morsan skrev:2666953Tror du att folk här uppe är rädda för spöken
Knappast
Lös det med våld då.
Dr.Bike skrev:2666957
Spamtjerring!
Äh, dra i våld gubbjävel!
Last edited:
morsan skrev:2666953Tror du att folk här uppe är rädda för spöken
Knappast
Dr.Bike skrev:2666957
Spamtjerring!
sandstream skrev:2666227
Teoretiskt kan ju jag köra samma väg fram och tillbaka en hel dag så länge jag håller mig under 103 dB och de som bor där kan inte göra någonting.
För att krångla till saker såklart, eller för att man är okunnig och det ser bra ut på papper.morsan skrev:2679803Varför det ska mätas vid husfasad, tidsvägning "fast" begriper inte jag
Jåke skrev:2679909För att krångla till saker såklart, eller för att man är okunnig och det ser bra ut på papper.
Det verkar vara kopierat från Naturvårdsverkets allmänna råd om buller, (kapitel och paragrafer står angivna)
Hur ska nån som hyr banan kunna hålla koll på ljudnivån vid grannens vägg? Det kan ju dessutom variera beroende på bakgrundsljud typ trafik på vägen. Om en lastbil kör förbi på vägen (det händer), kommer ljudnivån ganska säkert överstiga 55 dB under några sekunder. Då kan man stänga ner banan enligt beslutet.
morsan skrev:2680061Det står inte vilken husfasad det ska mätas på
Jag undrar hur det hade sett ut om alla hade hållit sig till bullergränsen från början...
Jag undrar hur det hade sett ut om alla hade hållit sig till bullergränsen från början...
Poängen är ju att folk har blivit avplockade för att deras hojar låter för mycket...Men när det bor en sommarstuge gäst brevid en bana som dessutom är där "hela" 2 månader per år och som bara hör banan men inte landsvägen och som klagar på ljud, då blir det drygt.
Teoretiskt kan ju jag köra samma väg fram och tillbaka en hel dag så länge jag håller mig under 103 dB och de som bor där kan inte göra någonting.
De som låter för mycket vid mätningarna har ibland blivit ombedda att inte dra på för fullt, vilket dom accepterar... Förbi dB-mätaren iallafall, sen dras det fullt ut på rakan ändå, vilket resulterar i för högt värde hos invånarna, men inte ute på banan.
Skitsamma, riktigt tråkigt är det iallafall att det ser ut som det gör nu... Ungefär lika tråkigt är det att åka till jobbet nu
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|