Moppeminnen anyone?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Coolaste moppen under mitt 80-tal: Mustang Mamba (helst med 13,5:a på)
Bästa moppen: KS50 i stark konkurrens med min Rex Sprint.
Fulaste moppen: Puch Alabama eller Suzukin (fast den hade omvänd växellåda och 4 växlar, väl?)
Vanligaste moppen: Puch Dakota. Blå eller senapsfärgad.
Mest ovanliga moppen: min Rex Sprint.

Vanligaste trimmet: verkstadsgolvsplanad topp, jackad kolv (8 mm) och drevning.
Näst vanligaste trim: cylindertrim utan särskild hänsyn till förgasarbestyckningen (endast skruvande på munstycket), eller annat utblås.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Körde en originalmoppe (MT-5 -88 i svart/gul färgsättning) och hade bara en kugg drevat fram samt effektkrök, för att minska risken att åka dit och inte kunna ta 125:a-kortet som hägrade bakom årsskiftet. Men en dag så monterade vi kompisens 65cc Autisa-cylinder på skoj för att testa. Moppen gick som ett as med den låga drevningen, och jag körde på bakhjulet hemåt. Plötsligt blev det nästan halt i maskineriet. Tomgången försvann, det var nästan omöjligt att få den att varva upp och jag åkte sista biten hem med hjärtat i halsgropen. Den måste ha nypt! FAN! Jag skulle få köpa ett nytt cylinderkit till kompisen och jag hade ju bara hunnit åka några hundralat meter. Vilken besvikelse.

Väl hemma så kryper jag till korset och berättar för farsan att jag lånat polarens cylinder för en dag och att det verkar ha pajjat. Vi går ut på tomten och ska börja ta isär skiten tillsammans för att se hur stor skadan är, när någon granne glider förbi och ber oss testat att starta utan ljuddämpare. Jasså, varför då tänker jag, men provar eftersom vi nyss monterat av den. En kick och moppen går som den ska igen.
Det visade sig att den vassare cylindern hade slitit loss ett helt sjok sot som sedan fastnat och satt igen ljuddämparen så att det blev nära nog stopp i den.

Nuförtiden kör jag hemmaportad Gilera Stalker med Dellorto 17,5mm förgasare, Gianellipipa och borttagen cylinderfotspackning, samt lövtunn toppackning. Den går riktigt fint! Man blir aldrig för gammal för att leka med tvåtaktare tror jag.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Körde en originalmoppe (MT-5 -88 i svart/gul färgsättning) och hade bara en kugg drevat fram samt effektkrök, för att minska risken att åka dit och inte kunna ta 125:a-kortet som hägrade bakom årsskiftet. Men en dag så monterade vi kompisens 65cc Autisa-cylinder på skoj för att testa. Moppen gick som ett as med den låga drevningen, och jag körde på bakhjulet hemåt. Plötsligt blev det nästan halt i maskineriet. Tomgången försvann, det var nästan omöjligt att få den att varva upp och jag åkte sista biten hem med hjärtat i halsgropen. Den måste ha nypt! FAN! Jag skulle få köpa ett nytt cylinderkit till kompisen och jag hade ju bara hunnit åka några hundralat meter. Vilken besvikelse.

Väl hemma så kryper jag till korset och berättar för farsan att jag lånat polarens cylinder för en dag och att det verkar ha pajjat. Vi går ut på tomten och ska börja ta isär skiten tillsammans för att se hur stor skadan är, när någon granne glider förbi och ber oss testat att starta utan ljuddämpare. Jasså, varför då tänker jag, men provar eftersom vi nyss monterat av den. En kick och moppen går som den ska igen.
Det visade sig att den vassare cylindern hade slitit loss ett helt sjok sot som sedan fastnat och satt igen ljuddämparen så att det blev nära nog stopp i den.

Nuförtiden kör jag hemmaportad Gilera Stalker med Dellorto 17,5mm förgasare, Gianellipipa och borttagen cylinderfotspackning, samt lövtunn toppackning. Den går riktigt fint! Man blir aldrig för gammal för att leka med tvåtaktare tror jag.
- Gilera ja...det var en ovanlig moppe i mina hemtrakter i början av 80-talet. Lät som symaskiner, har jag för mig. Hade inte de också lite annorlunda växellådor?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Hade både en ks50 och en mamba. Ks50:an var en 69:a som moddades med kromad tank och bakskärm från en 76:a, magfälgar och ankstjärtssadel från en -81:a, och kronan på verket var ett lamphus från en ks100 med två kromade knappar ovanför gaffelbenen. Hela härligheten var lackad i en signalgrön färg. ? Kördes med diverse trim och olika motorer bla en ks100 motor och en 5-växlad gs-motor (50cc).

GS-motorn flyttades senare till mamban, liksom vagga (sving) gaffel och magfälgar från en ks50. Som på dom flesta trimmade mambor sprack ramen/tanken snart vid motorfästena och började läcka bensin vilket fixades med en extratank från en ks50. Funkis, men såg för djävligt ut. ?

Polarn var "värst" han hade en ks125 "boll" motor (luftkyld) på sin ks50.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hade en MCB E-type från ca -74. Nedärvd från storebror.
Idiotisk konstruktion på många sätt, och gjord i dåliga material.
Fläktkyld motor gjorde att den inte värmenöp, men i princip allting annat sprack eller skakade sönder. Trots detta många sköna minnen, men visst var det trist att vara hemma och skruva när polarna på sina riskokare kunde vara ute och köra.

Nuförtiden har jag några kina-scooters. GY6-motorerna är mirakel av tillförlitlighet och byggkvalitet jämfört med Sachs.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kreidler var väl top notch under min moppe-period. Själv började jag med en begagnad Crescent Compact med tvåväxlad Huskvarna. Sedan gick jag över till en flakmoped, senare efterforskningar har gjort att jag kommit fram till att det var en från 1959, för den hade 23" bakhjul.
I gänget fanns bl.a. KS50 som nämnts ovan, Suzuki, ett antal flakmoppar, Kreidler, Casal (tidiga modeller ruskigt lätta att trimma) m.fl.

Senare köpte jag av en klasskompis en (lyckades jag ta reda på nu, har aldrig vetat vad det var för märke innan) Monark Topper. Både flakan och Monarken blev stulna någon gång på 80-talet.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har väl inget direkt märkvärdigt minne från 15 års tiden, på den tiden var morsan helt okej med att jag var ut och åkte med lillbrorsan men idag 20 år senare får jag knappt köra rullstol utan hjälm ?
Jag var nog sista generationen där i princip alla körde "riktig" moped, åren senare började plastmopparna komma. Brukade pendla till skolan 1,5 mil enkel väg med två kompisar som hade Yamaha DT och Honda MT. Jag hade ingen egen ekonomi och internetz var rätt nytt så lära sig om trimning och beställa grejer fanns liksom inte då. Man fick det farsan fixade och vet att han fick tag på en 16mm kåpa och någon 5,5 cylinder med lite höjd avgasport och sen lärde jag mig plocka isär förgasaren och rensa skräp på egen hand. Fick börja med otrimmad, sen en extra kugg fram så den gjorde 40. Men kompisarna körde 50-65 så det var ju inte så kul men med grejerna farsan hittade på någon tatillvaraverkstad gick den 60 och det var jag nöjd med.

10009740_10201550041181164_755395471_o.jpgSuzuki K50.JPG

Jag och brorsa 20 år senare, och det är samma Suzuki K50 fast nu är den dubbelt så snabb ?
190820 4.jpg190820 7(2).jpg
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Min andra moppe var Zündapp KS50.
Köpte en KS100 motor efter fick veta att den passade perfekt.
Endast en liten modifikation bara byta drevet bakhjulet och kedja.
Vart chockade vid första provkörningen.
Vart kung, inget trim på andra moppar kunde utmana.
Gick bättre än flesta 125or.

Vart jagad av polisen så många gånger under 2 år
att dem skaffade en Offroad liknade motorcykel för att få tag i mig. Sålde då moppen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Gilera ja...det var en ovanlig moppe i mina hemtrakter i början av 80-talet. Lät som symaskiner, har jag för mig. Hade inte de också lite annorlunda växellådor?
Jag har en "modern" scooter från -98. Tog en liten omväg hem från ICA igår och testade att toppa den. 95 km/h på mätaren får man vara nöjd med :).
På 80-talet hade jag en klasskompis som brötade runt i skogen på en sådan här Gilera (se länk) med 70cc-cylinder. Den gick något rent överdjävligt och lät mer som en 80cc cross än något annat. https://www.thebikespecialists.com/...O8fL.6I14PE-1635404393-0-gqNtZGzNA6WjcnBszQh9
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Yamaha FS1 blev det (Inte lyxversionen FS1-D som i disc. Trumbroms fick duga till att hantera hiskeliga farter uppåt 38 km/h en sommarkväll i medlut då.)
En väldigt original sådan som köptes begagnat av en prästson. Som Steffo sa, här skulle åkas 125:a. Så jag förblev laglig i stort sett.

