Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.

Ozzi

Guest
En enkel fråga ... ska du smörja när du gjort rent? Isf med vad och var? Vet du om hur mycket klämkraften påverkas av friktionen?
Jo, jag vet eftersom jag gjort många tester med just detta.

Om det skiljer från 24 till 40 Nm så innebär det att det inte är samma typ av skruv, eller hur? 24 Nm är en typisk M8, 8.8; 40 Nm är en M8 12.9, ok?
Man kan inte heller bara byta skruv eftersom det måste passa ihop med materialet du sätter skruven i. Inget är självklart med ett skruvförband! Man måste ha ALLA indata innan man vet vad som gäller.

Loctite t ex sänker klämkraften med upp till 50 %. Det gör att skruven riskerar att utmattas.

"Man måste ha ALLA indata innan man vet vad som gäller." Vad gör du med skruven på din gamla gräsklippare som har skakat loss???
Man kommer långt med vanligt sunt bonnförnuft, allt är inte "raketforskning".
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
"Man måste ha ALLA indata innan man vet vad som gäller." Vad gör du med skruven på din gamla gräsklippare som har skakat loss???
Man kommer långt med vanligt sunt bonnförnuft, allt är inte "raketforskning".

Självfallet kontaktar man tillverkaren som rotar i gamla pappersarkivet i jordkällaren och hittar det korrekta åtdragningsmomentet åt dig. Sedan rengör man skruven med gängsnitt, hålet med gängtapp. Men här kommer det viktigaste. Satt det locktite på innan? Kom det ut nåt vitt mjöligt från gängan?
Fett eller locktite på gängan har en oerhört stor betydelse för skruvförbandet.

Lämpligen synar man skruven med mikroskop för att hitta eventuella streckningar som kan leta till brott.
 

Ozzi

Guest
Självfallet kontaktar man tillverkaren som rotar i gamla pappersarkivet i jordkällaren och hittar det korrekta åtdragningsmomentet åt dig. Sedan rengör man skruven med gängsnitt, hålet med gängtapp. Men här kommer det viktigaste. Satt det locktite på innan? Kom det ut nåt vitt mjöligt från gängan?
Fett eller locktite på gängan har en oerhört stor betydelse för skruvförbandet.

Lämpligen synar man skruven med mikroskop för att hitta eventuella streckningar som kan leta till brott.

Jo...:3freak
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Självfallet kontaktar man tillverkaren som rotar i gamla pappersarkivet i jordkällaren och hittar det korrekta åtdragningsmomentet åt dig. Sedan rengör man skruven med gängsnitt, hålet med gängtapp. Men här kommer det viktigaste. Satt det locktite på innan? Kom det ut nåt vitt mjöligt från gängan?
Fett eller locktite på gängan har en oerhört stor betydelse för skruvförbandet.

Lämpligen synar man skruven med mikroskop för att hitta eventuella streckningar som kan leta till brott.

Haha! Jag älskar sån här humor:D Tack för att du livade upp min söndag:banana
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Precis, hur ser fingertoppskänsle-mecken om det är en 8.8 eller en 12.9? Inte alls.

Jag går efter detta schemat:
1. Satt det loctite? Ta bort, gör rent, sätt på nytt.
2. Knakade det och det kom vitt fnas? Dra på lite smörja, dra fast.
3. Är det en bult till avgas? Dra på lite fett, dra fast.
4. Står det "olja in bult" i manualen? Olja in, dra fast.
5. Resten, gör rent, dra fast.

Tycker det är skitlätt.

/Fredde

1) Vilken Loctite satt det från början?
2) Vad för sorts smörja?
3) Nej inte fett! Kopparpasta på värmepåkända förband.
4) Återigen; med vad ska man smörja och var?
5) Smort eller torrt?

Men det är klart ... skiter man i ovanstående frågor så är det skitlätt. :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kanske skulle brukat en ironismiley :tungan


Folket som skriver uppsatser om momentnycklar här är ju uppenbarligen teoretiker så det stänker om det
Det gäller ju att se den praktiska skillnaden i verkligheten

Det är så att om det inte funnits "teoretiker" så hade du knappast haft någon serieproducerad hoj att åka på.
Om man nu ska dra med momentnyckel så kan man ju göra rätt, annars är det lika bra att låta bli.
Det är 47 år sedan jag började skruva med tvåhjulingar, dvs innan man ens började använda momentnycklar på alla fabriker. På verkstäder och i garagen drog man för hand.
Triumph var en föregångare eftersom de redan på sina 50-talshojar föreskrev hur mycket skruvarna skulle förlänga sig när man drog ihop vevstakshalvorna. Med den angivelsen kvittade det vilken friktion det fanns i skruvförbandet.

