Katana#007
Ny medlem
Vill ni ha hög kvalitet till rimligt pris, kolla Mekonomen. Har Teng Tools. deras lilla, 5-25 NM är perfekt till småbultar i aluminium. 850:-. 20-110 NM fö 969:-, 40-210 NM 952:-
MVH/HR
MVH/HR
För att för en gångs skull försöka komma fram till något som kan liknas vid en sammanfattning gällande momentdragning ber jag de med nödig kunskap ställa upp och besvara nedanstående frågor. Jag är inte ute efter den absoluta sanningen utan enklare regler som hobbymekanikerna kan hålla sig till.
1. Eftersom verkstadshandböcker sällan redogör för skruvförbandens friktionskoefficient, vinkeldragning, smörjmedel eller motsvarande information; Hur bör vi tolka dessa? Med andra ord: Skall vi smörja? Var skall vi smörja, och med vad?
2. Då momentet ofta är de enda data i verkstadshandböcker som delges och en momentnyckel är ett enkelt och relativt billigt verktyg ämnat att omsätta dessa i praktik; Hur skall vi hantera denna? Position, handhavande, förberedelser?
Jag är intresserad av att kunna utföra enklare arbeten på min egen motorcykel och sätter värde på att känna någon form av säkerhet att det jag monterat på cykeln sitter fast på det sätt som tillverkaren avsett.
Tack
Sant, lägger hellre en extrapeng istället för trasiga gängor alt utsmetad mot en bergvägg
För att för en gångs skull försöka komma fram till något som kan liknas vid en sammanfattning gällande momentdragning ber jag de med nödig kunskap ställa upp och besvara nedanstående frågor. Jag är inte ute efter den absoluta sanningen utan enklare regler som hobbymekanikerna kan hålla sig till.
1. Eftersom verkstadshandböcker sällan redogör för skruvförbandens friktionskoefficient, vinkeldragning, smörjmedel eller motsvarande information; Hur bör vi tolka dessa? Med andra ord: Skall vi smörja? Var skall vi smörja, och med vad?
2. Då momentet ofta är de enda data i verkstadshandböcker som delges och en momentnyckel är ett enkelt och relativt billigt verktyg ämnat att omsätta dessa i praktik; Hur skall vi hantera denna? Position, handhavande, förberedelser?
Jag är intresserad av att kunna utföra enklare arbeten på min egen motorcykel och sätter värde på att känna någon form av säkerhet att det jag monterat på cykeln sitter fast på det sätt som tillverkaren avsett.
Tack
Håller med.SVAR på fråga 1:
- Rensa det gängade hålet med en gängtapp, blås ur med tryckluft om du har.
- Rengör skruven med stålborste, blås ren med tryckluft om du har.
- Smörj gängorna och under skallen med lämpligt smörjmedel...tex.
För aluminiumgods används "Aluminiumpasta" tex. Biltema 36-910.
För stål,gjutgods används "Kopparpasta" tex. Biltema 36-1800.
SVAR på fråga 2:
- Ställ in önskat moment på momentnyckeln enl. tex. verkstadshandboken.
- Dra först skruven så att du får ett "litet" motstånd, använd en hyls/ringnyckel av lämplig storlek.
- Dra med momentnyckeln i EN ENDA RÖRELSE tills rätt moment uppnåtts.
Ibland säger manualen att du ska dra i två steg, först tex. 3.5Nm och i nästa
omgång 5.5Nm, dra då samtliga skruvar med med ett moment först och sen
med det andra.
Viktigt att inte dra "nästan" klart och ta om tag.
- När du är klar så kom ihåg att SLÄPPA på spänningen i momentnyckeln.
Att göra Rätt är viktigare än att ha "Rätt" märke på momentnyckeln.
När det gäller oljepluggen så finns det några enkla regler att komma ihåg.
- Sitter det en o-ring på pluggen, kolla om den är skadad...isåfall BYT!
- Sitter det en aluminiumbricka...BYT! Återanvänd den aldrig.
- Sitter det en kopparbricka....ser den inte allt för "hopklämd" ut...glödga den LJUSRÖD..alt....BYT!
KentW
SVAR på fråga 1:
- Rensa det gängade hålet med en gängtapp, blås ur med tryckluft om du har.
- Rengör skruven med stålborste, blås ren med tryckluft om du har.
- Smörj gängorna och under skallen med lämpligt smörjmedel...tex.
För aluminiumgods används "Aluminiumpasta" tex. Biltema 36-910.
