Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Provsatt en 696 idag, jäklar vad smutt! Nån som vet om de finns med ABS?
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Är glad att annonsera att jag blivit medlem i er klubb!
Tänkte egentligen vänta till nästa säsong men kunde inte hålla mig, en -09 696 med Termis och lite extra godis på, mattsvart så klart!

Är sjukt nöjd och vilken fröjd i öronen det är att köra!
Några andra monsterägare i stockholm/söder?
Förövrigt letar jag efter vinterförvaring om någon känner sig snäll, självklart hyr jag in mig!

Bilder kommer senare då jag är på jobbet nu. Peace!

// L

En vän har garage i Solna, tror det kostar 300 i månaden. PMa om det är intressant.
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Går i Monstertankar. Tog kortet i somras med en ER6:a. Rapp och smidig men lite skrikig och gnällig på motorväg och en 4-cyl (som jag kört på skola) går ju mjukare och motorbromsar inte lika hårt har jag för mig.
Åter till Monster: Fallit för designen och av vad jag läst av recensioner verkar den vara något i min smak. Funderar på 796. Dock ej provkört ännu.
Vore intressant med folks erfarenheter här: Hur är "ryckigheten" i lågfart/stadstrafik (som alla tidningar skrev om)?
Någon som också kört ER6:a och kan jämföra karaktär med den?
Hur skiljer sig 696, 796 o 1100 i karaktär? Bättre acc förstås men mer?
Och jo - mäter 1,70m. ER6:ans 785mm sadelhöjd är helt ok.
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Tack! Är egentligen inte i min prisklass men tänkte ändå kolla lite innan jag avfärdade den.
De större varianterna är tyvärr högre också så de går bort.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack! Är egentligen inte i min prisklass men tänkte ändå kolla lite innan jag avfärdade den.
De större varianterna är tyvärr högre också så de går bort.

Tjöp min och få en intensivkurs i skruva på köpet! Iofs en 900. Och från 96. Och utan ABS. Och inte till salu egentligen.
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
jag köpte själv en monster 796 för dryga 3 veckorsedan. jag är sjukt nöjd, då det kommer till ducatis monstrar va det först själva designen som väckte ha begär, snöade in på 796'orna redan förra året, Jag har kört både er6 nu under sommaren, och lika så cb1000ra, lutade att jag tänkte slå till på en cb1000ra det är en jävla maskin att köra, sen ploppade det en 796'a under näsan på mig och jag kunna klämma känna och testköra, jag blev såld på engång, dom är enormt egna och charmiga, förra ägaren hade redan fixat allt gott som man vill ha på dom, termogini etc..
de är enormt högväxlade så redan från start hade förra ägaren kuggat ner framdrevet ner till 14kugg, den är fortfarande väldigt högväxlad men nu har jag vant mig :yoparty
Funderar på att bänka med powercommander till nästa sässong. motorn går snällast och mjukast på 4k och över, sedan vid 6k varv då slår hästarna till på riktigt och monstret blir till ett Monster :rock
Men som sagt jag funderar på att bänka med powercommander för att jämna ut registret så att det drar mer hela vägen. testkör en vettja, jag är 175lång och sitter kanon på min, 22mil idag blev det och hade lätt kunnat köra 10 till utan att få större krämpor.sedan vet jag inte hur det är att jämföra dom med 1100 samt 696, mev vad jag har förstått så är det ett ganksa rejält steg mellan 696 till 796, speciellt då det gäller högre hastigheter. som sagt testa en dom är sjukt läckra och charmiga :tummenupp
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Ripley: Tack, jo gillar man designen så är man fast...
Du som kört ER6:an också: skillnader? Likheter?
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
Ingen likhet alls om du frågar mig. Har bytt mitt i körning med en kompis, känns allmänt löjligt att sitta på en er6 efter man monstrat sig. Sitt ställningen är lam och tantig och så känns det som man sitter skittätt med händerna. Ok den är lättkörd men det är det enda+ näe aldrig en er6 du tröttnar efter 2 rundor och börjar fundera på vad du ska köpa istället för. Så är det för min kompis nu, han e grymt sugen på en mer vass hoj med mycket mer attityd. Men ja alla är ju olika kanske en er6 skulle va som gjutet just för dig.
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Mja, saken är den att jag kör ER6 nu (praktisk att ta kortet med) men avser skaffa Monster. Så ja, jag redan börjat fundera...:)
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
aha då förstår jag, fattade det som att du bara körde upp på en sådan, Min kompis som jag åker med ibland som har er6'an gillar allt med min monster då vi har bytlånats mitt i åkandet, enda han tycker är ovant och lite tokigt är just utväxlingen. då han kör på 6'an ligger jag på 4'an, på motorväg använder jag också 6'an :brynad och då är det inga problem alls för varken mig eller hojen att ligga runt 150+. en annan rolig detalj vi märkte senast vi åkte va att det blåser mycket per på er6'an vid 120+ motför mitt monster och då har jag endå tagit bort den lilla vindrutan som man kan ha på om man vill, fråga mig inte varför men båda jag och min kompis kan inte förstå riktigt varför, det måste ju ha nåt att göra med den ultra grymma designen på 796'an:hihi
Det där med utväxlingen har jag vant mig med nu, men tror endå jag ska bänka med powercommander just för att :rock
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Jamen det låter ju bra. Har ju stört mig lite på låg utväxling i motorvägsfart och blåst. Trodde blåsten var som den var på nakenhojar men skiljer det sig till Monsters fördel är det ju bra.
Hur är det med smidighet i stadstrafik? Är den så ryckigt högväxlad så man stör sig? Italienarna gillar väl att pila runt i gränderna mellan caféer med sina motorcyklar så det borde den ju vara konstruerad för? :)
 

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Tack! Är egentligen inte i min prisklass men tänkte ändå kolla lite innan jag avfärdade den.
De större varianterna är tyvärr högre också så de går bort.

Jag har en 1100 evo och har även haft den 796:a som Ripley pratar om. Jag har en låg sadel. På 796:an behövde vi (läs min man) inte göra så mycket mer än att fixa fjädringen så den passade mig. På 1100:an har han fått fixa mer med fjädringen och returen och dra ihop hojen. Fråga mig inte. Jag tankar knappt ens! :yoparty
Men jag når ner riktigt bra. Om man jämför med original. Jag är inte lång. Lite drygt 1,60.
 

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Jamen det låter ju bra. Har ju stört mig lite på låg utväxling i motorvägsfart och blåst. Trodde blåsten var som den var på nakenhojar men skiljer det sig till Monsters fördel är det ju bra.
Hur är det med smidighet i stadstrafik? Är den så ryckigt högväxlad så man stör sig? Italienarna gillar väl att pila runt i gränderna mellan caféer med sina motorcyklar så det borde den ju vara konstruerad för? :)

Ang att de är högväxlade handlar om att klara kraven för USA (antagligen Californien). Åtminstone är det de problemet 1100:an har. Men de blir suveräna och ryckigheten försvinner efter en ommappning. :kär
 

FCM

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R25/3, ER-6n -06
Nu inte bara tankar jag. Jag kan byta olja också...Men en "ommappning"? Bara ändring i mjukvara? Kostar? Nackdelar? Lätt att återställa?
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
Ja som svar igen så får du ju köra på 1'an vid 30 områden men som sagt jag har vant mig. Med mappning så är det nog en annan historia :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top