Moped - potentiellt trim eller a strypning..

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jodå, har gått å blivit moppefucko på äldre dagar 🤣
Nejdå, köpt en begagnad Baotian Sport 2010 (4 takt) till dotterns moppekort nästa år.
Stått stilla i 12 år och rullat totalt 165 mil :)
Gick som en påse nötter i början, gammal soppa säkert, igensatt förgasare, väldigt troligt..
Rengjorde förgasaren, kontrollerade luftfilter, tändstift, nytt bränslefilter, kontroll vacuum förgasare och bytte oljorna + bromsvätska (hade samma konsistens och färg som diarre)...

Nu går moppen kanon, för bra till och med. 55 på raksträcka (GPS), 65 i lätt nedförslut.
Men, rosa kabeln till CDI är intakt, luftburken har kvar sin plugg, förgasaren är bestyckad som den ska... Varför går den så jäkla fort!? Finns ingen begränsning på variatorn som jag fattat det iom cdi strypningen?
Eller ska det ändå sitta en begränsade på variatorn, går det att montera en även om den inte har det orginal?
Många frågetecken... Vill att den ska vara stark men inte gå så jäkla fort..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan det vara bytt vikter i variatorn så att den växlar upp mer vid ett givet varvtal?

Jag minns tidigt i EU mopparnas historia var det någon Polis vars unge blev stoppad för att moppen gick för fort, handlaren rev mopeden och allt var enligt spec förutom lite slitage på remmen
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Allt ser alltså ut att vara orginal på den.. köptes ny av föregående ägare vars fru pendlade lite med den.
Han nämnde att deras två barn körde den ett par gånger. Ingenting som tyder på att de skulle modifierat den med vilje.
Behöver tips på vad jag kan kika på för att få den att gå i max 45 eller däromkring :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kan det vara bytt vikter i variatorn så att den växlar upp mer vid ett givet varvtal?

Jag minns tidigt i EU mopparnas historia var det någon Polis vars unge blev stoppad för att moppen gick för fort, handlaren rev mopeden och allt var enligt spec förutom lite slitage på remmen
Ja kanske, har inte kollat vikterna ännu. Den är ganska seg i accelerationen.
Upp till 25 går fort, mellan 25 och 35 långsamt å sen lite snabbare över 35... Skumt som tusan! Tar tid att komma upp till 55, men med 95kg förare, lätt motvind och raksträcka så var det ändå imponerande.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Behöver absolut inte vara så att den är trimmad. Dessa kinamoppar dök upp på marknaden ganska precis när jag var i moppeåldern, och den generella uppfattningen bland mina jämngamla mopedistkompisar var att kinafyrtaktarna var trötta som fan på plan mark/uppför men pinnade på utav bara helvete i nedförslut. Polarens fabriksnya och definitivt icke trimmade Baotian gjorde närmare 90 på mätaren om det bara lutade tillräckligt kraftigt nedåt, men orkade i gengäld knappt göra 30 uppför samma backe... De japanska TvåtaktsEUmopparna däremot presterade mer jämnt, de drog bättre från låga varv och kom upp i hastighet snabbare men när väl begränsningen satte in så var det stopp. Oavsett hur kraftig nedförsbacken var så gjorde de inte mycket mer än de skulle, men de orkade å andra sidan också hålla sin toppfart även i skaplig uppförsbacke. Vill du att dottern ska ha en stark moppe som inte går för fort, köp en otrimmad tvåtaktare av kvalitetsmärke.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, jag har en känsla av att man regbesiktade ett exemplar som inte gick för fort, sedan var det +10 till 20% på det när dom var inkörda och hade "släppt".

