Monstra 450??

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
Tänkte kolla om det är någon som testat monstra 450 cc??
Förmodligen är det Kina grejjer men det är ju billigt. Förstår att det inte är någon tävlingsmaskin men lite vanligt bus åka kanske den duger till.. Www.monstra.se

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
billiga saker som är tillverkade i kina är inget man vill ha.
skulle hellre köpa en beggad märkes hoj.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jag tror att om 5-7 år kommer såna här märken vara med och konkurrera med de redan etablerade tillverkarna. Marknaden har varit för snäll och tillverkarna för snåla så priserna ligger ju på sjuka nivåer för en ny båge idag.

Får de bara ordning på effekten och framför allt kvaliteten så kan det nog vara ett seriöst alternativ för väldigt många som inte vill hosta upp 80000 för en ny crosshoj.

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Jag tror att om 5-7 år kommer såna här märken vara med och konkurrera med de redan etablerade tillverkarna. Marknaden har varit för snäll och tillverkarna för snåla så priserna ligger ju på sjuka nivåer för en ny båge idag.

Får de bara ordning på effekten och framför allt kvaliteten så kan det nog vara ett seriöst alternativ för väldigt många som inte vill hosta upp 80000 för en ny crosshoj.

Jo men får dom upp kvaliteten och effekten e dom nog inte så billiga längre.

• Gilla
Reaktioner: Lx3

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jo men får dom upp kvaliteten och effekten e dom nog inte så billiga längre.

Ptja, varför skulle dei nte vara det? Vad är det som säger att mer effekt och bättre kvalitet nödvändigtvis behöver kosta mer än 50k? De har kopierat utseendet redan, med allt vad det innebär. De har tillverkat en fullstor båge. Till priset av en halv "vanlig" hoj. Nu är det bara att kopiera resten också så har vi nog ett vinnande koncept för amatörer - tror jag.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har provat crossmodellen och det gav inte direkt mersmak.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mer info, snälla :)

Kändes det som låg kvalite, trött, m.m?
För att vara 450 är den rätt så trött/snäll med en motor som inte är alltför varvvillig.Dessutom "boggade" den rätt friskt,men det såg ut att sitta någon sorts vakumförgasare och det är inte direkt förstahandsvälet på en crosshoj.Bakhjulet rasade också.Håller man sig på vägen funkar den säkert utmärkt.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Verkar som om det är ett märke som heter Shineray som tillverkar "Monstra". Samma märke som tillverkar Defenda 250.

Saken är den att Defenda 250 säljer som smör nere i europa (under namnet Shineray XY250GY). En mycket populär enduro hoj. Här i (skeptiska) Sverige verkar den inte ha sålt så bra. Lite underligt tycker jag för en motionsåkare lär inte behöva mer hoj att hantera. Men som vanligt skall det vara mycket effekt osv för att man skall kunna hävda sig? Fattar inte, om man tycker det är kul med enduro fast kanske inte är en riktig snabbkörare. Varför väljer man då en CRF250/450 för mer än dubbla pengarna om man ändå inte kan hantera den? Att man dessutom få läggs tonvis med både tid och pengar för att hålla den igång gör ju bara saken ännu mer ofattbar?

Om Monstra 450 som det verkar, tillverkas av Shineray är jag inte så speciellt orolig för kvaliten. Men visst, inte är det samma finish som en Honda. Men priset är ju långt ifrån så jag kan nog tänka mig en ändå. Om det dessutom är så att de medvetet har tagit ner effekten lite för att få bättre körbarhet och tillförlitlighet kan det nog bli en riktigt höjdare (för vem i ärlighetens namn skulle inte vilja ha en nertrimmad 450 och kunna slippa ventil jobb osv).

Dock ligger 250:in mer rätt i pris om man vill ha en enduro hoj, 29900kr.

Om vi har tur kanske Dealy som tar in "Monstran" sänker priset något i framtiden :)

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om Monstra 450 som det verkar, tillverkas av Shineray är jag inte så speciellt orolig för kvaliten. Men visst, inte är det samma finish som en Honda. Men priset är ju långt ifrån så jag kan nog tänka mig en ändå. Om det dessutom är så att de medvetet har tagit ner effekten lite för att få bättre körbarhet och tillförlitlighet kan det nog bli en riktigt höjdare (för vem i ärlighetens namn skulle inte vilja ha en nertrimmad 450 och kunna slippa ventil jobb osv).
Du har uppenbarligen inte provkört någon Monstra.En Honda känns riktigt prisvärd i jämförelse.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Lite fler filmer på (vad jag tror är) "Monstran" :)

Först som Shineray

http://www.youtube.com/watch?v=Dl5YUh7aUIo&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=PbAvPUDnAHE

Sedan som Tokens.....

http://www.youtube.com/watch?v=cLg94CDD5A0

http://www.youtube.com/watch?v=C3ElLx_m890&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=sV4hSFDkMVk&feature=related

Du har uppenbarligen inte provkört någon Monstra.En Honda känns riktigt prisvärd i jämförelse.

