Modifieringar XT660 X/R

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
kedo.de tar 5 euro för ett oljefilter? Är dom så billiga även på Yamaha i Sverige?

Aldrig bytt filter på mc förut så jag har väl trott att det är dyrt som allt annat, hade räknat med en 400 pix åtminstone.

Kör biltemas filter. Det är samma oljefilter för xt600/660
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Jo det är mycket pengar men å ena sidan inte dyrare än BMW R1200GS som den konkurerar med. Tycker för övrigt att 71900 kr för en ny XT660 R känns väldigt mycket.
 

storfiskaren

Ringrostig, återfallsknutte
Gick med
21 Feb 2010
Ort
Landvetter
Hoj
Yamaha FZR 1000-92 Yamaha XT660R -08
Jo det är mycket pengar men å ena sidan inte dyrare än BMW R1200GS som den konkurerar med. Tycker för övrigt att 71900 kr för en ny XT660 R känns väldigt mycket.

En ny XT 660 R av årsmodell -08 kostade väl 56 900:-
Nu vet jag inte vad -09:an kostade, men det är ju en kraftig prisökning :mad:
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
En ny XT 660 R av årsmodell -08 kostade väl 56 900:-
Nu vet jag inte vad -09:an kostade, men det är ju en kraftig prisökning :mad:

Jag har för mig att när jag köpte min -08'a år 2008 kostade en XTX 64 900:- så jag kan inte tänka mig att en R kostade så lite som 56 900:- om det inte var nåt specialerbjudande.
 

storfiskaren

Ringrostig, återfallsknutte
Gick med
21 Feb 2010
Ort
Landvetter
Hoj
Yamaha FZR 1000-92 Yamaha XT660R -08
Jag har för mig att när jag köpte min -08'a år 2008 kostade en XTX 64 900:- så jag kan inte tänka mig att en R kostade så lite som 56 900:- om det inte var nåt specialerbjudande.

Jag fick leta upp min Bike, katalogen för 2008 och det står 56 900:- i den för R:en och som du nämnde 64 900:- för X:en. Nu blev jag förvånad att det var så stor prisskillnad mellan modellerna. Men X:en är ju mer påkostad med bla aluminium vagga. (Om jag inte minns fel så gjorde Yamaha en prissänkning på 08:ans R)
Jag såg på Yamahas hemsida att prisskillnaden för 2010 X och R modellerna är 5000:- nu. Och 2008 var skillnaden 8000:- :va
 
Last edited:

Gredde

Körkort igen!
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Xt 660R
Hej hej alla 660 åkare! Var iväg och köpte mig en Xt 660 r igår! Fick ett så bra pris att jag inte kunde låta bli. Kommer bli många roliga dagar på den känns det som. Nu gäller det väll bara att läsa igenom hela tråden. :yoparty
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Hej hej alla 660 åkare! Var iväg och köpte mig en Xt 660 r igår! Fick ett så bra pris att jag inte kunde låta bli. Kommer bli många roliga dagar på den känns det som. Nu gäller det väll bara att läsa igenom hela tråden. :yoparty

Gött! Jag skaffade mig en X i förra veckan, och har väl tagit mig igenom om inte hela tråden, så stora delar :)

Jag har liksom många andra xt-åkare märkt att de är extremt ryckiga i låg och jämn fart. I den här tråden talas det mest om att rycka snorklar och justera CO (justera upp bränslemixen på lågvarv/låggas), vilket ju iofs verkar hjälpa ganska mycket men iom 07 och framåt med lambda sensor (O2 sensor) måste ju det givna första steget vara att eliminera denna.

Jag hittade denna som ju verkar vara klockren för 19 euro! Gå till denna länk och sök på "Lamdasonden Eliminator":

http://www.off-the-road.de/xt660_xt-power.html

Det står på tyska, men översatt på google translate:

Körning utan lambda sond?

Vill du ha en mjuk gång och bra gasrespons?

För många modeller, en syresensor för att reglera blandningen utarbetas i de nedre varvtalsområdet och vid låga gaspådrag positioner används. De flesta modeller endast upp till 3.000 rpm. och 20% gaspådrag position. Detta är främst en uppgift för utsläpp med katalysator för att hålla det lågt.

* Genom att använda avgaser utan katalysator och Lambda-sensor är det att ta bort syresensor i många modeller för fel med varningslampor etc.
* Genom de värden som lämnas av syresensor reglerar systemet bränsleinsprutning ständigt i detta område. Detta resulterar i en vinglig, ojämna rörelser, Konstantfahrverhalten och dålig gasrespons.
* Utan Lambda Eliminator / Controller, detta område också med en Power Commander inte att optimeras.


O2 sensor eliminator / Controller ersätter syresensor på den ursprungliga kontakten och rapporter förväntade optimala värdet på insprutningssystem. Således en automatisk justering undviks. Den varningslamporna visar inga fel och set-up arbete i nedre varvtalsområdet genomförs effektivt.

Resultatet kommer att vara:

* Inga fler Konstantfahrruckeln
* Inga felmeddelanden när du använder avgaser utan katalysator och Lambda sond
* Optimering av Power Commander i alla hastigheter tillgängliga
* För alla XT-660 R / X med lambdasonden


Dynojet Power Commander Eliminator XT-660


Jag tycker det verkar helt klockrent. Specialgivaren svarar alltså hela tiden 1, vilket är idealet (14.7 till 1 i luft/bränslemix). Vill man sedan ändå justera upp CO kan man ju göra det också. Som det ser ut kan du även rycka bort den enkelt till besiktningen om du är orolig för avgasvärden. Om de kollar sånt på besiktningen?

Någon som provat?
 

Peppe XT660X

Peppe
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Värmdö
Hoj
XT660X 05 PC5 + Auto tune
O2 Eliminator

Jag läste att någon hade tagit en ECU från en 05:a & satt på sin 09:a ( 07-10 är väl samma ) Jag har inte det problemet eftersom min är en 05:a. Men jag köpte ett grenrör till en 07:a när jag monterade PC5 med Auto tune ( Inkl bredbans Lamda ) , Har för mig att det har funnits beskrining på O2 eliminator att bygga själv med endast 2st motstånd.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag läste att någon hade tagit en ECU från en 05:a & satt på sin 09:a ( 07-10 är väl samma ) Jag har inte det problemet eftersom min är en 05:a. Men jag köpte ett grenrör till en 07:a när jag monterade PC5 med Auto tune ( Inkl bredbans Lamda ) , Har för mig att det har funnits beskrining på O2 eliminator att bygga själv med endast 2st motstånd.

Ok. Men det var just de simpla eliminatorerna med resistorer som tydligen inte funkade med 07/08. Den där "Kev" på xt660.com höll visst på och testade med en variant som matar vissa spänningar istället.

Jag ska ge mig på att prova å höja co:t istället. Vem vet, det kanske hjälper :)

Tydligen så är det 04-06 och 09-10 som gäller om man ska ha en xt som går bra.
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Köpte min xtr med PC monterad och den kanske eliminerar alla problem med insprutningen så länge man har en bra map. Jag har inte en aning om hur sånt där funkar men jag tycker att min -08 går förbannat bra.

Har precis beställt ett par distanser till framdämparna från Kev på xt660.com, någon som kör med dessa eller styvare fjädrar? Tillsammans med annan viskositet på gaffeloljan verkar det göra stor skillnad. Vi får väl se...

Joel
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top