Moraliskt dilemma: Vad ska jag göra om jag vet någon som är olämplig som förare?

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Ni som var helt gröna på två hjul när ni tog mc-kortet, vad fick ni gå igenom för övningar på trafikskolan innan dom släppte ut er på vägen?

Mina tidigare erfarenheter när jag tog kort i höstas var enbart automatväxlad moppe. Dock hade jag ett sjuhelvetes balanssinne och rejält med bilförarerfarenhet. Så kanske lite liknade sits denna person är i.

Jag fick: (ungefär i denna ordningsföljd, minns ej lektionerna exakt)
1. lära mig gasa, växla och bromsa lugnt i lågt tempo
2. svänga i låg hastighet, kombinera med upp- och nedväxling
3. testa att bromsa hårt, låsa bromsarna först på grus sen på asfalt
4. krypköra, börja köra slalom osv i krypfart
Sen var jag redo för lektioner ute i trafik tror jag. Slalomkörning osv i högre hastighet kom ju sen också. De första lektionerna handlade mer om att lära känna cykeln än att göra allt exakt rätt (vad gäller motstyrning osv). Men man ska ju heller inte mesköra för länge så att nybörjarovanor blir en vana. Fast det vet du nog redan. :)
 

Motorcyklist

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
City of Satan
Hoj
1954, Triumph Trophy
Jag tycker du ska råda honom att skaffa en hoj som är billig att krasch och be honom övningsköra regelbundet på egen hand och på lämplig plats.

Sedan kanske du(eller körskolan) träffar honom var femte eller var tionde timme och ger honom rådgivning mot en ersättning du tycker är lagom värde på din tid.

Är det så att han sticker ut i trafiken och kör ihjäl sig pga snålhet så måste det ju få vara på det viset för du kan inte hålla gratiskurser till alla potentiella Kamikaze-piloter.

En mycket bra idé.

Skaffar vederbörande sig en billig och lättmanövrerad tvåhjuling, 125a eller växelmoppe, så är väldigt mycket vunnet redan där.

Det skulle som du säger möjliggöra egen träning på ett helt annat sätt då denne kan släppa cykeln utan att vara rädd för att skada den, och dessutom kunna resa upp den själv utan hjälp.

Jag har fått svar på mina funderingar nu.

Ska jag hjälpa denna människa vidare får vederbörande skaffa sig en billig 125a, -vilken borde kosta mindre än bara självrisken på nuvarande cykel, och mycket mindre än ett antal körskolelektioner, och med sin lilla hoj träna manövrering på egen hand mellan gångerna.

På så vis kan h*n skaffa sig körvana på ett lätt och billigt sätt.

Går h*n inte med på mina "krav" så tackar jag för mig.

Ett stort tack till alla som tagit sig tid att kommentera och tycka till.

Nu loggar jag ut den här användaren för gott. :)

Jag valde att registrera ett nytt konto och att hålla det hela så anonymt som det går, av hänsyn till den det berör, om h*n nu mot förmodan skulle läsa här på SH.

Återigen, tack för alla kloka ord!
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Okey... Körskola it is. :tummenupp

Om det vore så enkelt att jag med all säkerhet kunde veta att personen ifråga skulle börja köra på en körskola och inte ge sig ut i trafiken så hade det inte varit något problem.
Så det är det som är själva kärnfrågan, om personen inte vill gå till en körskola, ska jag då fortsätta undervisa denne om alternativet vore att den började köra i trafik på egen hand?

Och, om jag skulle fortsätta undervisa personen, kan jag då kräva någon form av ersättning?

Kräv att han går ett par lektioner i körskola innan ni (eventuellt) fortsätter. Av skälen jag angivit innan. Vägrar han så hade jag sagt nej. Då litar han inte på din bedömning.

Om han väljer att köra ändå utan körskola eller dig... så är det inte ditt fel. Det går inte rädda alla från göra vad de känner för. Du har trotsallt lärt honom en del av grunderna och det är inte illa det :tummenupp

Om ersättning så är det inte en vän med tjänster och gentjänster så självklart ersättning. Visst är det givande och kul att lära någon att köra mc men det kostar dig både tid och pengar. 150kr/h är väl definitivt inte för högt? Om man tänker på en del jobb förutom passen och även egna hojjen och bränsle kostar en del.

Sen vet om inte lite tyngre än 125:a kan vara bra :) 500? 600? 650? 125 är juhe moppe ;-)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, lite tyngre än 125 är nog lika bra.

Eller varför inte en cross/enduro/off-road och träna lite på grus om ni hittar ngon fin grusad fotbollsplan att harva upp. :tummenupp
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Nu loggar jag ut den här användaren för gott. :)
Jag valde att registrera ett nytt konto och att hålla det hela så anonymt som det går, av hänsyn till den det berör, om h*n nu mot förmodan skulle läsa här på SH.

Alltså inte för att låta spydig men överdriver du inte detta lite grann?
Du hjälpte en person som du refererar till "h*n" :3freak
(som du dessutom inte ens känner närmare) med GRATIS lektioner och vågar inte säga ifrån?
Du verkar väldigt konflikträdd, och det finns ju inte ens en konflikt i fråga.

Att du dessutom loggar ut och raderar ditt konto här på SH och skapar ett nytt känns lite väl långt att gå.
Du ska ju inte ligga vaken om nätterna och vara nervös och orolig för att bara säga några vänlighetens ord och råd till nån du hjälpt.
Du är ju trots allt en SMC-instruktör och inte en dörrmatta! ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top