Nope, men jag äger en Defenda. Skall prova en Monstra så fort jag får chansen :)

Vet inte vilken hoj du provade. Men vet att utvecklingen går rasande fart. Om det var en förgasare som var det värsta borde du säkerligen prova en igen :) Tar inte lång tid innan det är fixat!

Tror att vi Svenskar inte kommer hänga med i "racet" alls om vi fortsätter vara envetna och bara vill ha det "bästa". Tycker att det är synd om den stora massan inte kör hoj för att det anses bara vara hojar för 100k som fungerar :rolleyes:

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Om någon bryr sig så får jag lägga in en reservation. Verkar som om det kan vara ett företag som heter Asiawing som tillverkar Monstran. Vet ej om det är så men det verkar iaf som om Asiawing tillverkar en liknande hoj

http://asiawing.com/english/index.asp

Då kan jag inte jämföra med Defendan som tillverkas utan Shineray.

Men jag skall provköra en "Monstra" så fort jag kan!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vet inte vilken hoj du provade. Men vet att utvecklingen går rasande fart. Om det var en förgasare som var det värsta borde du säkerligen prova en igen :) Tar inte lång tid innan det är fixat!

Tror att vi Svenskar inte kommer hänga med i "racet" alls om vi fortsätter vara envetna och bara vill ha det "bästa". Tycker att det är synd om den stora massan inte kör hoj för att det anses bara vara hojar för 100k som fungerar :rolleyes:
Jag tycker mer synd om den som lägger 50k på en skithoj istället för exempelvis en sidoimporterad japs för några få tusenlappar extra.Att bakhjulet totalrasar på en hoj med några timmars gångtid känns inte så förtroendingivande,förhoppningsvis är inte gaffelkronor och ram tillverkade av samma utmärkta kinalegering.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag tycker mer synd om den som lägger 50k på en skithoj istället för exempelvis en sidoimporterad japs för några få tusenlappar extra.Att bakhjulet totalrasar på en hoj med några timmars gångtid känns inte så förtroendingivande,förhoppningsvis är inte gaffelkronor och ram tillverkade av samma utmärkta kinalegering.

Ja, något som Kineserna nog bör ta åt sig. Skicka inte ut förserie material till kunder. Det är lektion ett i marknadsföring. Om man lämnar iväg prylar till åf som är förserie, se till att inte svenne kör den! Många märken som hade kunnat bli något har fallit bara för att de haft för bråttom att "lansera" sina prylar :rolleyes:

I övrigt början man bli rätt trött på uttryck som tex "Kina legering". Var finns de flesta gjuterier i världen. Och det endast för att vi i västvärlden inte vill ta i skiten. Vilken uppskattning de får. Vi lämpar över skitjobbet på dom och efter att en fet mellanhand har tagit sitt kallas det för "europalegering"?? Om de lär sig och gör samma sak själva och säljer utan mellanhänder kallas det för "Kina skit"?? Men det är klart. Allt spelar ju de icke Kinesiska företagen bra i händerna för de är ju dom som håvar in förtjänsten. Inte är det Kineserna som jobbar med skiten som får ta del av mellanhands förtjänsten :rolleyes:

Nej, hoppas att det går bra för ekonomin i Kina så att folket där kan börja få en dräglig levnads standard (de är ju ändå i 99% av fallen de som gör skitgörat). Om vi har tur kanske det bara kommer resultera lägre priser på de flesta kapital varor iom att de västerländska bolagen måste pressa för att kunna konkurrera. Det största orosmomentet är väl dock Kinas politiska styre. Får se vart det bär hän :)

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, något som Kineserna nog bör ta åt sig. Skicka inte ut förserie material till kunder. Det är lektion ett i marknadsföring. Om man lämnar iväg prylar till åf som är förserie, se till att inte svenne kör den! Många märken som hade kunnat bli något har fallit bara för att de haft för bråttom att "lansera" sina prylar :rolleyes:

I övrigt början man bli rätt trött på uttryck som tex "Kina legering". Var finns de flesta gjuterier i världen. Och det endast för att vi i västvärlden inte vill ta i skiten. Vilken uppskattning de får. Vi lämpar över skitjobbet på dom och efter att en fet mellanhand har tagit sitt kallas det för "europalegering"?? Om de lär sig och gör samma sak själva och säljer utan mellanhänder kallas det för "Kina skit"?? Men det är klart. Allt spelar ju de icke Kinesiska företagen bra i händerna för de är ju dom som håvar in förtjänsten. Inte är det Kineserna som jobbar med skiten som får ta del av mellanhands förtjänsten :rolleyes:

Nej, hoppas att det går bra för ekonomin i Kina så att folket där kan börja få en dräglig levnads standard (de är ju ändå i 99% av fallen de som gör skitgörat). Om vi har tur kanske det bara kommer resultera lägre priser på de flesta kapital varor iom att de västerländska bolagen måste pressa för att kunna konkurrera. Det största orosmomentet är väl dock Kinas politiska styre. Får se vart det bär hän :)
Nej jag "uppskattar" inte riktigt jobbet kineserna lagt ner på den här rätt odugliga(och överprisade)Honda ripoffen.

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
ingen som hann med och testa dessa under 2011? :s
det är ju riktigt bra pris på dom nu, 39900:- helt nya

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS