Modifieringar XT660 X/R

xt_nisse

Medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Arboga
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag Star -03, Gripen (Husqvarna) 120cc -49
Ja, hålen till piggarna får du borra själv. Mät alltid två gånger så slipper du borra fel.

Ok, bara att vara noggran då.
Vilket styre kör du med, är det "Styre, aluminium 28,6 Mini MX" http://bit.ly/20DBEZs eller "Styre, aluminium 28,6 MX" http://bit.ly/1Q16Z6H ? Ser att den första, smala varianten höjer 8mm mer än den andra och eftersom den är smalare bör det ju gå att ha något högre (kanske t.o.m med extra höjare) utan att byta gasvajrar mm. Samtidigt vill man ju inte ha ett för smalt styre...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mini MX blir inte det smalaste laget. Alla reglage mm äter upp plats
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Ok, bara att vara noggran då.
Vilket styre kör du med, är det "Styre, aluminium 28,6 Mini MX" http://bit.ly/20DBEZs eller "Styre, aluminium 28,6 MX" http://bit.ly/1Q16Z6H ? Ser att den första, smala varianten höjer 8mm mer än den andra och eftersom den är smalare bör det ju gå att ha något högre (kanske t.o.m med extra höjare) utan att byta gasvajrar mm. Samtidigt vill man ju inte ha ett för smalt styre...

Jag kör med det "större" styret. Reglagen var det inga större problem med även om jag tror att det är lite längre en original. Men man ska nog vara försiktig med att höja för mycket så att vajrar och reglage går på.
 

Arvidenvidar

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
xt660r 2014
Problemet var att den stannade vid kraftig nederbörd. Och känslan var att tändstiftet slutade tända. Min hypotes är att vid kraftig nederbörd så skakar det in en liten droppe precis vid tändstiftet som släcker den och gör att motorn dör. Jag tog en bild på vart jag smetade på silikon.
20160219_172648.jpg

Det är alltså en liten "kant" vid tändstiftets sladd/gummi fäste (eller hur man nu ska kalla det) köpte vanlig silikon på biltema.
Vet inte om det syns så bra var mörk när jag tog fotot.
Men efter detta så har jag inte haft problem med att den stannar ☺ så jag antar att min hypotes stämde
Hör av dig om du inte fattar kanske kan ta en bättre bild eller filma! Lycka till:banana
 

Arvidenvidar

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
xt660r 2014
Jag tror inte det är där felet ligger
tror mer på stödets kontakt som ger slutning när det är blött

Ja med tanke på att jag har brottats med problemet sen jag köpte hojen och gjort allt i min makt för att fixa det och när jag smetade på silikon på precis det stället så slutade den att stanna när det regnar. Det får mig ändå att tro att det var precis det som utlöste felet.
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Supervanligt problem är nästan standard att man siliconar skarven till tändhatten och utgångsskarven ifrån tändspole!Många som stått i regnet när man inte förebygger och åtgärdar denna svaghet på xtn.
 

Arvidenvidar

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
xt660r 2014
Supervanligt problem är nästan standard att man siliconar skarven till tändhatten och utgångsskarven ifrån tändspole!Många som stått i regnet när man inte förebygger och åtgärdar denna svaghet på xtn.

Härligt att man fick gehör på detta. Ytterligare en bekräftelse på att man var rätt ute! Så många gånger man stått där i regnet och undrat vad fan det är som pågår ��
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har frågat förut, men det var några år sedan, så här kommer frågan igen:
Har någon hittat batteri från Biltema som passar i 660R? Och om så - vilket artikelnummer?
 

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
20150801_185204_resized.jpg
Har frågat förut, men det var några år sedan, så här kommer frågan igen:
Har någon hittat batteri från Biltema som passar i 660R? Och om så - vilket artikelnummer?

Jag kör på biltema batteri fick modda batterihyllan i luftburken kör dock utan plastlocket på batteriet.
Art 80 266.
Är tajt passform så man får pressa ner batteriet i hålet,har dessutom ett litet spännband som går över den
och håller den på plats.
Nedre på bild är moddad
 

xt_nisse

Medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Arboga
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag Star -03, Gripen (Husqvarna) 120cc -49
Har funderat lite kring om det är värt att skaffa grejer för att själv kunna kränga däck och tar tacksamt emot synpnkter kring detta. Man vill ju inte skada fälgarna och att lämna iväg är ju inte heller jättedyrt, är väl mest att det kan vara roligt att hålla på själv. Jag har en XTX och har skaffat XTR fälgar till den också. Kan tänka mig att det är bökigare med gatdäck än offroaddäck? Men som sagt vad har ni för erfarenheter, om det tex är bra med en sådan: http://www.24mx.se/dackmaskin-proworks?p=291,91 eller något annat fiffigt...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rent spontant tycker jag det är lättare m gatdäck även om jag mest krängt offroad/enduro. Bättre lämna bort om du skka kränga på XTX fälgarna men de vanliga R kan du gott kränga själv mensom sagt har du inte krängt tidigare så är risken att du skrapar fälgen i början.
 

Liljedahlarn

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
nybo
Hoj
xt 660 x 2011 xt 550 1982
Hej
Har en Yamaha xt 660 sm
gp rör power c

är Jätte nöjd men skulle vilja få ner vikten?
I:tuttar:tuttar:tuttarngen som vet om de finns past tank ?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top