Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dessutom är det ju en jävla skillnad på om man drar med helt rena gängor, vardagssmutsiga, eller rengjorda och infettade.

Normalt så försvinner 50 % av momentet i friktion under skallen, 40 % av momentet försvinner som friktion i gängorna och endast 10 % av momentet går dit det ska, nämligen till att ge klämkraft.

Olika smörjmedel ger olika spridning av klämkraften. Vanlig motorolja ger betydligt större spridning än vad MoS2 ger.

Jag föreskriver alltid att gängan och skallens undersida ska smörjas och med vad det ska smörjas. Står inte sådana uppgifter så är inte momentangivelsen mycket värd.
Att jag föreskriver smörjning under skallen beror på att man då avpassar momentet till det. Skriver man bara att gängan ska smörjas så kommer vissa skruvar ändå att få smörjmedel under skallen, vissa inte och man får stor spridning på klämkraften.
F. ö. är momentnycklar en budgetlösning. Extremt säkerhetsrelaterade skruvförband dras utan att man blandar in friktionskoefficienten.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Normalt så försvinner 50 % av momentet i friktion under skallen, 40 % av momentet försvinner som friktion i gängorna och endast 10 % av momentet går dit det ska, nämligen till att ge klämkraft.

Olika smörjmedel ger olika spridning av klämkraften. Vanlig motorolja ger betydligt större spridning än vad MoS2 ger.

Jag föreskriver alltid att gängan och skallens undersida ska smörjas och med vad det ska smörjas. Står inte sådana uppgifter så är inte momentangivelsen mycket värd.
Att jag föreskriver smörjning under skallen beror på att man då avpassar momentet till det. Skriver man bara att gängan ska smörjas så kommer vissa skruvar ändå att få smörjmedel under skallen, vissa inte och man får stor spridning på klämkraften.
F. ö. är momentnycklar en budgetlösning. Extremt säkerhetsrelaterade skruvförband dras utan att man blandar in friktionskoefficienten.

:tummenupp Fast nu skulle vi dra fast ett bakhjul.. Och då räcker de med sunt förnuft alt. en nyckel från Biltema.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
:tummenupp Fast nu skulle vi dra fast ett bakhjul.. Och då räcker de med sunt förnuft alt. en nyckel från Biltema.

Absolut .. iaf om man fattat att det inte är friktionen från skruvförbandet som håller hjulaxeln på plats

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det som händer när man drar hjulaxlar för hårt är ju främst att man på många sportcyklar riskerar lagerskador, eftersom dessa cyklar som regel har mindre styv distanshylsa i lättmetall.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69

Skruvar vi rymdraketer......eller:rolleyes:

Dr.Bike

Guest
Det som händer när man drar hjulaxlar för hårt är ju främst att man på många sportcyklar riskerar lagerskador, eftersom dessa cyklar som regel har mindre styv distanshylsa i lättmetall.

Tror ännu aldrig jag stött på en distanshylsa i alu/lm Jörgen. Var hittar du det?

Och en annan kommentar till den som gnällde på att det blev lite jobbigt hög nivå, och teoretiskt:
Orkar man inte ta till sig svaren, så är det ju ingen ide´att fråga.
ALLT går inte att snuttifiera över en kopp kaffe.

Men nu var det ju inte frågeställaren som sa det har jag för mig, tan nån "riddare" som iklädde sig den icke efterfrågde rollen som "tolkare" av vad som kunde vara "för svårt för vanligt folk att begripa"

Och tycker man att bara för att nån är duktigare än en själv, att det då är detsamma som att de idiotförklarar en, ja då har man mindervärdeskomplex.
Jag har läst igenom hela tråden, och ingenstans i någons svar finns en sådan anda.
Däremot en hög (och bra) teoretisk nivå.

Kan man inte ta till sig eller tolka svaren får man ju fråga igen då, istället för att tjafsa om sina mindervärdeskomplex.
Det är just såna magsura kommentarer som gör att folk som kan nåt slutar svara.
För vem vill få folk att känna sig som idioter?
Bättre då att ge fan i att svara alls.

