Motegi motogp 2015

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Spännande race! Kul för Peddo att han fick ta en seger i år.

Är det bara jag som tycker motogp.coms kommentatorer är pinsamma? Först räknar dom hem Lorres seger med typ 18 varv kvar att köra sen med 10-15 varv kvar räknar dom hem en klar dubbelseger för Yamaha på hondas bakgård.....

Har dom inte sett hur tidigare race utvecklat sig?

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Fantastiskt race! Pedrosa är helt grym!
Rossi såg, och lät, sliten ut efter racet. Såg ut som att han knappt orkade upp för trappan till podiet.

Men vilken racer han är Rossi. Så cool. Nu tror jag faktiskt att han tar #10.
Lorenzo borde tänka lite mer, inte försöka bevis att han är snabbast. Om han backat av de där 2 procenten, så hade han haft större chans att slå Rossi.

VR 46 VR 46 VR 46 :banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fantastiskt race! Pedrosa är helt grym!
Rossi såg, och lät, sliten ut efter racet. Såg ut som att han knappt orkade upp för trappan till podiet.

Men vilken racer han är Rossi. Så cool. Nu tror jag faktiskt att han tar #10.
Lorenzo borde tänka lite mer, inte försöka bevis att han är snabbast. Om han backat av de där 2 procenten, så hade han haft större chans att slå Rossi.

VR 46 VR 46 VR 46 :banana

Ja, på post race press conference så pratar han igen om hur han var snabbast på tort, och även snabbast på vått. Men att han hade otur när banan torkade upp. :gnissla
Den torkade för ju upp för alla andra förare med.
Sedan säger han att han är snabbaste föraren, men att han förlorar pga otur när en av journalisterna frågar om resten av säsongen när han skyller på otur. :3freak

Det var väl en Ingemar Stenmark som sa ”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag”... :hihi

Tar Rossi två raka segrar så har han titeln innan Valencia nu. Ska man recensera hans säsong så är han inte skitbäst på något, men skitbra på allt. Det spelar ingen större roll vilket väder, vilken bana eller övriga förhållanden alls... Han hamnar ändå alltid top 3, nästan.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men han höll sig ju konstant i torrspår där de fanns ledans Rossi och Dani åkte i de blöta. En till faktor.

Rossi tar täten, gött
Jlo tar täten, fan.. Snabb är han också.. (Lugn)
Dovi ser snabb ut, skall han ta Rossi. Nej, de blev en lucka. Gött! (Lätt stressad)
Vart fan kom pedros ifrån?! Han kan ju ta bägge?! Eller tar han bara Rossi?? Fan de är ju inte bra!!! (Väldigt stressad)
Kör pedrosa kör!!! (Hetsig)
Är Rossi nära jlo med?! Ja det är han fan, kör Rossi!!! (Studsar i soffan)
Jlo missar, YES!! (Hoppade nästan av glädje)
Kör Rossi!!! (Nagel bitare)
Lucka till Dani och lucka till jlo! Skönt (njuter)

:jäs:jäs:jäs:jäs:jäs

Ganska precis mina tankar också! :)
Satt och funderade på hur jag skulle få ner alla tankar under racet?
Men då var det redan gjort. :tummenupp

Med ett extra plus för EsA's motocrosskurva ute i gruset! :Bugar

- - - Updated - - -

Men han höll sig ju konstant i torrspår där de fanns ledans Rossi och Dani åkte i de blöta. En till faktor.

Rossi tar täten, gött
Jlo tar täten, fan.. Snabb är han också.. (Lugn)
Dovi ser snabb ut, skall han ta Rossi. Nej, de blev en lucka. Gött! (Lätt stressad)
Vart fan kom pedros ifrån?! Han kan ju ta bägge?! Eller tar han bara Rossi?? Fan de är ju inte bra!!! (Väldigt stressad)
Kör pedrosa kör!!! (Hetsig)
Är Rossi nära jlo med?! Ja det är han fan, kör Rossi!!! (Studsar i soffan)
Jlo missar, YES!! (Hoppade nästan av glädje)
Kör Rossi!!! (Nagel bitare)
Lucka till Dani och lucka till jlo! Skönt (njuter)

:jäs:jäs:jäs:jäs:jäs

Ganska precis mina tankar också! :)
Satt och funderade på hur jag skulle få ner alla tankar under racet?
Men då var det redan gjort. :tummenupp

Med ett extra plus för EsA's motocrosskurva ute i gruset! :Bugar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Är det bara jag som tycker motogp.coms kommentatorer är pinsamma? Först räknar dom hem Lorres seger med typ 18 varv kvar att köra sen med 10-15 varv kvar räknar dom hem en klar dubbelseger för Yamaha på hondas bakgård.....

Har dom inte sett hur tidigare race utvecklat sig?

Därför kollar jag på BT Sport! :tummenupp
Förutom Keith och Julian har de en massa andra kunniga reportrar som ger så mycket mer. Helt annan budget naturligtvis så det är inte rättvist att jämföra säger vän av ordning och det köper jag.
Och tittar helst på BT Sport. :D

Och som grädde på moset slipper jag den moderna svengelskan!:)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har börjat stänga av kommentatorljudet på MotoGP.com. De upprepar samma floskler 100ggr per race och missar uppenbara och viktiga saker.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
F´låt såg nu att det var Motogps inte Viasats kommentatorer det handlade om... :rodnar

Jo, MotoGPs egna kommentatorer säger en del dumheter de med. Det är ju inte helt sällan de tjafsar på om mjuka vs hårda däck som om det är garanterat att de mjuka däcken är starka i början men sopslut i slutet av racet, medans de hårda är tvärtom, när däckvalet snarare hänger på körstil, bana och asfaltstemp m.m.
Den kunnigaste av dem verkar vara han som kubbar runt i pit lane och pratar med teamen och intervjuar förare.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har börjat stänga av kommentatorljudet på MotoGP.com. De upprepar samma floskler 100ggr per race och missar uppenbara och viktiga saker.

och Nick Harris har ju världens jobbigaste röst, nä BTsport eller inget.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Efter kvalet hoppades jag ändå på bra väder då jag tror det hade blivit bra fighter.

Men tänkte, äh, Rossi kanske gör en Silverstone..
Racet började bli riktigt tråkigt och det såg ut som att Rossi skulle förlora ytterligare fem poäng i VM.

Då kommer Pedrosa med världens fart och jag tänkte att Pedrosa kanske till och med tar Lorenzo.
Som Rossi-fan och med tanke på den välförtjänta tioende titeln så var det ett riktigt bra race då Rossi uttökar med fyra poäng.

Dessutom riktigt kul för Pedrosa som tar årets första seger.

Som många sagt tidigare, Rossi är inte snabbast i år, men han är jämnast och det kan han vinna VM på.
Om Rossi körde långsamare med flit för att ha kvar däcken till slutet eller om han inte hade farten kommer vi nog aldrig få veta.

Vi har setta detta tidigare med Marquez som satsar på att bygga upp en lucka i början på racet men som mot slutet blir ikapp körd av Rossi.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Problemet med BTsport är att kommentatorerna e så äckligt patriotiska att man spyr galla. Om det går dåligt för en engelsman så e det inte hans fel å han gör superduperjobb på sin bajsplacering medans spanjoren eller italienaren som ligger bättre till sågas i princip vid fotknölarna trots att den kör med skador och/eller på äldre maskin. Så Motogp kommentatorerna för mig e mer balanserade/neutrala vilket jag uppskattar mest. Sen gillar man ju skvaller å sånt som man får höra i BTsport men känns som att Jules går mig på nerverna med sitt beröm av sina landsmän å att de inte hänger med vad som händer på banan. Som någon sade så e det nästan bättre att ha det tyst så man kan njuta mer av rejset å forma egen uppfattning om förare å rejset. mångar gånger så går man in på sidan å så ser man att sporthojsfolket blitt hjärntvättade av kommentatorerna å upprepar saker som papegojor om förare å shit som de vet nada om själva.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Duktigt däcksparande där av Pedrosa, man vinner inte av att vara snabbast utan att vara först över mållinjen, bevisas av Rossi denna säsongen med. :)

"jävlar vad han kom fort där på slutet!"..., nja, han körde ungefär lika fort som innan men Rossi/Lorenzo hade förbrukat sina däck och körde "långsamt", Lorenzo för att dra upp en lucka för att kunna "spara" sig i mål medans Rosi höll pressen uppe så Lorenzo inte fick lucka nog att börja sparköra, Rossi växte av att bli passerad medans Lorenzo blev stressad och gjorde Ett misstag, det räckte.

Jag tror titeln är klar nu, räcker att inte tappa ryggen på Lorre, ligga bakom och ta för sig när det bjuds eller se till att skapa en lucka är han ju bra på. :)

Men, "anything can happen in racing, and usually does" :yoparty

Smagatusk

Guest
"jävlar vad han kom fort där på slutet!"..., nja, han körde ungefär lika fort som innan men Rossi/Lorenzo hade förbrukat sina däck och körde "långsamt", Lorenzo för att dra upp en lucka för att kunna "spara" sig i mål medans Rosi höll pressen uppe så Lorenzo inte fick lucka nog att börja sparköra, Rossi växte av att bli passerad medans Lorenzo blev stressad och gjorde Ett misstag, det räckte.

Precis. Pedrosa, Lorenzo och Rossi körde alla långsammare mot slutet gentemot tidigare varv, men Pedrosa var den som tappade minst i tid per varv s.a.s.

Angående kommentatorerna... På Viasat tycker jag att de överlag gör ett bra jobb med lite intressanta fakta osv... Men HELVETE vad de slickar Lorenzos röv! Jag blir så jävla trött! Så fort han leder går de till ordboken för att försöka överträffa varandra i glosor över hur bra han är. När han sedan tappar förstaplatsen finns det inga ord (bokstavligt talat), över hur förträfflig den som körde om är.

Och när Rossi tog in någon tiondel per varv så var "det ingenting". Trots att han faktiskt körde snabbare.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
18P skillnad alltså. Dvs lorre kan vinna alla race och ändå förlora vm om Rossi är tvåa i samma race. Men med peddo på frammarsch och en MM som säkert kommer få till det i något race blir det nog inte så enkelt för någon av dem.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
18P skillnad alltså. Dvs lorre kan vinna alla race och ändå förlora vm om Rossi är tvåa i samma race. Men med peddo på frammarsch och en MM som säkert kommer få till det i något race blir det nog inte så enkelt för någon av dem.

Rossi har ju dessutom varit stark på både Phillip Island och Sepang, så det kan bli svettigt för Lorenzo. Men, det är inte över förrän den feta tanten sjunger som de säger i amerikatt. Håller tummarna för att Rossi ska lyckas knipa titeln i år. Han har kört jävligt bra, har inte stuckit under stolen med när han fumlat bort något, och allmänt sett ut att vara rätt sportmannamässig mot de andra på pallen, oavsett hur hårt det körts och vem som kommit vinnande ur fajterna. Och jag är inget Rossi-fan. Eller något vidare fan av någon av de andra heller.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Måste vara skönt för Jorge att alltid ha otur att skylla på (för er som såg presskonferansen efteråt).

Det är ju aldrig fel på hans körning, hans däcksval, eller teamets strategi. Det är helt enkelt bara otur att det börjar regna... eller är torrt... För på presskonferansen sa han, fritt översatt och sammanfattat. Ja, det är otur som gör att jag inte leder VM. När jag är snabbast i torrt, så börjar det regna (antar att han syftar på Misano) och här är jag snabbast på torrt, och på blött i början på racet (idag), och då börjar det torka upp. Otur...
Hur ska han ha det egentligen? Han var snabbast på blött, OCH torrt... Och i racet var det blött OCH torrt... Ja, en jävla otur helt enkelt...

Jag vet inte, men jag börjar lessna på det här tjatet om otur... Visst, när hjämen faller i bitar, så kan det väl vara lite otur. Men det hänger väl även ihop lite med vilken leverantlr man väljer... Otur när visiret immar igen? Eller så kanske det beror på att man inte hade monterat på nåt pin-lock eller liknande som alla andra hade. Och otur med vädret? Jag vet inte men... alla åker väl i samma väder?

Jag tror fortfarande Jorge har bäst chans på titeln. Han har bäst fart, i bra förhållanden. Men då gäller det att sluta lipa om otur hela tiden, och ta tag i det...

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Jag tror fortfarande Jorge har bäst chans på titeln. Han har bäst fart, i bra förhållanden. Men då gäller det att sluta lipa om otur hela tiden, och ta tag i det...
Lorenzos verkliga otur är kanske att han inte har fått dina goda råd om hur man blir MotoGP-mästare tidigare.

:tummenupp

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Varför ta det negativ om nån lipar eller gnäller/skyller ifrån sig. E la kul å se hur de resonerar förösker ge sin bild av det hela. Vore jäkligt tråkigt om alla va likadana. Tycker Macke ska ta sig en M1 å försöka rejsa mot Rossi å co å så får vi se vad han har å säga efteråt :p Jag tycker iaf det e gör kul med lite drama/borförklaringar å what not. :D

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En del stora idrottsmän verkar fungera på det sättet. De måste ha en förklaring / bortförklaring / anledning till att de inte vann och denna förklaring är aldrig att man själv underpresterat eller gjort något fel. Man måste ha något annat att skylla på, gärna något tekniskt. Utan dessa förklaringar skulle de bli helt sänkta mentalt, därför upprepas dessa förklaringar om och om igen tills de uppfattas som en sanning av idrottsmannen själv.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin