Motard som nybörjare?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Hej
Eftar att gjort ett stort misstag; Jag tackade ja till en åktur på en Transalp. Har jag nu börjat läsa till mitt eget A- Kort. Jag har kommit dithän att jag börjar fundera vad jag skall ha att åka på.

I min vansinnigt okunniga MC värld finns Motard som enda alternativet? (Varför? Min polare, han som bjöd på åkturen, provkörde en Motard och klev av med ett så fånigt léende)
En riktig Sporthoj kommer kosta mig lappen på 1 vecka, brukshoj känns som 50+ och glidare/chopper är nejtack.

Vad har ni för erfarenhet? Är det vettigt att gå på motard som första MC?
Troligast kommer jag i så fall gå på KTM 690 SMC (om plånboken vill) annars 690 SM eller dyl billigare motsvarighet.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om en 690 SMC känns lite dyrt har du alltid förra generationens hojar. Alltså KTM 625/640/660. De är bra hojar de också.

Sök runt lite här och läs i de olika hojarnas egna trådar så hittar du mer än allt du behöver veta om dem.

Min första hoj var/är en motard. Hur bra som helst!

...men klart du ska ha motard :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En motard är väl ett lika bra val som någon annan hoj som förstahoj. Nu har jag inte kört någon själv men vad jag förstått så är dom lätthanterade, roliga att köra och inbjuder inte till dom riktiga höga farterna dock med nackdelen att om man kör någon längre sträcka så är sadeln ofta ganska obekväm. Dom gånger jag kört med folk som kör motard så har jag kunnat iakkta efter några mil att dom börjar sitta och försöka ändra sittställning hela tiden för att slippa alltför mycket träsmak i baken.

Det beror helt enkelt på vad du vill ha ut av din körning. Ska du bara köra kortare nöjesturer i närområdet så är en motard ett ganska bra val. Vill du köra lite längre turer (säg 10 mil eller längre) så är en bekvämare hoj ett bättre val. Vill du kunna ta med dig packning så är den nog direkt opraktisk om det är mer än du får ner i en liten ryggsäck.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Visst motarden kanske man inte kör ner till Rom med, men en runda på 10-20 mil är inga problem. Det är en vanesak. Finns lite mjukare sadlar man kan köpa om man inte pallar. LC4-motorn är visserligen känd för att skaka en del, men de flesta som har en tycker den är helt ok efter ett tag.
Snackade med en kille i helgen som har en 625a, han kör mellan Växjö och Stockholm. Han tyckte inte det var några större problem. Det största problemet med att köra långt på motard, är att jag kör med cross-hjälm, och det kan jag inte skylla hojen för :D

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Är du orolig för lappen så ska du inte ha en motard heller. Det kommer gå 3-7dagar tills även du, och som alla andra motardåkare gör och det är att åka på ett hjul:tummenupp. Det kan jag utav egen erfarenhet säga att inte polisen tycker är lika roligt som en annan tycker:D
Sen går det alltid skylla på gashäng och liknande, det har funkat för mig. Tacka gud för kvinnliga polister:tuttar:D

Köp en 660 05-07 o ut o gasa, välkommen till motardträsket:)

jonesy76

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Husaberg & Suzuki
Jag köpte en motard innan jag tog kortet och kör ännu motard.
En lätt och rolig hoj...
Min nuvarande 690sm är till salu.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle nog vilja påstå att man gör fler dumheter med motard, än med t.ex. en plastraket och med motarden kör man inte ifrån någon polis med bara toppfart (men det finns många spakar på ett spett ;) )...

Vad gäller risken att skada sig, så är den egna erfarenheten att man råkar ut för fler blessyrer och småskador på motard pga det ganska naturliga busandet och framfarten - i alla fall jämfört med vanlig gathoj som man tenderar att hantera varsamt pga tund och klumpig, dyr lack, mjuka fälgar osv. Tyvärr är det så att hornen växer och det går så inihelvete i stan, vilket ökar riskerna "en del".

Med det sagt, så är det den roligaste körning man kan ägna sig åt på korta sträckor, småvägar och gator (...och gångbanor, trappor, stadsparken).

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag skulle nog vilja påstå att man gör fler dumheter med motard, än med t.ex. en plastraket och med motarden kör man inte ifrån någon polis med bara toppfart (men det finns många spakar på ett spett ;) )...

Vad gäller risken att skada sig, så är den egna erfarenheten att man råkar ut för fler blessyrer och småskador på motard pga det ganska naturliga busandet och framfarten - i alla fall jämfört med vanlig gathoj som man tenderar att hantera varsamt pga tund och klumpig, dyr lack, mjuka fälgar osv. Tyvärr är det så att hornen växer och det går så inihelvete i stan, vilket ökar riskerna "en del".

Med det sagt, så är det den roligaste körning man kan ägna sig åt på korta sträckor, småvägar och gator (...och gångbanor, trappor, stadsparken).

På tal om detta så hörde jag nånstans att de som kör motard är de som skadar sig mest, men det är den hojen som står för minst dödsolyckor. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt tokigt faktiskt...

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
På tal om detta så hörde jag nånstans att de som kör motard är de som skadar sig mest, men det är den hojen som står för minst dödsolyckor. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt tokigt faktiskt...

Det kan nog stämma. Man kör ju inte lika fort med motard men mycket mer aktivt, och det gör att det blir fler marksyningar. Det blir ju oftast inte mer är skrapsår och kanske en bruten hand eller liknande.
Sporthojar är det ju faktiskt så att det är farten som dödar, det kanske inte händer lika många olyckor med sh, men NÄR det händer så går det ofta riktigt illa.
Sen kan alla sh-åkare säga vad dom vill, det är inte många som inte ligger i 200-250 någon gång under en åktur. Jag gör det i allafall, och alla andra jag brukar åka med...

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Hoj
Yamaha TTR 600

I de flesta fallen när man ramlar med en motard är det nog pga att man slangar lite lite för mycket och kör allmänt vilt :) O det är väl inte så ofta man kör så där jättefort på bakan med en motard därav klarar man sig ofta rätt bra. Lite skillnad med en sprthoj dock, där går det undan på bakan kan ja lova.. skitballt men gör säkert ont som fan om man slår i :p

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det kan nog stämma. Man kör ju inte lika fort med motard men mycket mer aktivt, och det gör att det blir fler marksyningar. Det blir ju oftast inte mer är skrapsår och kanske en bruten hand eller liknande.
Sporthojar är det ju faktiskt så att det är farten som dödar, det kanske inte händer lika många olyckor med sh, men NÄR det händer så går det ofta riktigt illa.
Sen kan alla sh-åkare säga vad dom vill, det är inte många som inte ligger i 200-250 någon gång under en åktur. Jag gör det i allafall, och alla andra jag brukar åka med...

Tror den största skillnaden är vägval och inställning till körningen. Med motard kör man gärna små vägar med mycket skarpa kurvor medans man med sporthoj gärna kör kurvor med långa snabba böjjar. Sen är det mycket lättare att rädda motarden när det går lite fel i en kurva vilket nog gör att man ligger mer på gränsen..

Har kört både sporthoj och motard och varit på en del åkningar. Med sporthojjar är olyckorna ganska sällsynta men det går sällan att köra där ifrån. Är det inte kraftiga skador på hojjen så är det en skadad förare. Med motard har jag bara åkt 1 samåkning där ingen åkt av ( hamna själv i diket för 2 veckor sen ) och ingen hoj har blivit mer skadad än lite plastskador. Med sporthoj innebar värsta skadan som jag varit med om dödsfall. medans på motard innebar den allvarligaste skadan blåmärken..

Nu är väl inte mina körningar på något sätt statistik berättigande men endå :)

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tror den största skillnaden är vägval och inställning till körningen. Med motard kör man gärna små vägar med mycket skarpa kurvor medans man med sporthoj gärna kör kurvor med långa snabba böjjar. Sen är det mycket lättare att rädda motarden när det går lite fel i en kurva vilket nog gör att man ligger mer på gränsen..

Har kört både sporthoj och motard och varit på en del åkningar. Med sporthojjar är olyckorna ganska sällsynta men det går sällan att köra där ifrån. Är det inte kraftiga skador på hojjen så är det en skadad förare. Med motard har jag bara åkt 1 samåkning där ingen åkt av ( hamna själv i diket för 2 veckor sen ) och ingen hoj har blivit mer skadad än lite plastskador. Med sporthoj innebar värsta skadan som jag varit med om dödsfall. medans på motard innebar den allvarligaste skadan blåmärken..

Nu är väl inte mina körningar på något sätt statistik berättigande men endå :)

Men jag tror alla håller med om det du säger. Ett problem till att många fler sopar omkull med en motard, är att man kanske inte har samma respekt för en sån som en nyare sporthoj. Sån är jag iaf.
..."det är ju bara en moppe, vad kan hända liksom..." :D
Inte riktigt så illa kanske, men man vet att sopar jag omkull beställer jag ett nytt kåpset från race-styles för 1500.... inte 25000 som till en R1 el. lik.

Jag tycker trådskaparen ska köpa en motard. Sälj den om du inte gillar den...
Är du i Växjö nångång kan du få prova min iaf... :tummenupp

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Har själv bara kört sporthoj tidigare och aldrig varit omkull.
I vintras gick jag över till motard. Har varit omkull vid 2 tillfällen i år :näsblod iofs med väldigt lindriga skador...

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Men jag tror alla håller med om det du säger. Ett problem till att många fler sopar omkull med en motard, är att man kanske inte har samma respekt för en sån som en nyare sporthoj. Sån är jag iaf.
..."det är ju bara en moppe, vad kan hända liksom..." :D
Inte riktigt så illa kanske, men man vet att sopar jag omkull beställer jag ett nytt kåpset från race-styles för 1500.... inte 25000 som till en R1 el. lik.

Jag tycker trådskaparen ska köpa en motard. Sälj den om du inte gillar den...
Är du i Växjö nångång kan du få prova min iaf... :tummenupp

Jag hållar med dig, köper man ett par puckar o sätter på hojen så är det inte mycket som händer.
Sen vet jag inte om vägvalet är så stor skillnad på, jag kör på samma vägar med sh som motarden. Det är ju dock en stor skillnad på hastighet, det blir ju mer lek på motarden då det roliga börjar vid 1500varv men på sporthojen börjar adrenalinet pumpa efter 10000varv.

Skulle jag köpa min första hoj nu så skulle det bli en motard utan tvekan.
Sporthoj är roligt men motard är ROLIGARE:yoparty

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Efter att ha läst svaren börjar jag bli sugen att gå sängvägen för att få mitt kort imorgon... :krama

Men hur det än må vara med den saken har ni om jag inte var säker förut blivit säker på att Motard är värt att prova. :Bugar

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Efter att ha läst svaren börjar jag bli sugen att gå sängvägen för att få mitt kort imorgon... :krama

Men hur det än må vara med den saken har ni om jag inte var säker förut blivit säker på att Motard är värt att prova. :Bugar

Har du uppkörning imon?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Har du uppkörning imon?

I wish!

Nej, kommer bli efter vinter o dyl, men jag kör för fullt och kommer skaffa Hoj innan jag har kort av övningskörningspraktiska skäl.

Så hittar jag rätt objekt vill jag inte missa det pga osäkerhet huruvida jag vill ha Plastmissil eller ...:va

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
I wish!

Nej, kommer bli efter vinter o dyl, men jag kör för fullt och kommer skaffa Hoj innan jag har kort av övningskörningspraktiska skäl.

Så hittar jag rätt objekt vill jag inte missa det pga osäkerhet huruvida jag vill ha Plastmissil eller ...:va

Köp en av varje, det gjorde jag! om inte det går så skulle jag gå på motard, både för att det är roligt och att det är bra när man e ganska ny på hoj.
En motard är ganska lättsåld så du kan ju prova sporthoj nästa år.
En annan sak är försäkringen som är ganska låg på motard, vilket den inte är på sh:död

Vad kör dina kompisar? för det kan ju spela en ganska stor roll i hojvalet, det är inte så roligt att åka motard om alla andra åker sh eller tvärtom då det är helt olika åkstilar.

Lycka till iaf:tummenupp

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Motarder är bra för alla !!!

Jag har kört mycket hoj och har haft lappen i +25 år. Motard är den optimala allroundhojen :tummenupp

Just nu är jag och hojen skadade efter en samanstötning med en bil (bilen körde mot rött :huvet). Tack var den upprätta körställningen så flyger man över bilarna i stället för igenom dem.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA