Monzta 2007?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Hoppas verkligen på körning nästa år. Var på 2 st 3-dagars på monzta i sommras och det var lätt det bästa jag gjorde på hela sommaren, och då var jag ändå på en uppsjö av andra bankörningar, provade tillomed motard på motardbana.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag vill också passa på att tacka för att vi fått köra på banan! Den var kul, varierande och bjöd på några kombinationer som man normalt inte hittar på svenska banor.
Däremot som tidigare påpekats så bör nog säkerheten höjas några snäpp. In och utfarterna känns inte bra men avåkningszonerna (eller bristen på dom) är riktigt farliga. När jag missade lite i sista höger och gjorde en egen depåinfart så kändes träden läskigt nära miínst sagt... Trist om en allvarlig olycka skulle ställa till med att ortsbefolkning och beslutsfattare blir avigt inställda till banan.
En annan fråga är varför ej registrerade hojar får köra på banan? De ljudkrav vi har på tävlingarna är minst lika hårda som besiktningens. Om inte annat så kan vi följa samma regler som övriga besökare så bara för att det är en tävlingshoj/oregistrerad hoj behöver det inte låta mer.
Jag vill bara avsluta med positiva ord, det var en helkul dag med mycket åka och jag hoppas jag kan köra där igen:tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
M:et skrev:
2513974En annan fråga är varför ej registrerade hojar får köra på banan? De ljudkrav vi har på tävlingarna är minst lika hårda som besiktningens.
De två sakerna har inget direkt samband, problemet ligget i att MTF inte gäller på banan utan TFL. Det gör att hojarna måste ha trafikförsäkring = reggade och "gatklara". För att undvika konflikt och stävja den värsta tävlingsinstinkten har uthyraren valt detta krav.

Ljudnivån är satt för att vara "lite snällare" än andra banor utan att för den skull överstiga några gränsvärden hos grannarna, inte utifrån något reglemente.

Banan ska väl heller inte säkerhetsmässigt ses i samma perspektiv som etablerade anläggningar. Självklart brister mycket, men den är fortfarande mycket bättre än vilken väg som helst. Tycker man att den är farlig är det väl upp till en själv som deltagare att sänka farten istället för att ligga på gränsen som man kanske gör på "riktiga" banor.

Men det är mina 50 öre och med rätt förutsättningar kommer mycket rättas till som LimaOlle tidigare meddelat :tummenupp

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Biter också på naglarna :trött

Mycket bra svar Jåke, Monzta är väl att betrakta som en övningsbana, inte en tävlingsbana :)

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Hoppas på en fortsättning på Monztabanan näst år!

Den roligaste banan som jag kört på hitills i mitt liv:yoparty

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
Gixxer - Rakel
Ska berätta det lilla jag fått veta.

Det blev ett nja-svar....varken ja eller nej. Miljönämnden har begärt in kompletterande uppgifter, ska vara inne tills mötet i november. Mao så vet vi inte ett dugg mer :gnissla

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
*Varför är jag inte förvånad*
Kompletterande uppgifter...:va
November? Miljönämndens nästa möte är väl 14 december :confused:
AU har möte 24 november iosf..

Och en fråga är väl om samma människor sitter i nämnden efter 31/10

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
morsan skrev:
2515521Och en fråga är väl om samma människor sitter i nämnden efter 31/10
Just. Jag drar åtminstone vissa mindre smickrande slutsatser om de styrande utifrån detta och deras förhalande svar...

Last edited:

sandstream

Guest
Jåke skrev:
Banan ska väl heller inte säkerhetsmässigt ses i samma perspektiv som etablerade anläggningar. Självklart brister mycket, men den är fortfarande mycket bättre än vilken väg som helst. Tycker man att den är farlig är det väl upp till en själv som deltagare att sänka farten istället för att ligga på gränsen som man kanske gör på "riktiga" banor.
Problemet som jag ser det med säkerheten är att risken för en allvarlig olycka ökar ju fler som kör på banan och hastigheterna är ju som bekant höga. Jag tror att med det rådande läget för banan så räcker det med 1-2 st allvarliga olyckor för att ägarna ska få problem. Därför bör man enligt mig satsa allt på säkerheten i första hand.

Men jag håller med om att säkerheten är minst lika bra eller bättre än i princip vilken allmän väg som helst. Det saknar dock betydelse.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
sandstream skrev:
2515707Jag tror att med det rådande läget för banan så räcker det med 1-2 st allvarliga olyckor för att ägarna ska få problem. Därför bör man enligt mig satsa allt på säkerheten i första hand.
Jag och förmodligen alla andra håller med. Men...