Själv drar jag väldigt många skruvar på hojen och bilen på känn, men inte alla.
Den "praktiska skillnaden i verkligheten" har jag full koll på, men OCKSÅ vad som krävs för att dra ett förband med så liten avvikelse som möjligt från önskade värden.
Man behöver jobba några år med skruvförband innan man får den kunskapen. Så är det bara ... :tummenupp
 

Ozzi

Guest
Det är 47 år sedan jag började skruva med tvåhjulingar, dvs innan man ens började använda momentnycklar på alla fabriker. På verkstäder och i garagen drog man för hand.

Du sa det själv, det gick till o med att bygga motorcyklar utan momentnyckel. :rolleyes:
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
1) Vilken Loctite satt det från början?
2) Vad för sorts smörja?
3) Nej inte fett! Kopparpasta på värmepåkända förband.
4) Återigen; med vad ska man smörja och var?
5) Smort eller torrt?

Men det är klart ... skiter man i ovanstående frågor så är det skitlätt. :)

1) Går efter färgen, blå eller grön. Japsen har säkert inte varumärket loctite från början ändå.

2) Nått som står nära till hands, universal smörjsprej eller liknande.

3) Japp du har rätt, skrev fortare än jag tänkte, kopparpasta, hittar jag ingen kopparpasta tar jag lite fett.

4) Står oftast i manualen om det ska vara motorolja eller ngt fett.

5) Var det torrt och gänga går bra så drar jag det torrt.

Man ska inte överanalysera att dra fast en skruv tycker jag. Det är inte supersvårt, i alla fall inte med en momentnyckel :)

En fråga till dej:
Är du för eller emot momentnyckel?

/Fredde

Kanske skulle brukat en ironismiley :tungan
Folket som skriver uppsatser om momentnycklar här är ju uppenbarligen teoretiker så det stänker om det
Det gäller ju att se den praktiska skillnaden i verkligheten

Jobbade som hojmeck på firma i typ 6 år.
Momentnyckeln är mitt favoritverktyg. Just det där att "momentnyckel är för teoretiker" eller "momentnyckel har man i plugget" var ofta något som sas av fingertoppskänsle-meckar. Också för att uppnå någon magisk högre "jag vet bäst status". En inte helt assexig egenskap.

Momentnyckel har man om man är noga.

/Fredde
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vanligt fett går bra nästan överallt.
Till bromsar aluminimumspasta.

Tycker det är roligt när folk drar sönder gängor med momentnyckel.
Men det är ju inte deras fel.
Gängan var skadad innan.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du sa det själv, det gick till o med att bygga motorcyklar utan momentnyckel. :rolleyes:

Ja, det gick, men hästkraft-viktförhållandet var något annorlunda. :D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
1) Går efter färgen, blå eller grön. Japsen har säkert inte varumärket loctite från början ändå.

2) Nått som står nära till hands, universal smörjsprej eller liknande.

3) Japp du har rätt, skrev fortare än jag tänkte, kopparpasta, hittar jag ingen kopparpasta tar jag lite fett.

4) Står oftast i manualen om det ska vara motorolja eller ngt fett.

5) Var det torrt och gänga går bra så drar jag det torrt.

Man ska inte överanalysera att dra fast en skruv tycker jag. Det är inte supersvårt, i alla fall inte med en momentnyckel :)

En fråga till dej:
Är du för eller emot momentnyckel?

/Fredde



Jobbade som hojmeck på firma i typ 6 år.
Momentnyckeln är mitt favoritverktyg. Just det där att "momentnyckel är för teoretiker" eller "momentnyckel har man i plugget" var ofta något som sas av fingertoppskänsle-meckar. Också för att uppnå någon magisk högre "jag vet bäst status". En inte helt assexig egenskap.

Momentnyckel har man om man är noga.

/Fredde

Färgen på Loctite säger inget om hållfastheten på limmet.
Att jag är besvärlig och frågar om vilket smörjmedel som används och var beror på att 40 % av momentet försvinner i gängan, 50 % försvinner under skallen (eller muttern) och endast 10 % av momentet skapar klämkraft!
Om man underlåter att smörja under skallen så får man betydligt lägre klämkraft än om man smörjer där. MEN, vissa tillverkare tycker att man bara ska smörja gängan och smörjer man då under skallen så finns det risk att man överdrar skruven.
När jag föreskriver moment så anger jag alltid att man ska smörja både gänga och under skallen. Varför det? Jo, om man bara smörjer gängan så kommer det då och då att kladdas lite smörjmedel även på skruvskallens anliggningsyta och då får den skruven högre klämkraft än de andra. Spridningen är stor nog ändå utan att man behöver konstruera in felkällor.

Minst spridning får man med MoS2, iaf bland de olika smörjmedel jag provat.
Du får också högre klämkraft än med olja.

I en verkstad med utbildad personal så räknar man med ca 15 % spridning i klämkraften och därför lägger man sig på ca 75 % av skruvens sträckgräns. Helst ska man då ha maximala dynamiska krafter som är lägre än 60 % av skruvens sträckgräns (som kan vara den minimala klämkraften i förbandet) för att undvika utmattning i skruven.

För viktiga och svårtolkade förband och för förband > M10 använder jag momentnyckel, annars drar jag på känn :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, det gick, men hästkraft-viktförhållandet var något annorlunda. :D

Precis.
I manualen till min tändkulemotor (20 hk/850 kg) står följande nästan prosaiska momentangivelse ang hopmontering av motorn efter sotning:

"Alla skruvar skola tilldragas väl och lika hårt, så att packningarna bliva fullkomligt täta. I synnerhet bör tillses, att vevstakslagret är väl ansatt och muttrarna hårt åtdragna.
Särskilt varnas för att vid cylinderlockets fastskruvning först åtdraga en mutter för gott och sedan de övriga i tur och ordning. Vid ett sådant tillvägagångssätt inträffar ovillkorligen, att cylinderlocket genom de uppstående spänningarna i godset brytes sönder. Muttrarna skola därför, som ovan sagts, på ett försiktigt sätt dragas åt allt hårdare

Efter det motorn ihopsatts, bör svänghjulet vridas några varv för hand, så att man övertygat sig om, att inga främmande delar bortglömts inne i motorn, eller att ngt hopsättningsfel blivit begånget"

:D
 

Ozzi

Guest
Ja vad ska man säga, det blir "raketforskning" hur man än vänder på arslet.:hihi

Sen är det ju så att bara för att nån säger Locktite så innebär det inte att man pratar om gänglåsning eftersom Locktite är en tillverkare av många olika smet o kletprodukter.:D
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Precis.
I manualen till min tändkulemotor (20 hk/850 kg) står följande nästan prosaiska momentangivelse ang hopmontering av motorn efter sotning:

"Alla skruvar skola tilldragas väl och lika hårt, så att packningarna bliva fullkomligt täta. I synnerhet bör tillses, att vevstakslagret är väl ansatt och muttrarna hårt åtdragna.
Särskilt varnas för att vid cylinderlockets fastskruvning först åtdraga en mutter för gott och sedan de övriga i tur och ordning. Vid ett sådant tillvägagångssätt inträffar ovillkorligen, att cylinderlocket genom de uppstående spänningarna i godset brytes sönder. Muttrarna skola därför, som ovan sagts, på ett försiktigt sätt dragas åt allt hårdare

Efter det motorn ihopsatts, bör svänghjulet vridas några varv för hand, så att man övertygat sig om, att inga främmande delar bortglömts inne i motorn, eller att ngt hopsättningsfel blivit begånget"

:D

Tror vi nått klimax i denna diskusen nu :)

/Fredde
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet en kille som skaffade MG.
billigt, emedan växellådan bråkade.
Ibland fick man inte i växlarna.
Ibland inte ur.
Rev lådan.
Hittade overall.

Ergo:
Inte måndagsex.
Fredagsex.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Efter det motorn ihopsatts, bör svänghjulet vridas några varv för hand, så att man övertygat sig om, att inga främmande delar bortglömts inne i motorn, eller att ngt hopsättningsfel blivit begånget"
:D

Läste någon gång att de tidiga testpiloterna hos SAAB hade för vana att lägga planet inverterat strax efter start för att försäkra sig om att motorhusen var tomma innan de påbörjade testprogrammet. :brinnerup
 

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Själv undrar jag ofta varför moderna momentnycklar sällan har den gamla typen av fyrkantsaxel till hylsan. Där fyrkantaxeln lätt kunde tryckas över till andra sidan när man ska dra vänstergänga. Med en så enkel konstruktion kan ju en billig nyckel verka åt båda hållen, dessutom utan risk för assymmetri mellan vänster- och högergång. Men denna princip verkar vara helt bortglömd bland tillverkare av de hobbymekmomentnycklar vi diskuterar här! :D

Jag köpte nyss en Biltema 10-241, och den har just den typen av fyrkantaxel som kan tryckas igenom för att dra vänstergänga. :tummenupp till Biltema för det!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag köpte nyss en Biltema 10-241, och den har just den typen av fyrkantaxel som kan tryckas igenom för att dra vänstergänga. :tummenupp till Biltema för det!

Tack för tipset! Då får jag åka dit och kolla!

Mvh
Jörgen
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top