Någon i tråden hade iaf sammanfattat alla vettiga tips på ett bra sätt.
Och den sammanfattningen var ju just kvintessensen av alla råd.
Och det var INTE att det inte spelade nån roll hur man gör.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det blir så här när prestigen blir viktigare än att hjälpa frågeställaren.
Typisk killgrej fö :D

Aha det är därför du gillar killar?:va

För övrigt anser jag att TS har sig själv att skylla då han visar uppenbart prov på bristande insikt i frågan då han per automatik dissar billiga momentnycklar även till dessa rudimentära uppgifter.

Tror aldrig jag sött på en distanshylsa i alu/lm ännu Jörgen. Var hittar du det?
Finns där något du inte stött på ännu? Är ju jättevanligt på riktiga racers...

Last edited:

Dr.Bike

Guest

Det är ju inte grundfrågan.
För om man nu ändå ska svara på frågan om moment, ja då är det ju (närmast) oundvikligt att prata om VAD som påverkar, osv.
Och då detta ÄR ett mekforum, så GÖR det väl inget om man oxå får med lite UTBILDNING?

Om vi enbart ska ta hänsyn till den exakta frågan och det exakta behovet kan ju isf svaret bli:
Skit i det, dra som du känner för.

Och det vore ju kanske inte så skoj för frågeställaren heller?

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69

För övrigt anser jag att TS har sig själv att skylla då han visar uppenbart prov på bristande insikt i frågan då han per automatik dissar billiga momentnycklar även till dessa rudimentära uppgifter.

Siddu, där kan man spara 0.2gr.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jo jag tycket också att TS får skylla sig. Man kan inte ställa en fråga som man sedan, genom att tillrättavisa andra, svarar på själv. Dessutom skulle ju momentnyckeln inhandlas av hans flickvän och ges till honom i julklapp, detta kombinerat med att TS sedan låter alla förstå att "pengar inte är några problem" fick mig att ha mycket roligt åt tråden.

Ja killar är betydligt mer underhållande helt klart. Som hund vs katt. Jyckar är förvisso klantiga och klumpiga, men det händer saker hela tiden. :rofl

Ang momentnycklar så har jag bla använt biltemas och Julas. tycker att de räcker gott åt mitt fritidsmek. Men vad jag alltid kollar nuförtiden vid köp är att momentnyckeln klarar att dra åt båda hållen. Det är frustrerande att inte kunna dra de inte sällan förekommande vänstergängorna i motorer.

Dr.Bike

Guest

Hörnuhär..;) Blöt har jag varit. Kall. hungrig. Men rädd... det vet jag inte vad det är. Saker jag ännu inte sett är få, och den ena är en blåmålad fis.
Den andra är en alu-distans! :)
Faktum är att det finns folk som påstår att det finns alu-hjulaxlar oxå!!

Självklart vill man inte ha en trumma till en ångvält som distans, men med tanke på de krafter som går därigenom skulle jag tro att de perifera delarna av anliggningsytorna mot lagren skulle få stryk.
Så en duktigt hålborrad/smart utformad ståldistans väger lika lätt men gör jobbet bättre.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nä nu ...
Huserar på ett moppeforum (också..) och brukar få den frågan när nån upptäcker att han gjort bort sig..
MF är nämligen fenomenala på att alltid "ha momentet i fingrarna".
Dom är också mycket flitiga på att fråga "hur gör jag när jag dragit sönder pinnbultsgängorna i motorblocket?"
Finns korrelation? Absolut.
Den enklaste momentnyckeln är bättre än "fingrarna"

Mitt svar på frågan om vi mekar rymdraketer?
Nej, men det vet inte metallen. Den uppför sig exakt likadant vare sig den sitter på en raket eller en mc..
Samma how-to-regler gäller i båda fallen så varför inte göra rätt på en gång?

Äger nu fö bara en 3/8 Ampro momentnyckel från swedol.
(De andra blev stulna)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Har en far som aldrig använde momentnyckel (nåja... iallafall nästan aldrig).
Men har man jobbat som mek i hela sitt liv verkar det sitta i fingerspetsarna.
Han gick i pension för en sisådär fem år sedan lite drygt så nu har han nog tappat lite feeling dock.
Jag har "tävlat" på en gammal B18 med honom en gång i tiden... jag med momentnyckel (vet inte fabrikatet men den finns någonstans i vekstaden ännu... men det var drygt 20 år sedan).
Jag fick sämre resultat... dvs mer "ojämnt" MED momentnycker än farsgubben fick utan.
I mitt skåp ligger en Biltema (Eller om det kanske var Louis) momentnyckel.
Frågan är vem som skall dra toppbultarna på min 1550 kittade GSX1400 i vinter.:va
Kanske får ta hit far ändå.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tror ännu aldrig jag stött på en distanshylsa i alu/lm Jörgen. Var hittar du det?
Buell tex. :D

I övrigt så menade jag att det märks när svaren inte längre har som syfte att hjälpa och förklara så att en hobbymekande frågeställare kan höja sig. Om ett helt svar går ut att skrämma upp läsaren så att denna inte lämnas ngn bra väg att lösa sina skruvförbandsproblem, ja då är det bara snoppmätning.

"Jag föreskriver alltid att gängan och skallens undersida ska smörjas och med vad det ska smörjas. Står inte sådana uppgifter så är inte momentangivelsen mycket värd.
F. ö. är momentnycklar en budgetlösning."

Du vet ju själv hur en verkstadshandbok till en ordinär mc ofta anger moment.

Att då smälla till frågeställaren med gängteori, tribologi och momentnyckeljusteringsrutiner på ingenjörsnivå och samtidigt inte förklara vad som är en lämplig nivå för den hobbymekande frågeställaren tycker jag är att sätta sig på hög häst och missbruka. Jag kan ju också göra så om jag vill. Men man måste ju ändå avsluta med att ge ett handfast råd på en acceptabel nivå för frågeställaren, som man själv kan stå för. Annars kommer folk att skratta åt mig, man blir ngn sorts självhävdande stofil som folk ler åt. Ingen skulle ju nämligen tro att jag monterade mina bilhjul på det tillkrånglade vis jag just drämt i huvet på andra. Det är fegt att inte kunna konkretisera sig, det skulle mao bli mycket lätt att svara om jag bara kunde sitta och säga hur kass all tooling i en vanlig mc-verkstad är.

Så jag tycker visst att man ska köra lite överkurs för att ge bakgrund och allmänbildning om man har kunskap och tid, men inte utan att klara av det basala: att ge en nybörjande frågeställare ett ekonomisikt och praktiskt bra råd.

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Det satt en i alu i baknavet på min gasgas men blev rätt tuktad när det var lagerhaveri. Beställde en ny och den var i stål. :va Kan ta ett kort på den gamla om du vill. :tungan

Själv använder jag alu-pasta på dom flesta skruvar både på gängor och under skalle. Kom ju fram till det i min alldeles egna skruvsmörjningstråd. :hihi http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=160126

Har ett par momentnycklar med klickfunktion men använder dom i princip aldrig nu för tiden. När man drar med momentnyckel så tycker jag inte riktigt att man får samma känsla. Brukar kolla ibland vad dom anger för moment i serviceboken så man får ett hum hur hårt man ska dra tex till stötdämpare och motorfästen mm och sen dra på känn.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
För att för en gångs skull försöka komma fram till något som kan liknas vid en sammanfattning gällande momentdragning ber jag de med nödig kunskap ställa upp och besvara nedanstående frågor. Jag är inte ute efter den absoluta sanningen utan enklare regler som hobbymekanikerna kan hålla sig till.:)

1. Eftersom verkstadshandböcker sällan redogör för skruvförbandens friktionskoefficient, vinkeldragning, smörjmedel eller motsvarande information; Hur bör vi tolka dessa? Med andra ord: Skall vi smörja? Var skall vi smörja, och med vad?

2. Då momentet ofta är de enda data i verkstadshandböcker som delges och en momentnyckel är ett enkelt och relativt billigt verktyg ämnat att omsätta dessa i praktik; Hur skall vi hantera denna? Position, handhavande, förberedelser?

Jag är intresserad av att kunna utföra enklare arbeten på min egen motorcykel och sätter värde på att känna någon form av säkerhet att det jag monterat på cykeln sitter fast på det sätt som tillverkaren avsett.

Tack :tummenupp

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ja killar är betydligt mer underhållande helt klart. Som hund vs katt. Jyckar är förvisso klantiga och klumpiga, men det händer saker hela tiden. :rofl

Hmmmm....Vill du låna min katt en helg Jörgen ? Han heter Leif o är garanterat släkt i rakt nedstigande led från Hin Håle själv ! Jag tar inget som helst ansvar över hur ditt boende ser ut på söndagskvällen o han behöver inga verktyg för att göra sina "moment"... han går endast på känsla !:tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras