Momentnyckel

Status
Ej öppen för fler svar.

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Vill ni ha hög kvalitet till rimligt pris, kolla Mekonomen. Har Teng Tools. deras lilla, 5-25 NM är perfekt till småbultar i aluminium. 850:-. 20-110 NM fö 969:-, 40-210 NM 952:-

MVH/HR
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
För att för en gångs skull försöka komma fram till något som kan liknas vid en sammanfattning gällande momentdragning ber jag de med nödig kunskap ställa upp och besvara nedanstående frågor. Jag är inte ute efter den absoluta sanningen utan enklare regler som hobbymekanikerna kan hålla sig till.:)

1. Eftersom verkstadshandböcker sällan redogör för skruvförbandens friktionskoefficient, vinkeldragning, smörjmedel eller motsvarande information; Hur bör vi tolka dessa? Med andra ord: Skall vi smörja? Var skall vi smörja, och med vad?

2. Då momentet ofta är de enda data i verkstadshandböcker som delges och en momentnyckel är ett enkelt och relativt billigt verktyg ämnat att omsätta dessa i praktik; Hur skall vi hantera denna? Position, handhavande, förberedelser?

Jag är intresserad av att kunna utföra enklare arbeten på min egen motorcykel och sätter värde på att känna någon form av säkerhet att det jag monterat på cykeln sitter fast på det sätt som tillverkaren avsett.

Tack :tummenupp

Jag vill också lära mig :tummenupp
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
För att för en gångs skull försöka komma fram till något som kan liknas vid en sammanfattning gällande momentdragning ber jag de med nödig kunskap ställa upp och besvara nedanstående frågor. Jag är inte ute efter den absoluta sanningen utan enklare regler som hobbymekanikerna kan hålla sig till.:)

1. Eftersom verkstadshandböcker sällan redogör för skruvförbandens friktionskoefficient, vinkeldragning, smörjmedel eller motsvarande information; Hur bör vi tolka dessa? Med andra ord: Skall vi smörja? Var skall vi smörja, och med vad?

2. Då momentet ofta är de enda data i verkstadshandböcker som delges och en momentnyckel är ett enkelt och relativt billigt verktyg ämnat att omsätta dessa i praktik; Hur skall vi hantera denna? Position, handhavande, förberedelser?

Jag är intresserad av att kunna utföra enklare arbeten på min egen motorcykel och sätter värde på att känna någon form av säkerhet att det jag monterat på cykeln sitter fast på det sätt som tillverkaren avsett.

Tack :tummenupp

SVAR på fråga 1:

- Rensa det gängade hålet med en gängtapp, blås ur med tryckluft om du har.
- Rengör skruven med stålborste, blås ren med tryckluft om du har.
- Smörj gängorna och under skallen med lämpligt smörjmedel...tex.
För aluminiumgods används "Aluminiumpasta" tex. Biltema 36-910.
För stål,gjutgods används "Kopparpasta" tex. Biltema 36-1800.

SVAR på fråga 2:

- Ställ in önskat moment på momentnyckeln enl. tex. verkstadshandboken.
- Dra först skruven så att du får ett "litet" motstånd, använd en hyls/ringnyckel av lämplig storlek.
- Dra med momentnyckeln i EN ENDA RÖRELSE tills rätt moment uppnåtts.
Ibland säger manualen att du ska dra i två steg, först tex. 3.5Nm och i nästa
omgång 5.5Nm, dra då samtliga skruvar med med ett moment först och sen
med det andra.
Viktigt att inte dra "nästan" klart och ta om tag.
- När du är klar så kom ihåg att SLÄPPA på spänningen i momentnyckeln.

Att göra Rätt är viktigare än att ha "Rätt" märke på momentnyckeln.

När det gäller oljepluggen så finns det några enkla regler att komma ihåg.
- Sitter det en o-ring på pluggen, kolla om den är skadad...isåfall BYT!
- Sitter det en aluminiumbricka...BYT! Återanvänd den aldrig.
- Sitter det en kopparbricka....ser den inte allt för "hopklämd" ut...glödga den LJUSRÖD..alt....BYT!

KentW
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
SVAR på fråga 1:

- Rensa det gängade hålet med en gängtapp, blås ur med tryckluft om du har.
- Rengör skruven med stålborste, blås ren med tryckluft om du har.
- Smörj gängorna och under skallen med lämpligt smörjmedel...tex.
För aluminiumgods används "Aluminiumpasta" tex. Biltema 36-910.
För stål,gjutgods används "Kopparpasta" tex. Biltema 36-1800.

