Moppefuckoföräldrar

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fattar inte hur man överlevde moppetiden.
På min gamla MCB E-typ fanns inga backspeglar och själv kollade man aldrig över axeln innan man svängde. Hände flera gånger att man upptäckte bilar som tutade och hade långa svarta bromsspår efter sej när man gjorde en vänstersväng. Den största olyckan jag nånsin var med om på moppe var när ja la ner den i en kurva (kvällstid och tonat kåpglas) med grus och slog sönder knät och infästningen till lyktan.

Tack vare trafikskolan har man ju åtmindstone ett hum om trafikreglerna nuförtiden!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Är det nåt som är farligt så är det otrimmade moppar, när min var original (nån dag eller så) gick det inte att hänga med i trafiken så då var det cykelbanor som gällde och man kände sig inte säker i korsningar osv. Ett trimrör senare så flyter man med bra och är inte ivägen för nån. Mycket säkrare är det också.. sen att valparna inte bryr sig om en enda trafikregel är ju en annan sak. Lever farligt gör dom hur som helst.

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Jag tål inte dem små glinen! Iaf här i Västerås så kör dem 60-90km/h på
cykelbanorna/trotoarerna, kör mot enkelriktat, kör med hjälmen PÅ huvudet (inte över
huvudet som dem är tänkta för). MINST 2pers på varje moppe, gärna 3.
Tutar på varandra hela tiden, när som helst (00-24)., vart som hellst.
Och dem har INGEN respekt för att cyklister eller fotgängare!
OCH den stora skilnaden när jag åkte moppe (jo, det var ju faktiskt bara 7år sedan).
Men då var 60km/h snabbt, och det tog tid att få upp dem i dem farterna!

,,,har många gånger velat vrida nacken på dem,,, MÅNGA GÅNGER!

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Det där med hjälmen är för att de har fått för sig att polisen inte får jaga en om man inte har hjälm på sig. Jag vet att det är svårt att förstå att man kan vara så dum men besök ett moppeforum om ni inte tror mig.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Farten är nog ett av dom större problemen iaf. Hur många av glinen tror ni kan bromsa korrekt? Till det kommer ju den totala bristen på trafikvett så riskerna ökar nog med kvadraten på hastigheten :-/

Drakkvinnan

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Er6 -08
Lagar och regler är ju till för att följas (men som sagt så bryter vi vuxna dem då och då) men personligen tror jag att det är bra att lära dem till våra barn och visa att man inte tolererar deras övertramp på fel sida. Alla har vi töjt på gränser i olika åldrar för att checka av vad som är tillåtet och vad man kan komma undan med. Tänk på att den moral och etik du ger ditt barn under uppväxttiden följer med upp i vuxenåldern. Alla barn testar gränser och behöver hjälp att förstå när de skall stanna till och fundera på vad de sysslar med.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Avelin skrev:
Jag tål inte dem små glinen! Iaf här i Västerås så kör dem 60-90km/h på
cykelbanorna/trotoarerna, kör mot enkelriktat, kör med hjälmen PÅ huvudet (inte över
huvudet som dem är tänkta för). MINST 2pers på varje moppe, gärna 3.
Samma sak i Etuna. Som Swedie sa så ser man hur många som helst som åker utan hjälm & lika många som har den PÅ huvudet. Whats the point? Minns att jag & polarna redan som 15-åringar hade grym respekt för att alltid ha hjälm så vad är det för fel på dagens 15-åriga gröthjärnor? Fattar de nada vad konsekvenserna blir? Höll på att klippa en moppedist med skjuts för några veckor sedan; passageraren satt & pratade i mobilen(?) & förararen körde efter ett helt eget regelverk i en rondell. Han fattade inte ens hur nära dem var att bli blomjord utan körde vilt vidare.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
MikkE skrev:
även om jag inte hade moppe men körde andras som var vråltrimmade så fattar jag inte HUR föräldrarna kan tillåta det??!?! Jag skulle aldrig få trimma av mina päron i alla fall - dödsstraff nästan.
Jag har egentligen haft en jävla tur att jag inte blev tagen av Farbror Blå alla de ggr man vart jagad och att man inte var med om någon olycka. Gamla tider som nästan gar glömts bort helt..

/Micke
Hehehehhee :yoparty :D

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
45-mopederna får inte köras på gång/cykelväg och i den nog så stressade trafiken så ska dom fan inte köra på vägen heller då dom sänker hastigheten på 50 vägarna och troligen irriterar folk till idiotomkörningar.

Läste i Västerås tidningen (vlt) i våras om en som blev prejjad ner i diket av en lokalbuss samtidigt som föraren av bussen pekade mot cykelbanan...

Fetidiot till bussförare som förtjänar att skickas in i solen, men ni förstår poängen.

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
Det är ganska otroligt hur lite vett "dagens ungdomar" har!

Nämen allvarligt.. det är ju inte länge sen jag sålde moppen. men inte betedde man ju sig sådär. Klart man busa lite nångång.. men i huvudsak körde jag(&mina kompisar) som jag kör nu med hojjen. Förståndigt!