Väldigt få har nog klagat på att dom börjat gå för fort
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Att byta moppe är inte ett alternativ ännu i alla fall. Fick den här till ett riktigt bra pris :)
Kan tänka mig att Japanska 2t och även 4t presterar helt annorlunda/bättre jämfört med en Kina maskin. Men jag har förstått det som att det inte krävs speciellt mycket för att GY6 motorn ska prestera hyfsat. Delarna till dessa kanske håller låg kvalite men de är också löjligt billiga, perfekt för en tonåring som inte bryr sig om den stackars maskinen!
Borde finnas något sätt att få ned hastigheten en aning, avstryper den gärna för mer "Oumph" så länge jag kan begränsa toppfarten.
Kan kanske vara så att de satt i en annan CDI box = ingen varv begränsning.
Alla trådar förutom en som jag hittat handlar om att maximera fart/effekt, endast en kille på maskinistens hemsida med samma frågeställning som mig 🤣

På Söndag ska jag kolla vikterna och hur variatorn ser ut, är ju inte dyrt att köpa en med "spärr" om den passar rakt av.
Ska höja nålen ett hack också då den tvekar vid gaspådrag från "mellanfart".
Justera ventilerna, fattat det som att toleranserna från fabrik lämnar en del att önska..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Justera ventilerna, fattat det som att toleranserna från fabrik lämnar en del att önska..

På tidiga kinamoppar ändrades ventilspelet något enorm, jag vet inte om det var kammarna som gick ner sig eller ventiler/säte som åts upp, men när dom var nya skulle man justera spelet ett par gånger tills det slutade ändra sig.
(uppgift från en fd granne som köpte två till sina tvillingar och senare en till till tredje barnet )

Utöver det så gick dom utmärkt tills ungarna skaffade körkort, och dom bodde jäkligt långt från stan så det blev enorma mängder mil på alla tre mopparna.
Pappan blev mer eller mindre expert på att svetsa plast, för alla kåpor är gjorda av en plast som påminner väldigt mycket om äggskal...
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Haha, ja plasten är nog inte av den högsta kvalisorten 🤣
Var över till en polare med två Kina moppar som ska gå som stugmoppar. Likadana GY6 motorer typisch, en av dem är nog snäppet billigare/sämre än de andra kinamopparna.
Reagerade på att dessa två inte tickade från ventilerna som min gör, tveksamt att de under sina 15 år i livet fått en ventil justering...
Men - det jag skulle komma fram till är att hans två mopeder har ostrypt CDI = varvtals begränsningen är borttagen. Vid körning märks det enbart då det går utför men på centralstöd och fullgas är det stor skillnad på maxvarv mellan min och dessa två.
Den ena fick 6,5grams vikter i variatorn och den andra har 5gram om jag inte missminner mig. Skillnad på varv vid acceleration men ingen större skillnad i hur snabbt/långsamt de accelererar.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Som jag fattat det sitter trötta fjädrar på centrifugalkopplingen i GY6 redan som original.
Dessa tappar spänsten ännu mera med tiden. Då får man en motor som kopplar in för tidigt och blir orkeslös från stillastående och uppför backar, men där man vinner i toppfart.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Som jag fattat det sitter trötta fjädrar på centrifugalkopplingen i GY6 redan som original.
Dessa tappar spänsten ännu mera med tiden. Då får man en motor som kopplar in för tidigt och blir orkeslös från stillastående och uppför backar, men där man vinner i toppfart.
Ok, låter rimligt. Nya vikter + fjädrar får det bli!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kollade ventiler och rev isär förgasaren en gång till idag.
Insug var för stort spel och utblås för tight. Bägge justerade, insug 0,05 och utblås 0,1.
Svajade fortfarande på tomgång och tvekar vid gaspådrag.
Huvudmunstycket är märkt 88, tror det är lite större än orginal...
Ryckte skorstenen i luftburken och höjde nålen för att testa - nu går den riktigt jämnt och fint utan att sacka på mellanvarv eller tveka vid gaspådrag, jämn och fin tomgång också.
Hittade även rosa kabeln, den var kapad, men kapad på ett ställe som inte syntes utan att riva allt.
Med rosa kabeln inkopplad så gjorde den 40km/h = lite långsam.
Men då borde motorn snurra med rätt varvtal, variatorn också (enligt pulserna då). Men - den går för långsamt, är det att remmen inte förskjuts tillräckligt... Kanske här som de trötta fjädrarna kommer in i bilden?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med rosa kabeln inkopplad så gjorde den 40km/h = lite långsam.
Men då borde motorn snurra med rätt varvtal, variatorn också (enligt pulserna då). Men - den går för långsamt, är det att remmen inte förskjuts tillräckligt... Kanske här som de trötta fjädrarna kommer in i bilden?

