gött kval.. Satte inte Jlo polvarvet på med sin 2.a hoj?
Dessutom, att enbart använda den ena hojen är ett helt orealistiskt scenario med dagens regler om begränsat antal motorer.
"Lung contusion" skriver motogp.com om DeAngelis', vet inte vad det betyder, punkterad lunga? Ngn som vet?
Menar du att motor & chassi hör ihop, för varje enskild hoj?
Jag trodde dom istort sett, rev ner hojen i molekyler mellan varje race och byggde tillbaks igen.. med delar som har så tajta toleranser att det blir så gott som könlöst (= kan använda vilken sving/gaffelkrona osv. som helst, bara dom kommer från samma batch)
Då kan det väl inte vara så mycket jobb att byta motor mellan hojarna?
Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.
* Hur många timmar/träningar går olja och filter?
* Har motorn ens filter?
* Vilken olja används?
* Hur servas motorerna under racehelgerna rent mekaniskt? Vad byts ut och brukar något gå sönder?
Han har hela ryggraden full med frakturer på 5 kotor. Å så trasiga revben.
På hemsidan.
The San Marino rider is currently being treated at the Dokkyo Hospital.
E-Motion IodaRacing Team's Alex de Angelis suffered a heavy crash in the final practice session ahead of qualifying at the Twin Ring Motegi circuit and was taken by helicopter to the Dokkyo Hospital in Mibu for further examination and treatment.
De Angelis crashed midway through FP4, prompting Race Direction to red-flag the session. The rider was reported to be conscious and breathing before being airlifted.
Alex underwent a CT scan and has been diagnosed with lung contusion after preliminary analysis, further checks revealed several rib fractures. A spinal CT scan revealed fractures to the T7-T8-T9 vertebrae, a body fracture to L4 and trasversal process fractures to T2,4 and 8.
Att byta motor på en MotoGP-hoj går bra mycket fortare än på en gathoj. Alla utom Ducati kan göra detta mellan två träningar. Man skulle alltså teoretiskt kunna klara sig med ett chassie där man hela tiden skiftar mellan flera motorer, för att få så jämn driftstid som möjligt på alla motorer.
Detta skulle dock innebära att mekanikerna inte gör så mycket annat än att byta motor. Knappast genomförbart då de också ska underhålla andra delar av hojen och installera saker man vill testa under nästa träning.
Detta skulle också begränsa testmöjligheterna avsevärt. Många av de saker man vill testa under en och samma träning tar för lång tid att installera eller justera under själva träningen. Ibland vill man testa två olika viktfördelningar eller två olika frontgeometrier som kräver olika position eller olika vinkel hos styrstolpen. Detta är 10-20 minuter meckande på samtliga hojar. En annan gång vill man kanske testa olika nivåer av anti-squat vilket kräver olika position hos svingarmsaxeln. Detta är 5-10 minuter meckande. Tredje gången kanske man vill justera sin greppbalans med hjälp av en svingarm med lite annorlunda styvhet. Även detta är runt tio minuter meckande. Ingen tänker avsätta denna tid mitt under pågående träning. Därför förbereds den ena hojen med det som ska testas i god tid innan träningen. Sedan jämför föraren de båda hojarna under träningen.
Alla förare använder båda sina hojar och ungefär lika mycket. Ingen har en "favorithoj" som får nästan all körtid och ingen tävlar med enbart den ena hojen. Allt annat är en skröna.
En intressant notis är att den här säsongen har haft tre olika förare som vinnare, men sex olika hojar som vinnare. VR, JL och MM kan uppenbarligen vinna race på båda sina hojar.
*snip*
Från Aragon's press konferens;
Question
Dani, you have the best pit board messages ever. Can you please explain what they all mean?
Pedrosa
You think that I can read all these letters when I go through the straight?
Impossible. I just see things but I don't understand a thing...
Rossi
But it's fun. Every lap I check his board, I was curious to see what
happened. It's good.
Nu blir jag nyfiken! Vad står det?
Nån som vet/såg hur deangelis krasch gick till?
Allt möjligt skoj. Som TTTTTTT.
När börjar loppet imorgon svensk tid?
När börjar loppet imorgon svensk tid?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |