Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen för tillfället.
Tackar :tummenupp

Den här tråden verkar dock vara ganska död jämfört med Striple tråden :gnissla

Alla e väl så pass nöjda så ingen hinner sitta på sh forumet :D

Har du fixat några pipor till din? Termisarna ser ju helt klart bäst ut av alla alternativen jag sett hittillls.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nån som vet vad en Ducati monster 600 drar 0-100 på?

Tillräckligt långt tid för att du skall hinna ångra köpet och välja en 620 istället.

600 är på sin höjd en hyfsad hoj att övningsköra på för den som aldrig kört vare sig hoj eller moppe och verkligen vill ha ett billigt monster.
Vill man ha något som är en trivsam bekantskap för nybörjaren bör man välja 620 eller möjligen 750.
 

Volume

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda Cbr 125r 07
.

Tillräckligt långt tid för att du skall hinna ångra köpet och välja en 620 istället.

600 är på sin höjd en hyfsad hoj att övningsköra på för den som aldrig kört vare sig hoj eller moppe och verkligen vill ha ett billigt monster.
Vill man ha något som är en trivsam bekantskap för nybörjaren bör man välja 620 eller möjligen 750.

men hur stor/vilken skillnad kan det vara på 600 och 620?:confused:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
men hur stor/vilken skillnad kan det vara på 600 och 620?:confused:

Stor skillnad!

620 är en pigg och glad hoj. Säg att den är som en Honda Civic. 600 är bara trött och grå, som en gammal Skoda Fabia.

600:an existerade samtidigt som 750 och 900.
Sedan gjordes motoralternativen om och blev till 620, 800 och 1000.
620 har så gott som exakt samma effekt och prestanda som den tidigare 750.

Den gamla 600 har så lite effekt som bara den gamla 600 har. 600 har en fördel:
- Försäkringskostnaden.
Den kan möjligen även lämpa sig för någon som skall strypa hojen.
 

Volume

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda Cbr 125r 07
.

Stor skillnad!

620 är en pigg och glad hoj. Säg att den är som en Honda Civic. 600 är bara trött och grå, som en gammal Skoda Fabia.

600:an existerade samtidigt som 750 och 900.
Sedan gjordes motoralternativen om och blev till 620, 800 och 1000.
620 har så gott som exakt samma effekt och prestanda som den tidigare 750.

Den gamla 600 har så lite effekt som bara den gamla 600 har. 600 har en fördel:
- Försäkringskostnaden.
Den kan möjligen även lämpa sig för någon som skall strypa hojen.

så det är bara prestanda altså då spelar det ingen roll för jag måste strypa:p till 35 kw eller vad det blir
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
så det är bara prestanda altså då spelar det ingen roll för jag måste strypa:p till 35 kw eller vad det blir

Ska du strypa hojen kan en 600 vara ett bra alternativ eftersom de går att få tag på dem för en hyfsad penning.

Har du råd kan däremot en 620 vara ett vettigare köp eftersom du då skulle ha en finfin hoj den dagen du kan ta bort strypningen.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tjenare. Hade tänkt byta hoj men har såklart beslutångest.
Trodde först att jag ville ha en motard men kom sen och tänka på monstret som faktiskt var drömhojen när man tog körkortet.

Kravet på den blivande hojen är att den är billig att äga och kul att köra med när det svänger. Prisklass 50-60k

Har dock lite funderingar kring den. Hade tänkt mig en 900 eller 1000, efter att ha läst tråden verkar det inte vara länt med mindre.

Hur är 800:an jämfört med de två tidigare nämnda?

Vad är det för skillnad på dark och den vanliga? Trodde det var bl.a. enkel bromsskiva fram men kollar man på blocket har både 800 och 1000 dark dubbla.

Vad står s:et för i tex. 900sie? Vet att ie står för insprutning men hittar inget i tråden om vad s:et betyder.

Är det någon skillnad på de olika årsmodellerna av dessa modeller?

Är den enkel att serva själv? Om inte, ungefär vad kostar en service på den?

Hur är väghållningen på den jämför med nyare japsmellanklassare (t.ex. fz6 som jag hade tidigare)? Vill ju inte byta ner mig. fz6:an är trots allt en "budgethoj" som jag ändå var nöjd med, bortsett från vridet.

Hur fungerar dessa modeller på bana? Är inte någon raceförare som jagar tider men sålde fz6:an eftersom både fotpinnar och sidostöd skrapade i.

tack på förhand /Jesper
 

Troll1

Hon med korta ben
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati monster 900 ie dark -01
Har en liten fundering. Mitt monster sjönk ner i gruset och de resulterade i att styret vek sig (har klippon) och gjorde en buckla i tanken. En lite buckla men ändå. Finns de någon som fixat en sån buckla och hur ska jag göra för att fixa den ??
 

"Häggen"

Slutat krashträna och ska bli serriös...
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR + saknar min skrotade husa =(
Sitter och funderar på att köpa en Monster 620 till tjejen.
Hon är absolut ingen raceförare som ligger i 200 i kurvorna utan mer en tjej som gilalr att glida runt på hojje och bara njuta.
Så va tror ni Ducce fantaster där ute? Skulle en 620 lämpa sig för dessa strapatser?
Kanske kan den även lämpa sig för en annan om man skulle bli sugen på en tur eller vad tror ni? Är iof lite större än henne men iaf. Jag = 186cm 93kg. Hon 165cm och 60kg.

Tacksam för alla svar.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
har en uppsättning IXIL Slipon till Monster 900-99 om någon är intresserad..
 

viktor17

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Leksand
Hoj
Ducati monster
Hej!

Har införskaffat mig en monster i veckan:D Tänkte höra om det finns några för och nackdelar med öppenkopplingskåpa?
 

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen för tillfället.
Hej!

Har införskaffat mig en monster i veckan:D Tänkte höra om det finns några för och nackdelar med öppenkopplingskåpa?

Välkommen!

Har själv ingen aning om nackdelarna, men fördelarna e väl mer rassel ljud och ser satans snyggt ut ;>

Den här tråden är ganska död, tyvärr, så jag brukar själv hänga på ducatimonsterforum.org för information om diverse saker..
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Hej!

Har införskaffat mig en monster i veckan:D Tänkte höra om det finns några för och nackdelar med öppenkopplingskåpa?

Fördelar inga.
Nackdelar många, iaf i min värld.
Även vid en lättare "vurpa" så tar kopplingen mer stryk, mer skit att tvätta, mer slitage osv.

Edit, Grattis till hojen , bra val. Kolla in Ducceklubben där finns det folk som kan det mesta som du vill veta.

//Matte
 
Last edited:

viktor17

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Leksand
Hoj
Ducati monster
Tack för alla svar=) Jo jag hade tänkt att gå med i ducatiklubben. Några tips på hur man rengör kopplingen för att minska slitage och hålla den ren på ett bra sätt?

/Viktor
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Oavsett om du kör öppet eller (gud förbjude) stängt, blås på
med tryckluft. Det enda som blir, är lite damm efter några tusen mil, så
det är egentligen inget problem.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top