TIG-Svetsarn
Kvalitetsmedveten
Ja jag säger bara det, gohjul illafall...
Men för helvete. Ska allt vara så jävla kompliserat!!!!
Nu har jag ingen lust att skaffa momentnycklar längre. Känns ju säkrare att gå på känsla efter allt man läst som alla "kunniga" skrivit i tråden.
Varför tror du jag starta tråden??? För att få svar och kanske lära mig något. Men som vanligt nu för tiden får man mest dryga kommentarer till svar. Märkligt, Vill folk bara dumförklara en för att visa att dom kan/vet så mycket bättre???
alltså nu orka jag inte läsa alla inlägg pga av tidsbrist,men alla säger att den momentnyckeln funkar jätte bra för mig.?? men nbetyder det att man drar med rätt moment för det ? jag såg nåt test där dom köpte nån billig nyckel från micro eller nåt - som dom testade ,vad säger man, mot nån kalibrerings maskin?? inte vet jag
men dom kom fram till att den klickade helt fel,alltså momentet blev för tok för högt. mot vad den skulle klicka på.
alltså folk som använder biltemas o dylikt det ahade vart bra med nån typ av test än att man gåtr på känsla? eller
gott nytt år på ryska
http://www.youtube.com/watch?v=a_rmLmrCv6E
Kalibrera hit o kalibrera dit.......om det överhuvudtaget GÅR att kalibrera en momentnyckel i prisklassen 800-1200:- så tror jag INGEN i detta forum skulle lägga ut den slanten som ett certifierat kontrollföretag tar ut för att göra det jobbet med arbete o div. intyg...................eller?.........hur många har gjort det?
Jag antar att nyckeln var kalibrerad när jag köpte den.
Nästa kalibrering lämnar jag till de efterlevande.
Planerar dock att spöka för den som lämnar arvegodset till kalibrering.
Materialiseras i hans sängkammare och viska "Fegis" i örat.
Jag kanske är dum... Men jag utgår i alla fall att det intyg som följer med nyckeln stämmer med verkligheten. Sedan håller jag väl med dig att den kanske inte bli kalibrerad så ofta under sin livslängd. Men hellre det än att lita på armbågen när man ska dra flera olika skruvar där det ska vara tätt. Eller är risk för att dra av skruv eller sönder gängor. Skurvade förr mycket med bilar, där M 8 var minsta standard, kändes det som, och jag har numera bitter fått erfara att M 6 är betydligt klenare . Så med tanke på vad som sagts i tråden om handhavandefel, så tror jag ändå på momentnyckel, kalibrerad eller ej, dyr eller ej. Men jag är kanske blåögd. Vet bara att enda gångerna (2) det gått åt h-vete så var det på känn.
Jag har inga som helst invändningar mot att använda en momentnyckel, tvärt om så är det helt rätt att göra det, men jag tycker att det har gått för långt när en hobbypulare börjar snacka kalibrering, sen kan man ju göra så att man sätter en skruv i ett skruvstycke och testar hur mycket tex. en M10 ska dras med då får man en ganska bra känsla för hur mycket.....eller rättare sagt lite den ska dras med.
Den lilla momentnyckeln har jag köpt på http://www.bikeshop.se/
Momentnyckel mellan 4-24Nm. (+/-4%) 300 kr.
Louis.de har liten rea på den momentnyckeln, 15,95 åjros tar de nu. Med några bladmått i korgen stannade summan på 41 euro inklusive frakt. Nästan gratis, men det är ju tydligen bara skit då
Ädit: skit-delen inte riktat mot den jag quotade alltså, utan vissas synsätt att den inte gör det den ska göra. Personligen tror jag den räcker till utmärkt, i kombination med rätt handhavande, i mitt skruvande.
Vart hittar du den på louis.de? Går det att se den siten på engelska istället för tyska(det är inte babelfish jag undrar över nu)?
Om jag minns rätt, så har http://www.mc-depan.com/ agentur för Louis.Sök på "10003085 DREHMOMENTSCHLUESSEL 1/4 ZOLL, 4-24 NM"
Beställde en idag!
Så vad ni gör, passa er för Ampros momentnyckel, eller var noga med att få den korrekt kalibrerad innan ni använder den.
Sök på "10003085 DREHMOMENTSCHLUESSEL 1/4 ZOLL, 4-24 NM"
Beställde en idag!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring