Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.

Dr.Bike

Guest
Jag köpte min på Bikeshop.se 300 kr och det står louise.de på min låda.

Å jag har en identisk, men den köpte jag på Biltema :)
Tillverkaren förser uppenbarligen fler...
Precis som med bildelar och allt annat, som sedan förpackas i olika kartonger med olika fina märkesnamn, och sedan får högst olika pris.

Meeen... det vet ju allla att ett fördelarlock till en Volvo i en blåvit kartong, alltid är bättre än ett i en Mekonomenlåda fast de kommer från samma fabrik, samma band, samma batch...
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Å jag har en identisk, men den köpte jag på Biltema :)
Tillverkaren förser uppenbarligen fler...
Precis som med bildelar och allt annat, som sedan förpackas i olika kartonger med olika fina märkesnamn, och sedan får högst olika pris.

Meeen... det vet ju allla att ett fördelarlock till en Volvo i en blåvit kartong, alltid är bättre än ett i en Mekonomenlåda fast de kommer från samma fabrik, samma band, samma batch...

Jag hade tänkt köpa feltemas nyckel först, men den går ju på 699:-. Så tack NakenBandit för tipset om louis, nu blev jag genast ännu gladare över mitt köp :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Jag hade tänkt köpa feltemas nyckel först, men den går ju på 699:-. Så tack NakenBandit för tipset om louis, nu blev jag genast ännu gladare över mitt köp :tummenupp

Jepp. Men den du köpte verkar vara den stora varianten då den börjar vid 24 Nm.
Det är ju många (de flesta) skruvar som ska dras med lägre moment, så ja, du måste nog som sagt köpa även den lilla :)
Och om nu louis.de har den så glöm inte fraktkostnaden.
Passa på att beställ fler saker inom tillåten vikt är ett tips.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jepp. Men den du köpte verkar vara den stora varianten då den börjar vid 24 Nm.
Det är ju många (de flesta) skruvar som ska dras med lägre moment, så ja, du måste nog som sagt köpa även den lilla :)
Och om nu louis.de har den så glöm inte fraktkostnaden.
Passa på att beställ fler saker inom tillåten vikt är ett tips.

Ja, jag tog ju den lilla först. Sen utökade jag ordern lite då jag såg att den stora fanns för 5 euro mer, och ja, sen bidde det ett riktigt bladmått också. Totalt landade det på 56 euro med frakt.

Känner mig på shoppinghumör ikväll, för bara för några timmar sedan blev det även inhandlat en motorpackningssats från staterna.
 

Dr.Bike

Guest
Ja, jag tog ju den lilla först. Sen utökade jag ordern lite då jag såg att den stora fanns för 5 euro mer, och ja, sen bidde det ett riktigt bladmått också. Totalt landade det på 56 euro med frakt.

Känner mig på shoppinghumör ikväll, för bara för några timmar sedan blev det även inhandlat en motorpackningssats från staterna.


So You got money son... vi får justera kommande priser! ;) :D
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
:D

Jag drar bultar som frambringar penisavund eller vad sägs om en M36:D
please googla momentet för jag minns inte men där rör inte 10 nm inte mye..


Vet inte vad det är för storlek på de största vi drar på jobbet men 80mm nyckelvidd och 7000Nm innebär att man lämnat momentnyckeln för länge sen och kör med hydraulverktyg.

F.ö. är jag nöjd med min 198:- biltemanyckel som iaf gör ett bättre jobb än jag klarar på känsla. Används mest till hjulbultarna på bilen.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ok, jag har läst igenom tråden och insett att om jag skall mecka lite mer detta år så kommer jag inte undan med att dra bultarna i hojen hur som helst.
Ska beställa 4-24 NM från bikeshop.se och 20-100 Nm någon annan stans (Biltema, Meckonomien etc)
Nu ska jag inte dela motorn, hoppas jag, men vill gärna ha svar på följande;

1.
Med momentnycklar i lämplig kvalitet, rengjorda skruvar och en dutt 5-56 och noggranhet när det gäller angivet moment o jämnt dragna skruvar, e jag hemma då eller lurar några vanliga faror som man normalt inte tänker på?

2.
Varför ska man dra en momentnyckel i EN ENDA RÖRELSE tills det klickar, och inte ta omtag? Momentnyckeln borde väl känna av rätt moment ändå? (Nån av er som verkade veta lite mer skrev det)

3.
Hur vårdar man sin momentnyckel bäst? (Bortsett från att den skall ligga i ospänt läge när den inte används)

4.
OM man vill kalibrera sin momentnyckel, var går man då? E det värt det?

Peter
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Jag hade tänkt köpa feltemas nyckel först, men den går ju på 699:-. Så tack NakenBandit för tipset om louis, nu blev jag genast ännu gladare över mitt köp :tummenupp

Varsegod, jag var noga med att beställa själv innan jag visade hela Sporthoj :D
 

Dr.Bike

Guest
Ok, jag har läst igenom tråden och insett att om jag skall mecka lite mer detta år så kommer jag inte undan med att dra bultarna i hojen hur som helst.
Ska beställa 4-24 NM från bikeshop.se och 20-100 Nm någon annan stans (Biltema, Meckonomien etc)
Nu ska jag inte dela motorn, hoppas jag, men vill gärna ha svar på följande;

1.
Med momentnycklar i lämplig kvalitet, rengjorda skruvar och en dutt 5-56 och noggranhet när det gäller angivet moment o jämnt dragna skruvar, e jag hemma då eller lurar några vanliga faror som man normalt inte tänker på?
Du klarar dig fint!

2.
Varför ska man dra en momentnyckel i EN ENDA RÖRELSE tills det klickar, och inte ta omtag? Momentnyckeln borde väl känna av rätt moment ändå? (Nån av er som verkade veta lite mer skrev det)
Det har att göra med att startmomentet för att få igång rörelsen igen är rätt stort, har du då stannat strax under önskat moment kommer du lösa ut nyckeln ut utan att ha uppnått rätt moment.

3.
Hur vårdar man sin momentnyckel bäst? (Bortsett från att den skall ligga i ospänt läge när den inte används)
Det är i princip det, samt se till att den inte blir full i sand och slipdamm.

4.
OM man vill kalibrera sin momentnyckel, var går man då? E det värt det?
1. Bodycote
2. Nej


Peter

Dr.Bike


Neråt isf, för nu är dom fan slut :blah:FU

:D hehe
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med DrBike i inlägget ovan. Det är min nivå när jag mekar med hojar.

Ang pkt2 brukar jag inte bry mig. Eftersom skruv och förband samtidigt relaxerar, i synnerhet förband med packningar och dylikt. Man kan själv prova att se hur ytterligare förvridning av skruven ofta uppnås om man efter att nyckeln löst ut ånyo drar skruven med samma moment inställt på nyckeln.

Så pkt 2 brukar jag inte bry mig så mycket om i praktiken.

På tex vissa topplock där tex kamaxlar med nitad kamkedja mm blockerar topplocksskruvarna kan det ju ibland vara praktiska att utnyttja fenomenet till att "efterdra" på det här viset säg ngt timme efter första dragningen, för att slippa demontera för detta sedan.

Ang pkt 3 är det bra att inte släppa ut så mycket att fjädern blir helt fri inne i nyckeln ty då kan den vitala delen, den sk tärningen, hamna utanför sitt fyrkantiga säte och då blir det ingen ordning alls tills man skakat denna åter. Är då tärningen inte helt symmetrisk måste nyckeln omkalibreras om man har otur. Men det är lite risk att detta händer om man inte relaxerar nyckeln allt som går och dessutom hanterar den våldsamt. Man känner om tärningen kommit lös dessutom. Man ska ha en himla otur mao

/J
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Måste ge denna tråd, och denna del av forumet, en stor skopa respekt. Nästan overkligt att denna kompetens finns på SH med tanke på vilken nivå majoriteten av övriga inlägg ligger på.

Tack för hjälpen.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Fan P-A, Jörgen, RWD och alla andra som har koll... det här är rena rama porr-tråden! :tummenupp :yoparty

Har insett hur fekkin' mkt jag har glömt från teknologilektionerna men faen vad det har klickat igenkännande när man läser det ni skrivit! Och Jörgen... Tribologi liksom... nästan ingen straight snubbe vet nog vad det är :D

Trådstartaren har nog fått sig till livs både en o flera dyrbara lektioner här, ffa för att spara pengar på både verktyg o slippa sönderdraget (=dyrt) i motor etc. Själv är jag bara tacksam över att ni o andra kunniga finns. Jag leker svamp hela tiden :tummenupp .
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Vet inte vad det är för storlek på de största vi drar på jobbet men 80mm nyckelvidd och 7000Nm innebär att man lämnat momentnyckeln för länge sen och kör med hydraulverktyg.

F.ö. är jag nöjd med min 198:- biltemanyckel som iaf gör ett bättre jobb än jag klarar på känsla. Används mest till hjulbultarna på bilen.

Respekt!:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan P-A, Jörgen, RWD och alla andra som har koll... det här är rena rama porr-tråden! :tummenupp :yoparty

Har insett hur fekkin' mkt jag har glömt från teknologilektionerna men faen vad det har klickat igenkännande när man läser det ni skrivit! Och Jörgen... Tribologi liksom... nästan ingen straight snubbe vet nog vad det är :D

Tyckte inte det var så intressant när man läste tribologi på högskolan men det har blivit alltmer intressant nu när jag ofta jobbar med det dagligen. Men det är oftast i utredningar kring lager- och kuggväxelhaverier. Man möter faktisk många duktiga tjejer som är experter i den branschen. Så kanske är det ett område för oss som gillar manliga saker :D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
2.
Varför ska man dra en momentnyckel i EN ENDA RÖRELSE tills det klickar, och inte ta omtag? Momentnyckeln borde väl känna av rätt moment ändå? (Nån av er som verkade veta lite mer skrev det)

För att kunna återupprepa ett moment från gång till gång så ska man dra med en jämn, lugn rörelse tills rätt moment är uppnått.
Måste man byta tag strax innan momentet är uppnått så klickar nyckeln trots att skruven inte har tillräckligt hög klämkraft. Detta beror huvudsakligen på skillnaden mellan glid och vilofriktion.
I detta fall ska du lossa skruven igen och dra om den, iaf om du vill ha rätt klämkraft.
Har man för låg klämkraft så kan skruven utmattas och gå av.

4.
OM man vill kalibrera sin momentnyckel, var går man då? E det värt det?

Peter
Har du ingen kompis som jobbar på nån verkstad? Tror inte du vill betala för en kalibrering :)

Är du lite händig så kan du kalibrera själv. T ex så här:
Ta ett plattstål, ca 60x10. Borra 2 st 12 mm hål L1 mm från kanten och med avståndet L2 mellan. Låt t ex L1= 20 mm och L2= 500 mm. Du behöver isf ett 540 mm långt plattstål.

Sätt en passkruv i ena hålet och punkta fast skruvskallen med svetsen.
Skruvens lagringsyta bör vara minst 50 mm lång. Skruven kan lagras med Glykodur eller mässingslager. Ta ett rör som har lite bearbetningsmån i hålet, svetsa fast ett öra på röret som du kan sätta t ex i skruvstycket och borra/brotscha upp hålet till rätt mått.

Stoppa i passkruven i lagringen och håll på plats axiellt mha en täckbricka och en mutter, men dra inte åt så skruven kläms fast.

Nu sätter du upp hela kit:et i skruvstycket, hänger en spann i det lediga hålet, sätter din momentnyckel i passkruven (6 mm insex i detta fall) och fyller spannen med vatten eller skrot tills nyckeln klickar.
Väg spannen och multiplicera med avståndet mellan hålen och med g (9.81)

Nu har du ett moment, men glöm inte att lägga till massan från plattstålet.

Det tillkommande momentet blir M= Ð * A * (L2*L2 + 2*L2*L1) * g
där Ð= densiteten på plattstålet, (ca 7800 kg/m³) och A= arean på plattstålet (här 600 mm²). L1 och L2 enligt ovan.

Lätt som en plätt och nästan gratis :tummenupp
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
När ekonomin styr finns alltid råd :D

Eller så kan vi av ekonomiska själ tillverka oss vår egna moment-nöckel :D
Ta ditt spärrskaft å fixa en dragfjädervåg som visar i Newton (ca 500N), så fixa en anordning så långt ut på skaftet de går att fästa dragfjädervågen å att du kan dra i den ordentligt. Så mäter du avståndet från cetrum där man smackar på hylsan ut till infästningen för fjädervågen. Ett Kamasa-skaft ärväll skapligt generellt ca 230mm(0,23M). Åsså om en moment ska dras mä typ 50Nm så dela Nm med längden 50/0,23=217N Det vill säga så sätter du opp spärrskaftet med rätt hylsa på skruven eller muttern å drar sedan mä dragfrädervågen till den visar 217N...

Har du ingen dragfjädervåg kan de gå med en badrumsvåg, men de kräver mer utrymme å en omräkningsfaktor så du ser vilket antal Kg som ska stå på visaren för att rätt moment skall erhållas. Kan behövas en polare som avläser skalan så inte paralaxfelet blir för stooort med tanke på att de måste va ett jävla tjå att klämma moment med en badrumsvåg å spärrskaft :D :D :D :D

You may try this at home, at your own responsebility :D
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
För att kunna återupprepa ett moment från gång till gång så ska man dra med en jämn, lugn rörelse tills rätt moment är uppnått.
Måste man byta tag strax innan momentet är uppnått så klickar nyckeln trots att skruven inte har tillräckligt hög klämkraft. Detta beror huvudsakligen på skillnaden mellan glid och vilofriktion.
I detta fall ska du lossa skruven igen och dra om den, iaf om du vill ha rätt klämkraft.
Har man för låg klämkraft så kan skruven utmattas och gå av.

Men om man lossar har man ju redan givit skruven en stressfraktur, plus en i motsatt riktning när man lossat den. Då lär man väl få dra av på momentet till färdigställandet? Eller...? :va
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top