För stål,gjutgods används "Kopparpasta" tex. Biltema 36-1800.
SVAR på fråga 2:
- Ställ in önskat moment på momentnyckeln enl. tex. verkstadshandboken.
- Dra först skruven så att du får ett "litet" motstånd, använd en hyls/ringnyckel av lämplig storlek.
- Dra med momentnyckeln i EN ENDA RÖRELSE tills rätt moment uppnåtts.
Ibland säger manualen att du ska dra i två steg, först tex. 3.5Nm och i nästa
omgång 5.5Nm, dra då samtliga skruvar med med ett moment först och sen
med det andra.
Viktigt att inte dra "nästan" klart och ta om tag.
- När du är klar så kom ihåg att SLÄPPA på spänningen i momentnyckeln.
Att göra Rätt är viktigare än att ha "Rätt" märke på momentnyckeln.
När det gäller oljepluggen så finns det några enkla regler att komma ihåg.
- Sitter det en o-ring på pluggen, kolla om den är skadad...isåfall BYT!
- Sitter det en aluminiumbricka...BYT! Återanvänd den aldrig.
- Sitter det en kopparbricka....ser den inte allt för "hopklämd" ut...glödga den LJUSRÖD..alt....BYT!
KentW
Massa kloka ord...
Det satt en i alu i baknavet på min gasgas men blev rätt tuktad när det var lagerhaveri. Beställde en ny och den var i stål. Kan ta ett kort på den gamla om du vill.
.
Precis,verkstadshandböckerna nämner ju bara åtdragningsmomentet,i de allra flesta fall ingenting om torra gängor,temperaturer osv.
Är det på allvar nån här som står med gängtapp/snitt, alupasta, tryckluftspistol och momentnyckel för att dra åt några skruvar?
Är det på allvar nån här som står med gängtapp/snitt, alupasta, tryckluftspistol och momentnyckel för att dra åt några skruvar?
Okey, sväljer all stolthet och förstår att jag absolut inte besitter varken erfarenheten eller kunnandet i frågan. Det enda jag ville med tråden egentligen är att göra mitt hobbymekande lite mer "by the book". Och att inte dra sönder gängor som kan bli fördjävla tråkigt.
Jag mekar inte mycket utan fixar väl bara lättare saker som oljebyten, kedjespänn mm. Vardagligt underhållsmek kan man väl säga. Skrev tidigare att jag lyckats hålla mig ifrån att dra sönder gängor då jag gått på "känsla" vid t ex oljebyten men uppenbart är det ju att jag inte litar på min egen fingertoppskänsla eftersom jag åker omkring och tänker på det. Brist på erfarenhet antar jag.
Ville alltså bara skaffa mig ett momentskaft för att försäkra mig om att jag dragit grejjerna rätt.
MEN, en hel värld av kunskap i ämnet visade sig i form av utalanden från mycket erfarna, mekvana och troligtvis mycket duktiga personer här.
Blev lite mycket för en nybörjare. Men jag tar till mig av kunskapen. Absolut. Och börjar väl inse att man kanske borde slopa sitt "märkestänkade" innan man greppat vad det handlar om. Vilket jag gör nu.
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som.
//Erik
Okey, sväljer all stolthet och förstår att jag absolut inte besitter varken erfarenheten eller kunnandet i frågan. Det enda jag ville med tråden egentligen är att göra mitt hobbymekande lite mer "by the book". Och att inte dra sönder gängor som kan bli fördjävla tråkigt.
Jag mekar inte mycket utan fixar väl bara lättare saker som oljebyten, kedjespänn mm. Vardagligt underhållsmek kan man väl säga. Skrev tidigare att jag lyckats hålla mig ifrån att dra sönder gängor då jag gått på "känsla" vid t ex oljebyten men uppenbart är det ju att jag inte litar på min egen fingertoppskänsla eftersom jag åker omkring och tänker på det. Brist på erfarenhet antar jag.
Ville alltså bara skaffa mig ett momentskaft för att försäkra mig om att jag dragit grejjerna rätt.
MEN, en hel värld av kunskap i ämnet visade sig i form av utalanden från mycket erfarna, mekvana och troligtvis mycket duktiga personer här.
Blev lite mycket för en nybörjare. Men jag tar till mig av kunskapen. Absolut. Och börjar väl inse att man kanske borde slopa sitt "märkestänkade" innan man greppat vad det handlar om. Vilket jag gör nu.
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som.
//Erik
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som.
//Erik
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |