Modifieringar XT660 X/R

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Hej på er!

Jag har möjlighet att köpa en Xt660X -06 men tyvärr så verkar säljaren bara ha två svarta nycklar. Som jag förstår det behövs den röda nyckeln till att koda en ny svart nyckel, om den skulle försvinna och behöva ersättas?
Gäller det även årsmodell -06?
Tveksamt om det blir köp om denna nyckel saknas.
Verkar vara en dyr historia att åtgärda detta?
Lite osäker… men införde inte Yamaha imobilizer på XT kring 06? Den du funderar på kanske inte har detta och således finns ingen röd nyckel från början. Hur kollar man det?
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Hej, letar fram och bakfälg/hjul till 660R, någon som har eller vet om några som är till salu?
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Någon här inne som är intresserad av en XT660X?
Färg: Svart
Årsmodell: 2007
Miltal ca 1200 mil (extremt lite använd av mig, därav försäljning.)

Slipon sitter på, original-ljuddämpare följer med.
K&N luftfilter
Någon enklare power-commander sitter på samt Kevs fuelmod.
Drivpaketet bytt vid ca 1100 mil (neddrevad ett drev bak om jag inte minns fel, det gamla drivpaketet finns kvar och är inte särskilt slitet)

Säljes pga att jag aldrig kör något, så den står mest. Dock alltid varmkörd någon gång varje sommar. Batteri alltid underhållsladdat.
Besiktigad förra sommaren och räcker till nästa sommar. Utan anmärkning.
Jag har ägt hojen sedan 2013.
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Någon här inne som är intresserad av en XT660X?
Färg: Svart
Årsmodell: 2007
Miltal ca 1200 mil (extremt lite använd av mig, därav försäljning.)

Slipon sitter på, original-ljuddämpare följer med.
K&N luftfilter
Någon enklare power-commander sitter på samt Kevs fuelmod.
Drivpaketet bytt vid ca 1100 mil (neddrevad ett drev bak om jag inte minns fel, det gamla drivpaketet finns kvar och är inte särskilt slitet)

Säljes pga att jag aldrig kör något, så den står mest. Dock alltid varmkörd någon gång varje sommar. Batteri alltid underhållsladdat.
Besiktigad förra sommaren och räcker till nästa sommar. Utan anmärkning.
Jag har ägt hojen sedan 2013.
Absolut, jag är intresserad. Dra iväg ett PM med tänkt pris mm.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hej! Efter att framgaffeln havererat på min KTM och efter att jag begått ritualmord på alla KTMs ingenjörer(i mitt huvud iallafall) så var jag och tittade på en XT660R. I fint skick, men immobilizerlampan lös HELA TIDEN. Endast ett kort blink på en millisekund slocknade den. Annars på hela tiden. När man körde och när man hade den parkerad. Detta gjorde att jag avstod att köpa den faktiskt. Någon som känner till detta? Enkelt fel? Svårt fel? Stulen?? ?? Tack.
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Hej, jag har fått tag i en gammal xt660x 08. En har stått i ett bod i 5 år. Jag har servat oljor filter bromsvetska och bytt batteri. Den vart och se riktigt trevlig ut efter en grundlig tvätt, dock så märkte jag vid första provturen att hastighetsmätaren visar alldeles fel typ 80km/h på ettan och 199km/h när man kör i kanske 80. Jag har mätt givaren på utgående axeln där man får som jag ser det rätt mätvärden .pendlar mellan 0,6v till 4,8v. Den signalen går till cdun och efter den hittar jag inte hur man kan mäta efter fel? Är det instrumentet som pajat? Lr kanske cdu boxen. Allt annat funkar fint. Tacksam för rep tips har läst lite om eprom men vem kan byta ut och programmera en sådan? Går det att byta instrumentet till annan begagnad utan att det blir krångel med startspärr och kanske annat. Mvh
Kör du med nabbdäck så är speedohealer ett måste.
 

tcarlssonxt660r

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2023
Hoj
XT660r
Lite osäker… men införde inte Yamaha imobilizer på XT kring 06? Den du funderar på kanske inte har detta och således finns ingen röd nyckel från början. Hur kollar man det?
Jag har en -05:a med imobilizer , äger bara en nyckel :confused:
har jagat tidigare säljare för att få tag på den röda nyckeln , men utan framgång.
Tänker att den dagen den sorgen ifall det skiter sig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En OEM-hasplåt, hur många har en likadan? Jag vill gärna tro att jag är ganska ensam om det, men så är det förstås inte. Aja, kul orginaltillbehör som korsade min väg. ?
Givetvis ditmekad av tt600s.

Orginal hasplåt (1).jpgOrginal hasplåt (5).jpg
Betydande storleksskillnad jämfört med XT600 Teneren -83 jämte.
Orginal hasplåt (6).jpg
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Haha, jaså inte i nyskick? Jag hade gärna fått min polerad, men man får vara försiktig med stämgafflarna vettu... :hihi
Jag köpte den begagnad, rejält repig och bucklig, så efter lite riktning och slipning av de värsta reporna får den pryda sin plats på min XT.
Ganska medioker hasplåt egentligen, tunn och mjuk aluplåt - skyddar väl mest mot grussprut men knappast mot en ordentlig markkontakt.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag köpte den begagnad, rejält repig och bucklig, så efter lite riktning och slipning av de värsta reporna får den pryda sin plats på min XT.
Ganska medioker hasplåt egentligen, tunn och mjuk aluplåt - skyddar väl mest mot grussprut men knappast mot en ordentlig markkontakt.
Ok, jag letar vidare!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Läste härom året här i tråden att 660:n hade stor aptit på ryckutjämnare, har för mig att runt tusen mil nämndes.
1. Vet någon varför? :va
2. Är det värre än på vilken stånka som helst, eller är det ett i-landsproblem? :va
3. Borde jag byta på min R som bara har gått 600 mil? :va

Funderar på sambeställning ihop med 660 Teneren, det är därför jag undrar.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Läste härom året här i tråden att 660:n hade stor aptit på ryckutjämnare, har för mig att runt tusen mil nämndes.
1. Vet någon varför? :va
2. Är det värre än på vilken stånka som helst, eller är det ett i-landsproblem? :va
3. Borde jag byta på min R som bara har gått 600 mil? :va

Funderar på sambeställning ihop med 660 Teneren, det är därför jag undrar.
1. Gummikuddarna i ryckutjämnaren är lite dumt utformade och ett glapp uppstår ganska snart. Glappet förvärras med tiden då gummikuddarna komprimeras av de stora krafter som ska överföras, tillslut smulas de sönder.
2. Typiskt XT-problem pga utformningen, tror jag. Andra fabrikat kanske har andra utformningar på sina ryckutjämnare.
3. Byt ut om de glappat sönder sig, annars sätt dit mellanlägg enligt nedan.

Lösningen är att limma dit mellanlägg av gummiduk, från gammal innerslang t ex, på medbringarna i navhubben för att få bort glapp. Bör kollas och göras om med tjockare mellanlägg med några hundra mils intervall så håller ryckutjämnarna betydligt längre.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
1. Gummikuddarna i ryckutjämnaren är lite dumt utformade och ett glapp uppstår ganska snart. Glappet förvärras med tiden då gummikuddarna komprimeras av de stora krafter som ska överföras, tillslut smulas de sönder.
2. Typiskt XT-problem pga utformningen, tror jag. Andra fabrikat kanske har andra utformningar på sina ryckutjämnare.
3. Byt ut om de glappat sönder sig, annars sätt dit mellanlägg enligt nedan.

Lösningen är att limma dit mellanlägg av gummiduk, från gammal innerslang t ex, på medbringarna i navhubben för att få bort glapp. Bör kollas och göras om med tjockare mellanlägg med några hundra mils intervall så håller ryckutjämnarna betydligt längre.
Bra svar, tackar! :)

1,2. Tänker att det måste vara mer 660-relaterat? Jag har haft både XT550 och 600, kan inte minnas att de hade nåt problem. Men åas upplevde jag på 600an inga vibrationer, utan mer som mjuka pulser. 660:n ska visst va värre?
Det är förresten samma art.nummer på gummina ända från 550:n och fram till 660X/R/Tenere.
3. Okej, så för att snåla får det nog bara bli nya till 3000-mila-Teneren.

Men om de ändå måste limmas på extra gummi så kanske det kvittar om det blir
1000-kronors orginal, eller Ebay för 5-600?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top