Motard som extra hoj

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag funderar på att skaffa en hoj till.

o varför inte en bushoj som en motard... nu till min fråga.

De jag spanat på lite är följande
Honda CRF 450 & Yamaha WR 450

hur pass roliga är dessa ? vad är service intervallerna ? vad kostar dessa i försäkring jämfört med nedan ?

eller KTM, Husaberg el. andra ?


Fördelar vs nackdelar på dessa modeller

( info om mig. 183 cm / 78 kg. snart 37 år, bor i Hbg)



ps. runt 30 lappar tänkta jag lägga, får man med motardhjul för dom pengarna ?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Som andra hoj med allt vad det innebär så kommer du varken vilja lägga för mkt pengar och tid på den. Den ska bara gå.

Därför tror jag att KTM 640/625/660 passar dig bäst.
Sedan när du kommer till insikt att motard är så roligt att det blir din första hoj så byter du upp dig till en SXv eller 690 SMC eller liknande.:yoparty:tungan
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Som andra hoj med allt vad det innebär så kommer du varken vilja lägga för mkt pengar och tid på den. Den ska bara gå.

Därför tror jag att KTM 640/625/660 passar dig bäst.
Sedan när du kommer till insikt att motard är så roligt att det blir din första hoj så byter du upp dig till en SXv eller 690 SMC eller liknande.:yoparty:tungan



men vad är det för service intervaller på de modeller du anger ?

kör ganska mycket & vill inte byta olja/filter/ställa ventiler efter varje gång man varit ute o kört

Yamahas motarder har ju 1000 mils intervaller, men ligger ett snäpp högre i prisklass
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Längre service-intervall = Lägre trimmningsgrad = Mindre skoj.

Kortare intervall = Högre trimmningsgrad = Mer skoj.

Typ...

Det finns alltid undantag till regler (KTM 660 03-04 har 250 mil och 05-06 har 500 mil) men ovan är en hyffsad riktlinje.

Bara att välja sin nivå.

/Lucky9
 

carlo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
CanAm 800 XXC -11 & KTM 200 EXC -07
och hur jobbigt är det att byta 1.2 liter olja och oljefilter var 10-20:e timme mot att få en underbar 525:a att köra på? Detta omfattande ingrepp tar hiskerliga 15 minuter att genomföra. Jag var själv väldigt skeptisk till att skaffa en 525:a pga av de täta serviceintervallen men det är verkligen inget att bekymra sig om.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
och hur jobbigt är det att byta 1.2 liter olja och oljefilter var 10-20:e timme mot att få en underbar 525:a att köra på? Detta omfattande ingrepp tar hiskerliga 15 minuter att genomföra. Jag var själv väldigt skeptisk till att skaffa en 525:a pga av de täta serviceintervallen men det är verkligen inget att bekymra sig om.

Det är väl andra saker än oljebyten som ska göras med tätare intervaller på en 525 än på LC4orna?? Som chukabowa skrev ovan har han ju kluvt motorn två ggr redan och han har väl en 525a om jag inte är helt ute och cyklar.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
En fundering bara. Har du bytt ventiler nån gång? När bör man byta ventiler på dom där?

japp.. har bytt ventiler. vet dock inte om det var nödvändigt. helre byta en gång för mycket än att få ett ras. 4 ventiler gick på under 1000kr när jag bytte så det sved inte så hårt.

och hur jobbigt är det att byta 1.2 liter olja och oljefilter var 10-20:e timme mot att få en underbar 525:a att köra på? Detta omfattande ingrepp tar hiskerliga 15 minuter att genomföra. Jag var själv väldigt skeptisk till att skaffa en 525:a pga av de täta serviceintervallen men det är verkligen inget att bekymra sig om.

byta olja är inte specielt svårt. men det är långråkigt när man gör det var eller varannan dag.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
japp.. har bytt ventiler. vet dock inte om det var nödvändigt. helre byta en gång för mycket än att få ett ras. 4 ventiler gick på under 1000kr när jag bytte så det sved inte så hårt.



byta olja är inte specielt svårt. men det är långråkigt när man gör det var eller varannan dag.

Vid vilket timtal klöv du första gången, vad har den gått nu, vad byttes och vad kostade det i runda slängar? :)
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Vid vilket timtal klöv du första gången, vad har den gått nu, vad byttes och vad kostade det i runda slängar? :)

129,9 timmar klöv jag sist. nu har den gått 189 o den ska klyvas i mitten på juni oavsett hur ångt jag kört.. så försöker mjölka så många mil som möjligt nu =)

bytte kolv massa lager packningar mm. nu ska veven bytas o alla lager igen. orkar inte skriva allt nu men det var en dewl.. så blev det lite trimmat oxå samtidigt.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
129,9 timmar klöv jag sist. nu har den gått 189 o den ska klyvas i mitten på juni oavsett hur ångt jag kört.. så försöker mjölka så många mil som möjligt nu =)

bytte kolv massa lager packningar mm. nu ska veven bytas o alla lager igen. orkar inte skriva allt nu men det var en dewl.. så blev det lite trimmat oxå samtidigt.
Okej, hur gjorde/gör du med ventilsätena? Litar man på att dom duger längre än så kanske.

Vad kostar en liknande renovering 5, 10 eller 15 tusen i runda slängar?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Okej, hur gjorde/gör du med ventilsätena? Litar man på att dom duger längre än så kanske.

Vad kostar en liknande renovering 5, 10 eller 15 tusen i runda slängar?

ventilsätena frästes ner och toppen portades. hur jag ska göra den här gången vetefan.

skulle tippa på att det gick på mellan 5 och 10 k
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
ventilsätena frästes ner och toppen portades. hur jag ska göra den här gången vetefan.

skulle tippa på att det gick på mellan 5 och 10 k

så du gör 2 renoveringar om året ? till en kostnad av 5-10 tusen, det e ju för fan dyrare att äga en motard än en sporthoj


eller fuskar många motardägare med oljebyte / ventiljusteringar ?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
så du gör 2 renoveringar om året ? till en kostnad av 5-10 tusen, det e ju för fan dyrare att äga en motard än en sporthoj


eller fuskar många motardägare med oljebyte / ventiljusteringar ?



En sporthoj är löjligt billig att äga. Lite olja och försäkring.

Jag har nog lagt 1-2 ggr mer pengar på min nyaste motard (SXV -07) bara de två senaste månaderna än vad min sporthoj kostade på 3 år.

Min Husqvarna som jag hade i ett halvår var väl ungefär dubbelt så dyr på det halvåret än sporthojen var på sina tre år.


Det kostar satan om du ska ha en vass motard, sen är det ju värt det gånger 10 eftersom att det är så otroligt mycket roligare med motard än tjock-hojar.
 
Last edited:

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
så du gör 2 renoveringar om året ? till en kostnad av 5-10 tusen, det e ju för fan dyrare att äga en motard än en sporthoj


eller fuskar många motardägare med oljebyte / ventiljusteringar ?
en ktm 525 e lite mer race än de större ktmerna alltså betydligt mer service...köp en 625a eller en 660 där e 250mils service intervaller fram t.o.m 04 sen 05 o 06 e 500 mils intervaller sen kom 690sm 07 o 690smc kom 08.....men en början e ju hur mycket får hojen kosta i inköp o hur ska den användas=???
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
men en början e ju hur mycket får hojen kosta i inköp o hur ska den användas=???


hade tänkt runt 30 lappar, men tror jag får höja det till kanske 40.

jag hade tänkt att köra mer bana med min R1, så motarden skall vara mer fram & tillbaka till jobbet, när man ska göra ett snabbt ärende i stan, när man vill ut & busa en liten sväng.

så jag tippar max 20 mil i veckan.

försäkringen bör vara så låg som möjligt eftersom den ska vara en "extrahoj"
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top