Monzta 2007?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
sp2 skrev:
2613814 Ja helt klart så klarar inte banan att köras allt för hårt på!
Men det utesluter inte att man har vanliga banåkningar där, det är bara att låta bli att tänja det där lilla sista på din egen gräns!

Själv har jag iaf bokat 3 helger nästa år utan att veta om jag ens får köra, både kursdagar och bankörning :D

Last edited:

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Några nyheter än om hur det blir nästa år?:confused:

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Jag har pratat med miljökontoret idag och inget förbud är beslutat, så det ser ut som det blir en fortsättning! De förslag som banuthyrarna kom med angående förbättringar har antagits, men som jag förstod det så ville miljönämnden ha varannan helg utan åkning på banan. 96 dB är det som gäller i fortsättningen, så på med dB-killers eller orginalsystemet om ni inte vill se till att grannarna anmäler till länsstyrelsen, vilket enligt miljönämnden är nästa steg för de som klagar. Jag skulle få protokollet på e-posten idag, men när det kom så hade dom missat att bifoga det! Jag återkommer med mer info när jag får protokollet.

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Om det nu är så att det bara blir körning varannan helg hur löser ni det med de som har prel. bokat då.Vi har bokat 3juni och det finns inte en helg ledig på hela sommaren.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
mikekop skrev:
2661915 Jag har pratat med miljökontoret idag...
Uppdaterad info finns på hemsidan www.r2d2.se/monzta. Det är inte 96 dB som är beslutat, utan tyvärr har man krånglat till det. Man har beslutat om max 50 dB vid husväggen hos närmaste granne på helger, vilket betyder att ganska omfattande mätningar måste göras.

Det är vad vår inbyggda diskmaskin ger ifrån sig och det är mindre än hälften av det ljudtryck som är 55 dB. :huvet

Samtidigt har man beslutat om varannan helg tyst alternativt alla söndagar, hur detta ska lösas är nu upp till Skoteräventyr. Vissa kommer helt klart inte att få önskade datum, om det nu alls går att fortsätta med körningen.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Mycket trist att de inte tillämpar ljudkraven för gata, hade ju blivit så mycket enklare då. Hur höga värden har det varit hos närmsta granne under sommaren?

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Forsberg skrev:
2664120 Mycket trist att de inte tillämpar ljudkraven för gata, hade ju blivit så mycket enklare då. Hur höga värden har det varit hos närmsta granne under sommaren?
Vid vissa tillfällen över 55dB, tyvärr. Dock inte konstant naturligtvis, men det har funnits toppar.

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
De gånger ljudnivån vid banan inte överskridit 96 dB så har ljudnivån hos närmsta granne också hållit sig på rätt sida gränsen. Vid dessa mätningar har även de som klagat uttryckt att ljudnivån har varit acceptabel då nivån vid banan hållit sig vid 96 dB och under. Detta enligt henne som jag talade med på miljönämnden. De kommer ej heller att utföra några mer mätningar, utan har tagit sin hand från detta och överlämnar ev. klagomål vidare till Länsstyrelsen. Sen tipsade hon om att de boende kände sig överkörda, att banan öppnats för oss hojåkare utan att nån info alls gått ut till de boende i närheten. Mer info till allmänheten alltså, något som redan är föreslaget i banuthyrarnas förbättringsprogram. Något som också efterlystes var ett kontaktnummer till banan, antagligen för att kunna klaga när det låter för "högt".

Varför inte bara säga att det är max 96 dB som gäller i fortsättningen? Det är ju samma gräns som finns på andra banor i Sverige.

Ang. bokningar under sommaren vs enbart varannan helg, ja detta blir en svår nöt att knäcka för banuthyraren. Första bokningarna har första tjing? Lottning? Sudda kalendern helt och sedan gäller först till kvarn?

Sen vill jag säga att jag har inget med banan att göra, förutom att jag vill ha kvar möjligheten att köra där i fortsättningen!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
mikekop skrev:
2664720Sen tipsade hon om att de boende kände sig överkörda, att banan öppnats för oss hojåkare utan att nån info alls gått ut till de boende i närheten. Mer info till allmänheten alltså, något som redan är föreslaget i banuthyrarnas förbättringsprogram. Något som också efterlystes var ett kontaktnummer till banan, antagligen för att kunna klaga när det låter för "högt".

Varför inte bara säga att det är max 96 dB som gäller i fortsättningen? Det är ju samma gräns som finns på andra banor i Sverige.

Ang. bokningar under sommaren vs enbart varannan helg, ja detta blir en svår nöt att knäcka för banuthyraren. Första bokningarna har första tjing? Lottning? Sudda kalendern helt och sedan gäller först till kvarn?

Sen vill jag säga att jag har inget med banan att göra, förutom att jag vill ha kvar möjligheten att köra där i fortsättningen!
Min spontana reaktion på det där med att info inte gått ut är: har inte kommunen skyldighet att informera sina innevånare? Det har lämnats in en aktivitetsanmälan nämligen, sånt är man tvungen att göra... Men det är bara griniga jag :rolleyes:

Samtidigt kan man väl kanske sätta upp information på stans anslagstavlor och liknande om tider som är bokade. Problemet är bara att nån skulle få byta ut dem så fort det blev en ny bokning.... Men såna problem är till för att lösas :tummenupp

Vad gäller telefonnummer står det såhär i SÄ:s förslag:
"Utöver banansvarig, ska en bulleransvarig anges av hyresgästen. namn och telefonnummer finns på vår hemsida. Bulleransvarig ansvarar för mätningar och åtgärder vid för högt buller."

Vad gäller ljudnivå är det detta som gäller:
"Bullergräns sänks från 98 dB till 96 dB."

Länk: http://www.r2d2.se/monzta/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=28

Varannan helg? Tja, den är lurigare så den lägger jag mig inte i. Men med tanke på de dagar man kräver tyst så kan man nog utgå ifrån dem och räkna därifrån, jag är mer orolig över de 50dBA som krävs på helger...

Jag kommer eventuellt att avboka min helg efter midsommar, för trots originalsystem är jag inte helt säker på att ett koppel twinnar klarar det.:gnissla

Last edited:

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Jåke skrev:
2664992 Min spontana reaktion på det där med att info inte gått ut är: har inte kommunen skyldighet att informera sina innevånare? Det har lämnats in en aktivitetsanmälan nämligen, sånt är man tvungen att göra... Men det är bara griniga jag :rolleyes:

Ja, det har dom säkert, om det blev gjort är en annan sak...

Samtidigt kan man väl kanske sätta upp information på stans anslagstavlor och liknande om tider som är bokade. Problemet är bara att nån skulle få byta ut dem så fort det blev en ny bokning.... Men såna problem är till för att lösas :tummenupp

Bra idé!

"Utöver banansvarig, ska en bulleransvarig anges av hyresgästen. namn och telefonnummer finns på vår hemsida. Bulleransvarig ansvarar för mätningar och åtgärder vid för högt buller."

Det är bra! Dock är det som vanligt med folk, det är lättare att klaga än att söka information...

Varannan helg? Tja, den är lurigare så den lägger jag mig inte i. Men med tanke på de dagar man kräver tyst så kan man nog utgå ifrån dem och räkna därifrån, jag är mer orolig över de 50dBA som krävs på helger...

Ja, det blir lurigt...
Som jag fattade det så var 50 dB på röda dagar? DVS lördagar 55 dB? Kanske nån teknisk lösning, sånt där rödorange plastnät med pålimmade äggkartonger mot älven:rolleyes:

Jag kommer eventuellt att avboka min helg efter midsommar, för trots originalsystem är jag inte helt säker på att ett koppel twinnar klarar det.:gnissla

Nä, kom igen nu Jåke, inte hänga läpp. Men flera hojar betyder väl inte att det låter högre vid fasaden åt grannarna, bara oftare?

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Jåke skrev:
2664992 Min spontana reaktion på det där med att info inte gått ut är: har inte kommunen skyldighet att informera sina innevånare? Det har lämnats in en aktivitetsanmälan nämligen, sånt är man tvungen att göra... Men det är bara griniga jag :rolleyes:

Vad gäller ljudnivå är det detta som gäller:
"Bullergräns sänks från 98 dB till 96 dB."

Länk: http://www.r2d2.se/monzta/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=28

Bara att gilla läget mao...men hur i helvete några jävla kärringar (obs, inget könsrelaterat!!!) Kan komma med lite gnäll och stoppa upp en av dom bästa fritidsnöjena i Älvdalens (Dalarnas) historia är ju helt jävla typiskt och konstigt...hade det varit hockeyrelaterat så hade minsann kommunen varit på plats och spikat bullerskydd hela julhelgen...:huvet

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Jag tycker vi köper en kartong hörselproppar till alla som tycker det låter för mycket, klagar dom fortfarande kan dom få ett par kåpor också:D :D :D
96db blir ju omöjligt för dom flesta...min yamaha mäter 97 db med orginal...vid 10-12000 varv betydligt mer...dags att köpa ut kärringen:huvet

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
MickeG skrev:
2665263 Jag tycker vi köper en kartong hörselproppar till alla som tycker det låter för mycket, klagar dom fortfarande kan dom få ett par kåpor också:D :D :D
96db blir ju omöjligt för dom flesta...min yamaha mäter 97 db med orginal...vid 10-12000 varv betydligt mer...dags att köpa ut kärringen:huvet

Jag tvivlar på att hörselproppar eller kåpor godtas :mad:
Och köpa ut kärringen :confused: Visst, hostar du upp slantarna och hittar något likvärdigt åt dem på ett lämpligt ställe :gnissla :huvet :mad:

Det är inte så enkelt...

sandstream

Guest
Nog för att jag kan ha förståelse för de närboende och att de inte vill ha en massa oljud som stör men är det inte ändå lite konstigt att kraven på fordon som körs på en bana alltid ska vara mycket högre (eller lägre hur man nu vill se på det) än de som ställs på fordon som körs i trafiken?
Teoretiskt kan ju jag köra samma väg fram och tillbaka en hel dag så länge jag håller mig under 103 dB och de som bor där kan inte göra någonting.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
morsan skrev:
Och köpa ut kärringen :confused: Visst, hostar du upp slantarna och hittar något likvärdigt åt dem på ett lämpligt ställe :gnissla :huvet :mad:

Det är inte så enkelt...

Kan inte du spöka för dem då?
Klä dig i säck och hasa fram suckandes utanför huset nattetid.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
duckie skrev:
2666952 Kan inte du spöka för dem då?

Tror du att folk här uppe är rädda för spöken :D :D :D

Knappast :)

Dr.Bike

Guest
duckie skrev:
2666952 Kan inte du spöka för dem då?

:spammer :felämne :backontop
Spamtjerring!
;)

morsan skrev:
2666953 Tror du att folk här uppe är rädda för spöken :D :D :D

Knappast :)

ekscackt!
Har man en gång varit ensam ute på Älvdalens skjutfält en vinternatt så VET man hhur spöklikt det är, och att alla spöken kommer där uppe ifrån!
:hihi

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras