacka för alla kommentarer kring xt660x, som ledde till att jag gick in på Yamaha center och köpte mig en ny (Blå-vit 2004 men oanvänd) motorcykel av nämnda märke. Har tidigare plågat Gsx1100. Svaret finnes förmodligen på någon av alla dessa sidor men, kan man köra ett år utan slip-on eller låter den för snällt eller går för lent ? Och ni som hunnit logga mil på dessa, hur klarar sig agasrören mot sprut från framhjulet? Funderar på att köpa hasplåt till men den lilla rackaren kostar visst 1800 spänn. Solsken ute men snö kvar på mindre vägarna ...suck
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top