Modifieringar XT660 X/R

Blow

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen!! cbr 900 fireblade -96 *STULEN*
Grattis :banana
Sen kommer frågan, hur har du tid att sitta här när du har nytaget körkort?

:) Det har jag inte, e ute å kör så mycket det går men man måste ju kolla läget här ibland med.

E det nån som har bytt kam på sin xt?
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Klockan på displayen.. nån som vet om man kan få 24h-visning på den?

Har flyttstädat bort min svenska instruktionsbok också..FAAN!
Nån som sitter på en extra bok dom vill sälja? (Yamaha säljer bara engelska böcker löst).
 

flyfish

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
haninge
Hoj
Honda xr 650
Tänkte höra om det finns fler som har haft kylarvätskeläckage. Har inte hunnit göra 100 mila än men har drabbats av ett konstigt läckage som bara inträffar när jag kallstartar och kör hem från jobbet på eftermiddagen. (Står i garage under natten varför den inte läcker när jag ska till jobbet). Högra sidan av motorn blir nedsölad.Yamhacenter skall byta några kylarslangklammer hoppas det är så enkelt.


avd omoget. Tycker den är lite omständig att få upp på bakhjulet...hade förhoppning att bara dra upp den på tvåan med motorn, iof så köpte jag den inte för att vara värst förbi korvkön så !


Japp, jag har haft samma problem. Kunde inte fatta var det kom ifrån till en början. Trodde kylarn pajat, men allt jag gjorde var att skruva åt klammrarna då dom satt alldeles för löst, vilket resulterade i att det då och då sipprade ut kylvätska.
 

sehtowe

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
XT660X -07
e det någon som har en manual till XT660 -07 ??
mml_42 hade en men det var en -04, men det kanske inte e någon skillnad mellan dem ??

Mvh Tord
 

Pumafliff

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
numera stockholmare på prov
Hoj
XT660X -05

La upp den på ftp:n

Tackar och bockar!

Har just köpt en röd X och står mitt i slipon-co-pc-ryck-tps-träsket... för att inte tala om hur man har fastnat i OTR-träsket...

fan ja sträckläste de 75 första sidorna här ikväll innan ja gav upp o gick till sidan 90... men en grym tråd. Så fort ja lär mig nåt om hojen ska ja oxå va me o bidra!

EDIT: Så nu är alla 92 sidor lästa.... nån som kan tipsa om vilka slipon man ska ha eller hur man får bort rycket vid gaspådrag...?.... skoja bara....

Men två seriösa frågor;
1. När man ställer COt via diagnosmenyn... vad är det egentligen då man ändrar på hojen. Nån som har bra koll på det?
2. Om man skaffar en PC... funkar samma hårdvara iså fall till flera hojar (förutom kablage då), alltså är det samma låda och samma grundmjukvara i så man bara behöver olka mappar för att flytta den mellan flera hojar?
 
Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Så vart man "med" en XT660X... Och jag gnuggar fortfarande mina ögon efter att ha läst denna enorma tråd, som får mig att inse att jag måste "tanka plånkan", då jag varken har effektpipor eller PC osv. Men efter att ha läst denna tråd så har jag justerat CO och känt en markant skillnad, fast jag fortfarande "labbar" med värdet för att hitta "rätt"

Nu undra jag bara en sak... som jag inte såg i tråden... (hoppade iof över några sidor) så jag tar chansen som "ny" att ställa en fråga som ni säkert kan svara på :)

Är det någon form av övervarvningsskydd på XT:n? Den liksom slår av då jag har gjort några tappra försök att få framhjulet att lätta på 2:ans växel, eller accelererat iväg för att sedan skicka i 3:an...så slår den av precis som den klipper "toppen" på varvtalet.

Har bara justerat CO och ryckt snabeln hittils, vet på min TTR tidigare så fanns där en kabel man "fimpade" för att få ett annat register osv.

Skall skumma igenom tråden än mer och se, grymt nice att köpa en hoj man trivdes med från första metern till att finna denna tråd :)

Skall ut och leta lite tillbehör nu efter att ha "dreglat" över era "moddade" XT, vill rensa baken på den, på med pipor (om någon har några över så hör av er)

Här är pärlan
a68f1472539a14560f70ca66c352136e.jpg
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Klockan på displayen.. nån som vet om man kan få 24h-visning på den?

Har flyttstädat bort min svenska instruktionsbok också..FAAN!
Nån som sitter på en extra bok dom vill sälja? (Yamaha säljer bara engelska böcker löst).

