Motionärsklass i roadracing!

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Om det förutsätts licens och anmälningsavgift, så kommer de värsta avarterna ändå att lämna bort. Oljuppsamlande kåpa och najtrådssäkringar kommer effektivt sålla bort de Virago 535:eek:r och streetfighters som ändå hoppats att de får köra s*tan med sina vrak. Kvar finns alla de som redan kör i snabb grupp, men inte tävlar ännu.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Läste också om EN-6-cupen.
Skulle förvåna om det INTE dyker upp allehanda motardspecialister, f.d. rejsingfigurer och andra snabba typer och precis sopar banan med 90 % av startfältet, för lite "fame and glory" på billigt sätt.
Så även om man fick ihop ett eget startfält där så skulle toppen varva svansen på 5 varv.
Och vips är riskerna där igen.

Men att det är Kawasaki är ju bra...!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är väl inget problem, gillar man att racea så mycket och är så snabb att man inte får köra vidare så är det bara att byta redskap! Alternativet är ju att bomba vidare på bandagar som de troligen redan gör. . . Tycker det är jobbigt med all negativitet så fort något nytt kommer upp som försök att vända något ned åtgående. Förresten, smcs minirace har ju funkat. . .
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Superstock 600 är den medelstora SM-klassen och har just nu det största antalet förare. Klassen är öppen för homologiserade standard-fyrtaktsmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna: 600cc/4cyl, 675cc/3cyl, 750cc/2cyl.

Oavsett vad kvarstår "kör med vad du har" problematiken med att tvångsflyttas till rookie-klasserna

efter läst ovanstående så tror jag helt plötsligt min Bmw F800s blir perfekt i Speedster Cup då den har 2 cyl och 800cc och jag tror inte den kan jämföra sig med tiderna i Rokie1000 där den skulle hamna om man jämför tiderna.
så om jag inte kör bättre än hojen så borde ju min hoj va en vinnarmaskin utan risk för uppklassning :D
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Om det nu är så öppet som det verkar ska jag ta under övervägande att prova med min Classic F2 600-hoj..!
Tycker initiativet är strålande, RR har levt en tynande tillvaro länge nog.
Vore verkligen kul om det funkade!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Försökt följa diskussionen både här och på facebook angående den nya klassen. Det jag reflekterat över är att dom flesta negativa kommentarer kommer från elitförare som hållt på ett tag, medans den possitiva feedbacken kommer från dom som gärna skulle vilja prova på roadracing, vilka också är den största målgruppen.
Känner en viss avundsjuka från elitförarna... :hihi

Som tidigare nämnts, något måste göras, och så länge ingen kommer med något bättre förslag tycker jag detta låter kanon! :tummenupp
Körde min debut förra året, men hade denna klassen funnits för 3-4 år sen så hade jag börjat redan då.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
:confused: Är det någon som har någon initierad info om det här med om slicks kommer vara förbjudna i Speedster Cup? Reglementet är ju inte publicerat än.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
:confused: Är det någon som har någon initierad info om det här med om slicks kommer vara förbjudna i Speedster Cup? Reglementet är ju inte publicerat än.

det som sagt hittills endast gatdäck.
vet inget mer än så.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller kanske det är att de har erfarenhet om var farorna i sporten finns...

Eller att man personligen känner någon som numera lever sitt liv i rullstol för att han torpederade en mycket långsam förare bakifrån.

Återigen - iden är intressant men inte särskilt genomtänkt, vare sig ur säkerhetssynpunkt eller som svensk roadracings räddare. Jag tror att det är detta som genererar negativ respons från "elitförare". Macke's inlägg på andra sidan identifierar på ett mycket träffsäkert sätt en stor del av de problem som håller på att förinta svensk roadracing. Jag skulle önska att Svemo jobbade för att lösa dessa problem istället för att införa ytterligare en klass.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror man måste hålla isär en Instegsklass och en Motionärsklass...

Instegsklass för de som kör för att vinna...
Insteg för att sedan gå vidare.


Motionärsklass för de som kör för att det är kul...
Motion för oss som inte vill vidare.

Nu känner jag inte rag men jag kommer med 50 hästar mindre inte att hänga med på rakorna. Trög och tung hoj, med trög ( men inte tung) förare, kommer troligen inte att vara snabbare i kurvorna heller.:(

Men om man kunde få en klass där vi känner varandra och har kul så märker man snart om man har en i gänget som måste vinna och då har jag inga problem att släppa. Som en bandag i snabba gruppen men vi känner varandra...
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Jag gillar iden och kan lätt tänka mig att testa något rejs! Men man bör kanske strypa ner hojvalet lite för att slippa hojjar med överljudshastigheter samt de med backväxel.

Om man nu vill ta en licens hur går man till väga, innan man går kursen så kan ju banerfarenhet vara bra att ha. Om man inte vill släpa ut sin gathoj på banan, hur får man banerfarenhet med racehoj utan racelicens? Lite moment 22 kanske?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Innan man går lös med sågen kanske man ska ta en funderare på vilka som troligen kommer köra denna serie. Troligen kommer den i huvudsak köras av dom som Inte skulle kört något annat och därför inte konkurrera med de befintliga serierna. Att få fler som är med och delar kostnaderna är nog en förutsättning om serien inte ska självdö pga. stigande anmälningsavgifter. Om det sen resulterar i att en och annan faktiskt börjar på riktigt så är det ju inte negativt heller. Att samtidigt tvångsuppklassa snabba rookies är ju inte fel men det ena utesluter ju inte det andra. Köra med juniorer på bandagar funkar ju med trots stora skillnader i fart och problemen i race kommer ju först när det är dags för varvning men visst kan det vara ett problem, men kanske ska vänta tills allt är klart innan sågningen börjar på allvar. . .
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror man måste hålla isär en Instegsklass och en Motionärsklass...

Instegsklass för de som kör för att vinna...
Insteg för att sedan gå vidare.


Motionärsklass för de som kör för att det är kul...
Motion för oss som inte vill vidare.

Nu känner jag inte rag men jag kommer med 50 hästar mindre inte att hänga med på rakorna. Trög och tung hoj, med trög ( men inte tung) förare, kommer troligen inte att vara snabbare i kurvorna heller.:(

Men om man kunde få en klass där vi känner varandra och har kul så märker man snart om man har en i gänget som måste vinna och då har jag inga problem att släppa. Som en bandag i snabba gruppen men vi känner varandra...

I teorin ja. Men troligen blir verkligheten som i motionscrossen, där några är regelrätta motionärer som knappt har styrfart runt banan och sedan kommer det förare som håller SM-tempo men är trofé-horor som hellre står på pallen i en motionsserie än kommer på 10e plats i SM.
De snabbaste motionärerna kör 3 varv när de långsammaste kör 2 varv, i samma heat.

Sen tycker jag iofs det är bra med instegsklasser där man kan vara med och leka med vad man har, med låga ambitioner.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
I mina ögon så hade man kunnat lösa detta på ett MYCKET enklare sätt. Behåll dom klasserna vi har, och gör R600 och R1000 till dom instegsklasserna som det en gång var, och som dom BORDE vara. Tvångsklassa upp dom 10 snabbaste i varje rookieklass. Varsågod, här är din elitlicens....!
Elitklasserna fylls då upp med nya förare, vilket är särskilt välbehövligt i t.ex SBK. Samtidigt som farten i rookieklasserna sänks BETYDLIGT, vilket gör att steget in i racingen inte alls känns så skrämmande som folk verkar tycka idag. En junior som inte känner att han, eller hon, riktigt kan/vill/vågar ta steget upp i STK600 eller Moto3, kan köra vidare ett år i R600 och vänja sig vid den lite större hojen.

Alla födelarna som man är ute efter, fast utan nackdelarna att man i en sport med allt sjunkande deltargarantal inför ytterligare en klass som späder ut startfälten. Och utan det ökade riskmomentet med vilt skilda hojar i samma klass, samt besväret med att hela tiden försöka flytta folk fram och tillbaka mellan klasser för att hålla ner fartskillnaderna.

Men det är bara mina "5 cent".....
(Du skrev så mycket, tänkte det var onödigt att citera allt)

Kul och lärorikt att ta del av dina erfarenheter och förslag, Macke. Jag har ju inte alls samma erfarenheter och varken vill eller kan argumentera för eller emot mycket av det du säger. Det enda jag kan säga är att vi har helt olika utgångspunkt för våra respektive resonemang. Du driver en racingkarriär med allt vad det innebär. Personligen är jag mer ute efter att ha kul, känna att jag utvecklar mitt körande, träffa trevliga människor etc. Jag är för gammal för att bli racingstjärna, men vill ha kul så länge mitt psyke och min fysik tillåter det. Mina hejarop över en motionärsklass är för att jag uppfattar det som att där skulle jag få ha kul, och jag tror även att motionärer kan bidra till att göra sporten till en större folksport.

Men det kanske är som nån sa tidigare i tråden att man behöver dela på en sån här klass - en motionsklass för oss som bara vill ha kul, och en klass för de som har ambitioner och vill bli racingstjärnor. Och där har du och alla aktiva (både förare och alla andra inblandade) inom rr idag förmodligen mycket bättre kunskaper än vad jag har om hur man bör gå tillväga för att få fram fler duktiga svenska förare.

Men för egen del hade jag nog inte fått tanken på att köra en tävling om jag inte hört talas om den här motionärsklassen. Och om det inte kommer att funka på ett sätt som tilltalar mig, får jag väl fortsätta köra bandagar och SMC-kurser.

Kul i varje fall att höra att nåt liknande koncept tycks fungera i Finland.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Lösningen finns knappast i ytterligare en klass.

Lösningen är att göra R klasserna prestigelösa. Varför har man en poängtabell och delar ut pokaler i en instegsklass.

Är det inte så att R 600 är fritt reglemente för r4 upp till 600 och r3 675 samt v2 till 750?

R 1000 är väll r4 750 och till 1000 v2 upp till 1200?

Detta täcker väll ändå in 95% av alla maskiner som rullar i landet?

Sist jag var på torpet och kikade på sm så var det ganska spridda tider i r600 ner mot 1,50 tider i botten. Det kan man väll ändå anse som motionsfart.

För varje ny klass blir det mindre tid för de bef klasserna. Alla vill ha så mycket körtid som möjligt. Färre klasser ger mer körtid.

Lägre farter i R klasserna och mindre prestige kommer att fylla på sm klasserna med nya förare. Att köra R1000 och SBK i samma klass på en bana som Falkenberg kommer ju knappast att motivera en nybörjare på en gixer 750 från tidigt 2000 tal att ställa upp.

// Oskar
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
(Du skrev så mycket, tänkte det var onödigt att citera allt)

Kul och lärorikt att ta del av dina erfarenheter och förslag, Macke. Jag har ju inte alls samma erfarenheter och varken vill eller kan argumentera för eller emot mycket av det du säger. Det enda jag kan säga är att vi har helt olika utgångspunkt för våra respektive resonemang. Du driver en racingkarriär med allt vad det innebär. Personligen är jag mer ute efter att ha kul, känna att jag utvecklar mitt körande, träffa trevliga människor etc. Jag är för gammal för att bli racingstjärna, men vill ha kul så länge mitt psyke och min fysik tillåter det. Mina hejarop över en motionärsklass är för att jag uppfattar det som att där skulle jag få ha kul, och jag tror även att motionärer kan bidra till att göra sporten till en större folksport.

Men det kanske är som nån sa tidigare i tråden att man behöver dela på en sån här klass - en motionsklass för oss som bara vill ha kul, och en klass för de som har ambitioner och vill bli racingstjärnor. Och där har du och alla aktiva (både förare och alla andra inblandade) inom rr idag förmodligen mycket bättre kunskaper än vad jag har om hur man bör gå tillväga för att få fram fler duktiga svenska förare.

Men för egen del hade jag nog inte fått tanken på att köra en tävling om jag inte hört talas om den här motionärsklassen. Och om det inte kommer att funka på ett sätt som tilltalar mig, får jag väl fortsätta köra bandagar och SMC-kurser.

Kul i varje fall att höra att nåt liknande koncept tycks fungera i Finland.

Den typen av motionsklass som du skriver om, är ju Rookie1000 och Rookie600 tänkt att vara. Det är DÄR man ska åka "bara för att ha kul", och för att utvecklas som förare. Blir man sen tillräckligt snabb så blir man uppklassad till elitförare och för köra SM-klasser som t.ex PRO Superbike och STK600.

Problemet har blivit lite så som TwoStrokeMan skrev i sitt inlägg ang. motocrossen. Att det är för många i R1000 och R600 som egengtligen inte hör hemma där, och som borde ha en elitlicens istället. Detta har gjort att den "motionsklassen" under åren har utvecklats till en klass där det går relativt fort i toppen, vilket ibland kan avskräcka nya förare från att ta steget in i racingen.

När jag började i Rookie 1000 så var alla mer eller mindre nybörjare. Det fanns såklart nån snabb föarre som vann mycket en säsong. Men säsongen efter så var dom uppklassade och borta från klassen. Det var INGEN som körde på nya hojar, utan alla rullade på i stort sett orginalhojar som var 2-3 år gamla med beggade slicks etc. På sin höjd en Öhlinsdämpare bak och ett slipon typ...
Nu för tiden är det 5-10st i toppen på både R1000 och R600 som lätt skulle platsa i SM-klasserna, halva startfältet kör på sprillans nya hojar som är fullkittade, och gör av med flera däck än dom i botten på elitklasserna...

Istället för att rätta till det problemet, så väljer man man nu i praktiken att göra R600/R1000 till nån form av "mellanklass", emellan den nya instegsklassen och SM-klasserna. Särskilt genom att slå ihop R1000 med Superbike, vilket garanterat skrämmer iväg ännu fler från att börja köra Rookie1000. Detta höjer ju "prestigen" på R1000/R600 istället för det motsatta som man borde.
Om det hade varit SÅ när jag började med racingen, så vette fan om jag hade vågat börja. Att som nybörjare ställa sig på startlinjen bredvid dom snabbaste i Sverige skulle jag fan inte vågat... Och då vette tusan om jag någonsin börjat...

Jag köper hela tanken med den här instegsklassen, och hade läget varit lite annorlunda så hade det varit en riktigt bra idé. Hade vi t.ex haft bra med deltagare i alla andra klasser, så den nya klassen inte riskerade att "stjäla" förare från dom, så hade det funkat bra. Hade man dessutom begränsat maskinmaterialet lite för att få en mer homogen klass med mindre fartskillnader, så hade det varit ännu bättre. Man skulle t.ex kunna kört en ren ER6-Cup, med BARA ER6 hojar, gatdäck och ingen trimmning. Och sen tillåtit både Senior och Elitförare. Då hade klassen kunnat locka in en hel del "gamla rävar", samt fungerat som ett mellansteg för dom juniorer som behöver något år till på sig innan dom går vidare. Nackdelen skulle vara att man uteslöt många "bandagsåkare" med sina 600cc/1000cc hojar, men hade man haft ordning och reda på uppklassningar och sånt, så hade dom kunnat kliva rakt in i R1000/R600 istället...
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top