Monzta 2007?

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Hoj
R6 med lila kåpor
sandstream skrev:
2666227
Teoretiskt kan ju jag köra samma väg fram och tillbaka en hel dag så länge jag håller mig under 103 dB och de som bor där kan inte göra någonting.

Kan någon förklara varför det är så?

Vore faktiskt intresant att veta.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Idag kom sammanträdesprotokollet i brevlådan stämplat "för kännedom"
NU informeras tydligen de kringboende :gnissla
Maximal ljudnivå i dBA "fast" hamnar på 55 och 50 pga närheten till områden som är klassat som riksintresse och naturvårdsområde, mao fritidsfiske, naturstudier och kanoting.

Varför det ska mätas vid husfasad, tidsvägning "fast" begriper inte jag :confused:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
morsan skrev:
2679803Varför det ska mätas vid husfasad, tidsvägning "fast" begriper inte jag :confused:
För att krångla till saker såklart, :tungan eller för att man är okunnig och det ser bra ut på papper.

Hur ska nån som hyr banan kunna hålla koll på ljudnivån vid grannens vägg? Det kan ju dessutom variera beroende på bakgrundsljud typ trafik på vägen. Om en lastbil kör förbi på vägen (det händer), kommer ljudnivån ganska säkert överstiga 55 dB under några sekunder. Då kan man stänga ner banan enligt beslutet. :va

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Jåke skrev:
2679909 För att krångla till saker såklart, :tungan eller för att man är okunnig och det ser bra ut på papper.

Det verkar vara kopierat från Naturvårdsverkets allmänna råd om buller, (kapitel och paragrafer står angivna)

Hur ska nån som hyr banan kunna hålla koll på ljudnivån vid grannens vägg? Det kan ju dessutom variera beroende på bakgrundsljud typ trafik på vägen. Om en lastbil kör förbi på vägen (det händer), kommer ljudnivån ganska säkert överstiga 55 dB under några sekunder. Då kan man stänga ner banan enligt beslutet. :va

Det står inte vilken husfasad det ska mätas på :rolleyes:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
morsan skrev:
2680061 Det står inte vilken husfasad det ska mätas på :rolleyes:
:D

Men å andra sidan har man blandat nivåer som man vill: Riktvärdet mot fast yta t.ex. fritidshus är 60 dB, man har beslutat om 55 dB som gäller generell ljudnivå inom friluftsområde.

Ljud studsar mot fasta ytor...

Sen är det inte bara jag som reagerar på att det i friluftsområden inte förekommer störande bakgrundsljud som t.ex. skoterleder. Allt enligt protokoll. Men om jag inte är felunderrättad finns det skoterleder genom just det här "friluftsområdet" :rolleyes:

Kan man lägga upp protokollet som PDF?

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Vet inte om det går att få i pdf... ska kolla...Jag kan inte! Saknar programvara :huvet
Men skotrarna kör på VINTERN och bilarna stör tydligen inte på vintern heller :)

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Uppdaterad info om Monzta!!

Skoteräventyr har nu uppdaterat informationen om Monzta-banan på www.r2d2.se/monzta

De som preliminärbokat kommer antingen få de datum de bokat eller åxå har de blivit kontaktade av Skoteräventyr. Man beslutat att INTE driva verksamheten vidare under de premisser Älvdalens kommun satt upp med sänkta bullergränser efter som det är ett väldigt inkonsekvent beslut. Den skoterkörning och den halkkörning som arrangeras på vintern har man inte sagt nåt om, trots att det förekommit under flera år...Beslutet är överklagat, men blir det ingen ändring kan vi glömma körning i Älvdalen.

Kolla in på hemsidan!

Kanske ska vi på SH "organisera" lite oorganiserad körning istället, då slipper vi ju bry oss i bullernivåer åxå :D

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Efter att ha läst på hemsidan:
Där står det att grannarna överklagat och vill att ALL körning med motorfordon ska förbjudas

Projektet med halkbanan blev väl klart hösten -06 när vattnet installerades

Nu får de väl för f-n ge sig! :mad: :mad: :huvet :huvet

Last edited:

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Jag undrar hur det hade sett ut om alla hade hållit sig till bullergränsen från början...

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Jag undrar hur det hade sett ut om alla hade hållit sig till bullergränsen från början...

Poängen är ju att folk har blivit avplockade för att deras hojar låter för mycket...Men när det bor en sommarstuge gäst brevid en bana som dessutom är där "hela" 2 månader per år och som bara hör banan men inte landsvägen och som klagar på ljud, då blir det drygt.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500

Jo, och om det informerats lite bättre från kommunen sida förra våren :gnissla

Poängen är ju att folk har blivit avplockade för att deras hojar låter för mycket...Men när det bor en sommarstuge gäst brevid en bana som dessutom är där "hela" 2 månader per år och som bara hör banan men inte landsvägen och som klagar på ljud, då blir det drygt.

Nej Micke, det är inte bara de som klagat, det är åretruntboende också, tyvärr

Last edited:

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Är det nån som vet hur det avgjorts vilka helger som är "fria" från mc-åkning? Lottning? Lite konstigt känns det dessutom att två lördagar när det är mc-åkning förbjuden så kan man alltså åka bil? Hohenthal och Dogde Viper Club har ju bokat, är bilar med automatik tystare eller? Kommer dB-saftblandaren att användas då också?

Teoretiskt kan ju jag köra samma väg fram och tillbaka en hel dag så länge jag håller mig under 103 dB och de som bor där kan inte göra någonting.

Kanske vi ska göra det som en protest de dagar som mc är bannad från banan? Nä, lär ju knappast förbättra nåt, men jag är bra sugen...

Last edited:

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
De som låter för mycket vid mätningarna har ibland blivit ombedda att inte dra på för fullt, vilket dom accepterar... Förbi dB-mätaren iallafall, sen dras det fullt ut på rakan ändå, vilket resulterar i för högt värde hos invånarna, men inte ute på banan.

Skitsamma, riktigt tråkigt är det iallafall att det ser ut som det gör nu... Ungefär lika tråkigt är det att åka till jobbet nu :(

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Men herregud människa, kl är 0600 och det är söndag!!!! Vad gör du upp så här dags?? Gå och lägg dig!!!

Jag sitter på jobbet och får snart gå hem ......

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
De som låter för mycket vid mätningarna har ibland blivit ombedda att inte dra på för fullt, vilket dom accepterar... Förbi dB-mätaren iallafall, sen dras det fullt ut på rakan ändå, vilket resulterar i för högt värde hos invånarna, men inte ute på banan.

Skitsamma, riktigt tråkigt är det iallafall att det ser ut som det gör nu... Ungefär lika tråkigt är det att åka till jobbet nu :(

:fyllisar :tuttar :D :tummenupp
Edit:
Afan missade det med jobbet trodde du vart ute o krökat jag.....

LimaOlle

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Hoj
MV Agusta
Bandagarna har inte lottats ut. Miljönämndens beslut säger att det ska vara mc-fritt varannan helg men inget om bilar. Självklart ska bullermätaren gälla alla fordon på banan, om det blir något 2007.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
För att ge en liten uppfatting då över db.
Ett löv som blåse i vinden har ungefär samma db som en viskning. dvs ca 20db
Normalt ljud på ett kontor ligger på 60db Ett vanligt samtal mellan 55-60db
Intensiv trafik på en stadsgata ca 80db.

Ljudets nivå, eller styrka, mäter man i decibel, som förkortas dB. Decibelskalan är lite lurig eftersom den inte är rak utan logaritmisk. Det betyder att om ljudnivån ökar med tre decibel har ljudets intensitet fördubblats. Omvänt kommer ljudets intensitet att halveras om vi minskar ljudnivån med tre decibel. 93 dB är alltså dubbelt så högt som 90 dB. Och 110 dB är 10 gånger så mycket som 100 dB. Om man sänker ljudnivån från 105 dB till 85 dB sjunker ljudets intensitet till en hundradel..

Med tanke på detta så kan man då också ställa sig frågan om det ljud som blivit uppmätt hos grannar verkligen kommer från banan.. ??

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Kopierar in en artikel från Mora Tidning, och den berörda damen är så vitt jag förstår åretruntboende. Som ni ser är det inte "bullret" som är jobbigast

Grannar till Monzta störs av ljudmattan

ÄLVDALEN
Den nya mc-aktiviteten på Monztabanan upprör flera omkringboende.
* Det handlar inte om bullret utan just det envetna ljudet som håller på hela dagarna. Det tar liksom aldrig slut, förklarar en kvinna i grannskapet som vill vara anonym.

Miljökontoret genomför nu bullermätningar i området runt Monztabanan.
* Jag är själv gammal spätta och kan mycket väl stå ut med normalt vägbuller eller förbipasserande motorcyklar, även med hög ljudnivå.
* Men det är inte det som jag uppfattar som själva problemet, utan snarare det envetna malandet när 25 motorcyklar i hög fart kör varv på varv. Det går helt enkelt inte att vara ute på gården en sådan dag.
De som tidningen talat med reagerar genomgående mer på att ljudet inte tar slut, utan håller på hela den tillåtna tiden.
* Vägbullret är förvisso ofta högre, men när timmerbilen kört förbi blir det tyst. Annat är det med sportmotorcyklarna som mal på hela dagen och hela helgerna. Det blir aldrig tyst. Det finns de som reagerar på gräsklippning men det här är mycket värre.
Det är framförallt de snabba sporthojarna som stör grannarna.
* I början var det en grupp tjejer där och åkte en annan typ av motorcyklar. Då var det ett helt annat ljud, och det hade då jag inga problem med. Tvärtom tyckte jag att det skulle bli kul, men så blev det nu inte. De som kör där nu om dagarna gör det i tävlingshastigheter och för oss som bor runt här har det blivit omöjligt att vistas utomhus.
Kvinnan påpekar också, att ska mätningarna verkligen visa på problemet, måste de genomföras under en helg när aktiviteterna är som störst.
* I måndags var det inte alls samma störning som under helgen. Men det är klart att under helgen är väl inte miljökontoret ute och kontrollerar bullret och de störningar som vi drabbats av.

Nisse Schmidt
mt.red@daltid.se

Det är sådana här artiklar och div insändare som gjort att jag envist hävdat att flera kurser med blandade hojar hade varit bättre

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jag har nu inte varit vid banan,, har inte sett så mycket av Älvdalen heller mer än när kompisen gifte sig 2004. Men skulle det inte gå att bygga bullervallar/skydd mot de berörda grannarna..
Bästa sättet skulle var om man på något sätt fick grannarna att tjäna lite pengar på det...
Då skulle de inte klaga.. :)
Kolla om de vill fixa mat eller nått.. ;)
Krativitetet sprudlar.. ;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...