Modifieringar XT660 X/R

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Jag drar upp min på 2:an utan koppling.
Full gas och ett litet ryck i styret så klättrar den upp så snällt.
Sen att jag är fegis och att den snart är nere på 2 hjul igen är ju en annan historia :rodnar

Inga problem att wheela utan koppling på 2an, jag har däremot svårt att hålla konstant fart så den går in i varvtalsstoppet... funkar xtn att crossväxla i 3an eller måste man koppla för att inte pajja lådan? :va
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Funderar på att köpa en xt660x 2005 med öppna rör, racefilter och pcIII.

Fråga: när jag redan har pcIII behöver jag då ej ställa upp CO-värdet? Sköter pcIII det själv eller?

Rycka snorkeln kan väl vara på sin plats då jag kommer köra utan DB_killers?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
XT660R Grusräcer

Tjenare,

Är det någon som använder sin R till grus/Offroad "på riktigt"?

Jag är bra sugen på en R men har problem med avgassystemets dragning under motorn, känns som att jag skulle mörda ett avgassystem varje sommar eftersom jag alltid verkar hamna vid välta träd som jag måste över o.s.v.
Har någon provat OTR's 2-1 system som går vid sidan av motorn, känns nästan som ett krav att ha ett sånt, eller.

Grus/offroad-erfarenheter mottages tacksamt.

funkar xtn att crossväxla i 3an eller måste man koppla för att inte pajja lådan? :va

Jag kopplar alltid, oavsett vilken hoj/växel jag ska ha i, varför ska man inte använda koppling?
 
Last edited:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Tjenare,

Är det någon som använder sin R till grus/Offroad "på riktigt"?

Jag är bra sugen på en R men har problem med avgassystemets dragning under motorn, känns som att jag skulle mörda ett avgassystem varje sommar eftersom jag alltid verkar hamna vid välta träd som jag måste över o.s.v.
Har någon provat OTR's 2-1 system som går vid sidan av motorn, känns nästan som ett krav att ha ett sånt, eller.

Grus/offroad-erfarenheter mottages tacksamt.



Jag kopplar alltid, oavsett vilken hoj/växel jag ska ha i, varför ska man inte använda koppling?

Ingen erfarenhet av grus/offroad. Men dock 2-1 från Metal Mule. Har för mig att de är rätt mycket billigare än OTR. Jag köpte dock mitt beggat. Det blir ju rätt mycket högre markfrigång med detta system, och sen ser det ju lite ovanligt ut med bara en burk åxå. Ganska snyggt tycker jag faktiskt. Här e en bild på hur min såg ut innan den såldes.
 

Bifogat

  • IMG_9662.jpg
    IMG_9662.jpg
    248.3 KB · Visningar: 295

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Fråga: när jag redan har pcIII behöver jag då ej ställa upp CO-värdet? Sköter pcIII det själv eller?

Du behöver inte ställa upp co:t, det påverkar bara tomgång och strax däröver. Men du kan experimentera med att höja lite, det kan göra av/på med gasen betydligt mjukare.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ingen erfarenhet av grus/offroad. Men dock 2-1 från Metal Mule. Har för mig att de är rätt mycket billigare än OTR. Jag köpte dock mitt beggat. Det blir ju rätt mycket högre markfrigång med detta system, och sen ser det ju lite ovanligt ut med bara en burk åxå. Ganska snyggt tycker jag faktiskt. Här e en bild på hur min såg ut innan den såldes.

Tycker det är jäkligt snyggt! Var det inga problem med värme? Dvs att systemet smälte någonting osv?
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Tycker det är jäkligt snyggt! Var det inga problem med värme? Dvs att systemet smälte någonting osv?

Varmt vart det, men det enda som smälte var slangarna till starkhornet som jag hade monterat. Men kylarslangen eller vad det nu är som går i närheten av röret höll sig iaf intakt. Det sitter dock lite nära vaden, blev lite varmt om benet om man stannade och hade högerfoten på pinnen. Dock inte så att det vart direkt obehgligt varmt, men det kändes. Hade funderingar på avgasbandage, men jag han byta hoj innan det blev verklighet.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Måste bara fråga när ni drar upp era hojar på slangen på 2an sitter ni jätte långt bak på sadlen då? jag har fortfarande inte lyckats :( jag känner mig som ett hopplöst fall
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
xt660x vs ktm 990 sm

Nu kommer nog många tor att jag är galen men idag var jag ute o testa en xt660r. Det är ju xt660x som jag tänker köpa men dessa var slut så jag testa offroadvarianten.

Måste säga att jag blev imponerad och med några givna moddar på motorn, nya öppna pipor och en pcIII+ 14 kuggar fram så ska det nog bli riktig fart på grejerna.

Min nuvarande hoj är ju "den ultimata väghojen" KTM 990 SM, men jag behöver få loss lite kosing till bil därav bytet.

När jag kör 990 är det lite som att åka SH på vanliga vägar= hojen är alldeles för snabb och det är väldigt sällan det går att maxa och pressa hojen. Man åker och letar lägen liksom där man kan dra på lite...

Med xt660r är det full sula hela tiden och det känns jävligt befriande att bara dra i rullen mitt i en kurva= skitkul! Så imorgon blir det att glida ner till götet och byta 990 mot en xt660x med öppna arrowpipor, pcIII och racefilter.

Sen är de ju mycket skönare att äga en hoj för 40000 kr istället för 90000 kr. Man nojjar ju hela tiden med en dyr hoj, i allafall jag.

Det blir spännande imorgon att se om jag gråter hela vägen hem tillbaka på xt660x eller om jag kommer gilla min nya hoj. Har alltid älskat enstånkor så det borde inte vara några problem.

Ville bara delge er mina tankar:krama

Mina sista tankar i denna tråden: Jag behåller 990 SM, den är ju som en vithaj: värst, störst, smartast och hårdast.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Måste bara fråga när ni drar upp era hojar på slangen på 2an sitter ni jätte långt bak på sadlen då? jag har fortfarande inte lyckats :( jag känner mig som ett hopplöst fall

Om du gillar att slanga och trixa så är nog omdrevning bästa medicinen. Min gissning är att det gör mer för framhjulslyft än att jaga hästkrafter. Ett 14t fram kanske?
 

calle_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha 660x -07
Bytte bakdäck för en vecka sedan. Efter att ha hämtat däcket sa verkstadskillen att han lät den befintliga slangen sitta kvar i det nya däcket. Jag som trodde det skulle vara slanglöst?!

Nu när jag klämmer på däcket så känns det konstigt. Kan trycka in det med händerna trots att jag har 2.3 bar i bakdäcket. Är det jag som nojar eller är någonting på tok? Ska det vara slang i däcket?

Däcket i fråga är ett michelin power sport eller vad det nu heter..
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Bytte bakdäck för en vecka sedan. Efter att ha hämtat däcket sa verkstadskillen att han lät den befintliga slangen sitta kvar i det nya däcket. Jag som trodde det skulle vara slanglöst?!

Nu när jag klämmer på däcket så känns det konstigt. Kan trycka in det med händerna trots att jag har 2.3 bar i bakdäcket. Är det jag som nojar eller är någonting på tok? Ska det vara slang i däcket?

Däcket i fråga är ett michelin power sport eller vad det nu heter..

Jag tyckte också det lät skumt med slang så jag kollade manualen: det ska vara slang, både fram och bak. Jag antar att det är fälgtypen som gör att det inte är tätt annars.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Om du gillar att slanga och trixa så är nog omdrevning bästa medicinen. Min gissning är att det gör mer för framhjulslyft än att jaga hästkrafter. Ett 14t fram kanske?

Ja det lutar nog åt en omdrevning, ska man upp en kugg på bakdrev med för att kompensera 1 mindre fram? Och isåfall är de väl lika bra att passa på att byta kedja med när man endå är igång.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Ja det lutar nog åt en omdrevning, ska man upp en kugg på bakdrev med för att kompensera 1 mindre fram? Och isåfall är de väl lika bra att passa på att byta kedja med när man endå är igång.

Gick ner ett fram och upp två bak.
Då funkade en kedja i originallängd...
Dessutom blev hojen riktigt kul att leka med på bakhjulet.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ja det lutar nog åt en omdrevning, ska man upp en kugg på bakdrev med för att kompensera 1 mindre fram? Och isåfall är de väl lika bra att passa på att byta kedja med när man endå är igång.

Hur menar du kompensera? Fram drevar man ned genom att minska antal kugg, bak ökar man antal kugg för samma effekt. Hur mycket vill du dreva ned?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Gick ner ett fram och upp två bak.
Då funkade en kedja i originallängd...
Dessutom blev hojen riktigt kul att leka med på bakhjulet.

Tackar då får det nog bli 1 ner fram 2 upp bak men jag väntar nog 250 mil till när den endå ska in på service så kan jag skruva sånt i vinter.
 

JoeMax

Guest
Tjenare,

Är det någon som använder sin R till grus/Offroad "på riktigt"?

Jag är bra sugen på en R men har problem med avgassystemets dragning under motorn, känns som att jag skulle mörda ett avgassystem varje sommar eftersom jag alltid verkar hamna vid välta träd som jag måste över o.s.v.
Har någon provat OTR's 2-1 system som går vid sidan av motorn, känns nästan som ett krav att ha ett sånt, eller.

Grus/offroad-erfarenheter mottages tacksamt.

jag kört en del med min i skogen o sandtag, jo grenrören tar lätt stryk tror första dagen jag körde fick jag en fin fin buckla på ena röret, även motor lacken är vek efter knappt några dagars grus rus har hela undersidan av motor lacken börjat försvinna.
om du är van enduro förare så kommer du även tycka den är tung 180kg?
men jag föredrar R modellen, man kan åka vart fan man vill hur fan man vill :banana
jag letar 2-1 system och tackar för tipset om Metal Mule det var betydligt billigare än OTR ska bara hitta en bra återförsäljare, någon som vet?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Vart kan man köpa drev / kedja på nätet? Finns det någon sida som har jätte mycket saker till xt så får ni gärna länka :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top