Modifieringar XT660 X/R

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Det mesta otr säljer verkar vara rent skräp. Handlat därifrån tidigare men när man får halvfärdiga grejer och töntiga aroganta svar på sina frågor när man försöker få hjälp av dom. Så röstar iaf jag bort dom med min plånbok.
hm det lät som ett ställe man inte ska handla från ... jag har en annan fråga, passar en annan framskärm ? jag har lite svårt för originalen ( bara min smak )
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
660:ns problem på lågvarv i orginalskick, är det samma med Teneren?
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
660:ns problem på lågvarv i orginalskick, är det samma med Teneren?

Ja tyvärr.
Köpte min i vintras och är jävligt nöjd. Men jag är också en sån som håller på och härjar med justeringar hela tiden. Byter munstycken och justerar accpumpar som strumpor på mina andra maskiner.
Så med det sagt kunde jag inte släppa detta, men nu har jag fått min att gå klockrent genom lite forskning och testande.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja tyvärr.
Köpte min i vintras och är jävligt nöjd. Men jag är också en sån som håller på och härjar med justeringar hela tiden. Byter munstycken och justerar accpumpar som strumpor på mina andra maskiner.
Så med det sagt kunde jag inte släppa detta, men nu har jag fått min att gå klockrent genom lite forskning och testande.
Låter meckigt, men man klarar det utan bromsbänk?
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Låter meckigt, men man klarar det utan bromsbänk?

Beror på vem du frågar.själv resonerar jag att tillräckligt bra är oftast bäst.
Det är ju på lågfarten man är inne och justerar. Där är lätt att kolla stiften efter en repa på strax över tomgång.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låter som sånt man gärna skjuter på framtiden... Men tack ändå! :)
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Ja tyvärr.
Köpte min i vintras och är jävligt nöjd. Men jag är också en sån som håller på och härjar med justeringar hela tiden. Byter munstycken och justerar accpumpar som strumpor på mina andra maskiner.
Så med det sagt kunde jag inte släppa detta, men nu har jag fått min att gå klockrent genom lite forskning och testande.
hej å tack för att du fick mej byta drevning å ryckutjämnare :) det gjorde mycket tycker jag i alla fall .. men det är i vissa lägen på lågfart den vill inte riktigt som jag vill .. hur botade du det? räckte booster plugg ?
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Ok härligt att det blev bättre.
Ja du kommer känna stor skillnad på dessa.
Jag köpte min direkt från boosterplug i danmark och fick den på någon dag.
Som ett test köpte jag en enkel o2 eliminator och körde dessa tillsammans. Blev ytterligare bättre.
Men börja med en boosterplug. Det tar 5 minuter och enligt mig värt varenda krona.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hej, jag provade med en sådan här först,

Dynojet O2 Sensor Controller, men den blev inte mycket bättre, tog isär den och där är det ett antal skjutknappar man kan ändra läge på, men jag har inte hittat nånon instruktion på den. Nu har jag något som heter Kew mods på den, en liten dosa med ställbar ratt på men den går inte bra på små trottellyft och låga varv iaf. Har även provat att vrida TPS givaren lite för att försöka lura den. Avslag och sedan lite påslag eller jämn gas under ca 2500-3000rpm är den ryckig, eller hysterisk på jämn gas.​

Börjar ledsna nu.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Hej, jag provade med en sådan här först,

Dynojet O2 Sensor Controller, men den blev inte mycket bättre, tog isär den och där är det ett antal skjutknappar man kan ändra läge på, men jag har inte hittat nånon instruktion på den. Nu har jag något som heter Kew mods på den, en liten dosa med ställbar ratt på men den går inte bra på små trottellyft och låga varv iaf. Har även provat att vrida TPS givaren lite för att försöka lura den. Avslag och sedan lite påslag eller jämn gas under ca 2500-3000rpm är den ryckig, eller hysterisk på jämn gas.​

Börjar ledsna nu.

Kanske är nått vajsing med din o2 sensor. Den kontrollern du har tar fortfarande värden från din o2 sensor och ändrar det. Jag vet att många kört o2 eliminator och låtit sensor sitta kvar i röret. Sen när dom köpt nån form av o2 mod typ kev eller dynojet, så har det inte funkar pga spökande o2 sensorer.
Jag kör nu helt utan o2 sensor. Med bara ett motsånd. Den går kanon verkligen
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
Ok härligt att det blev bättre.
Ja du kommer känna stor skillnad på dessa.
Jag köpte min direkt från boosterplug i danmark och fick den på någon dag.
Som ett test köpte jag en enkel o2 eliminator och körde dessa tillsammans. Blev ytterligare bättre.
Men börja med en boosterplug. Det tar 5 minuter och enligt mig värt varenda krona.
jag skulle väl önska det gick att bara prog om styrenheten å bara slippa en massa fibbel :)
 

sbl

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2021
Ort
högakusten
Hoj
xt 660r 2010 såld ... nu xt350 1986
nu en annan fråga ... om däck

jag kör så gott som bara grus/byvägar någon som vill rekommendera däck för sån åkning ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var sitter givaren för lampan till neutralläget? Hittar den inte varken här:
...här:
...eller här:

Nu gäller länkarna iofs en 660Z, men det är väl samma på R/X?
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Var sitter givaren för lampan till neutralläget? Hittar den inte varken här:
...här:
...eller här:

Nu gäller länkarna iofs en 660Z, men det är väl samma på R/X?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag körde XT660...

kedo.com är alltid ett alternativ för XT-grejor.
Har ju bett dig om jämförelser tidigare, men inte mellan 600 och 660. Tror jag? Men iallafall; Klipp i motorn, sladdvillighet, vikt, smidighet i skogen, komfort, vibrationer, osv... En kommentar från en erfaren, tack! :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har ju bett dig om jämförelser tidigare, men inte mellan 600 och 660. Tror jag? Men iallafall; Klipp i motorn, sladdvillighet, vikt, smidighet i skogen, komfort, vibrationer, osv... En kommentar från en erfaren, tack! :)
600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.

Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.

Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.

Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
600an upplever jag som mycket lättare, och mer "offroad" än 660n. Även fast min 660 var rejält moddad med uppgraderad fjädring, slipons och 18" bak det sista antalen tusen mil. Så den var ändå betydligt bättre än stock. Även min 600 är numera uppdaterad i fjädringen med YSS bak, samt progressiva dito fjädrar fram.

Upplever 600an som mycket tröttare i motor/effekt dock. Typ omodern hoj i jämförelse med modern. Tycker också 600an är mer svajig i ram/chassi. Båda är i mitt tycke bekväma att rulla långt på. Sonen har tidigare gjort två Norge turer utan komfortproblem på 600an.

Utanför asfalten väljer jag 600an. Ska det rullas mest asfalt skulle jag välja 660n, om jag bara skulle ha en hoj. Kommer inte att köpa en 660 igen. Men lägger gärna några XT600 på lager för kommande behov, om priset är rätt.

Upplevde dock att Kawasaki KLR650 (1995) som jag hade ett tag var tightare i chassit, och en bättre hoj än XT600n. Så en sån igen skulle inte vara fel heller. Under förutsättning att man fixar balansaxelkedjespännaren, så man känner sig trygg med att den inte fallerar.
Intressant! Ang offroadegenskaperna är det så det syns stillastående. Det skiljer det väl 20 kg så 600:an har ett försprång där. Men dina mods måste väl ha hjälpt en del?
Körställningen på offroads är i mitt tycke så inbjudande för komforten oavsett vilken hoj den hör till. Har dock för mig jag läst att 660 skulle vibrera en aning, om det nu stämmer. Kanske ber på högre komp än 600?

Parkerade jämte varann syns det tydligt vilken som har störst omfång/vikt, även om din är en E:
 

Bifogat

  • 125 - kopia (4).jpg
    125 - kopia (4).jpg
    2.6 MB · Visningar: 31
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top