Tjenis... Jag kollade i min bok igår, kunde inte hitt att man kan justera om den till 24h visning, skulle också vilja justera detta... Så är det någon som har något "knep" så....
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Tjenis... Jag kollade i min bok igår, kunde inte hitt att man kan justera om den till 24h visning, skulle också vilja justera detta... Så är det någon som har något "knep" så....

Tack för att du tog dig tid att kolla! :tummenupp

För visst ere liiite störande med 12h visning, vi är inte i USA liksom.. AM/PM..trams!

Nån som vet någon om justering av detta?
 

bebben xtx

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Frillesås
Hoj
Yamaha XTX 660 -05
Tja! Tack för en grym tråd! Har läst nästan hela och fått många bra tips! Har precis fått på effekt-pipor och ställt upp co och färgen på stiftet visar att jag lyckats ganska bra, men när jag var inne och ställde co så hittade jag en meny till!!! om man höll inne båda knapparna när det visar "diag" så hittar man massa mer saker att ändra på! Vågade ej röra något, men nyfiken blev jag! nån annan som varit i den menyn och pillat eller? kan man få tag på någon manual till eländet? hoppas på snabba svar så att man kan gasa mera! kör hårt! Bebben XTX.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
har läst lite om hur ni gör inställningar med CO men skulle vilja ha en lite mer detaljerad info; ex vad exakt är det jag ställer in och vad får jag ut?
kanske har detta stått på någon sida, kan ha missat nån:tungan men skulle verkligen vilja få reda på detta.

tack på förhand, grymt bra tråd!
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
har läst lite om hur ni gör inställningar med CO men skulle vilja ha en lite mer detaljerad info; ex vad exakt är det jag ställer in och vad får jag ut?
kanske har detta stått på någon sida, kan ha missat nån:tungan men skulle verkligen vilja få reda på detta.

tack på förhand, grymt bra tråd!

Har också lusläst denna enorma tråd som är ett måste för oss nya XT ägare :)
Har fixat och trixat med CO nu i veckan och har hittat två lägen på min...
7 när jag kör landsväg (orginal pipor med ryckt snorkel) samt 23 när jag skall slanga lite...

När det gäller CO så förmodar jag, som jag har fattat det att man ökar bränsletillförseln i insprutningen.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Har också lusläst denna enorma tråd som är ett måste för oss nya XT ägare :)
Har fixat och trixat med CO nu i veckan och har hittat två lägen på min...
7 när jag kör landsväg (orginal pipor med ryckt snorkel) samt 23 när jag skall slanga lite...

När det gäller CO så förmodar jag, som jag har fattat det att man ökar bränsletillförseln i insprutningen.

Ok sjyyst, ( ja den är enorm :tummenupp )
Menar du alltså att du ställer om den beroende på hur du/och på vad (underlag) du kör?
Märker du någon skillnad då, lättare att få upp den på slangen med ny inställning? Kör orginal pipor i 2 veckor till, men är det lönt att göra någon inställning då den är fullt orginal, d v s kommer jag märka något?

tack för svar
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Ok sjyyst, ( ja den är enorm :tummenupp )
Menar du alltså att du ställer om den beroende på hur du/och på vad (underlag) du kör?
Märker du någon skillnad då, lättare att få upp den på slangen med ny inställning? Kör orginal pipor i 2 veckor till, men är det lönt att göra någon inställning då den är fullt orginal, d v s kommer jag märka något?

tack för svar

Precis, har två olika värden beroende på hur jag skall köra, men skall tilläggas att jag precis har börjat utforska detta med att ställa CO, jag var ute i fredags kväll och provade och kände en stor skillnad på hur hojen reagerade, körde jag sakta och skulle leka upp den så var värdet 23 kanon, men då går den lite oroligt när jag åker landsväg iom att det blir en del avgasknallar, gungande motorbroms osv. vilket inte finns vid värde 7 på CO, och på värde 7 på CO så är den inte lika "rapp" att gasa upp på första växeln som på värde 23. Vet inte om detta kommer att spela någon roll sedan då man kanske har övat mer osv. men i nuläget så beter den sig som två olika maskiner när jag ställer om CO.
Om du skall testa lite, glöm inte vad den stod på som "standard" innan du ändrar CO:n, så du bara kan ställa tillbaka den som den var. Justera detta kommer du nog att få sedan när piporna kommer på, men visst skall du testa redan nu, då kan du sedan "modda" lite själv iom att du känner hur hojen reagerar osv. :)
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Har blivit lite sugen på att skaffa något nyare än min DR650SE-96 och har börjat kika lite på XT660R. Har skummat lite här och var i tråden men inte orkat läsa hela.

Hur är körställningen på XT:n (sittande och stående)? Tycker att min DR känns lite liten för mig med för kort avstånd mellan fotpinnar och sadel. Har monterat styrhöjare men styret är ändå för lågt för mina 193 cm vid stående körning. Dinns det några långväxta XT-förare här som kan avrapportera om detta?

Jag kör mycket grus och en del stigar och traktorvägar med min DR. Hur funkar XT:n där? Känns den allt för tung och brötig?

Har varit inne på OTR och dreglat över de tjusiga 2-1 systemen. Är det någon här som kör med sådant? Nu har de ju även en passande hasplåt om man köper ett sånt system så det hade ju varit givet.

Är det några andra modifieringar som ni anser behövas för att optimera XT:n för grusbus och lättare terrängkörning? Typ andra fjädrar, höjning, bromsslangar, styreshöjning eller nytt styre.
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Detta låter PRECIS som det problemet jag har!

Fick veta på tidigare inlägg att det var ECM:en det troligtvis var fel på,
men detta felsymptom stämmer nog mer in på mitt problem...

Då får Yamaha byta ut både ECM:en och sensorn då!


Hej! Relativt ny ägare av en XT660x-04 och även ny på detta forum..

Var medveten om problemet med ECU/CDI då jag köpte hojen för drygt en månad sen, då den dåvarande ägaren som förövrigt inte ägt hojen speciellt länge inte hade stött på problemet med att den tjuv-stannat så antog jag att det var bytt ECU på hojen av ägaren före honom..

Dock har den nu vid flertalet tillfällen stannat och går lite små ryckigt på låga varv.. Ringde angående detta till YC i Lule och beskrev mitt problem och berättade även om faxet som figurerat tidigare här i tråden angående ECU:n. Han rättade dock mig snabbt och hävdade att det var TPS en som de var galet på.. :confused:

Detta skulle dock fixas och de va inga som helst problem.. verkstadstid fixat. men jag blev lite fundersam när alla tidigare på tråden snackat om: stannar, går dåligt --> byte ECU ---> går bra som faan..

Är det TPSen eller ECU:n det är fel på? eller e de båda?
 
Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Är det TPSen eller ECU:n det är fel på? eller e de båda?

ECU'n; ett tidigare problem ('04) och bara några få utvalda fordon!

TPS'n återgärdat i våras - mest viktigt om du kör längre sträckor med full gas (i.e. motorväg och 100km i längd).

Att den stannar finns en mycket enkel funktion att ta till - höj tomgången.
Min ligger på över ~2.000 rpm, oavsett vad handbok säger. Ofrivilliga stopp är ett minne blott...
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Att den stannar finns en mycket enkel funktion att ta till - höj tomgången.
Min ligger på över ~2.000 rpm, oavsett vad handbok säger. Ofrivilliga stopp är ett minne blott...[/QUOTE]

Okeej.. tack då fick jag svaren på min fråga, jo visst höja tomgången är ju ett alternativ, känns dock som att detta skulle vara en liten fusk-lösning.:gnissla
Tanken är väl inte att man ska ha en tomgång på över 2000 varv..
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Precis, har två olika värden beroende på hur jag skall köra 7 - 23

Hur var det man gick in i menyn för att ställa om insprutningen (CO1 eller CO2 förresten). Vad händer om du bara backar från 23 till säg 18-20 någonting? (Ang avgasknall / effekt etc)

Är det verkligen någon som kunnat påvisa någon förändring av att rycka snorkeln... mig veterligen är hålet nog stort att dra i luft till en sådan motor!
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
nån fler än jag som upplevt att blinkersknappen ibland inte tar alls, sen stänger jag av och startar om och då funkar blinkers igen. har hänt typ 3ggr på 6mån så ingen fara..men..gör jag något fel?
 

OXYD

OXYD
Gick med
4 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
2005, Yamaha, xt660r
Växlar

Tja
Har precis kört mina 100 första mil med min ny xt660r. Men tycker att växlarna är lite hårda. 80% av tiden känns det som man slår i växlarna. Speciellt från 1-2-3. Känns det likadant för er? Växellådan är kanske sådan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top