SVAR på fråga 2:

- Ställ in önskat moment på momentnyckeln enl. tex. verkstadshandboken.
- Dra först skruven så att du får ett "litet" motstånd, använd en hyls/ringnyckel av lämplig storlek.
- Dra med momentnyckeln i EN ENDA RÖRELSE tills rätt moment uppnåtts.
Ibland säger manualen att du ska dra i två steg, först tex. 3.5Nm och i nästa
omgång 5.5Nm, dra då samtliga skruvar med med ett moment först och sen
med det andra.
Viktigt att inte dra "nästan" klart och ta om tag.
- När du är klar så kom ihåg att SLÄPPA på spänningen i momentnyckeln.

Att göra Rätt är viktigare än att ha "Rätt" märke på momentnyckeln.

När det gäller oljepluggen så finns det några enkla regler att komma ihåg.
- Sitter det en o-ring på pluggen, kolla om den är skadad...isåfall BYT!
- Sitter det en aluminiumbricka...BYT! Återanvänd den aldrig.
- Sitter det en kopparbricka....ser den inte allt för "hopklämd" ut...glödga den LJUSRÖD..alt....BYT!

KentW
Håller med.
Men:Invändiga gängor smörjer jag med motorolja.
Om det behövs.
Oftast är de redan smorda.
Vill inte ha koppar/alupasta i oljan.
Tror inte att det spelar någon roll.
Ändå.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
SVAR på fråga 1:

- Rensa det gängade hålet med en gängtapp, blås ur med tryckluft om du har.
- Rengör skruven med stålborste, blås ren med tryckluft om du har.
- Smörj gängorna och under skallen med lämpligt smörjmedel...tex.
För aluminiumgods används "Aluminiumpasta" tex. Biltema 36-910.
För stål,gjutgods används "Kopparpasta" tex. Biltema 36-1800.

SVAR på fråga 2:

- Ställ in önskat moment på momentnyckeln enl. tex. verkstadshandboken.
- Dra först skruven så att du får ett "litet" motstånd, använd en hyls/ringnyckel av lämplig storlek.
- Dra med momentnyckeln i EN ENDA RÖRELSE tills rätt moment uppnåtts.
Ibland säger manualen att du ska dra i två steg, först tex. 3.5Nm och i nästa
omgång 5.5Nm, dra då samtliga skruvar med med ett moment först och sen
med det andra.
Viktigt att inte dra "nästan" klart och ta om tag.
- När du är klar så kom ihåg att SLÄPPA på spänningen i momentnyckeln.

Att göra Rätt är viktigare än att ha "Rätt" märke på momentnyckeln.

När det gäller oljepluggen så finns det några enkla regler att komma ihåg.
- Sitter det en o-ring på pluggen, kolla om den är skadad...isåfall BYT!
- Sitter det en aluminiumbricka...BYT! Återanvänd den aldrig.
- Sitter det en kopparbricka....ser den inte allt för "hopklämd" ut...glödga den LJUSRÖD..alt....BYT!

KentW


Veckan svar :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo Jörgen, jag vet hur det ser ut i Duccens verkstadshandbok. Där står angivet för varenda skruv, o-ring, packning, mm vilket fett, olja eller låsvätska man ska använda. Dock står det inte beskrivet HUR man ska smörja skruvarna och det är en stor brist. Har funderat på om jag ska påpeka det till dem, samt vad som händer när man drar Loctite:ade skruvar med moment ....
Eftersom jag vid många tillfällen provat förhållandet mellan moment och klämkraft och sett skillnaden när man smörjer under skallen eller låter bli, så vägrar jag att sänka huvudet och vara intill självförintelse ödmjuk för att jag råkar veta hur det förhåller sig med skruvförband. Ingen är tvingad att läsa det jag skriver och det gör inget om någon tycker jag har fel :eek:) Själv vet jag vad jag har upplevt och lutar mig inte mot vad kompisens brors frus farbror en gång lär ha sagt ... ;o)

Kent W. Du har helt rätt med kopparbrickorna, men glöm inte att nämna att de ska störtkylas, annars blir de hårdare än de var tidigare.
 

Dr.Bike

Guest
Det satt en i alu i baknavet på min gasgas men blev rätt tuktad när det var lagerhaveri. Beställde en ny och den var i stål. :va Kan ta ett kort på den gamla om du vill. :tungan
.

Det är just det jag oroar mig för... att en aludistans just får stryk, inte bara vid haveri utan även vid maxbelastningar under hård körning. (laterala krafter in i svingen som får det hela att flexa, och sen är cirkusen igång) Det är ju rätt långa hävarmar, som alla krafter som sen ska igenom axel/distans kommr från, och flexar dessa (svingarnarna) så blir det ju brytkrafter a´la grande i detta förband.

Precis,verkstadshandböckerna nämner ju bara åtdragningsmomentet,i de allra flesta fall ingenting om torra gängor,temperaturer osv.

Njao... de flesta handböcker gör detta, men oftast i det allmänna kapitlet (som ingen läser! :)) Men sant... ofta bara i allmänna ordalag.
Dock finns det bra undantag, och där hör bl.a Yamaha, Ducati och i viss mån Honda till undantagen.
Honda kan vi iofs räkna bort då deras anvisningar om hur man drar skruvförband och med vad de ska smörjas och hur mycket osv står i en helt separat manual, som dessutom inte gemene man längre kan få tag i.
Nämligen:

Honda, Common Service manual.

Den avhandlar inte någon specifik modell, utan är en hel tjock pärm full med råd och dåd samt allmänna tips om HUR man gör.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är det på allvar nån här som står med gängtapp/snitt, alupasta, tryckluftspistol och momentnyckel för att dra åt några skruvar?
:lol
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är det på allvar nån här som står med gängtapp/snitt, alupasta, tryckluftspistol och momentnyckel för att dra åt några skruvar?
:lol


Skratta du, men JA, jag gör det om det behövs.
Går inte gängorna lätt så tar jag fram gängtappen. Speciellt om det rör sig om kamaxelöverfall.



Mats
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Klart man rensar om det behövs, men det verkar ju som att vissa har det som en standardprocess
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Är det på allvar nån här som står med gängtapp/snitt, alupasta, tryckluftspistol och momentnyckel för att dra åt några skruvar?
:lol

Inte alla skruvar, kåpskruvar lägger jag inte ner det jobbet på.

MEN...när nån ringer och frågar vad dom ska ta sig till när dom dragit ur
gängorna till kamaxelöverfallen i den nyrenoverade toppen.....
Eller när dom får med sig gängspiralen upp ur vevhushalvan när dom ska
montera ihop motorn.....
Då lär man sig att renlighet och noggranhet spar inte bara svordommar, arbete,
pengar och frustration.

OM du bara visste hur många sönderskruvade hojar som passerat revy i mitt
garage...och alla hade ETT gemensamt....sönderdragna gängor!

KentW
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Då har ju nån dragit skruven för hårt tidigare
Lite oxidation från gängorna är ju knappast problemet
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Okey, sväljer all stolthet och förstår att jag absolut inte besitter varken erfarenheten eller kunnandet i frågan. Det enda jag ville med tråden egentligen är att göra mitt hobbymekande lite mer "by the book". Och att inte dra sönder gängor som kan bli fördjävla tråkigt.
Jag mekar inte mycket utan fixar väl bara lättare saker som oljebyten, kedjespänn mm. Vardagligt underhållsmek kan man väl säga. Skrev tidigare att jag lyckats hålla mig ifrån att dra sönder gängor då jag gått på "känsla" vid t ex oljebyten men uppenbart är det ju att jag inte litar på min egen fingertoppskänsla eftersom jag åker omkring och tänker på det. Brist på erfarenhet antar jag.
Ville alltså bara skaffa mig ett momentskaft för att försäkra mig om att jag dragit grejjerna rätt.
MEN, en hel värld av kunskap i ämnet visade sig i form av utalanden från mycket erfarna, mekvana och troligtvis mycket duktiga personer här.
Blev lite mycket för en nybörjare. :) Men jag tar till mig av kunskapen. Absolut. Och börjar väl inse att man kanske borde slopa sitt "märkestänkade" innan man greppat vad det handlar om. Vilket jag gör nu.
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som. :tummenupp

//Erik
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Okey, sväljer all stolthet och förstår att jag absolut inte besitter varken erfarenheten eller kunnandet i frågan. Det enda jag ville med tråden egentligen är att göra mitt hobbymekande lite mer "by the book". Och att inte dra sönder gängor som kan bli fördjävla tråkigt.
Jag mekar inte mycket utan fixar väl bara lättare saker som oljebyten, kedjespänn mm. Vardagligt underhållsmek kan man väl säga. Skrev tidigare att jag lyckats hålla mig ifrån att dra sönder gängor då jag gått på "känsla" vid t ex oljebyten men uppenbart är det ju att jag inte litar på min egen fingertoppskänsla eftersom jag åker omkring och tänker på det. Brist på erfarenhet antar jag.
Ville alltså bara skaffa mig ett momentskaft för att försäkra mig om att jag dragit grejjerna rätt.
MEN, en hel värld av kunskap i ämnet visade sig i form av utalanden från mycket erfarna, mekvana och troligtvis mycket duktiga personer här.
Blev lite mycket för en nybörjare. :) Men jag tar till mig av kunskapen. Absolut. Och börjar väl inse att man kanske borde slopa sitt "märkestänkade" innan man greppat vad det handlar om. Vilket jag gör nu.
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som. :tummenupp

//Erik

Kunna lyssna på de som är klokare och värdera om sina åsikter är en bra förmåga.:tummenupp

Biltema har fått en ny kund :D

Jag har haft svårt för just Biltema då jag allt för många gånger fått fel eller trasiga grejer när man fixat men nån gammal skrotbil och tänkt spara pengar.

Umgås med DrBike en stund och han frälser dig en Biltemaist. Jag kör på deras olja nu men det skulle jag aldrig erkänna om någon frågade,
 

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
många

Intressant! Tack!

Men där står att läsa:

"Unless specified otherwise, bolts and fasteners are installed clean and dry; do not use oil on the threads."

...och samma sak igen i fastener-kapitlet:

"It is important to oil the threads of specific fasteners when instructed to do so in the Model Specific manual. Oiling the threads of these fasteners ensures stable fastening tension in critical areas. No other bolts besides those specifically pointed out in the Model Specific service manual text require oil on their threads."

Det tolkar jag som att om man smörjer gängorna i ett förband där det inte explicit står nämnt något om smörjning så kommer man (oavsiktligt) att dra åt det för hårt om man drar till angivet moment?

Nu blev jag förvirrad. :va


God jul!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Okey, sväljer all stolthet och förstår att jag absolut inte besitter varken erfarenheten eller kunnandet i frågan. Det enda jag ville med tråden egentligen är att göra mitt hobbymekande lite mer "by the book". Och att inte dra sönder gängor som kan bli fördjävla tråkigt.
Jag mekar inte mycket utan fixar väl bara lättare saker som oljebyten, kedjespänn mm. Vardagligt underhållsmek kan man väl säga. Skrev tidigare att jag lyckats hålla mig ifrån att dra sönder gängor då jag gått på "känsla" vid t ex oljebyten men uppenbart är det ju att jag inte litar på min egen fingertoppskänsla eftersom jag åker omkring och tänker på det. Brist på erfarenhet antar jag.
Ville alltså bara skaffa mig ett momentskaft för att försäkra mig om att jag dragit grejjerna rätt.
MEN, en hel värld av kunskap i ämnet visade sig i form av utalanden från mycket erfarna, mekvana och troligtvis mycket duktiga personer här.
Blev lite mycket för en nybörjare. :) Men jag tar till mig av kunskapen. Absolut. Och börjar väl inse att man kanske borde slopa sitt "märkestänkade" innan man greppat vad det handlar om. Vilket jag gör nu.
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som. :tummenupp

//Erik

Tycker absolut inte att du behöver be om ursäkt.... Detta inlägget du skrev var ett av de bättre o mest rakryggade jag nånsin läst på SH. All heder åt dig o är övertygad om att det kommer att gå bra med momentdragningen !:)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ska lusläsa mekhandboken från haynes som jag har ligger i garaget om det står angivet hurvida olika skruvar/gängor skall vara infettade/inoljade eller torra vid åtdragning.
Ska väl inte ge upp än känns det som. Ska inhandla en momentnyckel som är inom mitt område(prismässigt) av både kunnande och mekområde. Tar gärna emot mer tips, nu med lite mer kött på benen. Och jag får kanske tom be om ursäkt känns det som. :tummenupp

//Erik

Som sagt, du behöver inte alls be om ursäkt men momentfrågan har varit uppe ett antal gånger och det är inte så jäkla simpelt att dra en skruv till rätt moment som många tycks tro, inte ens om man har en momentnyckel.
Jag jobbar en hel del mot proffsmekaniker och även bland dem förekommer det en del missförstånd. Skruvar är ett av våra vanligaste maskinelement, men ändå är den lite djupare kännedomen om skruvförbandets mekanik relativt okänd hos en överväldigande majoritet, även bland proffsskruvare.
Även de som skriver manualer missar oftast att tala om hur skruven ska smörjas och med vad.
Eftersom jag skruvat med hojar, bilar och olika maskiner i mer än 45 år så anser jag mig kunna dra på känsla upp till M10, men större dimensioner och fingängade skruvar känns bäst att dra med momentnyckel.

Ta för skoj skull och borra några lagom stora hål i en plåt som är minst 4 mm tjock och stoppa i skruvar och sätt mutter på baksidan. Dra sedan M4 - M10 till brott så känner du vad som krävs för att överdra en skruv. Det är billigare än att prova på hojen :) Använd 8.8-skruv.
OBS!! Den kraften du känner då är inte tillämplig om du sätter i skruvar i aluminium eller någon annan metall som inte är stål. Då får man vara betydligt försiktigare.

Sedan hjälper det inte om skruvgängan är lång eftersom klämkraften redan efter 5 gängor har tagits upp till ca 98 %.

Med lite träning får du snart upp känslan ... därefter känns momentnyckelns klick mer naturligt. Lycka till och God Jul :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top