Moraliskt dilemma: Vad ska jag göra om jag vet någon som är olämplig som förare?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Min instruktör började med att låta mig krypköra 8:eek:r inom en rektangel på ca 6x3m plus bromsteknik med acceleration till 30km/h och hålla upp blicken!

Måste ju säga att han har helt fel hoj öht och tror bara den hindrar hans utveckling!

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
...

Ni som var helt gröna på två hjul när ni tog mc-kortet, vad fick ni gå igenom för övningar på trafikskolan innan dom släppte ut er på vägen?

...

Jag fick köra långsam konbana på en parkering + nån inbromsning från 40-50km/h. Sedan körde vi en sväng på landväg som belöning. Jag hade iofs haft moped med koppling osv. 15 år tidigare, så helt grön var jag inte.

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Avrostning är till för dom som någon gång har lärt sig köra och fått lite vinterovana på hojen.

Här snackas det om någon som aldrig lärt sig köra.

när jag var på en avrostning så var där en man som fått A-behörigheten samtidigt som B.... han hade bara kört moped i sin ungdom...
han bromsade ikull sig en gång men i slutet av dagen hade han lärt sig bromsa riktigt..
bra tycker jag

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Vad är det här för löjligt tassande?

Nu vet jag inte om det är du som är en dålig instruktör eller föraren som helt enkelt inte har vad som krävs men skicka honom direkt till skolan om du känner dig osäker.

Inte vill du väl ha ansvar för varken hans eller någon annans olycka pga din oförmåga att helt enkelt säga: -"Du är inte redo men jag fixar inte det här så det är körskola som gäller". DET är ditt ansvar ifall du känner dig osäker.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Får han köra hoj i enighet med Sveriges rikes lag, samt saknar medicinska skäl att avstå så ska han får köra.

Jag ser hundra pers om dagen som inte bör köra ( bil ) eller ens leva i samma område som mig.

Ang gratislektioner, lägg genast av med sånt.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Nej, det är inte gamla farbror Elov...

Jag har hela livet jobbat professionellt med datorer och har genom åren lärt mig att vara ytterst restriktiv med att hjälpa "bekanta", släktingar etc.
Det ena resulterar alltid i det andra och snart har man lagt en djävla massa timmar och energi.
Jag antar att du lärt dig den läxan nu...

Ang nuvarande situation:
Säg som det är, föklara att du inte hinner med familj, fritid etc etc och rekommendera en körskola.
Säg att "nästa gång blir den sista", så kanske det är lite enklare.
Jag lovar att vederbörande förstår.

Poängtera körningen på en "lagom" hårt sätt. Denna personen har onekligen inte i trafiken att göra.

Lycka till :tummenupp

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Med tanke på att han som du säger tar hojen på släp till industriområdet trots att han faktiskt har ett A kort säger ju egentligen allt om hur medveten han är om sina egna begränsningar. Han vet tveklöst att han inte är redo för trafiken!

Jag skulle absolut tala klarspråk och säga att:
- "Nu har vi provat ett tag tillsammans och även om det blir bättre så har du mycket kvar att lära innan du kan känna dig trygg nog på egen hand, eller hur? <Ja>
- "Jag har tyvärr inte möjlighet att lägga mer tid på detta nu, men jag rekommenderar starkt att du tar kontakt med <lämplig trafikskola> och tar ett antal lektioner på deras övningshoj. Dels slipper du vara orolig för att lägga din egna hoj, sen är den sortens cyklar mer lämpade att träna in grunderna och få vana på än en tung glidarhoj."

Vill du kan du erbjuda dig att hänga med första gången till skolan så han kommer igång.
Jag har väldigt väldigt svårt att se att han kan ta illa upp, han vet att han inte kan köra ännu och han vet att du redan har ställt upp med en hel del fritid utan ersättning.

Blir han sur, släpp honom som en het potatis, förhoppningsvis säljer han hojen, blir bitter och håller sig till bilen ;)

/Danne

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ta det såsom de vettigare inläggen ovan föreslagit.

Personen i fråga besitter ju en viss grad av självinsikt eftersom han fktikts inte kastat sig ut i trafiken än.

Om någon skulle traila sin hoj till en parkering för att ta råd från mig som instruktör, så hade jag känt mig rätt säker på att denne litar på mitt omdöme.

Säg som det är, att din tid inte räcker till.

Poängtera också att det ÄR svårt att köra MC, att alla mänskliga reflexer är fel och att det tar massa massa massa träning att lära om sin hjärna. Påpeka också att du uppskattar att se hur glad han blir över sina framsteg.

Kanske som någon sa, rekommendera honom att köra moppe och träna på det. Balansen och grunden är ju detsamma.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
A-kort på köpet som 50-talisterna o äldre har är ett skämt, min polares mormor är 87 år med A-kort... Hon får i lagens mening ta min busa ut på en åktur vid fint väder trots hon aldrig suttit på en hoj.

Men ang tråden så tycker jag att du bokar in din kompis på en provlektion på körskola med DERAS hoj så får han höra vad en trafikskolelärare har o säga om hans körteknik och vad han behöver göra / öva på.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
AMen ang tråden så tycker jag att du bokar in din kompis på en provlektion på körskola med DERAS hoj så får han höra vad en trafikskolelärare har o säga om hans körteknik och vad han behöver göra / öva på.

Vilket kommer innebära att snubben även får insikt över hur kass verkligen en custom är att manövrera

Motorcyklist

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
1954, Triumph Trophy
Vad är det här för löjligt tassande?

Nu vet jag inte om det är du som är en dålig instruktör eller föraren som helt enkelt inte har vad som krävs men skicka honom direkt till skolan om du känner dig osäker.

Inte vill du väl ha ansvar för varken hans eller någon annans olycka pga din oförmåga att helt enkelt säga: -"Du är inte redo men jag fixar inte det här så det är körskola som gäller". DET är ditt ansvar ifall du känner dig osäker.

Du har fullkomligt rätt i det du skriver.
Alternativet är att personen ifråga snålar, och tycker att nu kan jag ju köra rakt fram i 50 så nu kör jag själv på vägen istället eftersom körskola är dyrt och dom hade inte tid med mig den här veckan...

Att få personen till körskola är det jag helst skulle vilja, men jag bosätter mig hellre i ett zigenartält på den där parkeringen och lär personen köra, om det så skulle ta hela sommaren, än att människan väljer bort det alternativet och börjar köra i trafiken.

Men, självklart. Jag ska ta upp det med personen i fråga nästa gång vi träffas.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte för att det hör hit, men är det en han eller en hon?

Betr moped så vettefan. En vanlig moped med manuell låda kanske.
Dagens moderna "moppar" har ju "automatlåda".... och inte ett ensa reglade förutom rullen sitter ju på rätt plats.... Varken fotbroms eller växelspak.

Skicka liraren till en skola. Han/hon inser säkert (när det börjar bli dyrt) efter några lektioner att det kanske inte är hans/hennes grej.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Eller ska jag säga att nu har jag gjort vad jag kan, och nu måste denne person vända sig till en körskola för att lära sig vidare?

Ja det ska du!
Det absolut enklaste och samtidigt ärligaste sättet att få henne att inse att hon INTE ÄR REDO!

Om du känner att du måste, så ljug om hur massa många lektioner du var tvungen att ta via körskola innan du ens kände dig halvsäker på att köra hoj... (Dvs. få personen att känna att det är normalt att ta ganska många lektioner så hon slipper skämmas)

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Jag hade faktiskt gjort på följande sätt;
Möt personen bara (utan MC), säg innan att du vill träffas för att se hur han kan gå vidare. Gå o ta en fika eller något :)

1. Lägg fram resultatet, tryck på vad ni har gjort och vad det har gett för resultat i jämförelse med i början.

2. Lyft fram det personen gör rätt och meddela honom hur bra han är på det, var också noga med att kommunicera de delar du ser som han har svårast med (inte allt han har svårt med, det han har svårast med).

3. Meddela att du ser att du tyvärr inte har tid att fortsätta detta men ändå vill hjälpa honom framåt, att det är anledningen till att du tar detta med honom. Om personen har någon självinsikt så kan du ju också säga att du tror att han har en del att träna på att och att han nu KAN de grundläggande delarna, det som är kvar nu kräver "professionell" hjälp, något du skulle kunna ge men tyvärr inte har fritid till.

4. Var öppen, rak och ärlig i kommunikationen.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Skicka iväg personen till körskola :tummenupp

För att testa köra en lämpligare hojj.
För att få ett proffs feedback på vad personen gör fel (och rätt då).
För att inse hur mycket körlektioner kostar. Du framstår sedan som väldigt billig när ni diskuterar eventuellt fortsatta privata körlektioner och du vill ha säg X kr/timmen. Jag ser det som en fördel att personen får betala, både för att du får lite pengar för all tiden men även att det förtydligar rollen som körlärare och då mer naturligt med positiv/negativ feedback.

Det är väldigt lärorikt och skojj att vara handledare :)
Har du inte varit det innan så har du en bra chans nu.

Lycka till oavsett!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle inte ägna 1 minut till åt snyltaren. Säg till han/hon att ta körlektioner för du har fan inte tid att vara dadda!

PS, du kan ju använda andra ord än de jag använde så slipper han bli lessen :)

Eftersom det visar sig att det inte var en kompis till trådskaparen så håller jag absolut med dig.

Gratislektioner till någon man inte känner är allt för snällt.

Sådana snyltare är ofta roliga att testa genom att be dom om hjälp med någont som dom jobbar proffesionellt med.

Motorcyklist

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
1954, Triumph Trophy
Okey... Körskola it is. :tummenupp

Fast jag håller nog inte med om att det är ett snyltande beteende. Jag tycker tvärtom att det tyder på mycket god självkännedom och ödmjukhet.

Hur många mupp-gubbar på 50+ med nyinköpt H-D, fullkittad med varenda Ride To Live, Live To Ride-pryl som tillbehörskatalogen kunde uppbringa, är det som skulle erkänna för sig själv och sin omgivning att dom är osäkra förare?

Det är just därför jag över huvud taget ens tog mig an en total främling från första början.

Om det vore så enkelt att jag med all säkerhet kunde veta att personen ifråga skulle börja köra på en körskola och inte ge sig ut i trafiken så hade det inte varit något problem.

Så det är det som är själva kärnfrågan, om personen inte vill gå till en körskola, ska jag då fortsätta undervisa denne om alternativet vore att den började köra i trafik på egen hand?

Och, om jag skulle fortsätta undervisa personen, kan jag då kräva någon form av ersättning?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Låt han lösa sitt problem själv han e väl en vuxen människa. Vill han inte gå på körskola utan snylta gratislektioner så har vi ju redan kommit fram till att det inte är sjysst mot dig. Du har ju som du själv sagt annat för dig på fritiden och du har ställt upp förmodligen mer än de flesta skulle gjort ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okey... Körskola it is. :tummenupp

Fast jag håller nog inte med om att det är ett snyltande beteende. Jag tycker tvärtom att det tyder på mycket god självkännedom och ödmjukhet.

Hur många mupp-gubbar på 50+ med nyinköpt H-D, fullkittad med varenda Ride To Live, Live To Ride-pryl som tillbehörskatalogen kunde uppbringa, är det som skulle erkänna för sig själv och sin omgivning att dom är osäkra förare?

Det är just därför jag över huvud taget ens tog mig an en total främling från första början.

Om det vore så enkelt att jag med all säkerhet kunde veta att personen ifråga skulle börja köra på en körskola och inte ge sig ut i trafiken så hade det inte varit något problem.

Så det är det som är själva kärnfrågan, om personen inte vill gå till en körskola, ska jag då fortsätta undervisa denne om alternativet vore att den började köra i trafik på egen hand?

Och, om jag skulle fortsätta undervisa personen, kan jag då kräva någon form av ersättning?

Jag tycker du ska råda honom att skaffa en hoj som är billig att krasch och be honom övningsköra regelbundet på egen hand och på lämplig plats.

Sedan kanske du(eller körskolan) träffar honom var femte eller var tionde timme och ger honom rådgivning mot en ersättning du tycker är lagom värde på din tid.

Är det så att han sticker ut i trafiken och kör ihjäl sig pga snålhet så måste det ju få vara på det viset för du kan inte hålla gratiskurser till alla potentiella Kamikaze-piloter.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024