Moto GP Estoril -2006

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Grymt kipp från Suzuka -89.

Som...

http://video.google.ca/videoplay?docid=-5961942807730039606

...men varje varv under hela racets andra hälft istället för bara sista varvet.

Håller för övrigt med oFFkeFF: 250 under mitten av 90-talet var grymt underhållande med Biaggi, Okada, Waldmann, Jaqcue, D´antin, Romboni, Capirossi, Harada etc. De var nästan lika stora stjärnor som dåtidens 500-förare.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
sandstream skrev:
2572383
Utan att vara någon expert så känns det dock som att det gick mer på chans under slutet av 80-talet och början av 90-talet. Den som vågade mest hade mycket att vinna. ...
Det är nästan omöjligt att jämföra dåtidens prestationer med dagens men jag är övertygad om att Rainey, Schwantz och kompani hade tillhört världseliten om de varit aktiva nu (men troligtvis fått stryk av Rossi).

Understryks om inget annat att de inte låg i topp så många år. Rossi klarar att leverera år efter år.

sandstream skrev:
2572383
Personligen tycker jag att 2006 års säsong varit den bästa under 990-eran och 2007 kan nog bli ännu bättre om det inte är för stor skillnad på de nya hojarna.
Jepp, jämnaste säsongen på många år och tätare racing i många lopp. Hur kul som helst.

Nyteknik skrev:
2572397 Grymt kipp från Suzuka -89.....
Fel tråd, det där måste vara för nostalgi-tripp-tråden?
Det här är Pedrosa-gjorde-världens-misstag-tråden!
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2572383 Ja, tack och lov.

Utan att vara någon expert så känns det dock som att det gick mer på chans under slutet av 80-talet och början av 90-talet. Den som vågade mest hade mycket att vinna. I dag verkar alla i toppen våga ungefär lika mycket och det känns som att de pressar hojarna hårdare konstant, mycket tack vare de elektroniska hjälpmedlen (som jag har svårt att bestämma mig för om de är bra eller inte).

Det är nästan omöjligt att jämföra dåtidens prestationer med dagens men jag är övertygad om att Rainey, Schwantz och kompani hade tillhört världseliten om de varit aktiva nu (men troligtvis fått stryk av Rossi).

Jo, det var nog mer chansartat förr, vilket i sig gjorde det jäkligt spännande.
Antalet vurpor har minskat, även skadorna. Så säkerheten tycker jag iofs är till det bättre.

Schwantz, lawson och Rainey sätter jag på samma nivå som Doohan/rossi om de fått vara oskadade. D.v.s de hade spöat de flesta av dagens förare. Sen vem av dem 5 som hade stått på toppen efter säsongens slut hade iaf inte jag vågat sätta pengar på.
De hade bokat topp-placeringarna i varenda race.

Det som jag tycker är lite tråkigare är att det blivit "för enkelt" att köra motogp-hoj, ingen idag är ju såklart en kass chaufför, men som Rossi m.fl "gamla" rävar sagt, det är först när däcken börjar bli sämre som han kan rycka från de yngre. Nu verkar ju dessutom däcken i stort sett hålla hela racen.
Förr så var det ju mycket mer rävspel när i racet man skulle spara/pressa sina däck.

Jag kan trots allt inte låta bli att gilla det chansartade från förr "No guts, No glory".
Men jag sitter trots allt 19 år senare sen jag såg mitt första rr-gp på tv, bänkad framför varenda gp-race...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nyteknik skrev:
2572471 Hur gör du när du jämför resultat/konkurrens från ca 1988-1993 med dagens?
Jag trodde kanske att den andra kommentaren gjorde så att det framgick att jag försökte vara lite rolig. Så var alltså inte fallet.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nyteknik skrev:
2572490 Vilket var ett försök att vara lite rolig? :va
Jag medgav ju att det var ett misslyckat försök, vad mer? Min tanke var att kommentar nummer två skulle peka på ett viss mått av ironi och självinsikt. Jag förstår, det var fel. Jag redigerar inlägget om det gör dig nöjdare. Trådar om ironi och humor orkar jag inte fler ändå.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
oFFkeFF skrev:
2572461 Det som jag tycker är lite tråkigare är att det blivit "för enkelt" att köra motogp-hoj, ingen idag är ju såklart en kass chaufför, men som Rossi m.fl "gamla" rävar sagt, det är först när däcken börjar bli sämre som han kan rycka från de yngre. Nu verkar ju dessutom däcken i stort sett hålla hela racen.
Förr så var det ju mycket mer rävspel när i racet man skulle spara/pressa sina däck.

Jag kan trots allt inte låta bli att gilla det chansartade från förr "No guts, No glory".


