Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Monster S4R -08
jasså! var hittar man manualerna? hade varit kanon :tummenupp
Funderar på att rengöra kedja utan att plocka av den =/ frågade förra ägaren hur ofta han brukade smörja kedjan och han svarade två ggr... per sommar :huvet såg dock ut som kedjan inte tagit stryk men kommer sköta den bättre framöver! Tänkte därför kanske köpa kedjetvätt och borsta rent den samt smörja in den ordentligt.

Hittade ingen gratis till min hoj så jag köpte min här http://www.duc.nu/manuals/. Men kostar bara några dollar. Annars finns det säkert nån här på SH.com som har eller så kollar du på dessa forum: http://www.ducceklubben.org/, http://ducatimonsterforum.org/, http://www.ducatimonster.org/.

Går nog att rengöra kedjan utan att ta av den. Men blir lite enklare att få allt rent om men demonterar. Du har ju ingen tidspress direkt.....:tungan. Typ 5 månader till hojväder igen......
Smörja 2 ggr per sommar låter för klent. Jag överdriver nog lite men smörjer min efter varje längre tur, direkt när man kommit hem då kedjan är varm.
 
Last edited:

oreng

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
XT 660R -05
Flyscreen

Jag är på jakt efter en flyscreen modell mindre. Gillar den som sitter på Buell M2 Cyclone och skulle gärna vilja ha en sån på min Monster.
Holeshot och Puig Raptor är rätt ok oxå men hittar inga som säljer dessa i Sverige.

Tips på var jag kan få tag på något i den stilen önskas...
 

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Ute efter speglar liknande på bilderna ovan. Vars hittar man schyssta billiga?

Skulle även vilja ha en sån där plasthand under sadeln :)
Ser ut som det ligger ett lik där
 

EWessman

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Näsum
Hoj
1999 Kawa vn800 Bobber
Tjena ny på forumet och funderar på att köpa mig ett monster. Har hittat en 620 dark 2005 och skulle vara tacksam för lite bra att veta om denna.
Är alla "dark"
singeldisc?
5 Växlade?
har torrkoppling?

några vanliga fel och problem med dessa maskiner?

Vad är vettigt pris för denna årsmodell med ca 1000 mil på mätaren?

tack på förhand
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
I dag köpte jag en 09:as Monster 1100 på 200 mil som stannade innan jag ens hunnit med 15 egna. Den bara dog, som att den inte fick någon soppa eller så (ja, det är bensin i tanken :p). Gnista finns men den tuggar bara runt utan att tända. Innan dess så hände det en gång när jag skulle köra om en bil men då kom den igång igen efter några sekunder.
Finns det några vanliga fel på den modellen som jag ska kolla upp eller har ni några övriga råd innan jag lämnar in den?

Det var ju inte så här jag ville att min Ducati-debut skulle gå till. :(

Edit: It's alive! :hojsmilie
 
Last edited:

stinab

Backattack
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Skövde
Hoj
2010, Ducati Monster 1100S
Varvtalsstopp.
Jag har en Monster 1100s från 2010 med DP helsystem. Mitt bekymmer är att varvtalsstoppen går i vid 8000 varv både på tvåan och trean. Är det verkligen rimligt att det ska vara så?
Det stör mig i utgången av långa svängar (tex Kvarnkurvan på Kinnekulle Ring) då jag gärna vill fortsätta accelerera för att behålla stabiliteten i hojen (och för att köra om folk såklart).
Var ligger varvtalsstoppen på era hojar?
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Hej gott Ducatifolk. Var och provkörde en Monster S4 idag och blev lite sugen. Några frågor som nån här inne kanske har svar på dock...

1. Den kändes väldigt trögstyrd, inte alls som jag hade tänkt mig att den skulle bete sig. Ville mest rakt fram. Är detta nånting man får leva med eller finns det möjlighet att får den mer snabbstyrd genom att sänka den fram, skruva på fjädringen etc?

2. Tycker den var väldigt wobblig i nosen vid fullt pådrag. Finns det styrdämpare till dessa? Någon som monterat och märkt nån skillnad?

3. Några andra grejer man borde kolla på denna modell/ducati i allmänhet (utöver vanliga grejer) innan köp?

(Ledsen för dubbelpost, insåg inte att det fanns en egen tråd för Monster så postade detta i Ducatitråden först av misstag)
 

VemSara

Guest
Här är en bild på mitt pyttemonster.
Känns lite pinsamt att visa upp bland alla stormonsters, men är man liten så räcker det väl med en liten hoj. :)

Har haft hojkort i två veckor, och är än så länge mycket nöjd med mitt köp!

0001.jpg
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
:D

Den är körd 150 mil ToR Dalarna, så den går i alla fall
Läcker lite olja men går som ett skållat troll

Finns dessvärre inget spännande att visa på bild, ett par porriga förgasare och ett öppet filter med kapad burk är det mest spännande som hänt på senast, rengjort motorn också så den glänste men efter 20 mil ser det ut som vanligt igen, haha.
Skulle vilja lacka den igen, har en extra tank liggande så till vintern kanske det blir lite ny lack. Har precis flyttat dock så mycket annat som har prio

Sluta babbla och lägg upp en bild på ditt monster nu! Vill se vad du hunnit med! :tummenupp
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
I dag köpte jag en 09:as Monster 1100 på 200 mil som stannade innan jag ens hunnit med 15 egna. Den bara dog, som att den inte fick någon soppa eller så (ja, det är bensin i tanken :p). Gnista finns men den tuggar bara runt utan att tända. Innan dess så hände det en gång när jag skulle köra om en bil men då kom den igång igen efter några sekunder.
Finns det några vanliga fel på den modellen som jag ska kolla upp eller har ni några övriga råd innan jag lämnar in den?

Det var ju inte så här jag ville att min Ducati-debut skulle gå till. :(

Edit: It's alive! :hojsmilie

Vet inte om allt löst sig men om det upprepar sig så prova med att öppna tanklocket och lyssna om det pyser samt om hojen efter detta går som den skall igen. det händer att avluftningen till tanken blir tät och att det därmed bildas undertryck i tanken som förhindrar att du får fram soppa till motorn.
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Vet inte om allt löst sig men om det upprepar sig så prova med att öppna tanklocket och lyssna om det pyser samt om hojen efter detta går som den skall igen. det händer att avluftningen till tanken blir tät och att det därmed bildas undertryck i tanken som förhindrar att du får fram soppa till motorn.

Det var bara en kontakt som jävlades. Men tack för kunskapskaramellen, sådana kan man inte få för många av. :)

Har blivit 100 mil till och jag gillar verkligen denna hoj. Och ljudet. LJUDET!!! Termignonipiporna levererar. Har i och för sig fått en liten flickstackare att gråta och kände mig manad att be om ursäkt till modern. Fadern såg betydligt mer imponerad ut. :D

Förvånansvärt soppasnål och 5,3K hel/hel är väl inte så mycket att knorra över(?). Det enda lilla som i vissa situationer kan upplevas som negativt är att den är väldigt av/på i lägre varv. Men det är ju bara som det ska vara. :)
 

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Härligt :)

Är supernöjd med min men ska prova en 1100. Kanske kommer höstpriser senare på någon. Har du original drev fram?
Byte till en kugg mindre kan göra att den känns smidigare men på/av känslan får du nog aldrig helt bort på ett Monster...då kanske du måste byta namn på den
 

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Monster 1100 -09
Har du original drev fram?

Jao..det bör det vara. Har inte blivit sagd eller läst något annat så jag utgår från att det är original. Vad tidigare ägare ändrat är: Terminioni Carbon slipon, öppen kopplingskåpa, ombyggd bakdel och rökfärgade blinkers.
Har inga egna bilder så det får bli en halvtaskig från annons.

qCv5s.jpg
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Varvtalsstopp.
Jag har en Monster 1100s från 2010 med DP helsystem. Mitt bekymmer är att varvtalsstoppen går i vid 8000 varv både på tvåan och trean. Är det verkligen rimligt att det ska vara så?
Det stör mig i utgången av långa svängar (tex Kvarnkurvan på Kinnekulle Ring) då jag gärna vill fortsätta accelerera för att behålla stabiliteten i hojen (och för att köra om folk såklart).
Var ligger varvtalsstoppen på era hojar?

En del klagar på att 1100:an är kort i registret då den bryter vid 8250 varv.
En lösning kan ju vara att vända växellänkaget och installera en quickshifter så är det bara att trampa i växlarna under acceleration utan att släppa gasen.
 

stinab

Backattack
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Skövde
Hoj
2010, Ducati Monster 1100S
Mitt Monster

En del klagar på att 1100:an är kort i registret då den bryter vid 8250 varv.
En lösning kan ju vara att vända växellänkaget och installera en quickshifter så är det bara att trampa i växlarna under acceleration utan att släppa gasen.

Ja jag trodde att mitt Monster var färdig-fixat men en QuickShifter vore inte dumt.

Här kommer några bilder på vad som sitter på just nu.

296924_10150261512376406_588726405_7977696_4673517_n.jpg


Termignoni helsystem (mappad därefter), kortad bakdel, kraschpuckar från Rizoma på ram, fram och bakaxel (Den på bakaxeln är dock inte kompatibel med depåstödet så därför är den inte med på bilden)
TechSpec Snakeskin.

298494_10150261675301406_588726405_7979520_2518863_n.jpg


Rampuck Rizoma

301511_10150261675626406_588726405_7979521_4706704_n.jpg


Rizoma fotpinnesats med flyttpara pinnar. Möjliggör helsystemets dragning.


Å så har jag titax-grepp för koppling och broms. Rizomas styrändspluggar. Samt special-lack. "Extra-blöt-svart" =)

Slutligen måste ju alla få veta vem som äger skönheten.

299095_10150261511736406_588726405_7977688_5360042_n.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top