Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Såklart den gjordes! :) Grattis! Blev det 49k till slut? Gav dom med sig och slängde in 1000-mila servicen?

Vilken färg förresten?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Efter att min hoj har nu gått drygt 1800 mil har styrlagret helt lagt ner. Hojen är mycket tungstyrd, och vid lägre hastigheter känns det nästan som om hjulen går på räls, och man får bryta sig in i en ny bana när man svänger. Kör mycket grus/offroad, så lagren har fått mycket stryk :). Några som bytt lager än? Efter hur många mil i så fall? Någon som bytt själv? Lätt/svårt?

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Efter att min hoj har nu gått drygt 1800 mil har styrlagret helt lagt ner. Hojen är mycket tungstyrd, och vid lägre hastigheter känns det nästan som om hjulen går på räls, och man får bryta sig in i en ny bana när man svänger. Kör mycket grus/offroad, så lagren har fått mycket stryk :). Några som bytt lager än? Efter hur många mil i så fall? Någon som bytt själv? Lätt/svårt?

Du har 5 års garanti använd dig av den.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

De sista 3 åren gäller dock bara motor och växellåda. Om hojen är mindre än två är gammal är väl frågan om slitaget är onormalt, för slitage i sig innefattas inte av garantin. Jag tycker det låter som att det tagit slut väldigt fort, men jag vet inte hur mycket det påverkas av gropiga grusvägar.

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Det har säkert redan tagit upp, men funderar lite på om det är värt att kosta på power commander och kn-filter? Kör i dag med enbart gpr slip-on och tycker den går fint som den gör, men lite mer skadar ju aldrig... flera har skrivit om att det går att justera CO, rent praktiskt, hur gör man det?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Det har säkert redan tagit upp, men funderar lite på om det är värt att kosta på power commander och kn-filter? Kör i dag med enbart gpr slip-on och tycker den går fint som den gör, men lite mer skadar ju aldrig...

Som du säger, det skadar säkert inte att köra som du kör, men jag skulle personligen inte vilja köra med öppnare system eller luftfilter utan att samtidigt justera bränsleblandningen. De här hojarna går ju dessutom redan för snålt med orignalsystem och originalfilter.

flera har skrivit om att det går att justera CO, rent praktiskt, hur gör man det?

Kolla under "Setting the CO" här:

http://www.xt660.com/site/node/53

Observera att den uppfettningen bara gäller vid låga varv och låga gaspådrag. För att justera bränsleblandningen över hela registret och alla gaspådrag behövs antingen PCIII eller den där Kev fuel mod som länken går till. Jag har själv beställt en sådan tillsammans med öppnare luftfilter.

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Enligt yamahacenter justerar höjdjusteringen sig när man sätter på slip-on och så länge man inte har öppet filter eller helsystem måste man inte justera eller ha pc. Vore kul att höra hur stor skillnaden blev för er som bänkat efter att ha monterat pc + filter, det är ju inte gratis...

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Enligt yamahacenter justerar höjdjusteringen sig när man sätter på slip-on.

Japp, på låga varv och upp till ca 20% gaspådrag. Utöver det kommer du köra snålt. Men som sagt, det är säkert ingen fara, ECU:n känner av om du kör så snålt att det är skadligt, då kommer du få upp ett felmeddelande i instrumenteringen.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
De sista 3 åren gäller dock bara motor och växellåda. Om hojen är mindre än två är gammal är väl frågan om slitaget är onormalt, för slitage i sig innefattas inte av garantin. Jag tycker det låter som att det tagit slut väldigt fort, men jag vet inte hur mycket det påverkas av gropiga grusvägar.

Länkagelager på min XT-Z byttes efter ca 2300 mil och jag slapp betala :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C

Har inte 5 års garanti då jag gjort allt efter 100-milaservicen själv. Betalar inte service-firmornas fantasipriser på typ 3500 kr för olje- och filterbyten, med upp till 600% påslag på materialet, bara för att få en stämpel i boken. Byter dessutom olja/filter med dubbla intervaller jämfört med serviceplanen.

Styrlager kan köpas komplett från kedo.de för ca 35 euro, och från off-the-road.de för ca 50 euro. Yamahaåterförsäljarna vill ha runt 1000-lappen.

off-the-road.de säger så här om styrlagren:
"Unfortunately the stock Yamaha headset bearings don't last for ever. Sometimes it's necessary to exchange the bearings after 2-3 years. Important: Use a good grease while mounting the bearings. Yamaha was a little lazy at this point."

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Såklart den gjordes! :) Grattis! Blev det 49k till slut? Gav dom med sig och slängde in 1000-mila servicen?

Vilken färg förresten?

Ja det blev 49 och ingen 1000 mila service i priset :(. Men nu har jag iaf en rolig hoj som inte kostar skjortan att äga som ninjan jag har. Måste säga att jag får ut mer glädje av xtx:en.
En blå blev de.

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Ja det blev 49 och ingen 1000 mila service i priset :(. Men nu har jag iaf en rolig hoj som inte kostar skjortan att äga som ninjan jag har. Måste säga att jag får ut mer glädje av xtx:en.
En blå blev de.

Har oxå haft zx9a tidigare och håller med, med xtx har man roligare till en betydligt lägre kostnad... :tummenupp

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hej!

Var köper man prisvärda handtagskydd?
De 1095 som Touratech vill ha känns lite i överkant...

//P

Racetema som alltid.

82-575_l.jpg

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
En snabb fråga ska man köpa powercommander 3 eller 5? Och är det bäst att köpa från powercommanders sida? Eller var rekomenderar ni att man köper det ?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
En snabb fråga ska man köpa powercommander 3 eller 5? Och är det bäst att köpa från powercommanders sida? Eller var rekomenderar ni att man köper det ?

PC3 för 2004-2008, PC5 för 2009 och nyare. ECU:n uppdaterades 2009.

www.mc-online.se har PC3 för xt:n för 2995:-, men du måste gå via produktgrupp -> förgasare och insprut, sista sidan.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...