Nu har verkligen Rossi möjligheten till världsmästartiteln i egna händer.
Så sent som för en dryg vecka sedan diskuterade jag titelfajten med en kollega, där jag hävdade att Lorenzo troligen skulle komma tillbaka och ta titeln eftersom han är så otroligt stark just nu, förmodligen bättre än någonsin tidigare.
Helgens race visar dock hur hårfint det är.
Jag undrar dock om inte Rossi har någon liten gremlin kvar att besegra innan säsongen är slut. Han har tvivelsutan kört fantastiskt bra i år, inte minst på blött underlag, men han har givetvis gynnats av Lorenzos och Marquez vurpor samt att Honda inte lyckats få till sitt tekniska paket lika bra som förra året.
Otur, strul eller vad man nu vill kalla det brukar jämna ut sig över en säsong. Glöm inte att Rossi vurpade bort titeln 2006.
Den som lever får se. Synd att inte Marquez kunde utmana om titeln också, det hade varit fantastiskt med en trio titelaspiranter i säsongsavslutningen.
Ja, hade Marquez inte kraschat ut sig, utan nöjt sig med en andra eller tredjeplats hade han varit i topp, antagligen före Lorenzo i titelfajten nu. Do or Die funkade inte i år.