Motard för vardagligt bruk. Till och från jobb.

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Jag är i samma läge o söker "buspendlarhoj".. Om man också vill kunna skjutsa är det väl KTM 640 som gäller?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
xt,n är lika trött som en mula,ktm 625 är lite vassare än xt,n men den vibrierar så in i helvette,husa 650 vass som fan men inte lika vass som ktm 690 plus att husan måste servas rätt ofta o rasar lätt.ktm 690 ger inte vibrationer och behöver inte servas lika ofta,den har insprutning vilket gör att den går förjävla fint och gör över 180 blås,kanon hoj!

Du har aldrig kört en husa va ?
650 är bra mycket vassare än 690:in.

All denna jävla service alla snackar om på husan tar 10-20 minuter beroende på hur snabb man är.
Kolvbytet är inte oftare på den är på någon annan hoj. Var 100:e timme är det storservice med kolv, lager osv. Kostar ca 10.000kr.

Och den rasar inte mer än någon annan cykel. Efter 2004 gjorde man om dom och nu är dom tillförlitliga.4

Ktm 690 60-65hk på 140kg.
Husan 65-70hk på 110kg säger väl det mesta om vilken karaktär du kommer ha på hojen = förbannat roligt. 30kg är rätt mycket på en sådan hoj och husan känns liten och smidig. Som en cross med ett jävla drag i.
 

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Husa 650 -08
"husa 650 vass som fan men inte lika vass som ktm 690 plus att husan måste servas rätt ofta o rasar lätt."

Kommentarer och "råd" som dessa, oftast från skrivbordsryttare, är det som ger Husaberg dåligt rykte, tyvärr.
Back on topic. Läser man rubriken så ska racemoppar som Ktm 525, Husa 650, aprilia sxv 550 mfl, uteslutas direkt. Bereonde på budget skulle så vill jag slå ett slag för Ktm 640 altn KTM 950 eller en Duke. Ju mer motorväg som ska köras - köp hoj med större kubik för bättre komfort. Inge kul och pressa en motard i 130 km/h ens någon mil.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
förutom att den...

* Drar nästan 1 liter per mil.
* Lider av ett antal barnsjukdommar. (Se tex ktm 950-tråden)

Nej nej nej, min SD drar inte mer än 0,8 lit per mil.....det är ju inte ens nära "nästan 1 liter per mil"

Värsta nackdelen med SD:n är att man får horn i pannan så det gör ont innanför hjälmen - SATAN vad kul det är att gasa. :yoparty
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Nej nej nej, min SD drar inte mer än 0,8 lit per mil.....det är ju inte ens nära "nästan 1 liter per mil"

Värsta nackdelen med SD:n är att man får horn i pannan så det gör ont innanför hjälmen - SATAN vad kul det är att gasa. :yoparty

Haha ja om man kör SD:n som den är menad att köras så drar den då lätt 1 liter milen.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ingen av mina SD's drog en liter, och då körde jag den som den
ska köras. ca 0,7-0,8.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad är skillnaden på en Duke och Motard i körsätt?
Du borde beställa Bike nr 4 eller nr 5, 2009. Maila eller ring någon av stollarna vid den här länken.

http://bike.se/content/774/

Där var en genomgång av 6 st ”Semi Motards” just för vardagligt bruk:

BMW 650 Scarver
Honda FMX 650
KTM Duke
KTM 640 LC4
Suzuki Freewind
Yamaha XT 660 X

Bra och roliga vardagshojar (Ja, Freewind är rolig)! :tummenupp
 

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Hur gillar KTM 690 att ligga på samma varvtal (dvs motorväg) en längre stund.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Hur gillar KTM 690 att ligga på samma varvtal (dvs motorväg) en längre stund.

Jag och polarn tog våra 690s till Rumänien fram och tillbaka i somras. Ett empiriskt test på 390 mil, varav många många mil på rak motorväg. Ingen enstånka gillar att ligga på samma varvtal, men våra håller än! Så detta är nog inget du behöver oroa dig över:)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vad är det för skithojar som måste servas var 100 mil !? såvida det inte handlar om en enkel kedjsmörjning.Trodde dagens mc tagit ett kliv framåt sedan 1920 när det skulle rundsmörjas efter varje körning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad är det för skithojar som måste servas var 100 mil !? såvida det inte handlar om en enkel kedjsmörjning.Trodde dagens mc tagit ett kliv framåt sedan 1920 när det skulle rundsmörjas efter varje körning.

Du har inte mycket erfarenhet av rena tävlingshojar för motocross och enduro va? :)

Att plocka ut en tävlingshoj och köra den på gatan, och tro att det skall gå att köra som en gammal CB750 i ur och skur är lite i paritet med att tro på jultomten.

En CRF450R exvis har ~50 friska i motorn, på 450cc, hojen väger lite norr om 100 pannor. Kolven är som ett snusdoselock, och jag bytte min första efter 60 timmar, och stödkjolarna var klart ankomna.

Allt är pillat på för att få ut det sista lilla försprånget framför konkurrenterna, livslängd är inte med i prio-listan.

Det är därför man inte tar ut en KTM EXC eller Husa FE som gatmotard, utan att vara beredd på gedigna renoveringar stup i ett.

/J
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hur gillar KTM 690 att ligga på samma varvtal (dvs motorväg) en längre stund.

Kör du med standardutväxlingen på en 690SM så tror jag den varvar 4100 vid 110km/t. Så du borde inte varva sönder den i alla fall.
Snål som satan (0,36 som minst / 0,8 som mest på bana) är den i alla fall men kanske inte bekvämast.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Hur gillar KTM 690 att ligga på samma varvtal (dvs motorväg) en längre stund.

Har ägt en 690 smc 09 hela sommaren, kört den från original till ommappad, drevad osv..

Det är helt klar en trevlig hoj att köra lite varstans med. Fungerar utmärkt att köra motorväg med originaldrevning. Kan inte rekommendera över 130 dock. En kugg ner fram och den blir med lek/ bus-hoj.

Duken är klumpigare och känns mindre lek och mer landsväg. Ska du bara pendla, ta en Duke, ska du har kul oxå, ta en 690 Smc.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top