Momentnycklar på Bauhaus

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
De säljer billiga momentnycklar på Bauhaus, 199 kr st. De finns i tre storlekar och jag köpte en 5-25 Nm och en 19-110 Nm. Det följer med ett "testprotokoll" där de anger tre testvärden som de dragit. Den lilla nyckeln uppvisar följande testvärden:
25 (25) (24,25-25,75)
15 (15) (14,55-15,45)
5,1 (5) (4,85-5,15)

Den stora visar:
109,8 (110) (106,7-113,3)
66,4 (68) (65,69-70,04)
18,9 (19) (18,43-19,57)

Det första talet är uppmätt värde och talet inom parentes är inställt värde. Den jag tittade på i butik hade lite större diff än dessa. Tillverkaren uppger toleransen till +-3%. Värdena i den andra parentesen visar spannet för denna tolerans.

Verkar skitbra tycker jag. Antingen har man gjort ett kap eller så är man ännu en idiot... :banana

Edit: "Wisent" är märket.

Last edited:
philsson skrev:
letade just momentnykel idag. Är detta en näthandlare föresten?

Hmmm... Bauhaus är väl en av sveriges största halvlågpris "bygg" -varuhus importerat från tyskelandet...

Iof ganska dyrt överlag med tanke på kvalitén men dom där momentnycklarna kanske funkar bra!

Bauhaus näthandlare, ja de säljer hönsnät och myggnät om du vill ha.

Nä de säljer inte över internet men deras varuhus ploppar upp som svampar runt om i landet

vågen skrev:
Hmmm... Bauhaus är väl en av sveriges största halvlågpris "bygg" -varuhus importerat från tyskelandet...

Iof ganska dyrt överlag med tanke på kvalitén men dom där momentnycklarna kanske funkar bra!

Dyra vet jag inte om dom är har många gånger bättre priser på grejer än vad jag har när jag handlar på jobbet! (byggföretag)
Dock kan man kanske inte räkna med att man kan få tag i en dörr till 2 veckor senare men det är en annan 5a

ps en billig plywood kostar över 200 kr ink moms kolla vad den kostar på bauhous. ds

Bingo skrev:
De säljer billiga momentnycklar på Bauhaus.
Tack som fan.
Tänkte åka och köpa en verktygsvagn på Jula imorgon, och en kompressor som var sänkt 800 :) (behöver en som orkar dra lite mindre luftverktyg)
Det som stod som nästa sak på vill ha listan var moment nyckel :banana
Tack igen.

Boris JR skrev:
Bauhaus näthandlare, ja de säljer hönsnät och myggnät om du vill ha.

Nä de säljer inte över internet men deras varuhus ploppar upp som svampar runt om i landet
Aja... det är tur att det kommer mer lågprisvaruhus, har dock inte hört om Bauhus tidigare, inte så lustigt kanske när man bor i en liten håla, men Netto det har vi, där kanske man kan köpa momentnyklar!? :hihi

Gottis skrev:
Vi köpte våran på JULA då fick man en fin låda att lägga den i ;)
Du, det fick jag också. En fin blå-grå plastlåda till var och en av nycklarna :D

Gottis skrev:
Vi köpte våran på JULA då fick man en fin låda att lägga den i ;)
Fan det skulle ju spara mig en extrasväng eftersom jag ska till Jula imorgon.
Är du nöjd med den, var det samma pris ungefär. :)

Pyton skrev:
Är det 1/2 tums fattning på båda?
Nja, det står "3/8'' spigot" i manualen till båda. Vet inte riktigt vad det innebär, men jag förmodar att de passar till valiga hylsor. Ser rätt ut.

@ Hoztic: vet ej, det stod inget om extrapris iaf.

Bingo skrev:
Nja, det står "3/8'' spigot" i manualen till båda. Vet inte riktigt vad det innebär, men jag förmodar att de passar till valiga hylsor. Ser rätt ut.

Spelar mindre roll,för 16,90 löser Biltema det med en övergång till 1/2.

Finns en hel massa mellanstycken om man rotar lite som går ifrån både det ena och det andra storleken.

Bingo skrev:

Hmm, undra om inte det betyder att det är 3/8 tums-hylsor de är avsedda för. :va

Men om det är så borde det finnas någon slags adapter att få tag på. Billigt var det i alla fall, kanske ska ta en tur till närmsta affär.

Edit: Tack Farbron!

Last edited:
Hitecfrollo skrev:
Fan det skulle ju spara mig en extrasväng eftersom jag ska till Jula imorgon.
Är du nöjd med den, var det samma pris ungefär. :)

289 kr och jag är iaf hel njöd med den

033995_c.jpg

Bingo skrev:
Min stora ser helt identisk ut faktiskt... Även lådan. Vad är det för intervall på den?

Med spärr och 1/2” fyrkantfäste för hylsor, reversibel. 41-210 Nm. Graderad 4.2-21.4 kg för inställning av önskat moment. Släpper automatiskt vid överdrag. Längd 48 cm. Komplett med förlängare 12 cm och adapter till 3/8”.

direkt från julas sida :tummenupp

Gottis skrev:
289 kr och jag är iaf hel njöd med den

033995_c.jpg
Attans.
Gick in och läste lite,
Den ena är:
Med spärr och 1/2” fyrkantfäste för hylsor, reversibel. 41-210 Nm. Graderad 4.2-21.4 kg för inställning av önskat moment. Släpper automatiskt vid överdrag. Längd 48 cm. Komplett med förlängare 12 cm och adapter till 3/8”.
Och den andra är:
19-110 Nm Med spärr och 1/2” fyrkantfäste för hylsor, reversibel . 19-110 Nm . Släpper automatiskt vid överdrag . Längd 48 cm .
Jag ville åt en som går längre ner än 19, det är ju när man bara ska dra tex 7nm som det är som lättast att dra för hårt.
Jaja man får väl helt enkelt åka till Bauhaus också.
Tack för tipset iallafall. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...