Motegi motogp 2015

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nagelbitare.
Tolkar jag rätt att de Angelis har en punkterad lunga? Hoppas det håller sig däromkring nu också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
gött kval.. Satte inte Jlo polvarvet på med sin 2.a hoj?

Mycket möjligt, men sådant händer hela tiden.

Alla har förvisso sina hojar numrerade ett och två eller med någon annan form av identifiering, men det finns ingen MotoGP-förare som betraktar hojen med nummer två som en ren andrahoj med sämre prestanda. Jag har hört att den ena Viasat-kommentatorn är helt besatt av att tjata om att alla förare föredrar den ena hojen. Detta är inte sant. Detta är inte produktionshojar där viktiga mått skiljer flera millimeter eller centimeter så att de känns olika. Detta är MotoGP-hojar som är byggda med otroligt tajta toleranser och ger man båda hojar exakt samma inställningar så kan inte ens de bästa testförarna säga vilken hoj som är vilken. De känns exakt likadana.

Dessutom, att enbart använda den ena hojen är ett helt orealistiskt scenario med dagens regler om begränsat antal motorer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
J@var vilket kval! :Bugar
Inget snack om vilka som är bäst i år. ☺
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Dessutom, att enbart använda den ena hojen är ett helt orealistiskt scenario med dagens regler om begränsat antal motorer.

Menar du att motor & chassi hör ihop, för varje enskild hoj?

Jag trodde dom istort sett, rev ner hojen i molekyler mellan varje race och byggde tillbaks igen.. med delar som har så tajta toleranser att det blir så gott som könlöst (= kan använda vilken sving/gaffelkrona osv. som helst, bara dom kommer från samma batch)

Då kan det väl inte vara så mycket jobb att byta motor mellan hojarna?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
"Lung contusion" skriver motogp.com om DeAngelis', vet inte vad det betyder, punkterad lunga? Ngn som vet?

Han har hela ryggraden full med frakturer på 5 kotor. Å så trasiga revben.

På hemsidan.

The San Marino rider is currently being treated at the Dokkyo Hospital.
E-Motion IodaRacing Team's Alex de Angelis suffered a heavy crash in the final practice session ahead of qualifying at the Twin Ring Motegi circuit and was taken by helicopter to the Dokkyo Hospital in Mibu for further examination and treatment.

De Angelis crashed midway through FP4, prompting Race Direction to red-flag the session. The rider was reported to be conscious and breathing before being airlifted.

Alex underwent a CT scan and has been diagnosed with lung contusion after preliminary analysis, further checks revealed several rib fractures. A spinal CT scan revealed fractures to the T7-T8-T9 vertebrae, a body fracture to L4 and trasversal process fractures to T2,4 and 8.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Menar du att motor & chassi hör ihop, för varje enskild hoj?

Jag trodde dom istort sett, rev ner hojen i molekyler mellan varje race och byggde tillbaks igen.. med delar som har så tajta toleranser att det blir så gott som könlöst (= kan använda vilken sving/gaffelkrona osv. som helst, bara dom kommer från samma batch)

Då kan det väl inte vara så mycket jobb att byta motor mellan hojarna?

Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.

Detta skulle dock innebära att mekanikerna inte gör så mycket annat än att byta motor. Knappast genomförbart då de också ska underhålla andra delar av hojen och installera saker man vill testa under nästa träning.

Detta skulle också begränsa testmöjligheterna avsevärt. Många av de saker man vill testa under en och samma träning tar för lång tid att installera eller justera under själva träningen. Ibland vill man testa två olika viktfördelningar eller två olika frontgeometrier som kräver olika position eller olika vinkel hos styrstolpen. Detta är 10-20 minuter meckande på samtliga hojar. En annan gång vill man kanske testa olika nivåer av anti-squat vilket kräver olika position hos svingarmsaxeln. Detta är 5-10 minuter meckande. Tredje gången kanske man vill justera sin greppbalans med hjälp av en svingarm med lite annorlunda styvhet. Även detta är runt tio minuter meckande. Ingen tänker avsätta denna tid mitt under pågående träning. Därför förbereds den ena hojen med det som ska testas i god tid innan träningen. Sedan jämför föraren de båda hojarna under träningen.

Alla förare använder båda sina hojar och ungefär lika mycket. Ingen har en "favorithoj" som får nästan all körtid och ingen tävlar med enbart den ena hojen. Allt annat är en skröna.

En intressant notis är att den här säsongen har haft tre olika förare som vinnare, men sex olika hojar som vinnare. VR, JL och MM kan uppenbarligen vinna race på båda sina hojar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.

Intressant som vanligt, Alatalo!

Men för att en "vanlig knutte" ska ha något att relatera till:
* Hur många timmar/träningar går olja och filter?
* Har motorn ens filter?
* Vilken olja används?
* Hur servas motorerna under racehelgerna rent mekaniskt? Vad byts ut och brukar något gå sönder?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
* Hur många timmar/träningar går olja och filter?
* Har motorn ens filter?
* Vilken olja används?
* Hur servas motorerna under racehelgerna rent mekaniskt? Vad byts ut och brukar något gå sönder?

Jag är inte motorkonstruktör, men vad jag har noterat så är det oljebyte efter varje dag och kontroll av oljenivå plus eventuell påfyllning varje gång motorn har startats eller körts. De har oljefilter och de använder väldigt lättflytande oljor typ 0W-30, förmodligen med fler friktionssänkande tillsatser och färre korrosionshämmare än vanliga gatoljor.

Ingen som helst motorservice är tillåten då motorerna är plomberade, men de som åker med pneumatiska ventilfjädrar har alltid ett evakueringssystem för att kunna dränera bort olja som läcker in. Därför kopplar man med jämna mellanrum på en vakuumpump som pumpar ur överskottsoljan och den mängd överskottsolja man får ut är en väsentlig del i beslutet om när en motor ska pensioneras.

Kopplingar och växellådor kan rivas och byggas om flera gånger per dag, men dessa räknas inte som en del av den plomberade motorn.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Han har hela ryggraden full med frakturer på 5 kotor. Å så trasiga revben.

På hemsidan.

The San Marino rider is currently being treated at the Dokkyo Hospital.
E-Motion IodaRacing Team's Alex de Angelis suffered a heavy crash in the final practice session ahead of qualifying at the Twin Ring Motegi circuit and was taken by helicopter to the Dokkyo Hospital in Mibu for further examination and treatment.

De Angelis crashed midway through FP4, prompting Race Direction to red-flag the session. The rider was reported to be conscious and breathing before being airlifted.

Alex underwent a CT scan and has been diagnosed with lung contusion after preliminary analysis, further checks revealed several rib fractures. A spinal CT scan revealed fractures to the T7-T8-T9 vertebrae, a body fracture to L4 and trasversal process fractures to T2,4 and 8.

Aj, det låter inte bra:(
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.

Detta skulle dock innebära att mekanikerna inte gör så mycket annat än att byta motor. Knappast genomförbart då de också ska underhålla andra delar av hojen och installera saker man vill testa under nästa träning.

Detta skulle också begränsa testmöjligheterna avsevärt. Många av de saker man vill testa under en och samma träning tar för lång tid att installera eller justera under själva träningen. Ibland vill man testa två olika viktfördelningar eller två olika frontgeometrier som kräver olika position eller olika vinkel hos styrstolpen. Detta är 10-20 minuter meckande på samtliga hojar. En annan gång vill man kanske testa olika nivåer av anti-squat vilket kräver olika position hos svingarmsaxeln. Detta är 5-10 minuter meckande. Tredje gången kanske man vill justera sin greppbalans med hjälp av en svingarm med lite annorlunda styvhet. Även detta är runt tio minuter meckande. Ingen tänker avsätta denna tid mitt under pågående träning. Därför förbereds den ena hojen med det som ska testas i god tid innan träningen. Sedan jämför föraren de båda hojarna under träningen.

Alla förare använder båda sina hojar och ungefär lika mycket. Ingen har en "favorithoj" som får nästan all körtid och ingen tävlar med enbart den ena hojen. Allt annat är en skröna.

En intressant notis är att den här säsongen har haft tre olika förare som vinnare, men sex olika hojar som vinnare. VR, JL och MM kan uppenbarligen vinna race på båda sina hojar.

Underbart att ha dig tillbaka med din insyn i motogp-världen:Bugar
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Från Aragon's press konferens;


Question
Dani, you have the best pit board messages ever. Can you please explain what they all mean?

Pedrosa
You think that I can read all these letters when I go through the straight?
Impossible. I just see things but I don't understand a thing...

Rossi
But it's fun. Every lap I check his board, I was curious to see what
happened. It's good.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Från Aragon's press konferens;


Question
Dani, you have the best pit board messages ever. Can you please explain what they all mean?

Pedrosa
You think that I can read all these letters when I go through the straight?
Impossible. I just see things but I don't understand a thing...

Rossi
But it's fun. Every lap I check his board, I was curious to see what
happened. It's good.

Nu blir jag nyfiken! Vad står det?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
När börjar loppet imorgon svensk tid?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top