Moped - potentiellt trim eller a strypning..

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nu är jag typ i mål med hastigheten.
Med ytterligare 2mm strypbricka (totalt 5mm) är nu toppfart drygt 50km/h vilket den orkar hålla även uppför.
Upptäckte att den fortfarande tvekar lite vid gaspådrag samt att den efter 30 sekunder på tomgång, gaspådrag och avsläpp (på stöd) faller så mycket i tomgång att den dör.
Jag tror den får för mycket bränsle men måste undersöka bestyckningen i förgasaren. Den går sämre med "skorstenen" monterad i luftburken med tydlig tvekan vid gaspådrag samt att den hämtar andan mitt i acceleration.
Utan skorsten går den bra på mellan och höga varv men fortfarande inte helt hundra på tomgången. Luftskruven justerad in/ut från helt stängd till fyra varv ut. Först nära helt stängd försöker den självdö på tomgång, över 3 varv ut (2,5 standard) börjar den hänga kvar på högre varv efter avsläpp för att sedan sjunka till hyfsat normal tomgång.
Slutsats med skorsten av: Tomgång, för lite bränsle, halvfart, kanske för lite bränsle, hög fart för mycket bränsle.
Tror att huvudmunstycket är för stort, lågfart orginal, nålen har justerats för att gå bra med skorstenen borta vilket behövs pga högdartsmunstycket, men det straffar lågfarten som inte har någon justering förutom luftskruv.
Tror det är någon form av obalans i bestyckningen...
Ska beställa hem hög fart 85 och låg 31 för test, eller ja, en renoveringssats blir nog bättre.

Noterade också att den vill självdö då jag tar ner den från centralstödet, även då jag rullar den framåt och nyper frambroms.
Måste vara något elfel? Har slitit och dragit i all el som är åtkomlig med kåporna på utan att kunna reproducera felet..
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
@Davidof - Har läst på om flottörnivån och hur den påverkar. Känns som att du är inne på helt rätt spår :)
Ska testa att mäta höjden, men måttet verkar vara någon form av kinesisk superhemlighet... 16,5 och 19mm är mått jag hittat, men det är för 125cc.
Hittar jag ingenting så testar jag att göra en mindre justering.
Blecket är något vinklat/böjt idag, på nätet går det att läsa att många GY6 är ställda för lågt/högt (det som ger minst soppa i skålen) från fabrik.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Justerade flottören, blev bättre men är inte helt hundra ännu, försöker fortfarande dö då jag rullar framåt och tvärnitar med frambromsen eller ställer ned från stödet.
Kan nog vara att det behövs en lite mer vetenskaplig justering 😊
Men, den tvekar vid gaspådrag, lite från tomgång (ytterst lite), tvekade mindre med luftburkens strypning återmonterad - nu sitter den på.
Vid gasavsläpp å sen pådrag i fart så tvekar den märkbart och drar sedan iväg med bra kraft (för en moped).
Med nålen högst upp är det bättre, längst ned sämre.
Lågfartsmunstycke 31 som rekommenderat, hög fart 88.
Rekommenderat är 85.
Kan det vara att den får för mycket soppa? Men då borde den väl gått bättre utan strypningen i luftburken?
Beställt nya munstycken så att jag kan utgå ifrån det som är rekommenderat.
Fattat det som att även om huvudmunstycket är mest för WOT så påverkar det även låg och mellan.
Så jäkla svårt när man inte är "först på"...
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nu är renoveringskitet med rätt munstycken och allt monterat.
Fick justera luftskruven en hel del, tror den står 3,5,varv ut istället för org 2,5.
Nu funkar mopeden riktigt bra på mellangas, stabil tomgång och den "varvar ur" för att sedan sjunka till tomgång vid avsläpp.
Det enda som är kvar är att detän efter en stunds tomgång följt av ett snabbt vrid på gasen, går upp i varv och sedan dör istället för att landa i tomgång.
Jag misstänker att den just då får för mycket soppa, kanske är en egenhet hos vacuum membran tjofräs förgasare?
Lätt att starta om igen, man får ge lite gas, tillföra luft, så startar och går den helt ok igen.
Jag ska testa att ta bort skorstenen som begränsar luftflödet, kanske är så enkelt att den nu inte får tillräckligt med luft.
Luftskruven 1 varv extra ut tyder på det.

Gamla membranet var slapp som bara den, sjukt stor skillnad i spänst på det nya. Misstänker att det var framförallt det som skapade utmaningar + att det hade svällt en hel del = passformen kass.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top