Motardfälgar från moppe?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2525557 Okej så fettar fälg = tillnång till fetare backdäck... vad har en aprilia i tum typ 98-04
Ja ju fetare fälg desto fetare däck. Självklart går det att montera ett större däck på en smal fälg. Men vägegenskaperna blir inte bra och framför allt blir den orolig i högre farter.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lundgren skrev:
2526224 Ja ju fetare fälg desto fetare däck. Självklart går det att montera ett större däck på en smal fälg. Men vägegenskaperna blir inte bra och framför allt blir den orolig i högre farter.


Hur tjockt däck kan man ha på en 4.25.... Vionner man nåt när man byter till fetare däck tex bättre grepp osv vet att man förlorar fart... inte så mkt men typ 5 km/h
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Lundgren skrev:
2526224 Ja ju fetare fälg desto fetare däck. Självklart går det att montera ett större däck på en smal fälg. Men vägegenskaperna blir inte bra och framför allt blir den orolig i högre farter.
den blir riktigt ostabil i extrema nerlägg också :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2526534 Hur tjockt däck kan man ha på en 4.25.... Vionner man nåt när man byter till fetare däck tex bättre grepp osv vet att man förlorar fart... inte så mkt men typ 5 km/h
På en 4.25 skulle jag vilja säga att 150 är max egentligen. Det har fungerat med 160 på med, men då har det inte varit speciellt höga hastigheter och den har kännts lite orolig vid ordentliga nedlägg. Så 150 skulle jag satsat på. Anledningen till att jag har 160 är bara för att jag fick köpa dem billigt.

Den bredd som sitter på orginal är oftast den som passar bäst på fälgen. Det finns en del andra faktorer så det är inte bara att säga att monterar du på ett 10 mm bredare däck så blir den så och så. Men 10mm extra brukar sälaan förändra egenskaperna allt för mycket. Det är när man närmar sig 20mm som man skall börja fundera.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lundgren skrev:
2527114 På en 4.25 skulle jag vilja säga att 150 är max egentligen. Det har fungerat med 160 på med, men då har det inte varit speciellt höga hastigheter och den har kännts lite orolig vid ordentliga nedlägg. Så 150 skulle jag satsat på. Anledningen till att jag har 160 är bara för att jag fick köpa dem billigt.

Den bredd som sitter på orginal är oftast den som passar bäst på fälgen. Det finns en del andra faktorer så det är inte bara att säga att monterar du på ett 10 mm bredare däck så blir den så och så. Men 10mm extra brukar sälaan förändra egenskaperna allt för mycket. Det är när man närmar sig 20mm som man skall börja fundera.


så vi sägar om man vill ha ett 150 däck så är det bättre om man har det med 5 än med 4.25?
 

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
Fattar inte hur ni kan alla olika tum, får inte ens ihop det, en 5" fälg, är den inte bredare än 125 mm? Någon som kan länka till en tabell eller liknande? Vet ju att 150 däck passar bra på 4.25" fälg efter att ha läst i tråden, och 160 däck på 5" fälg. Men vad ska man ha för tum på framfälgen då (och framdäcket)? Vad har ni Rosen och Lundgren?

/Adam
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
dezyn skrev:
2527599 Fattar inte hur ni kan alla olika tum, får inte ens ihop det, en 5" fälg, är den inte bredare än 125 mm? Någon som kan länka till en tabell eller liknande? Vet ju att 150 däck passar bra på 4.25" fälg efter att ha läst i tråden, och 160 däck på 5" fälg. Men vad ska man ha för tum på framfälgen då (och framdäcket)? Vad har ni Rosen och Lundgren?

/Adam

Tror dem har samma liksom dem har ju 160 på 4.25 och dem har 130 fram skulle ja tippa på så tror det är samma elelr så kasnek dem har 3.5 fram
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
dezyn skrev:
2527599 Fattar inte hur ni kan alla olika tum, får inte ens ihop det, en 5" fälg, är den inte bredare än 125 mm? Någon som kan länka till en tabell eller liknande? Vet ju att 150 däck passar bra på 4.25" fälg efter att ha läst i tråden, och 160 däck på 5" fälg. Men vad ska man ha för tum på framfälgen då (och framdäcket)? Vad har ni Rosen och Lundgren?

/Adam
Jag har 3.5" framfälg med 120 däck på ;)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Men vad försämras om man har för stor fälg tex om man kör på 4.25" med 120 däck... om det nu går? annars 130 då?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2527671 Men vad försämras om man har för stor fälg tex om man kör på 4.25" med 120 däck... om det nu går? annars 130 då?
Nedläggena. Skrapar ju i fälgkanten före däcket :hihi Har inte erfarenheter av för smalt däk för fälg tyvärr.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
dezyn skrev:
2527599 Fattar inte hur ni kan alla olika tum, får inte ens ihop det, en 5" fälg, är den inte bredare än 125 mm? Någon som kan länka till en tabell eller liknande? Vet ju att 150 däck passar bra på 4.25" fälg efter att ha läst i tråden, och 160 däck på 5" fälg. Men vad ska man ha för tum på framfälgen då (och framdäcket)? Vad har ni Rosen och Lundgren?

/Adam
120 på 3,5 har jag för mig
 

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
-Rosen- skrev:
2528697 120 på 3,5 har jag för mig

Okej :) .. Fan vad jag stör mig på att WSM har så små hjul.. Om den hade haft 160 (5" fälg) bak och 120 (3.5" fälg) fram hade den varit perfekt.. Och det är ju inte det billigaste att ekra om och köpa fälgbanor..
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
125_next skrev:
2526534 Hur tjockt däck kan man ha på en 4.25.... Vionner man nåt när man byter till fetare däck tex bättre grepp osv vet att man förlorar fart... inte så mkt men typ 5 km/h
Däcket viker sig ändå till rätt bredd om man så säger så ett för brett däck kommer se ut som en balong i profil när det läggs på en för smal fälg.
Lundgren skrev:
2527114 På en 4.25 skulle jag vilja säga att 150 är max egentligen. Det har fungerat med 160 på med, men då har det inte varit speciellt höga hastigheter och den har kännts lite orolig vid ordentliga nedlägg. Så 150 skulle jag satsat på. Anledningen till att jag har 160 är bara för att jag fick köpa dem billigt.

Den bredd som sitter på orginal är oftast den som passar bäst på fälgen. Det finns en del andra faktorer så det är inte bara att säga att monterar du på ett 10 mm bredare däck så blir den så och så. Men 10mm extra brukar sälaan förändra egenskaperna allt för mycket. Det är när man närmar sig 20mm som man skall börja fundera.

150 är ju egentligen det som passar bäst som du säger men 160 går även det aldeles utmärkt på 4,25 fälg. Man väljer däck (inom rimliga marginaler) utifrån vilka egenskaper man är ute efter. Ett smalt däck ger dig sämre fäste visst men du får en mer lättsvängd hoj å andra sidan. Och som sagt ett smalare däck kanske tom ser bredare ut då ett bredare däck får sig det jag kallar balongeffekten.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
philsson skrev:
2529172 Däcket viker sig ändå till rätt bredd om man så säger så ett för brett däck kommer se ut som en balong i profil när det läggs på en för smal fälg.


150 är ju egentligen det som passar bäst som du säger men 160 går även det aldeles utmärkt på 4,25 fälg. Man väljer däck (inom rimliga marginaler) utifrån vilka egenskaper man är ute efter. Ett smalt däck ger dig sämre fäste visst men du får en mer lättsvängd hoj å andra sidan. Och som sagt ett smalare däck kanske tom ser bredare ut då ett bredare däck får sig det jag kallar balongeffekten.
ett 160 på 4,25 är inte kul om man kör på bana vid kraftiga nerlägg så "tappar" du den där extra gummibiten, svårt att förklara men eftersom att däcket smalnar av för snabbt så får du inte lika mycket gummikontakt mot asfalten
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top