(Du skrev så mycket, tänkte det var onödigt att citera allt)
Kul och lärorikt att ta del av dina erfarenheter och förslag, Macke. Jag har ju inte alls samma erfarenheter och varken vill eller kan argumentera för eller emot mycket av det du säger. Det enda jag kan säga är att vi har helt olika utgångspunkt för våra respektive resonemang. Du driver en racingkarriär med allt vad det innebär. Personligen är jag mer ute efter att ha kul, känna att jag utvecklar mitt körande, träffa trevliga människor etc. Jag är för gammal för att bli racingstjärna, men vill ha kul så länge mitt psyke och min fysik tillåter det. Mina hejarop över en motionärsklass är för att jag uppfattar det som att där skulle jag få ha kul, och jag tror även att motionärer kan bidra till att göra sporten till en större folksport.
Men det kanske är som nån sa tidigare i tråden att man behöver dela på en sån här klass - en motionsklass för oss som bara vill ha kul, och en klass för de som har ambitioner och vill bli racingstjärnor. Och där har du och alla aktiva (både förare och alla andra inblandade) inom rr idag förmodligen mycket bättre kunskaper än vad jag har om hur man bör gå tillväga för att få fram fler duktiga svenska förare.
Men för egen del hade jag nog inte fått tanken på att köra en tävling om jag inte hört talas om den här motionärsklassen. Och om det inte kommer att funka på ett sätt som tilltalar mig, får jag väl fortsätta köra bandagar och SMC-kurser.
Kul i varje fall att höra att nåt liknande koncept tycks fungera i Finland.
Den typen av motionsklass som du skriver om, är ju Rookie1000 och Rookie600 tänkt att vara. Det är DÄR man ska åka "bara för att ha kul", och för att utvecklas som förare. Blir man sen tillräckligt snabb så blir man uppklassad till elitförare och för köra SM-klasser som t.ex PRO Superbike och STK600.
Problemet har blivit lite så som TwoStrokeMan skrev i sitt inlägg ang. motocrossen. Att det är för många i R1000 och R600 som egengtligen inte hör hemma där, och som borde ha en elitlicens istället. Detta har gjort att den "motionsklassen" under åren har utvecklats till en klass där det går relativt fort i toppen, vilket ibland kan avskräcka nya förare från att ta steget in i racingen.
När jag började i Rookie 1000 så var alla mer eller mindre nybörjare. Det fanns såklart nån snabb föarre som vann mycket en säsong. Men säsongen efter så var dom uppklassade och borta från klassen. Det var INGEN som körde på nya hojar, utan alla rullade på i stort sett orginalhojar som var 2-3 år gamla med beggade slicks etc. På sin höjd en Öhlinsdämpare bak och ett slipon typ...
Nu för tiden är det 5-10st i toppen på både R1000 och R600 som lätt skulle platsa i SM-klasserna, halva startfältet kör på sprillans nya hojar som är fullkittade, och gör av med flera däck än dom i botten på elitklasserna...
Istället för att rätta till det problemet, så väljer man man nu i praktiken att göra R600/R1000 till nån form av "mellanklass", emellan den nya instegsklassen och SM-klasserna. Särskilt genom att slå ihop R1000 med Superbike, vilket garanterat skrämmer iväg ännu fler från att börja köra Rookie1000. Detta höjer ju "prestigen" på R1000/R600 istället för det motsatta som man borde.
Om det hade varit SÅ när jag började med racingen, så vette fan om jag hade vågat börja. Att som nybörjare ställa sig på startlinjen bredvid dom snabbaste i Sverige skulle jag fan inte vågat... Och då vette tusan om jag någonsin börjat...
Jag köper hela tanken med den här instegsklassen, och hade läget varit lite annorlunda så hade det varit en riktigt bra idé. Hade vi t.ex haft bra med deltagare i alla andra klasser, så den nya klassen inte riskerade att "stjäla" förare från dom, så hade det funkat bra. Hade man dessutom begränsat maskinmaterialet lite för att få en mer homogen klass med mindre fartskillnader, så hade det varit ännu bättre. Man skulle t.ex kunna kört en ren ER6-Cup, med BARA ER6 hojar, gatdäck och ingen trimmning. Och sen tillåtit både Senior och Elitförare. Då hade klassen kunnat locka in en hel del "gamla rävar", samt fungerat som ett mellansteg för dom juniorer som behöver något år till på sig innan dom går vidare. Nackdelen skulle vara att man uteslöt många "bandagsåkare" med sina 600cc/1000cc hojar, men hade man haft ordning och reda på uppklassningar och sånt, så hade dom kunnat kliva rakt in i R1000/R600 istället...