Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.

Dr.Bike

Guest
Själv undrar jag ofta varför moderna momentnycklar sällan har den gamla typen av fyrkantsaxel till hylsan. Där fyrkantaxeln lätt kunde tryckas över till andra sidan när man ska dra vänstergänga. Med en så enkel konstruktion kan ju en billig nyckel verka åt båda hållen, dessutom utan risk för assymmetri mellan vänster- och högergång. Men denna princip verkar vara helt bortglömd bland tillverkare av de hobbymekmomentnycklar vi diskuterar här! :D

Utan att ha svaret, så kan man ju tänka sig det hela ur ett rent mekaniskt perspektiv: Meknismen kommer inte att vara insliten likvärdigt åt bägge håll, och även om den är helt symmetrisk i övrigt, så kommer den ge felaktiga moment åt "andra hållet" än vad den är konstruerad för.
Detta blir troligen värre och värre vartefter fjäderstålet böjs/får sitt "minne" åt det ena hållet.
D.v.s de 99,3% av alla skruvförband som dras åt medurs.

Likt förbannat är min Gedore en sån med "bankbrädeprincipen" :D

Den här tråden börjar nu att likna något som legat VÄLDIGT länge i kylskåpet.

För att?

1. Du inte hajar?

2. Inte vill veta? (isf finns ett mkt bra alternativ)

3. Inte orkar ta till dig ny kunskap?

Det finns folk som PM:at underhand som tråden levt vidare (ja. grundfrågan kan anses som besvarad) och tackat för alla utvikningar, och kunskaper som kommer.
Jag inbillar mig själv oxå, att elwe och Jörgen har mycket att lära oss alla.
Och de allra flesta, tycker nog likadant.
Ser det som "kul läsning" helt enkelt.

Så: LITE ödmjukhet bitte!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan att ha svaret, så kan man ju tänka sig det hela ur ett rent mekaniskt perspektiv: Meknismen kommer inte att vara insliten likvärdigt åt bägge håll, och även om den är helt symmetrisk i övrigt, så kommer den ge felaktiga moment åt "andra hållet" än vad den är konstruerad för.
Detta blir troligen värre och värre vartefter fjäderstålet böjs/får sitt "minne" åt det ena hållet.
D.v.s de 99,3% av alla skruvförband som dras åt medurs.

Likt förbannat är min Gedore en sån med "bankbrädeprincipen" :D

Men det är ju det som är så genialt med den här typen av momentnycklar jag eftersöker, man trycker bara fyrkantspluppen med ett klick över till andra sidan. Så momentnyckel upplever inte att den drar vänstergänga, det blir samma håll varje gång. Samma princip som de gamla spärrskaften (som aldrig gick sönder) hade.

Vi har en gammal momentnycket från AlfaLaval i garaget som har den lösningen. Så det är nog ingen snikprincip.

/J
 

Dr.Bike

Guest
Du tar timtaxa, va?

Hörrö! :7peta

Jag talar rent universellt! :mattias

Men ja. Och jag tar inga genvägar! (har tyvärr lärt mig den hårda vägen att det blir senvägar...)
Dock inte med det sagt att man inte kan meka smart!
Kapa en del hörn.

Men det där vet du bättre än mig. Dvs att erfarenhet kan tillåta vissa lösningar, då man kan klara sig med RÄTT kvalite´och inte alltid max.
(den gyllene medelvägen kallas det visst... ;))

Men det är ju det som är så genialt med den här typen av momentnycklar jag eftersöker, man trycker bara fyrkantspluppen med ett klick över till andra sidan. Så momentnyckel upplever inte att den drar vänstergänga, det blir samma håll varje gång. Samma princip som de gamla spärrskaften (som aldrig gick sönder) hade.

Vi har en gammal momentnycket från AlfaLaval i garaget som har den lösningen. Så det är nog ingen snikprincip.

/J

Det har du ju rätt i! *tänktentepå D*

Men hur var det med de gamla spärrskaften som aldrig gick sönder?
Har du nåt kvar? ;)
Eller varför har du nya nu? :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det har du ju rätt i! *tänktentepå D*

Men hur var det med de gamla spärrskaften som aldrig gick sönder?
Har du nåt kvar? ;)
Eller varför har du nya nu? :D

Klart att jag har den kvar, använder den dock bara till tändkulemeck nuförtiden eftersom satsen i övrigt är ganska rudimentär jämfört med dagens. :D

/J
 

Bifogat

  • IMG_0426.JPG
    IMG_0426.JPG
    84.2 KB · Visningar: 98

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
ursäkta bli inte arga. jag orkar inte läsa igenom nio sidor
men jag kollade på tengtools minsta momentnyckel 5-? nm. dom utstrålar kvalitet iallafall för mig och priset låg på 580 och det är inte mycket dyrare än dom billigare nycklarna, fast man får en mer gedigen nyckel,och den är andå billigare är dom allra dyraste. jag fattar inte man köper en hoj för flera tusen, vill meka själv o måste ha det absolut billigaste skiten som finns,i ett moment i hemma mekandet som känns ganska kristiskt i i att det blir rätt gjort. man kan spara in på annat istället, typ sina fräschiga kevlarknogjärnshandskar eller nåt ,(landar man på handen är det nog godnatt ändå. som att sätta störtkruka på en manet

:tuttar
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
ursäkta bli inte arga. jag orkar inte läsa igenom nio sidor
men jag kollade på tengtools minsta momentnyckel 5-? nm. dom utstrålar kvalitet iallafall för mig och priset låg på 580 och det är inte mycket dyrare än dom billigare nycklarna, fast man får en mer gedigen nyckel,och den är andå billigare är dom allra dyraste. jag fattar inte man köper en hoj för flera tusen, vill meka själv o måste ha det absolut billigaste skiten som finns,i ett moment i hemma mekandet som känns ganska kristiskt i i att det blir rätt gjort. man kan spara in på annat istället, typ sina fräschiga kevlarknogjärnshandskar eller nåt ,(landar man på handen är det nog godnatt ändå. som att sätta störtkruka på en manet

:tuttar

Jag kan nu, efter att ha satt ihop min hoj, säga att momentnycklarna från Louis funkar kanonbra. Att det dessutom följde med adaptrar, så att i princip alla typer av hylsor passar, gjorde saken ännu bättre. Kan starkt rekommendera dem :tummenupp
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Men det är ju det som är så genialt med den här typen av momentnycklar jag eftersöker, man trycker bara fyrkantspluppen med ett klick över till andra sidan. Så momentnyckel upplever inte att den drar vänstergänga, det blir samma håll varje gång. Samma princip som de gamla spärrskaften (som aldrig gick sönder) hade.

Vi har en gammal momentnycket från AlfaLaval i garaget som har den lösningen. Så det är nog ingen snikprincip.

/J

På jobbet har jag ett enmetersskaft upp till 600 som bara e just ett skaft. Bara med en dragriktning men vändbar, men med typ hylsfäste för spärrdrag (bara huvvet) med 3/4" fäste, även ett knippe fasta ring. Så principen lever kvar.
Dock har skaftet ett rektangulärt fäste (typ 10*20) med kula så motsvarande krävs ju.... Däremot e de ju inte mycke för hojjen om det inte finns i mindre.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Här är min åsikt:

1. Ska du momentdra måste du kolla upp momentet i verkstadshandboken. En skruv på ett bromsok ska sitta med 24Nm på en hoj en i det närmaste identisk på en annan hoj ska sitta med 40Nm. Även om du har en exakt "fingertoppskänsla" hur vet du om du ska dra till 24 eller 40? Visst du kan kolla i en generellt tabell. Poängen är att det faktum att du drar med momentnyckel gör att man kollar upp momentet. Hur många fingertoppskänslomeckar slår först upp momentet i manualen?

2. Du kan säkert lära dej att få en bra fingertopskänsla om du drar med samma nyckel om och om igen, hur ofta gör man det men om det är olika längd på skaftet vet du ändå inte hur hårt du ska dra, se punkt 1.

3. Nybörjare är glada för att ha momentnyckel, de superseriösa proffsen också. Däremellan finns fingertoppskänslomeckarna. Vem vill du mecka som? Proffsen?

4. Att dra en bult med moment blir en större procedur i huvet, rengöra, kolla upp momement, dra fast. Vilket gör att man enklare minns om man verkligen drog bulten eller inte. Detta är enl mig en av de viktigaste poängerna med en momentnyckel - just att drog jag eller inte. Visst man kan spela munspel varje gång man drar en oljeplugg också, bara man kommer ihåg det.

5. En momentnyckel är alltid rätt. Det går inte att säga ett tillfälle där ett spärrskaft klår en momentnyckel.

6. Fingertoppskänsla är en myt som man kan använda för att uppnå en ballare status eftersom man mer eller mindre påstår att man har en magisk kunskap. Hur har man skaffat sig känslan? Har man mätt 1000 gånger hur mycket 20Nm är eller är det så att eftersom man hittils aldrig har tappat ett bromsok så är det rätt, men vet man att det är rätt eller är det en chansning som oftast går hem? Ska man chansa med bromsok även om man har rätt i 999 fall av 1000?

7. Det där med handhavandefel hit eller dit känns mest som babbel babbel. Gör man rent gängan och ytan under skruven och drar i en bra rörelse blir det bra. På en mc är det ett fåtal bultar man behöver olja. Satt det loctite från fabrik så tar man bort den gamla och lägger på ny, det är inte så svårt.

Momentnyckel - skillnaden mellan lallare och proffs.

/Fredde
 

Dr.Bike

Guest
Här är min åsikt:
Momentnyckel - skillnaden mellan lallare och proffs.

/Fredde


Jag håller inte med dig i alla avseenden, men för att inte verka vrång så håller jag iaf med i stort! :D
Däremot vill jag att du länkar upp din gamla parad-tråd, där du redogör lite under alkoholens inverkningar + en del seriöst surr oxå, hur man INTE kan dra ett oljefilter för hand! :rofl
Utan måste dra det med - just momentnyckel.
Jag har länkat till den tråden tidigare. Nu får du göra det!
Det är nog den roligaste tråden ever här på SH! :tummenupp
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Här är min åsikt:

1. Ska du momentdra måste du kolla upp momentet i verkstadshandboken. En skruv på ett bromsok ska sitta med 24Nm på en hoj en i det närmaste identisk på en annan hoj ska sitta med 40Nm. Även om du har en exakt "fingertoppskänsla" hur vet du om du ska dra till 24 eller 40? Visst du kan kolla i en generellt tabell. Poängen är att det faktum att du drar med momentnyckel gör att man kollar upp momentet. Hur många fingertoppskänslomeckar slår först upp momentet i manualen?

2. Du kan säkert lära dej att få en bra fingertopskänsla om du drar med samma nyckel om och om igen, hur ofta gör man det men om det är olika längd på skaftet vet du ändå inte hur hårt du ska dra, se punkt 1.

3. Nybörjare är glada för att ha momentnyckel, de superseriösa proffsen också. Däremellan finns fingertoppskänslomeckarna. Vem vill du mecka som? Proffsen?

4. Att dra en bult med moment blir en större procedur i huvet, rengöra, kolla upp momement, dra fast. Vilket gör att man enklare minns om man verkligen drog bulten eller inte. Detta är enl mig en av de viktigaste poängerna med en momentnyckel - just att drog jag eller inte. Visst man kan spela munspel varje gång man drar en oljeplugg också, bara man kommer ihåg det.

5. En momentnyckel är alltid rätt. Det går inte att säga ett tillfälle där ett spärrskaft klår en momentnyckel.

6. Fingertoppskänsla är en myt som man kan använda för att uppnå en ballare status eftersom man mer eller mindre påstår att man har en magisk kunskap. Hur har man skaffat sig känslan? Har man mätt 1000 gånger hur mycket 20Nm är eller är det så att eftersom man hittils aldrig har tappat ett bromsok så är det rätt, men vet man att det är rätt eller är det en chansning som oftast går hem? Ska man chansa med bromsok även om man har rätt i 999 fall av 1000?

7. Det där med handhavandefel hit eller dit känns mest som babbel babbel. Gör man rent gängan och ytan under skruven och drar i en bra rörelse blir det bra. På en mc är det ett fåtal bultar man behöver olja. Satt det loctite från fabrik så tar man bort den gamla och lägger på ny, det är inte så svårt.

Momentnyckel - skillnaden mellan lallare och proffs.

/Fredde

vem e lallare å vem e proffs..... punGt nr 6:
Ja
jobbat
ja
ja
ja, nu blev det ett för mycke, men sätt det nån annanstans du e oförmögen kunskap så känns det bättre..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ni kan ju ställa er frågan - Hur viktigt är det att ett oljefilter sitter fast med 100% korrekt moment?

Spannet för vad som är OK är ju jävligt stort

Gör ett test på det vettja :7peta
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Ni kan ju ställa er frågan - Hur viktigt är det att ett oljefilter sitter fast med 100% korrekt moment?

Spannet för vad som är OK är ju jävligt stort

Gör ett test på det vettja :7peta

Den frågan har jag ställt till mig själv åxå.... väldigt sällsynt att något måste sitta ett med naturen. Men pratas det max moment, eller rek moment så finns inget utrymme för känsla.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ni kan ju ställa er frågan - Hur viktigt är det att ett oljefilter sitter fast med 100% korrekt moment?
Spannet för vad som är OK är ju jävligt stort
Gör ett test på det vettja :7peta
Jag drar oljefilter med en hand.
Det ska sitt så hårt at det inte lossnar och är tätt och så löst att man inget dra sönder.
Det har funkat i 45 år nu...
Anser mig ännu inte ha momentet i fingrarna.
Fast alla oljefilter har funkat tillfredsställande. Men det är också enda stället jag drar på känn.
Känner mig alltid på tunn is när jag jobbar med aluminium. Finns ju så många olika legeringar av Al.

Freddexwing inlägg var nog det hittills förnuftigaste.:tummenupp
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Däremot vill jag att du länkar upp din gamla parad-tråd, där du redogör lite under alkoholens inverkningar + en del seriöst surr oxå, hur man INTE kan dra ett oljefilter för hand! :rofl
Utan måste dra det med - just momentnyckel.

Självklart Dr Bike, självklart!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66568
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76889

Funtar faktiskt att göra ett liknande test med en momentnyckel på ena sidan och en blocknyckel på andra sidan och några bultar emellan för att se vad fingertoppskänslan går för...

/Fredde :)

Jag drar oljefilter med en hand.Det ska sitt så hårt at det inte lossnar och är tätt och så löst att man inget dra sönder.
Det har funkat i 45 år nu...
Anser mig ännu inte ha momentet i fingrarna.
Fast alla oljefilter har funkat tillfredsställande. Men det är också enda stället jag drar på känn.
Känner mig alltid på tunn is när jag jobbar med aluminium. Finns ju så många olika legeringar av Al.

Freddexwing inlägg var nog det hittills förnuftigaste.:tummenupp

He he kolla http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76889 där jag toksågar att dra oljefilter med en hand... ;)

/Fredde
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
7. Det där med handhavandefel hit eller dit känns mest som babbel babbel. Gör man rent gängan och ytan under skruven och drar i en bra rörelse blir det bra. På en mc är det ett fåtal bultar man behöver olja. Satt det loctite från fabrik så tar man bort den gamla och lägger på ny, det är inte så svårt.



/Fredde

En enkel fråga ... ska du smörja när du gjort rent? Isf med vad och var? Vet du om hur mycket klämkraften påverkas av friktionen?
Jo, jag vet eftersom jag gjort många tester med just detta.

Om det skiljer från 24 till 40 Nm så innebär det att det inte är samma typ av skruv, eller hur? 24 Nm är en typisk M8, 8.8; 40 Nm är en M8 12.9, ok?
Man kan inte heller bara byta skruv eftersom det måste passa ihop med materialet du sätter skruven i. Inget är självklart med ett skruvförband! Man måste ha ALLA indata innan man vet vad som gäller.

Loctite t ex sänker klämkraften med upp till 50 %. Det gör att skruven riskerar att utmattas.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
En enkel fråga ... ska du smörja när du gjort rent? Isf med vad och var? Vet du om hur mycket klämkraften påverkas av friktionen?
Jo, jag vet eftersom jag gjort många tester med just detta.

Om det skiljer från 24 till 40 Nm så innebär det att det inte är samma typ av skruv, eller hur? 24 Nm är en typisk M8, 8.8; 40 Nm är en M8 12.9, ok?
Man kan inte heller bara byta skruv eftersom det måste passa ihop med materialet du sätter skruven i. Inget är självklart med ett skruvförband! Man måste ha ALLA indata innan man vet vad som gäller.

Loctite t ex sänker klämkraften med upp till 50 %. Det gör att skruven riskerar att utmattas.

Precis, hur ser fingertoppskänsle-mecken om det är en 8.8 eller en 12.9? Inte alls.

Jag går efter detta schemat:
1. Satt det loctite? Ta bort, gör rent, sätt på nytt.
2. Knakade det och det kom vitt fnas? Dra på lite smörja, dra fast.
3. Är det en bult till avgas? Dra på lite fett, dra fast.
4. Står det "olja in bult" i manualen? Olja in, dra fast.
5. Resten, gör rent, dra fast.

Tycker det är skitlätt.

/Fredde
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top