Ang. trimm så är det ju rätt uppenbart att alla inte kan kontrollera sina fordon.
Jag hade opluggad offroadmoppe, gick väl ca 75km/h. men det är ju lite större avstånd här uppe.
När man ska iväg å fiska 4-5mil bort är det lite drygt i 40km/h
Dock körde man inte MAX inne i samhället för det.
Man måste alltid ha med sig huvvet!! (vespa-mänskor verkar inte ha någet)

Last edited:

Beff

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Hoj
Ja, moppefuckon är ett elände, det är väl bra att
naturen har sin gång. Ju mer dom trimmar -> blir
10 små moppepojkar 9, 8, 7 osv...

Hade jag i vuxen ålder, rest bakåt i tiden och kommit på mig
själv i 14 års-åldern, med moppetrimmning och buskörning, så
hade jag gett mig själv en rejäl lavett... :fatta!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
mb skrev:
Finns ju de föräldrar som godkänner trimning, så länge ungarna betalar eventuella böter ur egen spargris. Vet inte vad jag ska tycka riktigt, man vet ju hur man va själv i den åldern. Jag skulle nog subventionera lätt MC-kort som förälder, om de lyckades hålla sig undan vråltrimmade moppar. På så sätt blir det till en kul sporre istället att skita i 70cc-cylindern och 28-förgasaren.

men det är ju så länge tills man kan få lätt mc kort, man började väl köra moped då man var typ elva eller tolv eller nå sånt. hursomhellst så är det ju lika att köpa en lätt mc åt barnen då dom blir 15 är ju då bättre och roligare än en trimmad mopedjävel

lars1one

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
Yamaha FJ1200
har ni glömt att många av er har haft moppe, riktig dubbelmoral måste jag säga.., moppe brukar vara inkörsporten till mc..

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Anledningen till att dödsolyckorna ökat så enormt stavas EU-mopeder.
För att trimma dessa moppar räcker det ofta att ta bort en plugg och byta någon fjäder i variatorn(när sådan finns). Sedan har du en moppe som gör ungefär 90 blås.
På min tid(bara 5 år tillbaka) :D så körde de som hade lite motorintresse trimmat, resten körde hyfsat orginal. Det var ett jäkla mek att byta cylindrar och förgasare hit och dit, något som inte förekommer idag.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Ja något som inte förändrats är ju optimismen om toppfart på trimmade mopeder.. Ööh, bara dra pluggen å dreva så gör den åtti..:D

Nog trimmade man så mycket det gick redan på min tid. Det är lätt att glömma hur pantad man var i den åldern och troligen om 20 år hur pantad man kommer anse sig ha varit i nuvarande ålder.. :rolleyes:

Nä, nu ska jag nog kika in på moppedelen på bike.se.. :D

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
lars1one skrev:
har ni glömt att många av er har haft moppe, riktig dubbelmoral måste jag säga.., moppe brukar vara inkörsporten till mc..

Men det är inte samma sak! Visst, alla vässade väl lite, jackade kolven och så, kanske gick moppen i 40-45, men jag och de andra på gatan körde med förnuft. För min del mest i skogen på en rat-Dakota.

Kraftiga skor, hjälm, trafikvett.... Så där ser det ju inte ut idag. Mycket lättare att trimma EU-mopparna rejält plus att folk kör som....nötter.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Ugluk skrev:
Ja något som inte förändrats är ju optimismen om toppfart på trimmade mopeder.. Ööh, bara dra pluggen å dreva så gör den åtti..:D

Nog trimmade man så mycket det gick redan på min tid. Det är lätt att glömma hur pantad man var i den åldern och troligen om 20 år hur pantad man kommer anse sig ha varit i nuvarande ålder.. :rolleyes:

Nä, nu ska jag nog kika in på moppedelen på bike.se.. :D

Finns det något annat än moppedel ?
När jag varit inne på sistone så tycker jag det är sida upp och sida ner med moppe, fast det kanske bara är jag :)

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Neanderthalaren skrev:
Det där med hjälmen är för att de har fått för sig att polisen inte får jaga en om man inte har hjälm på sig. Jag vet att det är svårt att förstå att man kan vara så dum men besök ett moppeforum om ni inte tror mig.
Citat. = MoppePojkarna
"Om man inte har hjälm på sej måste snutjävlarna hålla ett avstånd på 60 meter"
Slut Citat.

:tungan

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Idag kom två riktiga orginal upp bredvid mig o brorsan (Avelin#2). Vi hade
stannat på en industriväg (bakom Max, Hälla)för att prata lite. Kommer två
moppeskotrar, en kör förbi några meter, den andra ställer sig bredvid mig,
så billar bakom tutar för att dem ska flytta på sig, sedan försöker han spinna
lite tufft på gruset (är en lagning i vägen just där vi står). Får efter lite slit o gas
lite snurr på ljulet,,,spinner nog med 2-3km/h fart iaf. ?!?!! Vad håller han på med!
Sedan åker han vidare o vinglar o flamsar med sin kompis!
Kan han verkligen tycka han är tuff då?! Eller försökte han vara kaxig o säga att
hans moppe skulle dra min Hornet eller brorsan Sv?! Isf skulle han ju ha en smäll! :död

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom