Modifieringar XT660 X/R

osimren

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
XT 660 X -04
evilonkel skrev:
Goddagens!
Rasande trevlig sida för en mycket trevlig hoj.
Hämtade min -05 i går (lämnade min Cagiva Elefant med stor sorg och saknad) så nu "är man med motard" för första gången.
Tänkte börja mitt inläggande med att fråga Osimren var du har hittat dina ljuddämpare nå´nstans? Har inte kunnat läsa igenom hela tråden eftersom man sitter med "smalbandsuppkoppling" och blockerar hela telelinjen in... :7peta

Grattis till en nice hoj!
Ljuddämparna är från Spark i Italien.
Bilder:
http://www.xt660.com/SPM_gallery.html

Köpte dom hos Febur.it då inte Spark har någon åf i Sverige.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
TRX85r skrev:
Nån som e sugen på litta körning i morrn(lör 13/8 ) om vädret tillåter :hej

Hade vart skit kul.....men jag ska på bröllop ikväll.

Kanske vi kan gasa nästa lördag??
Jag var ute igår.....satan vad skoj det är.

Som ni har läst (om ni har läst tråden) så har jag trimmat min lite med
Power commander, ryckt snorkel, dragit ur insatserna ur orginal dämparna
och har en special tillverkad trimkam.

Det är först efter 100mil med detta som nu skillnaden känns....märkligt
men så är det, o nu går det som bara fan!!!! :yoparty
Så det ska bli skoj o köra till våren efter att mitt vinter projekt blivit klart.

Hoppas på en 65-70Hk på bakhjulet...och kanske en 80Nm.
Men man brukar hoppas för mycket när det gäller sånt här.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
cone skrev:
Som ni har läst (om ni har läst tråden) så har jag trimmat min lite med
Power commander, ryckt snorkel, dragit ur insatserna ur orginal dämparna
och har en special tillverkad trimkam.

Det är först efter 100mil med detta som nu skillnaden känns....märkligt
men så är det, o nu går det som bara fan!!!! :yoparty
Så det ska bli skoj o köra till våren efter att mitt vinter projekt blivit klart.

Hoppas på en 65-70Hk på bakhjulet...och kanske en 80Nm.
Men man brukar hoppas för mycket när det gäller sånt här.

Är kammen gjort för enbart toppeffekt eller är den mer bred är toppig för att ge mer på låg & mellan?
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
cone skrev:
Som ni har läst (om ni har läst tråden) så har jag trimmat min lite med
Power commander, ryckt snorkel, dragit ur insatserna ur orginal dämparna
och har en special tillverkad trimkam.

Jag kanske kan fråga dig som provat, är det stort ingrepp att fixa original dämparna så som du gjort?
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
XTrem skrev:
Jag kanske kan fråga dig som provat, är det stort ingrepp att fixa original dämparna så som du gjort?

Nej,
Men det kan vara lite knixigt att återställa.
Man får först dra ur poppnitarna slipa bort tig-svetsarna sen är det bara att dra ur insatserna, jag skulle inte ha gjort det om jag visste vad jag vet nu, helt klart enklare att dra på ett slipon....klart kostar lite mer.
Jag skall återställa mina i vinter då ett helsystem skall på.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
motardnisse skrev:
Är kammen gjort för enbart toppeffekt eller är den mer bred är toppig för att ge mer på låg & mellan?

Den är gjord för att få ur mer mos på låg o mellan registret
 

Magnus_S

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
´04 KTM 625SXC
Hej på er!
Jag är ny på detta forum, har haft min min 04'a sedan i våras. Moddningarna hittils är: Snorkel åkt av, KN filter, 2-1 system med Sebring, AIS urkopplad och nya länkarmar till bakfjädringen som höjer hojen 30 mm. bak.
Och som alla andra så har jag fixat med CO värdet upp och ner, blir inte klok på det. Den går bra på låg och mellan, men det känns som den tappat på höga varv.... Och det smäller som f*n när man motorbromsar.
Väntar på en ny ahsplåt som ligger närmare motorn, finns en hel del markfrigång att vinna med det här systemet. Men den största vinsten är att man kapar en hel del vikt.
 

Bifogat

  • XT.jpg
    XT.jpg
    104.2 KB · Visningar: 340

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Ja markfrigången är ingen höjdare... jag donkade i en sten innan 30 mil var paserade :gnissla Det fanns dock en plåt som fick ta smällen :)
Som gammal cross idiot var jag ju tvungen att se hur den gick att hantera på crossbanan... :tummenupp
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Magnus_S skrev:
Hej på er!
Jag är ny på detta forum, har haft min min 04'a sedan i våras. Moddningarna hittils är: Snorkel åkt av, KN filter, 2-1 system med Sebring, AIS urkopplad och nya länkarmar till bakfjädringen som höjer hojen 30 mm. bak.
Och som alla andra så har jag fixat med CO värdet upp och ner, blir inte klok på det. Den går bra på låg och mellan, men det känns som den tappat på höga varv.... Och det smäller som f*n när man motorbromsar.
Väntar på en ny ahsplåt som ligger närmare motorn, finns en hel del markfrigång att vinna med det här systemet. Men den största vinsten är att man kapar en hel del vikt.

Var köper man det sebring 2-1 systemet o vad kostar det??
mvh//Mange
 

Magnus_S

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
´04 KTM 625SXC
På min är det Sebring Alu. Har ej vägt det, men hos Off The Road sa dom att man sparade ca. 7-9 kilo mot original systemet. Det känns som det kan stämma hyffsat.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Va ut å provade en XT660X före helgen och det var väl ungefär som jag tänkt mej. Dvs trött motor och något mjuk fjädring men annars trevlig och lättmanövrerad.
Har gått i motard tankar ganska länge nu och varit inne å snurrat på honda 450 el 650 men det blir nog en yamma iaf som det yamma freak man är :)

Men å andra sidan så kan ju den trötta motorn hjälpas på traven och dämparna ställas på en aning eller fixas med andra fjädrar alt annan olja så har man både en bus maskin och en maskin som förhoppningsvis håller åtskilliga mil :tummenupp


Måste bara sälja den nuvarande hojen..... *snyft*
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Föresten är det nån som provat porta/planat toppen nå än?

Bor liksom granne med en som pyssla med sånt så den dan Xt'n rullar in på gården är det nog lurt om inte toppen hamnar i händerna på han :hihi
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Magnus_S skrev:
På min är det Sebring Alu. Har ej vägt det, men hos Off The Road sa dom att man sparade ca. 7-9 kilo mot original systemet. Det känns som det kan stämma hyffsat.
okej.. det väger ju 11 original tror jag..
men det skiljer ju en hel del i pris på alu/stål, o fråga än om det är värt det?
 

Magnus_S

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
´04 KTM 625SXC
mange_jkpg skrev:
okej.. det väger ju 11 original tror jag..
men det skiljer ju en hel del i pris på alu/stål, o fråga än om det är värt det?

Tja, man bör ju spara en hel del bara på att det är en dämpare istället för två.
Så stålvarianten är nog inte så dum den heller.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Magnus_S skrev:
På min är det Sebring Alu. Har ej vägt det, men hos Off The Road sa dom att man sparade ca. 7-9 kilo mot original systemet. Det känns som det kan stämma hyffsat.

Vikten du sparar är att du inte har någon katalysator på dina rör.
Katen väger ungefär 6-7 kilo.

Har oxå varit inne på att köra det samma som du har.
Det ser himmla bra ut.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top