Modifieringar XT660 X/R

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Ort
GBG
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Go kväll!

Ställer en fråga till er alla kunniga i denna tråden.... Hur många har testa denna/äger sån och kan skriva något om den

(KEVS> Yamaha XT660X XT660R XT660Z XTX XTR XTZ MT-03 O2 Controller + Fuel Mod <

Har försökt läsa via XT660.com etc...

Tackar på förhand!:hej

//Jtr 71
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Go kväll!

Ställer en fråga till er alla kunniga i denna tråden.... Hur många har testa denna/äger sån och kan skriva något om den

(KEVS> Yamaha XT660X XT660R XT660Z XTX XTR XTZ MT-03 O2 Controller + Fuel Mod <

Har försökt läsa via XT660.com etc...

Tackar på förhand!:hej

//Jtr 71
Jag gör.
En billig lösning att bättra på insprutningen främst på lägre varvtal. Dock ej att jämföra med en Power Commander som påverkar insprutningen över hela registret. Det är kort och gott en resistor som lurar temperaturgivaren, vilket ger fetare blandning. O2-eliminatorn gör att inga syrevärden mäts i avgassystemet, endast relevant på specifila årsmodeller som har O2-sensor.

Problemet med ryckig gång beror på att insprutningen är så snålt ställd, för att uppfylla avgaskrav mm.

Hade påtaglig effekt på ryckigheten på min hoj, i kombonation med öppnare liftfilter. A och O är bra drivpaket, ryckutjämnare, hjul/drevlager samt korrekt spänd kedja.

Fuel mod går att tillverka själv, Kev tillhandahåller alla specifikationer. Se tidigare inlägg i denna tråd för inköpslista för att handla prylarna själv .
 

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Ort
GBG
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Tackar för svar! :) Är lite inne på att köpa denna dubbla CO2 Controller + Fuel Mod.

Kan SBP ha något att säga om detta, dom mäter väl bara Decibelen på avgas i värsta fall...?

//Jtr 71.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tackar för svar! :) Är lite inne på att köpa denna dubbla CO2 Controller + Fuel Mod.

Kan SBP ha något att säga om detta, dom mäter väl bara Decibelen på avgas i värsta fall...?

//Jtr 71.

Avgasvärden mäts ej på MC. Påverkar ej ljudnivån.

Installationen är enkel. En kabel klipps och ansluts till resistorn. O2-eliminatorn kopplas in. Klart. Vill du ha billigare så kolla som sagt tidigare inlägg i tråden, så kan du tillverka en egen eller köpa av någon som tillverkat egna. Gäller dock ej O2-elimintatorn.

För mig gjorde den märkbar skillnad på lägre varv, vilket gjorde mycket för offroad-körningen.

Be Kev skriva ner värdet på försändelsen, så att du förhoppningsvis slipper tull+moms.
 

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Ort
GBG
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Skriver och postar i denna smått EPISKA:Bugar tråden igen, om det är någon som i sina gömmor har ett slipon/ alt trevligt luftfilter så skicka gärna et PM, alt mail så kanske vi får till något av det :banana

//Jtr 71:)
 

Korvkiosken

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2013
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR 750
Hej. Jag har fått startproblem på min XT660x 05a, när jag trycker på startaren så får jag bara fram ett felmeddelande på displayen och ett ganska graftigt surrande ljud..

Hojjen har bara gått 900 mil och stått i varmt garage sedan jag senaste startade den (tre veckor sedan).
Felmeddelandet som dyker upp på displayen är Er_1.
Enligt service manualen så betyder felmeddelandet att hojjen inte får någon kontakt med ECU, öppnade upp och kollade snabbt om alla kablar till ECU sitter och såg ingenting lös eller skavd kabel.

Länkar youtube klipp på startförsöket. http://www.youtube.com/watch?v=LyFOKwcQywM

Jag han inte göra så mycket innan jag vart tvungen att ge upp, nu är jag på jobb i två veckar och det hade varit skönt att veta hur jag tar tag i detta problemet när jag kommer hem.
Någon som har ett tips eller två?
Tack /Anton.
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Hej. Jag har fått startproblem på min XT660x 05a, när jag trycker på startaren så får jag bara fram ett felmeddelande på displayen och ett ganska graftigt surrande ljud..

Hojjen har bara gått 900 mil och stått i varmt garage sedan jag senaste startade den (tre veckor sedan).
Felmeddelandet som dyker upp på displayen är Er_1.
Enligt service manualen så betyder felmeddelandet att hojjen inte får någon kontakt med ECU, öppnade upp och kollade snabbt om alla kablar till ECU sitter och såg ingenting lös eller skavd kabel.

Länkar youtube klipp på startförsöket. http://www.youtube.com/watch?v=LyFOKwcQywM

Jag han inte göra så mycket innan jag vart tvungen att ge upp, nu är jag på jobb i två veckar och det hade varit skönt att veta hur jag tar tag i detta problemet när jag kommer hem.
Någon som har ett tips eller två?
Tack /Anton.

Jag gissar på att batteriet e för dåligt för orka driva startmotor,testa om de går att springa i gång den.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej. Jag har fått startproblem på min XT660x 05a, när jag trycker på startaren så får jag bara fram ett felmeddelande på displayen och ett ganska graftigt surrande ljud..

Hojjen har bara gått 900 mil och stått i varmt garage sedan jag senaste startade den (tre veckor sedan).
Felmeddelandet som dyker upp på displayen är Er_1.
Enligt service manualen så betyder felmeddelandet att hojjen inte får någon kontakt med ECU, öppnade upp och kollade snabbt om alla kablar till ECU sitter och såg ingenting lös eller skavd kabel.

Länkar youtube klipp på startförsöket. http://www.youtube.com/watch?v=LyFOKwcQywM

Jag han inte göra så mycket innan jag vart tvungen att ge upp, nu är jag på jobb i två veckar och det hade varit skönt att veta hur jag tar tag i detta problemet när jag kommer hem.
Någon som har ett tips eller två?
Tack /Anton.
Börja med att kontrollera så kablarna sitter fast ordentligt på batteripolerna. Om du inte vet åldern på batteriet, byt direkt. Det du hör är reläet för startmotorn som slår ifrån. Hade exakt samma problem med min, vill minnas att den ger någon felkod i displayen när den får för lite kräm. Ingen större mening att försöka springa igång, insprutningen kräver en viss spänning för att lira.
 

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XT660X -04
Enligt ServiceManualen så är Er-1 "No Signals are received from the ECU".

Felen kan vara:
1. Dålig kontakt, kolla mätar samt ECU-kontakten.
2. Trasig mätarenhet (Meter Assembly)
3. Trasig ECU.
 

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Finns det vikbar fotbromspedal? Nån som vet?
Jag hat sökt på nätet men inte lyckats finna någon.
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Har sprungit i gång min flera gånger när batteriet vart dåligt och låtit exakt likadant,de e skillnad på att dra runt startmotor och att spridare ska öppna och stänga och skicka gnista.Tänk till innan du snackar om andras råd,dom kanske har mer erfarenhet än dig!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har sprungit i gång min flera gånger när batteriet vart dåligt och låtit exakt likadant,de e skillnad på att dra runt startmotor och att spridare ska öppna och stänga och skicka gnista.Tänk till innan du snackar om andras råd,dom kanske har mer erfarenhet än dig!

Jag har gjort detsamma utan framgång på denna samt andra insprutade hojar och min erfarenhet är att det krävs mer knuff för att få insprutet att fungera, jämfört med förgasarhojar. Mitt batteri var uppenbarligen mer slut än ditt, eller så springer du snabbare :)

Nu är ju dock situationen den att personen ifråga inte är strandad i ödemarken. Att kolla att batteriet är schysst (kolla kablage, ladda, eller byt) känns därav som en betydligt mer logisk åtgärd än att försöka sig på att springa igång den, vilket inte är helt riskfritt eller smidigt. Felkoderna skulle jag inte bry mig om innan jag vet att batteriet är schysst. Ett batteri som dessutom strejkat, samt vars ålder är okänt, skulle jag byta oavsett.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Vad tror ni, är XT600r något för mig? Vill köra hoj även under det tre månader långa vinterhalvåret. Kommer mest köra grusväg i lagom tempo, enda gången det blir asfalt är transportsträckan till/från grusvägen. Lär ju bli några turer även under sommarhalvåret, vore ju skitballt att köra grusväg upp genom Sverige från Skåne. Har ej tidigare erfarenhet av off-road, har dock kört en del mountainbike :hihi Kortfattat så vill jag ha en hoj som lämpar sig för grusväg, är driftsäker och har hyfsad stor tank.
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Vad tror ni, är XT600r något för mig? Vill köra hoj även under det tre månader långa vinterhalvåret. Kommer mest köra grusväg i lagom tempo, enda gången det blir asfalt är transportsträckan till/från grusvägen. Lär ju bli några turer även under sommarhalvåret, vore ju skitballt att köra grusväg upp genom Sverige från Skåne. Har ej tidigare erfarenhet av off-road, har dock kört en del mountainbike :hihi Kortfattat så vill jag ha en hoj som lämpar sig för grusväg, är driftsäker och har hyfsad stor tank.

Jag har köpt min xt 660 r i maj i år och jag kör grusvägar,stigar mm med den.
Det funkar den bra till för min erfarenhet, begränsningen sitter hos mig och inte hojen ;)
Så som du beskriver så tycker jag att xt är ett bra val till dig.
Vi var ute och körde på grusvägar på Söderåsen senast i söndags :)

//GG
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hallåjs!

Min plast börjar se rätt trött ut med 10 år på nacken. Är det någon som testat lacka kåporna? Ska man lämna dom för foliering... Funderar på att lacka dom matt olivgrön/kahki typ.

Nån som testat?

/
Skott
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad tror ni, är XT600r något för mig? Vill köra hoj även under det tre månader långa vinterhalvåret. Kommer mest köra grusväg i lagom tempo, enda gången det blir asfalt är transportsträckan till/från grusvägen. Lär ju bli några turer även under sommarhalvåret, vore ju skitballt att köra grusväg upp genom Sverige från Skåne. Har ej tidigare erfarenhet av off-road, har dock kört en del mountainbike :hihi Kortfattat så vill jag ha en hoj som lämpar sig för grusväg, är driftsäker och har hyfsad stor tank.

Efter två säsonger på en R så kan jag bidra med följande reflektioner:

XT660R är en en bra kompromiss mellan ekonomi, hållbarhet, offroad och touring. Du kan köra långt, i princip hur långt som helst. Det är en potent touringmaskin, även om den såklart inte är speciellt bekväm på marathon-sträckor eller hastigheter över 110 km/h. Tanken tar mig ca 25 mil, vilket är en helt ok sträcka. Motorväg fungerar, men är tröttsamt längre perioder då den varvar en del originaldrevad. Generösa serviceintervaller, pålitlig och enkel att underhålla. Inte utan svagheter i konstruktion (dåligt optimerat insprut på låga varv, kass ryckutjämnare, dålig fjädring, mjukt styre, dåligt skydd för en del utsatta ställen). Men lite extra pengar investerade så är den dock en sanslöst potent hoj för en bred typ av användning. Jag har min primärt som en äventyrsmaskin som tar mig runt på lokala traktorspåret, eller en sväng ner i Europa. För den roliga offroad-körningen har jag en liten lätt 2-takts endurohoj.

För inspirerad gruskörning och offroad är den tung. För tung. Du önskar snabbt att du hade något lättare, vikt och balans är allt. Du blir tvungen att välja bort vägar och hinder, såvida du inte själv har vikt och kraft att ratta runt en tung hoj.

Om jag skulle köpa nytt i ungefär samma klass så skulle jag sikta på en lättare cykel, med mer körglädje. Men du får skruva oftare, kompromissa på touring-ambitionerna samt betala "mer" för de andra alternativen.
Tex XR650R, 690 Enduro R, G650X, DRZ400, TTR600 KTM 525/530/625/640/660. Alla dessa är roligare, lättare och kraftigare.

Om man jämför XTn med mer rättvisa motsvarigheter (DR650, XR600, NX600, XT600, KLR 600, F650GS) så är däremot XT660R en given vinnare pga helheten med ekonomi samt teknik.

Om du ska ha den som ett komplement till Banditen, sikta på något som är så offroad-orienterat som möjligt. För det är ju den typ av körning du vill ha. DRZ, någon lättare KTM-stånka, XR650R eller TTR600 tycker jag bör vara första alternativen. Eller rent av en 350/450 LV-reggad enduro, om du bara ska fräsa runt i närområdet.

Om/när jag ersätter min XT med något liknande som man faktiskt kan "toura" lite med, samt ev även köra som motard, så är det med en 690 Enduro, XR650R, G650X eller rentav en WR250R. Den perfekta kompromissen finns inte, man behöver flera hojar.

När man väl börjat köra grus/offroad så vill man bara ha svårare och svårare terräng. Till sist står man där med det lättaste och smidigaste verktyget, lera upp till knäna och bara njuter. Du kommer knappast sakna asfalten igen :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Förtydligande: med touring menar jag såklart touring på GRUS. För vem vill toura på asfalt? Men det går såklart det med :tungan

100 mil i Baltikum i somras, inte måna meter asfalt. Inga problem alls.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Tack för bra svar grabbar!

Risken med att köpa en grusvägsmaskin som XT600r är ju att man ganska snart inser att man vill in i skogen och böka på ännu jävligare ställen. Men samtidigt vill man ju kunna toura. Hmm...
Tittade faktiskt igår på en Honda CRF250L, men en tank på sju-åtta liter får en att rygga tillbaka lite. Man vill ju inte tvingas köra runt med en reservdunk i ryggsäcken.
KTM 690 är ju annars fina, men här har jag problem med nationaliteten. Är det inte japanskt så innebär det mycket skruva, vilket jag drar mig för..
Sådana problem man har.. Själva jakten är dock halva nöjet :banana
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack för bra svar grabbar!

Risken med att köpa en grusvägsmaskin som XT600r är ju att man ganska snart inser att man vill in i skogen och böka på ännu jävligare ställen. Men samtidigt vill man ju kunna toura. Hmm...
Tittade faktiskt igår på en Honda CRF250L, men en tank på sju-åtta liter får en att rygga tillbaka lite. Man vill ju inte tvingas köra runt med en reservdunk i ryggsäcken.
KTM 690 är ju annars fina, men här har jag problem med nationaliteten. Är det inte japanskt så innebär det mycket skruva, vilket jag drar mig för..
Sådana problem man har.. Själva jakten är dock halva nöjet :banana

Jag är imponerad över vad WR250R levererar. Sanslöst mekaniskt solid (ventiler 4000 mil, wtf!), lagom pulver för att röra på sig i smutsen, väldigt varvvillig, billig och bland det lättaste i klassen (133 Kg våtvikt på den nyaste, vilket borde gå att skala av en del på). Den är fortfarande 20 Kg tyngre än vad den borde, men är bland det bästa du hittar i klassen och lättare än CRF250L. Visst är effekt kul, men det är det sista du behöver när du harvar runt i jobbig terräng eller knixiga grusvägar.

Synd att den är lite i högsta laget, annars hade nog flickvännen kanske bytt till sig en sådan ...som jag kunde låna :rolleyes:

Vill man ha riktigt potent grusbuse, som man även kan grusbusa sig med en längre tur, billig, pålitlig så tycker jag XR650R är attraktiv. Lite väl högt andrahandsvärde, försäkringsbolagen tror det är en mega-räser, gammal fjädring, få välbehållna objekt i omlopp. Men mekaniskt primitiv (kick), inte galet täta servicebehov och en våtvikt fulltankad på ca 137 Kg.

KTM 690 Enduro verkar vara en fantastisk maskin, men en del kvalitetsproblem samt en prislapp som avskräcker. Vad du än köper så är det skruva, speciellt hojar som får gå hårt och smutsigt. Prislappen brukar ju vara det som avgör i slutändan ändå. Du har hela vintern att spekulera :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top