Det kan vara en sliten rem.

När dottern var hos mina föräldrar en sommar när hon var 11 ringde hon och bad mig skicka en ny rem till fyrhjulingen. (Polaris 500)
När dom hade bytt rem ringde hon och och meddelade "det var en bra rem, nu toppar den 120 med bara mig på"
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kan tänka mig att 12 års stillastående inte påverkat remmen positivt!
Hann inte plocka bort variatorkåpan i helgen för att se efter. Vid ventiljusteringen upptäckte jag att jag tydligen supit bort mitt bladmått, inhämtande av ett nytt brände en effektiv arbetstimme...
Inför kvällen (om vädret tillåter)
Kolla skicket på och vid behov rengöra
-Rem, skick och mått
-Primärvariator (den främre som jag fattat det), rengöra och se till att allt löper fritt. Mäta axeldiameter
-Plocka ut vikterna och väga/mäta dem inför eventuellt framtida byte
-Sekundärvariatorn, kontroll av skick på backar, rengöra kontrollera packboxar.

Tror det är det ovan som kan göras utan att först köpa grejer som jag inte vet ifall de passar :)
Jag tycker det är otydligt/svårt att avgöra vilka delar som passar till vilken modell av Kina moppe. T.ex. Vikterna, borde ju vara enkelt att skriva in söktermen "Variatorvikter Baotian BT49QT-7" och då få träffar på rätt variatorvikter. Men, Google presenterar alla möjliga olika storlekar och så även de reservdels sidor för Baotian som jag hittat. Antingen är jag kass på att söka eller så är detta en av nackdelarna med billigare märken - eftermarknaden. Ett överflöd av billiga delar men väldigt ostrukturerat.

Köpte för övrigt nya skruv till förgasaren, på bilden 8 st skruv i mässing eller förgyllda, tyckte att 79kr var i dyraste laget men tänkte att det får väl va - orkar inte köpa skruv på lösvikt (tid = pengar). Döm om min förvåning då jag för 79kr + frakt fick 1st m4*20mm skruv 🤣
Är nog den dyraste skruv jag någonsin köpt! Har bara mig själv att skylla då jag inte läste beskrivningen ordentligt.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kontrollerat variatorerna och rem.
Remmen - duktigt stel, behöver bytas
Främre variator - 6 gramsvikter, ser helt ok och allt löper fritt.
Startmotorns kopplingsdrev - stelnat fett, rengjort och smort upp, löper sjukt mycket lättare.
Bakre variatorn - Fjädern känns ok, definitivt styvare än på polarens moppe. Inte helt nöjd med hur ytterskivan löper, hade ingen hylsa stor nog för att plocka isär, ska göras på jobbets verkstad imorgon. Rengöra och lägga på lite fett.
Kopplingsbackar - har inget att jämföra med, men en hel del material kvar på dem.

Beställt 5grams vikter, rem, strypbrickor/distanser 2,3 och 4mm till variatorn, ny packning till kåpan samt något mer som jag inte kommer ihåg.
Blir förhoppningsvis meck och test på söndag!

Min tanke är ä: 5 grams vikter, något högre varv = kanske lite rappare. Strypbrickan hindrar den från att "växla upp" till största fram och minsta bak = borde inte gå lika fort men begränsar inte motorn på något sätt. Kanske att den till och med accelererar snabbare då den inta kan lägga sig lika högt längre? Eller så blir det skit - får se sen när det sitter på plats 🤘
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Slet isär bakre variatorn/sekundär variatorn på jobbet, mycket enklare än jag trodde :) Men mången moppefucko har ju gjort det innan mig så jag borde utgått ifrån att det inte var så svårt ;)
Den gick som sagt trögt och lite hackigt, gammalt stelt fett var nog det som felade. Rengjorde allt som gick att komma åt utan att dra ur styrstiften.
Fetta in rikligt vid styrstiften - sitter ju någon form av tätringar mot axeln, tänker att det inte borde leta sig ut och kontaminera skivorna eller remmen..
Udda storlek på muttern som höll ihop allt - 37mm, är väl inte ens tum storlek på en sådan?

Slängde ihop grejerna och njöt av en i princip friktionslös och mjuk "öppning" och "stängning" av ytterskivan!

Vet inte om det kommer göra någon egentlig skillnad, men det känns bra i själen nu när jag vet att det är rent och smort!

Sekundärvariator.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En tanke, någon kanske har insikt :)
Ska ju sätta dit strypbrickan för att tvinga mopeden att inte växla upp helt i fram och ned helt i bak.
Om jag utgår ifrån att mopeden idag använder hela variatorns höjd - når ca 65km/h innan varvet ökar på motorn - där vid 65 borde högsta växeln vara i (har inte tushat för att kontrollera...
Totalt spel för variatorn från helt öppen till helt stängd är 14mm.
För att göra det enkelt för mig (förutsätter att 65km/h är då den växlat upp helt) borde jag kunna dela hastigheten med spelet och få fram på ett grovt ungefär vad en strypning borde ge.
65/14= 4,65
Väldigt om jag vill att den går i ca 50 borde 15/4,65 ge typ 3mm strypning och för 45 ca 4mm.
Är väldigt grovt då ingen hänsyn tagits till när variatorn greppar, inte heller att jag tänker byta vikterna vilket iofs kanske inte påverkar så mycket.
Säg att den tar 2mm innan den greppar då är varje mm som är kvar "värd" 65/12 ~ 5,4km/h.
Jupp, börjar med med 3mm strypning :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Återmonterade variatorerna idag, var tvungen att plocka isär mekanismen till kicken och fixa den också. Kan ju inte lämna det halvdant... Likaså bromsoket i fram, rev isär allting och städade ur något som såg ut som maginnehållet då det ser dagens ljus igen...
Går sjukt mycket bättre/smidigare i drivningen nu! Går upp i varv, något högre än innan och lägger sig där utan några platåer eller liknande.
Däremot räknade jag nog bort mig med strypringen. Gör 60km/h då jag kör själv, känns även något starkare. 50-55km/h med skjuts bakom (totalt 140kg).
Men - den ökar inte varvet vid maxfart = variatorerna har inte växlat upp helt.
Ska lägga i 2mm brickan också och testa.
Lärde mig också att medföljande tändstifts nyckel passar bäst på återvinningen, vilket skräp!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst är det kul att mecka i något som inte kostar skjortan att köpa nya delar till.

För snart 20 år sedan blev jag satt på att dra ett nytt elsystem på en kinamoppe som hade haft kanonkortis.

Efter första kvällens mekande (som mest bestod i att försiktigt lossa kåpor och demontera brända kablar) kom ägaren och sa "skit i att dra nytt, jag har beställt en ny kabelstam, den kostade 165:- med frakt....

Det blev billigare än kabel och kabelskor skulle ha blivit
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Riktigt kul är det! Man blir förvånad då en ny förgasare kostar 500kr (inte billigast och inte dyrast), cylinderkit 800kr osv.
Det enda som stör är hur plasten är ihop monterad! Här märks det att det är billigt, sitter ihop sjukt bra tills någon oförsiktig tar bort plasten första gången 🤣
Nej en sak till faktisk, har försökt hitta rätt färgkod för Baotians vinröda färg, det enda jag hittar är deras egna "BT012", svårt att göra något vettigt med den informationen...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top