Jag förmodar att du pratar om två saker, a) elektroniska hjälpmedel och b) däckens enorma utveckling.

Vad gäller b) skulle jag vilja säga att det (givetvis) är oerhört postivt att vi fått bättre gummi, som håller längre och beter sig mer konsekvent. Men när vi pratar om a) finns det två sidor på myntet.

Första sidan (a.1) handlar om det som du pruttar om, nämligen att det blivit "för lätt" att köra en GP-hoj. Med "för lätt" menar vi att mha hjälpmedlen så får föraren större utrymme att göra bort sig, samtidigt som det är lättare att pressa hojen till vad den klarar av och samtidigt hålla sig på minst ett hjul. Dvs fler mediokra förare (eller rättare sagt "inte-en-på-miljarden"-förare) kan harva sig in i GP-cirkusen och komma undan med det. Vi vill ju helst endast se de där "en-på-miljarden"-förarna som t.ex. Rossi. Talangerna. Gudarna.

Andra sidan (a.2) handlar om grundbegreppet racing. Vad är racing i världsklass? Är det bästa förare med given hoj först i mål eller bästa förare OCH bästa hoj först i mål? Handlar det om att pressa gränserna för en sammanfogad enhet (förare+hoj) och hur snabbt denna enhet kan ta sig runt en bana i X varv? IMHO* är det detta som får en att undra om hurvida elektroniska hjälpmedel är bra eller dåligt för racing? Vissa är av åsikten att gasa, bromsa och styra ska otvivelaktigt föraren stå fär helt själv. Men i F1 kör de (väl?) med servostyrning? ABS? Anti-spinn? Och i MotoGP kör vi med anti-spinn i viss mån iaf. Detta i sig kapar då lite av grundsjälen i racing, men det går ju onekligen snabbare att ta sig runt banan så är det endå så dåligt? Det tål att fundera över iaf.


Nu blev det lite väl offtopic men tråden har ju ausgeballen sedan länge så spelar kwittar.

*Internetslang för In My Humble Opinion. Ja, du är gubbe om du inte redan kände till gebreppet...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är iaf. ett mer aktuellt citat än det du har i din signatur.
Var kan jag rösta? ;)

EDIT: Hittade det.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Grymt OT men jag måste nog göra en avbön här.
Har hela tiden tyckt att det var Rossi som gjorde fel och tryckte av Sete oschysst men jag är inte sämre än att jag faktiskt måste få ändra mig.
Tycker Rossi tar den plats som finns, är uppe jämnsides och att Sete borde ha tajtat till ingången.

Men hur folk kan dissa Sete, killen som vunnit flest 990-race efter Rossi, är en gåta. Okej att han kanske inte är trevligast vid sidan av banan men i sina bästa dar är han grym att se.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Pedrosa verkar mycket mer avspand nar han resonerar med spanska journalister pa sitt eget sprak (utan gapiga amerikaner :)
Skrattar och skamtar en del t o m
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
gthyni skrev:
2573329 Pedrosa verkar mycket mer avspand nar han resonerar med spanska journalister pa sitt eget sprak (utan gapiga amerikaner :)
Skrattar och skamtar en del t o m
F-n, då kanske han är Rossis arvtagare iaf.
De har alltså TV-sändningar i Spanien inför loppet? Man bor i fel land. Här är det fotboll, fotboll och fotboll. Möjligen så kan man höra bandy på sportradion ibland.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
sandstream skrev:
2573191 Grymt OT men jag måste nog göra en avbön här.
Har hela tiden tyckt att det var Rossi som gjorde fel och tryckte av Sete oschysst men jag är inte sämre än att jag faktiskt måste få ändra mig.
Tycker Rossi tar den plats som finns, är uppe jämnsides och att Sete borde ha tajtat till ingången.

Men hur folk kan dissa Sete, killen som vunnit flest 990-race efter Rossi, är en gåta. Okej att han kanske inte är trevligast vid sidan av banan men i sina bästa dar är han grym att se.


din ändring är FEL
Rossi gör fel...
sete stänger dörren lite sent dock
 

sandstream

Guest
obruT skrev:
2573638 din ändring är FEL Rossi gör fel... sete stänger dörren lite sent dock
Men de är faktiskt uppe jämnsides. Det var inte som när Butter torpederade Hayden rakt in i sidan (fan vad skönt, nu fick jag skriva det igen).
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
sandstream skrev:
2573799 Men de är faktiskt uppe jämnsides. Det var inte som när Butter torpederade Hayden rakt in i sidan (fan vad skönt, nu fick jag skriva det igen).

om man kommer glidande på asfalten är det inte en torpedering utan ett misstag (kan inte stava race incidense)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top