Putsa var ju inte olagligt dock. Hela bakskärmen var så där fint upprostad så chromet flagade sig. Snittet och blodflödet dessa kanter orsakade för tankar till en skalpell av bättre kvalitet. Helt utan att man kände något utan ställdes inför fullbordat faktum.
Sen kunde man halka av kicken när man sparkade igång. Då hängde en remsa hud kvar på kicken som skalades av längs smalbenet. Man var händig som tonåring!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag köpte en Ciao av en granne vid 13års ålder utan att morsan visste något. Fixade iordning den i cykelrummet och bytte mot en Puch Alabama -67 + mer pengar emellan än jag givit för Ciaoen. Alabaman var rätt sliten men gick riktigt bra trots hög vikt och jag hade kvar den tills jag blev 16år och den blev stulen.
Körkort för lätt MC var inte att tänka på så jag köpte en K50 för att åka till plugget med. Trist men pålitlig.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Min 2 år äldre bror köpte en sprillans ny Honda MB-5 1983 för 6080 SEK, som jag ett par år senare köpte av honom för 3500kr. Det är ju f*n att jag sålde den, de ser man inte ofta nuförtiden.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Polaren körde en Gilera med div Zündappdelar. Mycket snyggt bygge som jag minns det.
Moppen köptes med slirande koppling och när vi helt utan erfarenhet, handbok eller internet gav oss på att byta lamellerna lärde vi oss den hårda vägen att det är en del fjädertryck i kopplingskorgen.
På en Gilera hålls kopplingen ihop av en stor låsring och om man förstår hur det hela fungerar avlastar man fjädertrycket med en tving innan man plockar bort ringen och lättar sedan gradvis på tvingen. Om man inte har en aning så knackar man bort låsringen varpå kopplingens alla delar far ut som en explosion och sprider sig över närområdet. Därefter får man försöka klura ut hur en våtkoppling fungerar/monteras ihop och om man har hittat alla delar eller inte. Mycket lärorikt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har en "modern" scooter från -98. Tog en liten omväg hem från ICA igår och testade att toppa den. 95 km/h på mätaren får man vara nöjd med :).
På 80-talet hade jag en klasskompis som brötade runt i skogen på en sådan här Gilera (se länk) med 70cc-cylinder. Den gick något rent överdjävligt och lät mer som en 80cc cross än något annat. https://www.thebikespecialists.com/...O8fL.6I14PE-1635404393-0-gqNtZGzNA6WjcnBszQh9
- Exakt en sådan hade min kompis. Lät inte alls som en kross, men den var iof bara kolvad o drevad då.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Yamaha FS1 blev det (Inte lyxversionen FS1-D som i disc. Trumbroms fick duga till att hantera hiskeliga farter uppåt 38 km/h en sommarkväll i medlut då.)
En väldigt original sådan som köptes begagnat av en prästson. Som Steffo sa, här skulle åkas 125:a. Så jag förblev laglig i stort sett.

Putsa var ju inte olagligt dock. Hela bakskärmen var så där fint upprostad så chromet flagade sig. Snittet och blodflödet dessa kanter orsakade för tankar till en skalpell av bättre kvalitet. Helt utan att man kände något utan ställdes inför fullbordat faktum.
Sen kunde man halka av kicken när man sparkade igång. Då hängde en remsa hud kvar på kicken som skalades av längs smalbenet. Man var händig som tonåring!
Fisetta som vi kallade dem hemma på byn... En kompis hade en sådan från sent 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal i nära nyskick, iallafall ett tag. Den skulle han försöka jaga alla trimmade MT-5 med, så det blev 60cc, större förgasare, högkompstopp och fan och hans moster. Detta till trots så gick den aldrig mer än 85 och han klarade aldrig av MT-5orna som gjorde ca 100. Men den var rolig ändå med raceväxlat och skön körställning.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Polaren körde en Gilera med div Zündappdelar. Mycket snyggt bygge som jag minns det.
Moppen köptes med slirande koppling och när vi helt utan erfarenhet, handbok eller internet gav oss på att byta lamellerna lärde vi oss den hårda vägen att det är en del fjädertryck i kopplingskorgen.
På en Gilera hålls kopplingen ihop av en stor låsring och om man förstår hur det hela fungerar avlastar man fjädertrycket med en tving innan man plockar bort ringen och lättar sedan gradvis på tvingen. Om man inte har en aning så knackar man bort låsringen varpå kopplingens alla delar far ut som en explosion och sprider sig över närområdet. Därefter får man försöka klura ut hur en våtkoppling fungerar/monteras ihop och om man har hittat alla delar eller inte. Mycket lärorikt.


Och av någon konstig anledning så låg man på gräsmattan eller grusgången och skruvade när allt flög iväg då man lossade lite på chans.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Begagnad Yamaha fs1-76. Gjorde nästan 50 km/h och jag var toknöjd. Började gå sämre, så jag lämnade in den för byte av brytarspets. "Jävlar vad din moppe går", sa meken när jag skulle hämta den. "Jaha, kanske det", sa jag lite undrande. Kickade igång den och var uppe i 80 knutar innan andra sidan Nyköpingsån.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Begagnad Yamaha fs1-76. Gjorde nästan 50 km/h och jag var toknöjd. Började gå sämre, så jag lämnade in den för byte av brytarspets. "Jävlar vad din moppe går", sa meken när jag skulle hämta den. "Jaha, kanske det", sa jag lite undrande. Kickade igång den och var uppe i 80 knutar innan andra sidan Nyköpingsån.

Ju äldre man blir, ju fortare gick det
-okänd
Detta var 1980 och som jag "minns det", så gjorde den 84 km/h på mätaren. Hur fort det gick i verkligheten vete faan:tungan Året efter tog jag kortet för lätt mc och köpte en DT 125 för sommarjobbspengarna.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top