Ja, du vet.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Laila skrev:
2515495 Det blev ett nja-svar....varken ja eller nej. Miljönämnden har begärt in kompletterande uppgifter, ska vara inne tills mötet i november. Mao så vet vi inte ett dugg mer :gnissla
Men för fan, hur mycket krångel ska det vara?

Älvdalen var tidigare känt för två saker, skjutfältet och trippelrånet 94 och nu har byn möjligheten att istället bli känt som platsen där Sveriges roligaste MC-bana huserar, varför tar man inte bara chansen? Ställ krav på rimliga ljudnivåer och kanske ljudbarriärer, hur mycket mer finns det att fundera på?

Hur kan det vara så svårt för kommunen att se vilka positiva fördelar det kan ha för turismen i området?

Jag vill verkligen tillbaka till Monzta nästa år och köra, även om det är en bra bit upp dit från Stockholm, så jag håller tummarna!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Och jag vidhåller envist att det är en övningsbana, ingen tävlingsbana :mad:
Fler B&K-kurser, färre SH-kurser :gnissla så får grannarna förhoppningsvis lägre bullernivå också.

Givetvis kan säkerheten förbättras, det kan den alltid, men varför ska ni köra av :va Det verkar nästan vara en förutsättning för att köra SH eller?

Svor jag i kyrkan nu :confused:

Det första steget är väl att visa att bullret kan minska så att det blir något köra av nästa år :tummenupp

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
morsan skrev:
2515861 Och jag vidhåller envist att det är en övningsbana, ingen tävlingsbana :mad:
Fler B&K-kurser, färre SH-kurser :gnissla

Det är en RÄCERBANA!
Jag vill inte ha (enbart) kurser där - jag vill REJSA!

:brassa

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
morsan skrev:
2515861 Och jag vidhåller envist att det är en övningsbana, ingen tävlingsbana :mad:
Fler B&K-kurser, färre SH-kurser :gnissla så får grannarna förhoppningsvis lägre bullernivå också.

Givetvis kan säkerheten förbättras, det kan den alltid, men varför ska ni köra av :va Det verkar nästan vara en förutsättning för att köra SH eller?

Svor jag i kyrkan nu :confused:
Nej inte svor du i kyrkan, alla har rätt till sin åsikt. Däremot så tror jag personligen att de flesta som lägger ner några tusen kronor och släpar iväg hojen 30 mil till en bana gör det för att få köra fort och utmana gränserna. Vill man luffa runt så är det ju en hel del billigare att göra det på gatan, där finns det dessutom en massa trevliga fik man kan stanna vid :)
En baksida av att stå på lite extra är att man kan överila sig eller hitta på något annat så det bär av i tagentens riktning. Tror inte någon har något egenintresse av att klota men fördelen med bana är att det är mindre risker med att köra fort där.
Eftersom det vurpas ungefär lika mycket i långsam, medel och snabb grupp på bandagar runt om i Sverige så handlar det inte så mycket om hur fort det går på mätaren, mer hur fort det går i förhållande till kunskap och körskicklighet. För att få upp ovan nämnda så måste man pressa eller åtminstonde närma sig sin egen gräns för att fortbilda sig och då är säkerheten på och runt banan väldigt intressant. Visst, på en B&K kurs så är det inte lika mycket vurpor som på en öppen bandag men det förkommer hyffsat frekvent.

Men ni som är mest inblandade i verksamheten kan givetvis bäst känna av läget vad som behöver prioriteras först för att få till en regelbunden verksamhet. Det är bra och kul att ni gör det för vi kan aldrig få nog av banor i Sverige. Jag tycker dock fortfarande att det är synd att oreggade hojar är bannlysta. Jag hade mer än gärna velat hyra banan en helg och arrangera ett träningsläger för Super moto. Jag får hålla tummarna att möjligheten öppnar sig i framtiden.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
2516873
Jag tycker dock fortfarande att det är synd att oreggade hojar är bannlysta. Jag hade mer än gärna velat hyra banan en helg och arrangera ett träningsläger för Super moto. Jag får hålla tummarna att möjligheten öppnar sig i framtiden.

Oreggat får väl bara köras på inhägnat område och på inhägnade banor gäller försäkringen bara i vissa fall, eller har jag fattat fel :confused:

Men visst skulle banan passa bra till det med både asfalt och grus:tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
2516873Jag tycker dock fortfarande att det är synd att oreggade hojar är bannlysta. Jag hade mer än gärna velat hyra banan en helg och arrangera ett träningsläger för Super moto. Jag får hålla tummarna att möjligheten öppnar sig i framtiden.
Om enbart oreggade hojar är där kanske det är ett mindre problem och ett träningsläger skulle väl vara möjligt för den delen.

Men sen var det ljudnivån... Jag har ännu inte varit på en körning där en stånka klarat den uppsatta ljudnivån utan att hålla igen. Originalburk eller inte!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati