Modifieringar XT660 X/R

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Tror faktiskt Jonas köpte pc5 ifrån off the road i ett kit m o2 optimizer också. Jonas bänkade aldrig utan lade in en map som liknande min. Är du mogen för adv days i år?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ska du ditt i år Gnutten?
Adventure days dvs :)
Jag är sugen och det ligger rätt i datumen också. Lagom i 40 års present till mig själv :)

//GG
e335ca73405d671e44960c7d3d9aa69f.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp sugen då jag lagt ner planerna för marocco i år så risken är stor att jag måste åka nått i år.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Nån som byggt om sin tail och vill bjuda på någon bild. Jag vill ha nåt lite snyggare än orginal som sitter. Finns OTR men den tycker jag är på tok för dyr. Går att modda billigare själv :)

Länken som Postarn gav visar nästan exakt hur du kan göra. Bra med en el-såg till att fimpa bakarslet.
Grejorna finns på Biltema och jag har samma på min fast med den skillnaden att det finns en likadan diodbaklampa med vitt lyse neråt och då behövs ingen separat skyltlampa. Trådarna till motstånden, som behövs till blinkersen, är tunna och vill skaka loss men fick tips om att istället för motstånden så kan man ersätta blinkreläet till ett annat som är avsett för diodlampor.:tummenupp

xt_nisse

Medlem
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag Star -03, Gripen (Husqvarna) 120cc -49
Länken som Postarn gav visar nästan exakt hur du kan göra. Bra med en el-såg till att fimpa bakarslet.
Grejorna finns på Biltema och jag har samma på min fast med den skillnaden att det finns en likadan diodbaklampa med vitt lyse neråt och då behövs ingen separat skyltlampa. Trådarna till motstånden, som behövs till blinkersen, är tunna och vill skaka loss men fick tips om att istället för motstånden så kan man ersätta blinkreläet till ett annat som är avsett för diodlampor.:tummenupp

Så här ser min ut. Jag följde den guiden, http://www.per-larsson.se/xt660/xt660.html Verkar ju vettigt med kombinerat bakljus/skyltbelysning så blir det lite mindre krafs. Jag lödde ihop kablarna till motstånden med kablarna till blinkersen samt satte krympslang över och det känns stabilt. Blinkersen och dess muttrar sitter väldigt dåligt, värt att tänka på om man vill förebygga att det skruvar upp sig. Och göra detta innan man löder ihop kablar och så. Alla fästen till reg.plåt och blinkers gjorde jag av bandjärn med eltejp över, blev faktiskt mycket bättre än man kan tro.XT660_rear.jpg

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Blinkers

Så här ser min ut. Jag följde den guiden, http://www.per-larsson.se/xt660/xt660.html Verkar ju vettigt med kombinerat bakljus/skyltbelysning så blir det lite mindre krafs. Jag lödde ihop kablarna till motstånden med kablarna till blinkersen samt satte krympslang över och det känns stabilt. Blinkersen och dess muttrar sitter väldigt dåligt, värt att tänka på om man vill förebygga att det skruvar upp sig. Och göra detta innan man löder ihop kablar och så. Alla fästen till reg.plåt och blinkers gjorde jag av bandjärn med eltejp över, blev faktiskt mycket bättre än man kan tro.View attachment 429819

Jag har satt mina blinkers längre ner, på ett par snedställda plattjärn från skyltfästet.
Då är dom inte i vägen och inte tar dom i backen vid lite häftiga kurvtagningar. Hitta ingen bra bild men du kanske fattar.

Bifogat

• SAM_0467 - Kopia.JPG
    SAM_0467 - Kopia.JPG
    439.8 KB · Visningar: 300
  • SAM_1129 - kopia.JPG
    SAM_1129 - kopia.JPG
    1.1 MB · Visningar: 145

Pontus!

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
2005 - Yamaha XT660X
Nån som byggt om sin tail och vill bjuda på någon bild. Jag vill ha nåt lite snyggare än orginal som sitter. Finns OTR men den tycker jag är på tok för dyr. Går att modda billigare själv :)

Jag har också följt per larssons guide, men köpte baklyset från OTR då det baklyset också har skyltbelysning i en och samma liksom.

Bonez

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Hoj
-
Någon här som har försökt sig på att importera en ny XT660X från Tyskland? Är ju enda alternativet för mig om man vill köpa nytt då Yamaha Scandinavia har bestämt sig för att bara sälja R-modellen.

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Någon här som har försökt sig på att importera en ny XT660X från Tyskland? Är ju enda alternativet för mig om man vill köpa nytt då Yamaha Scandinavia har bestämt sig för att bara sälja R-modellen.

WHAT?! Varför gör dom ett så dumt val? Båda modellerna säljer väl bra?? Jag är enbart intresserad av X-modellen då jag inte kör något offroad alls.. Iofs har jag redan en xt660x från 2007 och har inte tänkt att köpa nån ny heller..
Känns ju heldumt av Yamaha att göra ett så urbota dumt val!?
Har dom några argument till varför?

SarahA

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Hoj
Gixxer K8 750 - XT660 X, 2013 (sålda R6, 2002 och Z1000, 2009
Bakdel rensad med nytt bakljus och miniblinkers
Typ hundra gånger snyggare nu!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Bakdel

Bakdel rensad med nytt bakljus och miniblinkers
Typ hundra gånger snyggare nu!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Snygg, jovisst men pakethållare och topbox i all ära, men det ser inte snyggt ut. Däremot en enkelpipa tycker jag kan försköna helhetsintrycket ifall man ser hojen från sidan. Kanske mest för att det blir lite mer luft under rovan. :tummenupp

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Kör ett 2-1 system på min men tycker den pyser lite vid cylindern och tänkte köpa packningar då jag tror det inte sitter några där just nu. Men det verkar ju finnas olika storlekar och jag orkar inte plocka av systemet bara för att mäta. Nån som har koll på mått för avgaspackning till en 660X -06 ??

Har en PCIII installerad sen tidigare, är det svårt att byta programvara?

Värstingen

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Hoj
Tenere 700
Är det någon som har ett par av xt:ns stöd-stag till dom högre vindrutorna liggande eller vet var man kan få tag på det?
Tack på förhand !

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Tänkte om jag ska byta ut mitt 2-1 helsystem mot 2 slipon istället och köra orginal grenrör. Blir lite jobbigt att vara rädd för snuten hela tiden då den låter rätt bra nu. Finns ju endel på ebay helt nya för 4000kr för ett par.

Bonez

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Hoj
-
WHAT?! Varför gör dom ett så dumt val? Båda modellerna säljer väl bra?? Jag är enbart intresserad av X-modellen då jag inte kör något offroad alls.. Iofs har jag redan en xt660x från 2007 och har inte tänkt att köpa nån ny heller..
Känns ju heldumt av Yamaha att göra ett så urbota dumt val!?
Har dom några argument till varför?

Som jag förstår det tillverkas inga nya utan det är fortfarande 2013 eller 2014 års modeller som säljs som 2015/2016 då hojen som modell ska utgå. För få sålda per år och strängare avgaskrav verkar vara anledningarna.

Om det kommer en ny X-modell 2017 eller senare vet jag inte. Flera rykten florerar dock som säger att en ny version eller modell är på gång och det har snackats om att den både blir lättare och får mer kubik och effekt. Om det blir i klass med KTM SMC-R vet jag inte.

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Tänkte om jag ska byta ut mitt 2-1 helsystem mot 2 slipon istället och köra orginal grenrör. Blir lite jobbigt att vara rädd för snuten hela tiden då den låter rätt bra nu. Finns ju endel på ebay helt nya för 4000kr för ett par.

Vilket 2-1 system kör du med?
Jag har metal mule på min med dB killer dock i. Det låter högt men utan dB killer så hade det låtit för högt.

//GG

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar