Moped; köpråd ??

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Nu är man ju officiellt gammal. Den store sonen skall ha moped till hösten och som den ansvarskännande fader man ändå är hjälper man ju till att leta.

När pappa var ung fanns det Honda MT-5, Yamaha DT50, nån Suzuki och ett gäng apgamla Puchar och Zündappar. Vad finns det idag, 50.00000 olika märken o modeller ? Jag är verkligen helt lost.

Klarlagt är att han vill inte ha en scooter, MT5 och "gamla" DT50 är svinfula enl den presumativa ägaren. Den "nya" DT50R (92- ??) ser dock ok ut.

Budgeten ligger väl på max 10K, gärna under.
Vilka av de "nya" märkena, Derbi, MotoHispania, Rieju, Gilera, Skyteam etc är något att ha, speciellt årsmodeller som ryms inom budgeten ovan ?

Hur är kinamopparna ? Lika smäckiga som prislappen antyder och med samma monteringskvalitet som de första sändningarna minimotos ?

Tacksam för råd och erfarenheter av er ungdomar/föräldrar till dylika varelser.

//För. Virrad

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Gick igenom samma resa för två år sedan. Tänkte, inget kina för det känner jag inte till. Inget för 20-30Tkr heller för det är för dyrt. Hittade en Yamaha JOG kallades den för 12Tkr och den har gått i två år helt utan problem för min tös. Verkar vara ok för pengen.
Har du kollat försäkringen? Den är spännande....

Edit: Scooter, så den gick ju bort..

Last edited:

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Tror att dom håller samma kvalitet som möblerna från Jysk.
Rasar efter ett år typ...

Min son fyller också moppe, funderade faktiskt på en Ciao, givetvis lätt trimmad. Billig att försäkra, ingen jävel vill sno den heller.

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Hoj
zx9r 1995
tycker inte ni ska snåla på moppen åt ungarna, om dom får en fin moped kanske dom får mersmak och blir hojjåkare :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Derbi och Reiju är säkra kort, även givetvis DT50R'en.

Egentligen allt som har Minarellis AM6 motor, om inte resten ser uppenbart smäckig ut.

Skyteam och Gilera har jag dålig koll på, men Gilera har ju IAF varit med ett tag.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag som just passerat mopedträsket sneglade på "nya" DTR och Derbi Senda. Reiju var det rätt många som körde också.
Motorhispania Furia vettefan, vet inte om det var mopederna eller ägarna som var problemet. Men de strulade som fan.

Men för min del blev det en Suzuki K50 eftersom de där jävlarna gick på 15k när jag letade och int fan fick jag låna nå pengar till moppe av farsan. "För en gammal zündapp dög åt oss så nå fan duger det åt dig också" :mad: Eftersom jag fyller tidigt hade man precis lyckats bränna förra årets sommarjobbspengar och vänta till efter sommaren kom inte på fråga (då skulle det ju skaffas 125a i vilket fall).

Kinamopparna fungerar. Men är slöa nå guförbannat och kräver en hel del småmeck konstat. T.ex. så rasade broderns framhjulslager i bitar efter 50mil. Men ett SKF-lager passade som ett smäck.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jag köpte mig en Derbi senda Sm Xtream 03 (tror jag) mycket nöjd med den! Tror Derbi är spansk tillverkare, köpte den för 25000 sålde den för 23000. Vet inte riktigt hur priset ser ut idag på dessa, dels är de gjorda för 90 eftersom de är 90 för moppe i Spanien så det är ju bra bromsar m.m + att man kan trimma den så de går som riktiga jävla as! :p Min gjorde nog ca 120 på rakan när jag var klar med den, men det var helt livsfarligt^^ Min röst faller på Derbi i alla väder!!! Man får vad man betalar för. Väldigt bra också om man skulle dra en vurpa den ända som tar i är framskärmen och styret! hoppas dett hjälpte dig något.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Tackar så mycket för alla råd.
Själv har man inte ens koll på körkortsreglerna för dessa moderna tingestar men sonen lutar åt den "gamla sortens moped" som man får köra på cykelbanorna. Detta uppmuntras givetvis av fadern då att framföra en motorfordon i hyfsat laglydig hastighet på allmän väg mest skapar irritation och faktiskt utsätter föraren för fara (typ).

Hmm, Derbi Senda rekommenderas alltså ? Ser tuff ut. USDgaffel o grejor...
//P

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tackar så mycket för alla råd.
Själv har man inte ens koll på körkortsreglerna för dessa moderna tingestar men sonen lutar åt den "gamla sortens moped" som man får köra på cykelbanorna. Detta uppmuntras givetvis av fadern då att framföra en motorfordon i hyfsat laglydig hastighet på allmän väg mest skapar irritation och faktiskt utsätter föraren för fara (typ).

Hmm, Derbi Senda rekommenderas alltså ? Ser tuff ut. USDgaffel o grejor...
//P

Körkortsreglerna har just ändrats, nu är det i princip samma uppkörning som för 125'a.

Jag ser dagligen stackare som är ute och övningskör med körskola på moped...

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
jag hade en rieju drac. den gick skitbra förutom att när ja skulle byta bakdäck så hade hela jävla axeln rostat ihop så det vart en del svordomar där

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Som sagt, Derbi/Rieju/Yamaha är helt okej, välkända kvalitetsmärken nu. Gilera (och Bultaco?) har sålt modeller som är Derbimoppar med andra dekaler & färgsättning i stort sett.

Angående kinamoppar: Ja, dom är så dåliga som priset antyder, och nej, man vill inte köpa en sån om man köper moppen för att den ska användas. Tillverkningstoleransen på delarna är hemsk och materialet är för dåligt - även om en del SER bra ut kan den visa sig vara lika hållbar som trolldeg.

...skitbra förutom att när ja skulle byta bakdäck så hade hela jävla axeln rostat ihop ...

Det är straffet för att fuska med underhållet! :näsblod Den axeln ska fettas in före montering, och t.ex. skruvarna som håller motorn i ramen bör få samma behandling...

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Åka långt utan problem är det derbi från 04- som gäller.

Trimma äckligt lätt men också vara lite rädd om växellådan ska man satsat på rieju.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det en moppe som man ska få köra på cykelvägarna så är det en moppe av klass II som gäller. Då ska man numera ha ett förarbevis. Det går ganska enkelt och billigt att fixa.

Men tyvärr så är de flesta crossmoppar som har diskuterats i tråden klass I. Alltså såna som har regskylt och som man inte får köra på cykelbanor. Då måste man ha körkort klass AM för att få köra de. Vilket blir dyrare och svårare än ett förarbevis. Om ett förarbevis kostar ca 1500-2000kr så ligger priset för ett AM-körkort på ungefär 3500-5000kr.

För att ta AM-körkortet så måste man ha körkortstillstånd och skriva ett teoriprov på Trafikverket (tidigare Vägverket). Utbildningen innehåller både praktik och teori och ska vara minst 12 timmar. Man får inte övningsköra privat. Däremot så är det ingen uppkörning hos Trafikverket.

Du kan läsa mera om förarbevis för moped klass II här och om körkort för behörighet AM här.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag åkte Zündapp CS50, den sista modellen innan dom försvann, Zündapp alltså.

70cc, stor förgasare och vind i håret. Man drack den spriten man kom över och livet lekte...

Kanske skulle handla en sån igen..?

Till frågan. Zündappen var tillförlitlig nått så ini.. Innan dess hade jag en MB5 och en MT5, båda var helt skottsäkra. Polaren hade en DT50R som även den var riktigt fin, lite hög bara för en kortvuxen 15åring som mig...

Jag skulle leta efter en garielli gary uno, det var det roligaste jag körde under mina mopedår iallfall. Som en modern ciao, men med ordentlig morot i och med lite chassi...

/ Jens

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Åka långt utan problem är det derbi från 04- som gäller.

Varför 2004>? Funktionsmässigt finns inga större skillnader mellan en från 1998 och 2004, givetvis har hojarna uppdaterats men det är huvudsakligen kosmetiskt (vilket tyvärr kan göra att man får leta lite längre om man ska ha tag i t.ex. kåpor till dom tidigaste hojarna). Dessutom ville han ha tag i en 30-moppe, och såna slutade säljas i mitten av 2003, så 2004 och senare finns enbart som EU45. (Såvitt jag vet finns bara EU25 med variator/automatväxel, vilket därmed utesluter Derbi Senda etc.)

Finns det prisvärda "mopedbilar"?

Nej. Dom moderna kostar 100 000+, och håller ingen direkt hög kvalité. Eftersom det är EU-mopeder får man köra en A/epatraktor på samma körkort nu, dom går lite långsammare (om dom ska vara lagliga) och drar väl mer soppa förvisso men dom kostar typ en tredjedel och kan vara lika pålitliga som den gamla Volvo dom oftast byggts av. Har man ändå problem så ligger reservdelarna nästan och väntar i vägdiket.

Angående Amican som nämndes ovanför... Inget fel på priset kanske, men leta efter reservdelar till den så får vi se om du fortfarande tycker att den är ett bra alternativ.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej. Dom moderna kostar 100 000+, och håller ingen direkt hög kvalité. Eftersom det är EU-mopeder får man köra en A/epatraktor på samma körkort nu, dom går lite långsammare (om dom ska vara lagliga) och drar väl mer soppa förvisso men dom kostar typ en tredjedel och kan vara lika pålitliga som den gamla Volvo dom oftast byggts av. Har man ändå problem så ligger reservdelarna nästan och väntar i vägdiket.

Glöm inte att man blir livstidsförvisad till raggarträsket när man åkt EPA.

Aldrig, aldrig att mina framtida barn får sätta sig i nått sånt! Förskona ungarna från framtida mobbing!

/ Jens

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...