Hej hej alla 660 åkare! Var iväg och köpte mig en Xt 660 r igår! Fick ett så bra pris att jag inte kunde låta bli. Kommer bli många roliga dagar på den känns det som. Nu gäller det väll bara att läsa igenom hela tråden.
Gött! Jag skaffade mig en X i förra veckan, och har väl tagit mig igenom om inte hela tråden, så stora delar
Jag har liksom många andra xt-åkare märkt att de är extremt ryckiga i låg och jämn fart. I den här tråden talas det mest om att rycka snorklar och justera CO (justera upp bränslemixen på lågvarv/låggas), vilket ju iofs verkar hjälpa ganska mycket men iom 07 och framåt med lambda sensor (O2 sensor) måste ju det givna första steget vara att eliminera denna.
Jag hittade denna som ju verkar vara klockren för 19 euro! Gå till denna länk och sök på "Lamdasonden Eliminator":
http://www.off-the-road.de/xt660_xt-power.html
Det står på tyska, men översatt på google translate:
Körning utan lambda sond?
Vill du ha en mjuk gång och bra gasrespons?
För många modeller, en syresensor för att reglera blandningen utarbetas i de nedre varvtalsområdet och vid låga gaspådrag positioner används. De flesta modeller endast upp till 3.000 rpm. och 20% gaspådrag position. Detta är främst en uppgift för utsläpp med katalysator för att hålla det lågt.
* Genom att använda avgaser utan katalysator och Lambda-sensor är det att ta bort syresensor i många modeller för fel med varningslampor etc.
* Genom de värden som lämnas av syresensor reglerar systemet bränsleinsprutning ständigt i detta område. Detta resulterar i en vinglig, ojämna rörelser, Konstantfahrverhalten och dålig gasrespons.
* Utan Lambda Eliminator / Controller, detta område också med en Power Commander inte att optimeras.
O2 sensor eliminator / Controller ersätter syresensor på den ursprungliga kontakten och rapporter förväntade optimala värdet på insprutningssystem. Således en automatisk justering undviks. Den varningslamporna visar inga fel och set-up arbete i nedre varvtalsområdet genomförs effektivt.
Resultatet kommer att vara:
* Inga fler Konstantfahrruckeln
* Inga felmeddelanden när du använder avgaser utan katalysator och Lambda sond
* Optimering av Power Commander i alla hastigheter tillgängliga
* För alla XT-660 R / X med lambdasonden
Dynojet Power Commander Eliminator XT-660
Jag tycker det verkar helt klockrent. Specialgivaren svarar alltså hela tiden 1, vilket är idealet (14.7 till 1 i luft/bränslemix). Vill man sedan ändå justera upp CO kan man ju göra det också. Som det ser ut kan du även rycka bort den enkelt till besiktningen om du är orolig för avgasvärden. Om de kollar sånt på besiktningen?
Någon som provat?